Er du bekymret for miljøet? (side 2)

Aggi
Tja.. vet ikke helt hva jeg skal si til det... Tror jeg ville flyttet fra Bergen dersom det skulle bygges et digert kjernekraftanlegg her... :-/


Det er det vi har Nord-Norge til *dukkeunnabannskap*
biXen
[QUOTE=Trygve Lillefosse] Er ganske enig i dette, men avgiftene fører til lavere forbruk enn det som ville vært om de ikke var der.


Jeg er ikke så sikker. Selv "trenger" jeg ikke bilen, men det er ganske mange i landet vårt som skal til barnehager og ditt og datt, og de kjører neppe koseturer utenom, de må kjøre. Vi har også ganske amatørmessig infrastruktur i byen våre både med tanke på sykkel og buss. Se på Amsterdam og København osv. Det må brukes penger før vi bare kan parkere bilen. Men jeg er også bilelsker, så jeg kjører mer for kosen og pga. jeg har tatt buss og tog i ørten år og er møkklei (buss er verst da)


Dersom avgiftene ble satt ned, ville det nok ikke ført til voldsomme og umiddelbare endringer. Men over tid ville mange valgt å bo litt lengre unna byen, ha biler som bruker litt mere drivstoff og tenke seg om litt mindre før de kjørte en tur.

USA er et eksempel på hva som skjer når man ha lave avgifter over lang tid. Der har de masse gode og brede veier, men trafikken er så tett at det ikke hjelper.
Trygve Lillefosse
USA er et eksempel på hva som skjer når man ha lave avgifter over lang tid. Der har de masse gode og brede veier, men trafikken er så tett at det ikke hjelper.


Sant nok, men skjer ting der også. Folk i USA har begynt å få panikk for bensinpris nå, blir ikke solgt mye amerikanere fremover tror jeg. Er i bilforum for bilen min og der er det mye panikk over dyr bensin blant annet. De har jo grisebillig bensin i forhold til oss uansett men
Det er ikke så vanskelig å gjøre sitt for miljøet. Kjøp miljøvennlig bil, helst hybrid, skru av lys og varme i rom som ikke brukes, kle på deg fremfor å skru opp varmen, ikke fyll vannkokeren til randen for en kopp kaffe/te, ikke kjøp engangsprodukter, ikke kjøp ting du ikke trenger, ikke oppgrader pc eller mobiltelefon oftere enn du må, bruk mindre vann (ikke la vannet renne mens du pusser tennene f eks), vask klær i kaldt vann og ikke vask ett og ett plagg, bruk oppvask- og vaskemidler som er miljømerkede og fri for kjemikalier, etc etc.

Her er en god side om ting man kan gjøre og en svært informativ video:

http://www.storyofstuff.com/
Mvjnz
[URLBLOCK1]

Den der er veldig grei når man skal forklare om miljøproblemer til barn og ungdom.
Men jeg får ikke sett hele.. Spilleren stopper bare opp...
Du finner den på youtube også, bare litt dårligere kvalitet:

http://au.youtube.com/watch?v=gLBE5QAYXp8
Trygve Lillefosse
I så fall ville man kunne kjøpe en standard bil til 250K, og betale 20-25 kroner literen for bensinen. (Samme inntekter til statskassen)


Veldig praktisk for alle som ikke bor langt ute i gokk?

Men hvis man får distriktene avfolket, blir det jo desto mer "uberørt" natur da.... hmmmm.... og et folketomt Nord-Norge blir jo veldig enkelt å grave diamanter, olje og annet ut av. Ingen folk = ingen protestanter.

Genialt! Opp med bensinprisen og ned med årsavgiften! (Så kan jeg kjøpe opp litt "verdiløst" land der oppe for en slikk og ingenting etter at alle har flytta til Oslo. Greit å ha lagringsplass til alle bilene jeg har tenkt å kjøpe meg.)

Tross alt så har jo Nord-Norge ingen verdi (er jo bare rein og snø der oppe), så hva galt skulle vel det være i det?
Mvjnz
Du finner den på youtube også, bare litt dårligere kvalitet: [URLBLOCK1]


Takk skal du ha. Da fikk jeg endelig sett hele.
Jeg skal jammen sende lenken til alle vennene mine som ikke bruker akvaforum...
Kampfisk
[QUOTE=Trygve Lillefosse]I så fall ville man kunne kjøpe en standard bil til 250K, og betale 20-25 kroner literen for bensinen. (Samme inntekter til statskassen)


Veldig praktisk for alle som ikke bor langt ute i gokk?
Er det virkelig bevist at de som bor i distriktene bruker mer drivstoff enn de som bor i byen? Jeg tror ikke alle som bor på landet nødvendigvis kjører så veldig mye mer...
Mvjnz
Kjøp miljøvennlig bil, helst hybrid


Det er tull. Økonomiske bensin- eller dieselbiler som f.eks. Honda Civic fra nittitallet bruker mindre på mila enn en Prius. Det betyr at de i praksis også slipper ut mindre CO2.

Den eneste brukbare grunnen til å kjøpe hybrid, er at de støyer mindre. Miljø-argumentet er hult og tomt; det man kjøper er et "miljøvennlig image", ikke noen spesielt miljøvennlig bil.

Når man får tak i plug-in-hybrider vil det selvsagt stille seg annerledes. Problemet er bare at man ikke får tak i plug-in-hybrider.
Aggi
Er det virkelig bevist at de som bor i distriktene bruker mer drivstoff enn de som bor i byen? Jeg tror ikke alle som bor på landet nødvendigvis kjører så veldig mye mer...


Eh... har du noengang bodd på landet? Høres ikke sånn ut.
Aggi
[QUOTE=Mvjnz]Du finner den på youtube også, bare litt dårligere kvalitet: [URLBLOCK1]


Takk skal du ha. Da fikk jeg endelig sett hele.
Jeg skal jammen sende lenken til alle vennene mine som ikke bruker akvaforum...

Litt bedre kvalitet:
Kampfisk
[QUOTE=Trygve Lillefosse]I så fall ville man kunne kjøpe en standard bil til 250K, og betale 20-25 kroner literen for bensinen. (Samme inntekter til statskassen)

Genialt! Opp med bensinprisen og ned med årsavgiften! (Så kan jeg kjøpe opp litt "verdiløst" land der oppe for en slikk og ingenting etter at alle har flytta til Oslo. Greit å ha lagringsplass til alle bilene jeg har tenkt å kjøpe meg.)


Ja, det er genialt. For når utgiftene flyttes fra kjøp til bruk, man velge biler med lavt forbruk.

Med en fjerning av årsavgift og økning av drivstoffprisen på 2 kroner, får man følgende regnestykke:

Kjører man 10 mil om dagen og bruker 1 liter på milen, vil bensinutgiftene stige fra 130 til 150 kroner dagen.
Kjører man 20.000 km i året, vil det utgjøre 4000, dvs en økning i forhold til årsavgiften idag.

Kjører man 10 mil om dagen, og bruker 0.5 på milen, vil bensinutgiftene stige fra 65 kroner dagen til 75 kroner dagen.
Kjører man 20.000 km i året, vil det utgjøre 2000, dvs en reduksjon i årsavgiften i forhold til idag.

Endrer man på engangsavgiftene i tillegg, vil man stå veldig fritt til å velge om man vil bruke mye eller lite på bilhold. 50.000-100.000 i redusert engangsavgift blir mange liter drivstoff over 10-15 år. Også om prisene på drivstoff øker.

Forøvrig er det nok av utgiftsposter som varierer utifra om man bor i by eller på landet. Eller hvor i landet man bor for dennsaks skyld.
Kampfisk
[QUOTE=Aggi]Er det virkelig bevist at de som bor i distriktene bruker mer drivstoff enn de som bor i byen? Jeg tror ikke alle som bor på landet nødvendigvis kjører så veldig mye mer...


Eh... har du noengang bodd på landet? Høres ikke sånn ut.

Det har jeg, men jeg fartet ikke rundt noe mer enn det jeg gjør her i by'n likevel... Bil hadde jeg ikke da heller.

Bussene gikk sjeldnere, selvsagt, og det er jo kjipt... Men mye av grunnen til at bussene går så sjeldent på landet er jo at de fleste bruker bil. Noe som igjen gjør at det blir kjipt for ten-åringene som må enten skaffe seg eldre "venner" med lappen, eller bli kjørt rundt av mor og far.

Mine besteforeldre bodde også "på landet" men de bodde altså i sentrum av bygda, og klarte seg et helt liv uten bil.

Det er jo klart forskjell på å bo i ei bygd på landet, og å bo øde. Jeg har bodd såpass "landlig" at jeg måtte bestille buss en dag i forveien, for å komme meg noe sted/handle. Hvis ikke jeg gjorde det, så måtte jeg gå en mil for å handle i nabobygda (det var nærmere å komme til butikk i nabobygda, enn til butik i kommunen jeg bodde i) og så ha varene i kløv på ryggen til hundene.
Nei, det er selvsagt sant at alle på landet ikke bruker bilen like mye. Men som du selv skriver, så hadde ikke du bil (hadde ikke lappen?), og det tror jeg er hovedgrunnen til de aller fleste på landet som ikke bruker bil.

(Men drar du langt nok ut på landet, finner du jo noen som ikke lar seg stoppe av at de mangler lappen heller.)

For å ta Nord-Troms som eksempel, så går det der en buss i døgnet nordover langs E6, og en buss i døgnet sørover langs E6. Det betyr at alle som jobber har bil, og alle som har bil kjører til jobben. Unntatt den lille brøkdelen av mennesker som har gåavstand til jobben da. Det er en brøkdel som blir mindre og mindre, jo lengre du kommer fra byen.

Det er også min erfaring at "ingen" av de som jeg kjenner som kommer fra by, har lappen, mens alle de jeg kjenner fra landet har lappen. (Legg merke til at jeg ikke satte den siste "alle" i gåsøyne - fordi det gjelder absolutt alle.)

Og det er helt naturlig: Moderne mennesker trenger å komme seg rundt. I byer er det tilfredsstillende kollektivtilbud, tilsvarende utilstrekkelig veinett, og da velger mange å ikke bruke tid og penger på bilkjøring. På landet er det generelt ikke noe tilfredsstillende kollektivtilbud, og da har ingen noe valg, annet enn å ta lappen og kjøre bil.

En annen sak er jo at et tilfredsstillende kollektivtilbud i distriktene ofte er umulig, eller blir både dyrere og mer forurensende enn å la folk kjøre bil. Det er lite som er så tragisk som å se en 20 tonns buss dundre forbi med sjåfør og én passasjer. Og dette kommer ikke bare av at folk kjører i stedet for å ta buss, det kommer også av at noen bygder er så små at de bare har én eller noen ytterst få arbeidsføre personer. Så kommer man jo selvsagt tilbake til spørsmålet om man ønsker at folk skal bo på slike plasser...
Kampfisk
[QUOTE=Mvjnz]Kjøp miljøvennlig bil, helst hybrid


Det er tull. Økonomiske bensin- eller dieselbiler som f.eks. Honda Civic fra nittitallet bruker mindre på mila enn en Prius. Det betyr at de i praksis også slipper ut mindre CO2.


Priusen bruker 10-30% mindre en en civic fra slutten av 90-tallet
Civicen er dessuten mindre, så det blir litt feil å sammenligne

Forøvrig:
En Civic hybrid bruker 25-35% mindre enn en standard Civic.
En Prius bruker mindre enn en civic. Så kan du jo regne ut resten selv.

Kampfisk
Den eneste brukbare grunnen til å kjøpe hybrid, er at de støyer mindre. Miljø-argumentet er hult og tomt; det man kjøper er et "miljøvennlig image", ikke noen spesielt miljøvennlig bil.


Visste du at selv om Priusen bare har en 1.5 L bensinmotor, tilsvarer den en dieselmotor på 2 L i kraft?
Dersom du har muligheten til å få lånt deg en Prius, skal du forsøke å starte fra 0, og "gi jernet". Deretter kan du prøve det samme med din egen bil og sammenligne.

Kampfisk
Når man får tak i plug-in-hybrider vil det selvsagt stille seg annerledes. Problemet er bare at man ikke får tak i plug-in-hybrider.


Skal man følge denne argumenteringen, bør man ikke kjøpe en leilighet fordi man egentlig vil ha et hus. Man bør droppe isolering om man ikke kan gjøre huset om til et passivhus etc.

BTW: Toyota presanterer snart 2010 modellen av prius. Den skal være større, ha lavere forbruk og være en plug-in hybrid.

GM kommer etterhvert med sin Chevrolet Volt (plug in seriehybrid), Opel kommer med flextreme og de andre fabrikantene kommer nok med saker og ting etterhvert.
Trygve Lillefosse
Visste du at selv om Priusen bare har en 1.5 L bensinmotor, tilsvarer den en dieselmotor på 2 L i kraft? Dersom du har muligheten til å få lånt deg en Prius, skal du forsøke å starte fra 0, og "gi jernet". Deretter kan du prøve det samme med din egen bil og sammenligne.


Hører de fleste si at det er meget bra drag i Priusen ja. Men går ikke an å sammenligne sånn uansett. Min bil har en 1.3 liters motor, men har hester og co2 utslipp som en 2.6 liter

Det verste med Prius utenom at den har sånn ekkelt redde verden image, er at den er noe hinsidies stygg, og er så og si helt rolig. Farlig på veien om ingen biler gir fra seg lyd, og total mangel på kjøreopplevelse i min mening.
Kampfisk
Det er lite som er så tragisk som å se en 20 tonns buss dundre forbi med sjåfør og én passasjer.


Vel, der jeg bodde måtte man som sagt bestille bussen, og den var ikke på 20 tonn, det kan jeg love deg. Det var en minibuss. Jeg går ut ifra at busselskapene legger ned, eller endrer tilbudet, dersom de ender opp med å kjøre rundt på en person i en 20 tonns buss til daglig.

Måtte selvsagt ha arbeidstid som var tilpasset bussrutene, samt at jeg hadde valget mellom å handle på hjemvei, eller å få butikken til å kjøre varer til meg. Det fungerte helt greit, men en blir jo bundet til å planlegge.
biXen
Det verste med Prius utenom at den har sånn ekkelt redde verden image, er at den er noe hinsidies stygg, og er så og si helt rolig. Farlig på veien om ingen biler gir fra seg lyd, og total mangel på kjøreopplevelse i min mening.


Helt klart. Om det blir stille i byen og man kun hører lyden av dekk som ruller, vil likene ligge strødd i gatene.
Jeg synes priusen er pen, og vi har ei venninne som eier en så jeg har kjørt den flere ganger, og jeg synes den er helt eksemplarisk og enkel å kjøre. Jeg kjørte flere mil i den på venstre side av veien helt uten problemer, og det var første gang jeg kjørte på venstre side på en 4-felts motorvei.

Både jeg og typen synes priusen er en veldig hyggelig bil, og en 'bargain' til den prisen i forhold til hva man får av ekstrautstyr. Den koster det samme her som en mazda av samme størrelsen, men mazdaen har jo null ekstrautstyr og ikke skjerm og ikke innebygget GPS eller noe.

I priusen får man forholdsvis stor touch fargeskjerm med masse funksjoner, f eks kan man hente opp et diagram som viser kraft og bensinforbruk i 'real time' slik at man kan justere kjøringen til å bruke mindre bensin.

Vi vurderer å selge bilen og kjøpe en prius, men hvis det kommer en ny versjon av priusen i nær fremtid som dere sier så kanskje vi skal vente litt

Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap