Hvordan behandler man hvitprikk i en dam? (side 2)

mona o
Jeg har lest det som står i linken du ga. Og det viser jo bare at jeg hadde rett. Uten vertsfisk dør parasitten i løpet av 48 timer. Se sitatet jeg tok med fra linken din nederst i denne posten.

Jeg syntes tydelig at det sto at parasitten i det frittsvømmende stadiet dør i løpet av 48 timer uten vertsfisk. Det er ikke den samme påstanden som at parasitten dør i løpet av 48 timer uten vertsfisk.

Utsagnet "Depending on the water temperature, the whole cycle can take from 4 days to several weeks." er klippet fra samme artikkel.

Nå står det også at "trophont"-stadiet tar ca. 8 timer i normal akvarietemperatur (rundt 25,5-26,5 grader), og jeg har inntrykk av at parasitten lever i dette stadiet uten vertsfisk. Hvis jeg regner sammen 48 timer frittsvømmende + 8 timer trophont, og tar utgangspunkt i at dette er tiden som parasitten i praksis kan overleve uten vert, får jeg 56 timer. Fortsatt langt fra en uke, men så stiller jeg også litt mindre krav til nøyaktighet fra meg selv (og andre) så lenge jeg unnlater å kategorisk fastslå at "jeg har rett".
Jeg tenkte jeg skulle vente med å behandle til en av fiskene viste tegn på hvitprikk, fordi jeg håpte på det beste og at jeg skulle slippe å behandle dem.

Jeg har sjekket alle fiskene for prikker hver morgen, uten å finne noen, og alle har spist bra og oppført seg helt normalt.

Med 25 grader i vannet burde jo parasitten ha gått gjennom livssyklusen sin opptil flere ganger nå, siden det har gått en uke siden jeg fant hvitprikk på gullfisken (som ble avlivet dagen etter).

Jeg har hele tiden trodd at dersom man fikk et utbrudd av hvitprikk *måtte* man behandle, ellers vil *alle* fiskene bli syke før eller senere. Men de har jo ikke blitt syke, de har det helt finfint faktisk.

Så kan jeg friskmelde dammen min nå, selv om jeg ikke har behandlet på noen som helst måte?
Mvjnz
Så kan jeg friskmelde dammen min nå, selv om jeg ikke har behandlet på noen som helst måte?

Det er jo sånn med hvitprikk, at det kan ligge latent i fisken veldig lenge før den tar overhånd og bryter ut. Men de fleste fisk er jo bærere av denne parasitten, og får bare utbrudd dersom de blir svekket på en annen måte. Dersom du avlivet fisken, kan du jo håpe at den ikke hadde sluppet fra seg frittsvømmende parasitter. Da er det jo ikke sikkert at du vil merke noe på en stund...

Hvor varmt blir det hos dere på denne årstiden, forresten? Er det noen sjanse for at det blir kjørt en "naturlig varmekur"?
Nei, ingen sjanse for naturlig varmekur på denne tiden av året. Tempen har vært oppe i 33 om dagen, men er en del lavere om natten.

Selv midt på sommeren vil tempen ikke være høyere enn 25-30 om natten...

Så hvor lenge burde jeg vente før jeg friskmelder? Har nemlig lyst på flere gullfisker, liker ikke at den er alene oppi der, siden den tydeligvis trives med selskap...
Tror jeg ville ventet en uke eller to til. Når hvitprikk dukkker opp igjen eller ikke, det finnes det jo ingen garantier for, så du bør nesten avgjøre selv hva du vil ta sjangsen på...
Ok, da ser jeg det an en ukes tid.

Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap