Hysteri rundt "hybrider" kontra ren rase i feks. hunder (side 2)
Inaktiv bruker
mona o[QUOTE=MC Darup] En ting som teller mye ang dyr som hund er gemytt. Så det handler ikke bare om eksteriør.
Enig
Hver rase har sitt eget spesielle gemytt.
Hvorfor er det ingen som har blandet en pitbull med en puddel, så kunne vi kanskje fått krøllete kosehunder med morderisk temperament, liksom?
geialt det der Mona
kanskje det er mulig? i såfall må jeg prøve
Postet 30.09.08 kl 17:19
MC DarupSnakker du om fisker som kan "parre" seg med hverandre, eller fisker som er skapt ved hjelp av reagensrør?
Jeg tenker på feks. Aulonocara Firefish, Aulonocara OB, Aulonocara Stuartgranti Rød Rubin. Jeg fikk en kommentar om min Firefish, og det var da jeg begynte å tenke på dette. Jeg sliter litt med å se hva som er "galt" med disse fiskene. Hva med Scalare da? for å ta et annet eksempel. Er det ikke mange raser innenfor Scalare arten som har blitt krysset? Kanskje slik rasen Koi er blitt til tenker jeg?
Postet 30.09.08 kl 17:56
Postet 30.09.08 kl 18:21
2neliseJeg tenker på feks. Aulonocara Firefish, Aulonocara OB, Aulonocara Stuartgranti Rød Rubin. Jeg fikk en kommentar om min Firefish, og det var da jeg begynte å tenke på dette. Jeg sliter litt med å se hva som er "galt" med disse fiskene. Hva med Scalare da? for å ta et annet eksempel. Er det ikke mange raser innenfor Scalare arten som har blitt krysset? Kanskje slik rasen Koi er blitt til tenker jeg?
Jeg vet ikke helt om du har samme oppfatning som f.eks. meg eller en del andre her av hva en rase er Jeg aner en liten misforståelse her.
Det eksempelet du nevner om scalarer er ikke raser. Det er fargevarianter av samme art. Det er overhodet ikke snakk om blanding av en art. Det er en og samme art alt sammen, kun selektiv avl og innavl innenfor Pterophyllum scalare som har frembragt ulike farger. Akkurat som en hund, f.eks. puddel, finnes i hvitt og i svart. Du får ikke en hybrid eller bastard selv om du lar en svart puddel pare seg med en hvit puddel, ikke sant?
Postet 30.09.08 kl 18:22
Endret: 30.09.08 kl 18:26
Jeg er ikke i mot at det finnes blandingshunder eller katter, det er tross alt snakk om variasjoner innen en og samme art. Jeg er heller ikke imot at det blandes variasjoner innen arten hos fisk, dvs individer med forskjeller når det gjelder farge og finneform. Selvfølgelig så lenge dette ikke dreier seg om defekter.
Blanding av arter (hybridisering) er derimot en helt annen sak. Løvetigre og ulv/hund, papegøyeciklider eller bengalkatt, alle disse hybridene, og mange fler, er etter min mening ikke ønskelig. Det er mange grunner til dette. Den som har vært borti slike hund/ulv-blandinger vet at de kan ha problemer med å fungere sammen med andre hunder. Kroppsspråket kan bli så blandet at de feiloppfattes av den "rene" arten de skal forholde seg til. Det samme vil jeg tro gjelder flere av de andre hybridartene. I tillegg så er sterilitet vanlig. Er man så "uheldig" at hybriden ikke er steril så skaper det andre problemstillinger. Den kan for eksempel via slepphendt avl føre fremmede gener inn i en etablert art med ukjente virkninger både i forhold til arten og miljøet den er etablert i.
Som man kan se så er det ikke bare, bare å mikse arter på dette viset, hverken av hensyn til selve individet, de "rene" artene eller miljøhensyn. Det er nok en grunn til at slik hybridisering ikke er det normale i naturen. Selv der slikt skjer så er det uansett begrenset til arter som finnes i nærområdene og har noenlunde like livsbetingelser. De aller fleste hybrider- og hybridarter er det imidlertid menneskelig innblandning som står for.
Blanding av arter (hybridisering) er derimot en helt annen sak. Løvetigre og ulv/hund, papegøyeciklider eller bengalkatt, alle disse hybridene, og mange fler, er etter min mening ikke ønskelig. Det er mange grunner til dette. Den som har vært borti slike hund/ulv-blandinger vet at de kan ha problemer med å fungere sammen med andre hunder. Kroppsspråket kan bli så blandet at de feiloppfattes av den "rene" arten de skal forholde seg til. Det samme vil jeg tro gjelder flere av de andre hybridartene. I tillegg så er sterilitet vanlig. Er man så "uheldig" at hybriden ikke er steril så skaper det andre problemstillinger. Den kan for eksempel via slepphendt avl føre fremmede gener inn i en etablert art med ukjente virkninger både i forhold til arten og miljøet den er etablert i.
Som man kan se så er det ikke bare, bare å mikse arter på dette viset, hverken av hensyn til selve individet, de "rene" artene eller miljøhensyn. Det er nok en grunn til at slik hybridisering ikke er det normale i naturen. Selv der slikt skjer så er det uansett begrenset til arter som finnes i nærområdene og har noenlunde like livsbetingelser. De aller fleste hybrider- og hybridarter er det imidlertid menneskelig innblandning som står for.
Postet 30.09.08 kl 20:07
jeg har som et poeng med akvarium å skape et vindu til en naturlig bit av amazonas f.eks., der mitt mål er å få det til å se så naturlig ut som mulig. Da blir jo hybrider en fy fy. Men i et selskapsakvarium, så ser jeg ikke på det som et prob. Snarere tvert i mot, man slipper rovfiske av bestemte arter, er det ikke slik at prakt botia eller en annen fisk ikke lengre finnes i naturen? (bortimot)
Postet 01.10.08 kl 03:27
Postet 01.10.08 kl 03:29
2neliseJeg tenker på feks. Aulonocara Firefish, Aulonocara OB, Aulonocara Stuartgranti Rød Rubin. Jeg fikk en kommentar om min Firefish, og det var da jeg begynte å tenke på dette. Jeg sliter litt med å se hva som er "galt" med disse fiskene.
Vil kanskje ikke si at det er noe galt med fiskene. De er bare ikke skapt av moder natur...hehe..
Når det gjelder Firefishene så er det ikke slik at hvis man kjøper en hunn og en hann vil de få utelukkende bare små firefishyngel. Det forekommer at en del yngel er brunere eller gråere enn de bør være. Og for meg sier dette at arten ikke er stabil.
Når det gjelder MC/OB/O fisker så finnes disse i sjøen så jeg ser ikke på dem som hybrider.
Hvis man skal ta opp dette med hybrider så burde man også tenke en tanke på hvordan man selektivt avler fisk. De fleste gjør det ubevisset, man velger ut de flotteste fiskene i butikken, men mange gjør det med vilje. Man velger ut de rødeste fiskene, eks. hongi red top, og avler kun selektivt til man sitter med en fisk som er skikkelig rød.
Disse er det mange som har i karene sine og selv om de ikke er hybrider så finnes de ikke i sjøen.
Mvh Linda
Postet 01.10.08 kl 08:06
Postet 01.10.08 kl 08:14
Postet 01.10.08 kl 15:49
akvafilAkuratt som den stygge andungen ;)
Ja nettopp. Pussig at du sa det, fordi vi kalte han for andungen. Da var han den første og eneste Firefish vi hadde, vi ble litt "lurt" i en byttehandel og fikk en stygg liten rosa gjennomsiktig skapning med stor selvtillitt og personlighet. Vi har ledd mye av stakkarn, og snakket om at kanskje han vokser opp til å bli en vakker svane.
Vel, "troll i ord", det er han på det nederste bildet. Tok ca 5 mnd. fra vi fikk han som en gjennomsiktig rosa skapning med utstående øyne og til han forvandlet seg til DEN nydelige fisken, noe som har ført til at jeg har vært på jakt etter et par hunner til han i en tid nå. Nå har jeg fått et par gjennomsiktige rosa stygge hunner, men nå vet jeg hvor fantastisk vakre de blir når de får vokset seg til, så nå gleder jeg meg bare til de blir like vakre som andungen
Postet 01.10.08 kl 15:57
Endret: 01.10.08 kl 16:01
Vet ikke med hunder, siden jeg ikke har greie på hund, og egentlig er mindre enn middels interessert i dem
Når det gjelder hybrider blandt fisk ser jeg egentlig ikke helt problemet så lenge fisken er avlet for det ordinære prydfisk markedet. Det er kun lettvekter akvaristene som gidder å kjøpe dem, og det er lett for oss andre å unngå dem hvis vi vil At disse fiskene er fundamentalt mer ulykkelige enn fisk fra naturlige stammer går jeg ikke helt med på.
Synodontis arter (gjøkmaller) hybridiseres med overlegg for å produsere større kull med større overlevelsesevne (i Tjekkia). Disse fiskene selges desverre som ekte vare til butikkene. Man skal være godt trenet for å se forskjell i et kaotisk butikksakvarie.
At Malawi og Tanganyika nybegynnere kjøper eller lager hurlumhei blanding er jo heller ikke noe stort problem. Dem som virkelig har lidenskap for disse artene kjøper vf og f1/f2 uansett. Hvis det blir problematisk med import fra de aktuelle landene eller det blir restriksjoner for fangst vil det bli desto viktigere at flere holder tunga rett i munnen for å holde akvariestammer rene og med riktige fangstlokasjoner.
Når det gjelder hybrider blandt fisk ser jeg egentlig ikke helt problemet så lenge fisken er avlet for det ordinære prydfisk markedet. Det er kun lettvekter akvaristene som gidder å kjøpe dem, og det er lett for oss andre å unngå dem hvis vi vil At disse fiskene er fundamentalt mer ulykkelige enn fisk fra naturlige stammer går jeg ikke helt med på.
Synodontis arter (gjøkmaller) hybridiseres med overlegg for å produsere større kull med større overlevelsesevne (i Tjekkia). Disse fiskene selges desverre som ekte vare til butikkene. Man skal være godt trenet for å se forskjell i et kaotisk butikksakvarie.
At Malawi og Tanganyika nybegynnere kjøper eller lager hurlumhei blanding er jo heller ikke noe stort problem. Dem som virkelig har lidenskap for disse artene kjøper vf og f1/f2 uansett. Hvis det blir problematisk med import fra de aktuelle landene eller det blir restriksjoner for fangst vil det bli desto viktigere at flere holder tunga rett i munnen for å holde akvariestammer rene og med riktige fangstlokasjoner.
Postet 01.10.08 kl 17:04
Inaktiv bruker
Håvard Støre AndresenVet ikke med hunder, siden jeg ikke har greie på hund, og egentlig er mindre enn middels interessert i dem:) Når det gjelder hybrider blandt fisk ser jeg egentlig ikke helt problemet så lenge fisken er avlet for det ordinære prydfisk markedet. Det er kun lettvekter akvaristene som gidder å kjøpe dem, og det er lett for oss andre å unngå dem hvis vi vil;) At disse fiskene er fundamentalt mer ulykkelige enn fisk fra naturlige stammer går jeg ikke helt med på. Synodontis arter (gjøkmaller) hybridiseres med overlegg for å produsere større kull med større overlevelsesevne (i Tjekkia). Disse fiskene selges desverre som ekte vare til butikkene. Man skal være godt trenet for å se forskjell i et kaotisk butikksakvarie. At Malawi og Tanganyika nybegynnere kjøper eller lager hurlumhei blanding er jo heller ikke noe stort problem. Dem som virkelig har lidenskap for disse artene kjøper vf og f1/f2 uansett. Hvis det blir problematisk med import fra de aktuelle landene eller det blir restriksjoner for fangst vil det bli desto viktigere at flere holder tunga rett i munnen for å holde akvariestammer rene og med riktige fangstlokasjoner.
enig der
Postet 01.10.08 kl 17:24