Yngel-mysterium (side 2)

Kampfisken og eplesneglane er fortsatt i 22-literen, men eg kan flytta sneglane inn til lottane, og kampfisken i 65-literen, så får me sjå om det blir noko av desse etterkvart. :o)

Og nei, kjenner desverre ingen med godt kamera. :o/
Miniskop
Kva er dette for noko? Synes det ser ut som horvar av bittesmå eggklaser - men igjen, ingen egg-leggarar. Kan det vera dette dei "uidentifiserte" kjem frå?

Aha... Sikkert pestsnegler. Bittesmå pestsnegler kan ligne på tegningen din også...
Aggi
Jeg tolket [I]horna [/I]på den enkle tegningen for øyne, jeg da, men...;) Det er jo klart at det ikke [I]behøver [/I]å være yngel, det var jo derfor jeg påstet bildet med spørsmål om det lignet. :) Det er jo tydelig forskjell mellom den jeg postet, og slike hvite mark som pleier å krype på glasset.


Horna (som det heilt sikkert kan sjå ut som, på den "fantastiske" teikninga mi), er rett og slett halefinner (trur eg). Dei er vertfall bakerst, når dei kjem sømjandes. :o)
Javel... Hmmm Dette ble jo nesten som jeopardy...
Hva er cyclops? Kan det være riktig?
Aggi
[QUOTE=Miniskop] Kva er dette for noko? Synes det ser ut som horvar av bittesmå eggklaser - men igjen, ingen egg-leggarar. Kan det vera dette dei "uidentifiserte" kjem frå?

Aha... Sikkert pestsnegler. Bittesmå pestsnegler kan ligne på tegningen din også...

Nei, det ser virkeleg ikkje ut som sneglar (men det treng ikkje bety at det ikkje er det). Dei liknar nok litt på bittesmå fiskar, sjølv om dei ikkje har auger (som er synlege). Og dei er utruleg raske når dei kjem sømjandes.

Får leita litt på nettet etter ein "loppe-base", så kanskje eg finn noko som kan likna.
De egg-klasene høres ut som at det kan være egg fra damsnegle.

Dvs. Jeg hadde noe som høres veldig likt ut, og jeg tilskrev det damsneglene mine.

De små skapningene tror jeg kan være copepoder. I så fall vil de nok (stort sett) forsvinne om kampfisken er uten mat noen dager.

Om ikke det hjelper, er ihvertfall Stjernedanio noen røvere til å jakte etter slike smådyr.
Aggi
Javel... Hmmm Dette ble jo nesten som jeopardy... :D [I]Hva er [URLBLOCK1]?[/I] Kan det være riktig?


Hehe!:o)

Det er nok ikkje heilt desse heller, men no byrjar det å likna på noko, vertfall.

Dei som kravlar rundt på glasset er i forskjellige størrelsar, kvite, og heilt klart to-delte (kropp og "halefinne"), men dei har ikkje noko "horn", slik som denne har.

Dei er ganske raske når dei søm, men dei virkar til å vera litt i "rykk og napp" når dei kjem, så kanskje det kan tyda på at dei hoppar, e.l?


Ah, kva skulle man ikkje ha gitt for eit skappeleg kamera...
Hva med trygve sitt forslag, da? Sånne småkryp ser jo veldig forskjellige ut...
Trygve Lillefosse
De egg-klasene høres ut som at det kan være egg fra damsnegle. Dvs. Jeg hadde noe som høres veldig likt ut, og jeg tilskrev det damsneglene mine.:-) De små skapningene tror jeg kan være [URLBLOCK1]. I så fall vil de nok (stort sett) forsvinne om kampfisken er uten mat noen dager. Om ikke det hjelper, er ihvertfall Stjernedanio noen røvere til å jakte etter slike smådyr.:-)


Jaja, kanskje det er det? På desse bileta liknar det vertfall litt meir, men eg klarar fortsatt ikkje sjå noko horn-liknande utvekster rundt hovudet. Ser/såg du det på dine?
Jeg ser ikke antennene på mine om jeg ikke ser godt etter og vet at de er der.

Dersom du har tenkt deg på langtur til auksjonen i Bergen til helgen, kan du jo ta med noen.

Ellers hadde jeg blitt glad om du sendte noen eksemplarer.

Se om du kan se en piskehale bak, i så fall vil det være noen som har klumper på sidene av disse(egg) og noen som ikke har disse klumpene, og ser litt ut som sædceller.

De jeg har ser forøvrig nogelunde slik ut.

Har bestilt USB mikroskop som kommer om en uke eller tre. Da kan jeg ta bilder av disse artige krabatene.
Hvis du har noenlunde bra kamera kan du sette det på supermakro, ved å holde inne makroknappen. Da kan du hvile kameraet mot glasset hvor det sitter en liten skapning, da burde du få ganske bra bilde av den

Men billige lommekameraer har sjelden supermakro og klarer ikke å fokusere så nært, så det må være et litt dyrere kamera... Så hvis du kjenner noen med bra kamera er det kanskje på tide å invitere dem på besøk
Cyclopser beveger seg rykkvis og hvis de bærer egg er dette to store egg som henger bakpå og kan se ut som "halefinne". Her er et bilde jeg tegnet av noe jeg fikk konkludert var cyklops: http://akvaforum.no/forumimage.cfml?imgs=19658%5F080602191854%5F1%2Ejpg&nr=1&uri=%2Fimages%2Fforum%2F
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap