Noen som har prøvd svart rådasand 1mm? -sammenligning med biltemasand. (side 2)

mona o
I [URLBLOCK1] svenske tråden er det en som hadde ringt til Rådasand AB (firmaet) og spurt, og de hadde sagt nei til bruk i akvarie ang. svarte sanden. Men hva er den egentlig ment for da? Reptiler eller noe sånt?

Det høres jo veldig rart ut at de selger sand som skader fiskene.... :S
ph i det med sort rådasand er 8!
ph i biltema blåsesand 7
til reptil blir det vel mest brukt bark. den sorte rådasanden blir vel kanskje brukt som dekor til andre ting enn akvarier og reptiler
Ok, takk. Og du er sikker på at det ikke er sykdom som gjør at du har fiskedød i karene?
Jeg har nettopp kjøpt meg en sekk med denne sanden. Typisk at jeg skal finne denne tråden etter jeg har hatt den i karet mitt. :S

Jeg har den i en 19L med kirsebærreker og fåreløpig ser det ut som alt går bra. Skal ta en pH-test litt senere idag og sjekke om det er særlige endringer.

Hadde planer om og blande den med biltemasand for og gjøre den litt mørkere, som Aggi sier gir den sanden dårlige resultater på bilder vist man ikke har superkamera selvfølgelig.
Er det noen som har prøvd dette? og blande de altså..

Hadde også planer om og etterhvert ha en gruppe corys i det karet jeg skal blande i.. Var det sånn at denne sanden ikke er egnet til corys og ciklider?
Snakker da om den svarte Rådasand Blästersilikat 0,2-1,5mm.

mvh Tom
NorthHawk
Jeg har nettopp kjøpt meg en sekk med denne sanden. Typisk at jeg skal finne denne tråden etter jeg har hatt den i karet mitt. :S
Tråden er fra i dag, så det ville vært litt rart om du fant den før.. ;D

Hvorfor byttet du ikke bare alt sammen til vanlig råda dersom du ville ha en fargemix? Den skal jo være uproblematisk... Jaja, gjort er gjort, og elg er elg.. ;P
Det var nevnt spesielt at den ikke var bra for reker og Corydoras, ja, denne svarte sanden fra Råda (i de linkene til svenske tråder jeg ga ovenfor).
Her er tråden hvor Frank sier han skal sjekke den svarte rådasanden og sende e-post til Mona. Franks post er nederst på den siden.
Lurer også
Jeg har også sett på denne sanden og kunne tenkt meg den. Men vet ikke hvordan det er med geophagus til slikt. Er det høy ph blir jo vannverdiene litt gale. Men er det ingen som har prøvd denne sanden?

Har svart flodgrus i 2 akvarier, men de er jo for store for de fiskene jeg skulle hatt sand til, så har derfor selv sett på nevnte sand.

Men ser jo at informasjon ikke er like lett og finne alltid.
ElinH
[URLBLOCK1] hvor Frank sier han skal sjekke den svarte rådasanden og sende e-post til Mona. Franks post er nederst på den siden.


Jeg kan ikke huske det, om jeg fikk noen email fra Frank eller hva vi ble enige om. Eller om han kom så langt som å teste den, det vet jeg ikke.


Men jeg har en annen historie. Jeg har en svak erindring om en blank, svart sand som så metallisk ut, og som jeg sendte ham en prøve av fordi jeg ble så mistenksom på utseendet til sanden. Den så altfor skarp ut, det var ikke sandkorn men små skarpe flak den så ut som, og jeg ville ikke drømme om å bruke den til Coryer. Men jeg fikk den tilsendt av en privatperson, og den lå ikke i originalemballasjen, så jeg vet ikke/husker ikke hvilken produsent det var.

Enden på visa var at jeg var altfor mistenksom og skeptisk til sandens utseende, og siden jeg tross alt er Corydoras- og Apistogramma-entusiast, så kastet jeg hele sekken med den svarte "sanden" til slutt.

REDIGERT:
Nå husker jeg det. Jeg sendte ikke sandprøve til Frank, men Tom C, for å høre hans mening om å bruke den til Apistogramma og andre "bunnrotere". Han mente den overhodet ikke så ut til å egne seg til akvariebruk.
Aggi
[QUOTE=NorthHawk]Jeg har nettopp kjøpt meg en sekk med denne sanden. Typisk at jeg skal finne denne tråden etter jeg har hatt den i karet mitt. :S
Tråden er fra i dag, så det ville vært litt rart om du fant den før.. ;D

Hvorfor byttet du ikke bare alt sammen til vanlig råda dersom du ville ha en fargemix? Den skal jo være uproblematisk... Jaja, gjort er gjort, og elg er elg.. ;P

Ah, da er det jo ikke rart at jeg ikke fant den. ;p
Jeg hadde tenkt på det, men er usikker på hvordan farge mixen blir med "rød" rådasand og beige biltemasand :P Grunnen til at jeg kjøpte en stor sekk med svart var fordi jeg skulle ha svart sand til 19L for og se rekene bedre. Det lønnet seg for meg og kjøpe en stor sekk (Da i tanke på og blande biltema og den) istedet for og kjøpe 2 små sekker med Hayley sand.

Fant ut at pH i 19L er 8 nå. Heldigvis kan rekene leve i 8.2 :P hehe!
Men da er det kanskje lurt for meg og kjøpe en sekk med vanlig rådasand til det karet jeg skal ha corys i, med tanke på både pH og "bartene" deres.. De ligger vel på samme prisnivå? sekkene med sand altså.
bernie
jeg har ikke svart rådasand, men jeg har en sandtype som heter hayley, den er sort og fin sikker ganske lingnende på den svarte rådasanden? denne hayley kan du kjøpe på TROPEHAGEN ZOO og kanskje butikker. mvh bernard

Siden min sand er kjøpt hos Tropehagen er det vel sannsynlig at det er denne jeg har også... Altså ikke svar Rådasand.
Ok... Men lever eplesneglene dine i den svarte sanden? Så lite som epliser tåler, så burde ikke den sanden være dårlig...
Inaktiv bruker
bernie
jeg har ikke svart rådasand, men jeg har en sandtype som heter hayley, den er sort og fin sikker ganske lingnende på den svarte rådasanden? denne hayley kan du kjøpe på TROPEHAGEN ZOO og kanskje butikker. mvh bernard


Hayley er fin men er visst for skarp for bunnlevende fisk.
Så kommer spørsmålene ang den svarte rådasanden:

A. Denne sanden må jo være tyngre siden den er på 1mm, men havner den i filteret ved høy sirkulasjon?
Svar: Jeg har ingen problemer med at sanden havner i filteret. Jeg har et Tetratec IN400plus med en liten bit blåsvamp under så ikke rekene skal forsvinne inn. Ikke sett noe forsjell på utblåset. Sanden ligger stille og rolig.

B. Jeg antar at denne sanden reflekterer minimalt, både farge og lys, og blir pen når man skal fotografere?
Svar: Nå har ikke jeg kamera for øyeblikket så jeg vet ikke helt hvordan den oppfører seg på bilde. Men den ser veldig pen ut i mine øyne, glinser kanskje litt mye. Mulig det ikke tar seg helt ut på bilder.

C. Hvordan oppfører slam seg. Legger det seg på overflaten? Synes slammet veldig godt, i såfall?
Svar: jeg skyllte sanden og da ble hele dusjen min svart så jeg synes den støver en del, men det er jo ikke sikkert du synes det. Var ikke mye slam og snakke om etter jeg hadde den i karet da, var litt tåkete et par timer så klarnet det opp.

D. Er svart rådasand magnetisk?
Svar: Jeg brukte en standard algeskrape (Sånn som har en del utfor og en del inni) og så ingen nye riper i glasset så jeg antar den ikke er det.

Håper dette hjelper litt når du skal ta en avgjørelse. Du kan jo titte på rekekaret mitt. Er skikkelig dårlig bilde da. Tatt med nokia 6103.

mvh Tom
Takker for det.
Men siden det store spørsmålet nå er om det er farlig eller ikke, så vet jeg ikke om jeg tør. :S
Han svensken som sa han hadde ringt Rådasand har jo et triumfkort... Dersom han virkelig ringte, da...
Nå har jeg funnet hjemmesidene til Rådasand.
De har lagt ut datablad på sanden sin, men jeg finner ikke den svarte sanden. Er det mulig at den svarte rådasanden ikke er rådasand?
Jeg har sendte dem følgende mail, så får vi se hva de svarer:

Hei.
Jeg er akvarist, og ser at en del forretninger selger svart rådasand til akvariebruk. Jeg fant ikke noe datablad på den svarte sanden, og lurer på hva det egentlig er laget av.
Det er flere akvarieforum på nettet som advarer mot den svarte sanden, da de mener den inneholder skadelige mineraler.
Hvis dette stemmer, hvorfor selges da svart rådasand i zoologiske forretninger son akvariegrus?
Se forøvrig denne forumtråden: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1025&thread_id=36458
Eplene lever godt og yngler som bare det. Har sikkert 15 store epler og utalliger små.
SoVe
Eplene lever godt og yngler som bare det. Har sikkert 15 store epler og utalliger små.
Det var jo bra at den andre sanden kan brukes, iallefall, da... Hva koster en sekk?
Kan ikke huske hva den kostet. Kjøpte den i små sekker på 2 kg eller noe sånt. Begynner å bli en stund siden.
OK. Finner nok ut av det selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap