Tråden om leilighet-zoo-en (side 2)

Oppdaget i går kveld at en av atropersonatus'ene ikke oppførte seg helt normalt. Den bare "hang" innerst i karet inntil glasset og en plante. Vi tenkte jo at noe var kalt og fikset til et karantene kar for å se om den kanskje kom seg med litt medisinering og ro.

Når jeg tittet på den i dag, så var den fortsatt levende, men har det alt annet enn bra. Den klarer ikke å svømme rett, virker liksom som om noe trekker den opp, og med den ene siden bare, så den blir nesten svømmende opp ned/med buken opp.

Trist egentlig, er det noen som har noen forslag til hva det kan være? Stress fra innflytting, kjøpte de jo på tirsdag.
Første dødsfall :s
Crap.. Og i dag døde den syke coryen :\ Det hjalp tydeligvis ikke å sette den i karantene for å la den få roen og komme til hektene igjen.

Det er ingen fysiske tegn å se på fisken.. Men får se om noen med litt mer kjennskap kan klare å se noe...

Nå blir det vel en tur ned på dyrebutikken og klage og syte (og få dama til å felle et par tårer) så kanskje vi får med oss en ny og frisk hjem

-Kent-
Død cory erstattet av en levende!
Den døde coryen ble levert inn på dyrebutikken og en ny ble med hjem i retur. Det ble også med 2 nye lysrør til 180 liters karet, så nå tenker jeg både planter og fisk skal bli fornøyde. I samme slengen så tok vi med oss en ny plante (som jeg ikke husker navnet på).

Steinhule har blitt limt i dag og ligger nå til tørk... Forhåpentligvis kan den puttes i et av karene i løpet av noen få dager Kanskje noen da har lyst til å bruke den som yngelplass/lekeplass?

-Kent-

Litt bilder...
Her kommer nye bilder av noen av innbyggerne i de 2 karene våre... Dessverre så var det ikke alle som var like fotogene, så de får vente med å bli tatt bilde av..

Først vår svært så fotogene Bolivianske sommerfugl hann:
[External Image]

Så det som vi tror (og håper) skal være bolivianerens kommende kone (om noen kan hjelpe med id. av kjønn på denne så setter jeg stor pris på det):
[External Image]

Corydoras Atropersonatus:
[External Image]
Og et par bilder til...
Her er et par bilder til.













Rødmunnstetra (Hemigrammus bleheri):
[External Image]

Og noen flere Corydoras atropersonatus:
[External Image]

Og til slutt en eplesnegle:
[External Image]
Reker
Da har jeg sitti og studert karet litt i dag og plutselig oppdaget at rekene som vi trodde var borte allikevel lever i beste velgående i 110litern. Har omtrent ikke sett dem siden vi kjøpte de, men i dag var 7 stk fremme og jobbet aktivt.
Siden jeg bare så 7 så vil det si at vi kanskje har manko på 3. Kjøpte 10 stk ,men det kan jo hende at de dukker opp de og.. De fleste var hvertfall blitt store og fine
Kan vi ha egg?
Nå lurer vi på om det kan være egg i 180 literen. Kakadue-mor har fått en nydelig gulfarge, Kakadue-pappa har også fått mye klarere og nydelige farger for et par dager tilbake. I dag ser vi tydelige tegn på at de er litt småagressive mot alle som måtte komme i nærheten av høyre del av karet... Både mor og far er raske til å jage alt som måtte finne på å svømme den veien... Kan de ha gjemt egg i kokosnøtta eller andre huler tro...??

Bilder av de fargerike kommer bare jeg får ladet batteriet på kameraet...
Kakaduemamma er svært lite villig til å bli tatt bilde av, så det blir bare et par bilder av kakaduepappa...

Bilde 1: Kakaduepappa med sine fine farger.
[External Image]
Bilde 2: Kakaduepappa viser seg frem.
[External Image]
Ciklide egg?
Nå lurer jeg voldsomt på om ikke kakaduemor har lagt egg et sted... De er nå helt nydelige i fargene; Mor ser ut som en hardbarka LSK-fan (knall gul med litt sort , og far har de nydeligste farger på finner og kropp (som dere kan se av bilder over).

Mor står nå og vokter en terrakotta-krukke. Der står hun med bare hodet utenfor og passer på at ingen kommer i nærheten. I umiddelbar nærhet er også far og passer på.

Iflg. hva jeg har lest her på forumet, så skal eggene klekkes i løpet av 2-3 dager... så da er det bare å håpe på egg, og at ingen klarer å spise hverken egg eller yngel
Endelig!
...klarte jeg å få tatt bilde av kakadue-mamma. Hun vimser fremdeles rundt terrakotta-krukken, men hun kom frem nok til at jeg fikk tatt et par bilder av hun...

Fantastiske farger!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
...og grunnen til fargen var...
YNGEL! For første gang siden vi skaffet oss akvarium for ca. 6 uker siden så har vi nå fått yngel. Kakadue-mamma hadde jo fargen sin av en grunn. I dag så kom hun ut av hulen sin sammen med en liten hærskare med yngel.

Både mor og far gjør en god jobb med å passe på yngelen. Det er ingen som får bevege seg i nærheten av hjørnet der hulen er. Mor passer så gar på å hente yngel som beveger seg litt for langt. Da er det inn i munnen til mor for å bli flyttet tilbake :p

Til nå så har vi klart å telle 7-8 yngel... Men det er mulig det kan være flere?

Her er et par bilder av noen yngel:

[External Image]

[External Image]
..Og bare jeg åpner øynene og ser litt etter yngel så kryr det jo :o

Har kommet til over 20... og da har jeg nok misset en del antar jeg. Det store spørsmålet er jo hvor mange som kommer til å overleve. Ser for meg, tilt ross for hvor iherdig mor passer på, at det kommer til å være noen av dem som blir mat... Men vi får vente og se...

Gratulerer så mye, det har jammen gått fort hos dere
De coryene var jo bare skjønne da, med maske og prikker. Ikke sett de før, men så skjønne da.
Nok et kar...
Her går det unna... Nå har nok et kar kommet i hus. Denne gangen ble det et 60 liter. Dette er hovedsaklig tenkt som kar til gullfiskene inntil vi får gitt dem vekk. Akkurat nå går det 2 stk. Bolivianske sommerfuglciklider der, grunnet litt kjip pH i 110 literen... Men bare vi får senket pH'en der, så flytter de tilbake, og gullfiskene får overta
En liten oppdatering.
Etter noen dager med stillhet, så er det på tide å oppdatere litt igjen.

Siden sist innlegg, så har følgende skjedd:

- Alle Kakadueynglene er borte. Gjetter på at det er de glupske tetraene som har forsynt seg grovt :\ Det ser forøvrig ut til at kakadue-paret har lyst til å legge noen nye egg i løpet av kort tid.

- I 110 literen så har vi sett noen rekebabyer. De har gjemt seg godt i javamosen, og vi har sett noen små glimt av de de siste dagene. Er dog uvisst om de kommer til å vokse opp siden det er tetraer i dette karet også :S

- I 60 literen så har det kommet en ny fisk. Vi har hentet oss en Boliviansk sommerfuglciklide-mor. Vi har mistanke om at de to vi har fra før kan være hanner begge to, så da hentet vi oss ei som vi var sikker på kjønnet på

60 literen skal for øvrig bare være oppdrettskar etterhvert, men grunnet kjip vannverdi i 100 literen (pH på mellom 7,5 og 8...) så går de i 60 literen for øyeblikket. Jobben med å senke pH'en i 110 literen er i gang, men det tar av en eller annen grunn tiiiid.
Da har vi nok en gang om-inredet 110 literen. Denne gangen så gjorde vi det for å få fjernet resten av steinene som har vært på bunnen. Steinene ble fjernet og erstattet med sand. En del planter har også blitt fjernet, så nå har det blitt nokså fint der Bilder kommer bare vannet blir litt klarere igjen.
ja litersyken har tatt oss og begynte i september, og allerede i slutten av månden hadde vi et 220L og et 60L, månden etter et 110L og i denne måneden en 15L så d går unna

ja artig med yngel vi fikk yngel på et Juvelciklidepar en uke etter at 220L var igang

fine fisker (hund og papegøyer også blir en jevnlig leser av denne tråden
Da er slørhalene vekk...
...og 20 literen har nå blitt omgjort til reke-kar. Vi har flyttet over 6-7 reker dit nå, og det ser ut til at det i løpet av kort tid kan bli VELDIG mange flere der. To av de vi har flyttet over har store mengder egg under magen, så regner med at det blir flere der snart
Da har reke-karet fått litt flere innbyggere. 5 stk. biereker og 5 stk. røde krystallreker ble kjøpt inn i dag... Så da håper vi på at vi etterhvert kan selge noen småreker og
Og ha har kirsebær rekene fått barn. hvertfall noen i første runde.. hihi.. er morsomt med sånne dyr Så fasinerende å se på

Også ser det nå ut som om vi får ancistrus yngel snart.. det virker spennende.. har heller ikke sett mamma kakadue på noen uker, så regner med at hun har egg eller yngel en plass også.. spennende med akvarier asså

Nå har bolivianerne flyttet hjem til 110 literen sin og i 60 literen har det flyttet inn 11 corydoras virginiae.. Veldig vakre skapninger..

Liselotte
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap