Yngel? (side 2)

apropos luftfilter.. må de kjøres inn også eller? så egentlig må man jo da planlegge yngling en måned i forveien... men fisken yngler jo ikke på kommando :p har fått tak i noe yngelfor ment for kampfisk, burde være smått nok.. men tullefisken holder jo til akkurat rundt pumpa, så aner ikke hvor mye de kan få i seg..
Luftfiltermå kjøres inn de også ja, bakteriene kommer ikke noe fortere der enn i et vanlig filter. Er det en slik boks som du putter svamp nedi, eller slik skumsak? Skumsaken er jeg usikker på hvordan man kickstarter... vet ikke om all guffa bare flagrer bilt om du vrir opp skumgummien i guffe, liksom.

Men slik boks du putter svamp nedi kan jo kickstartes enkelt i hvert fall. Ta en bit av en innkjørt svamp og stapp den oppi.

Dette er vel en av flere gode grunner til å ha et filter eller tre ekstra stående i akvariet, slik at man har innkjørt filter da det blir behov. Jeg har et luftfilter som er godt innkjørt og bare står i karet og bobler nå. Kjekt å ha
jeg hadde ett til " overs" (powerhead med filter) men det står i karantenekaret nå :p det er en sånn skumgummisak ja. er jo god plass i karantenekaret, så jeg settern der, enn så lenge jeg låner karet hvertfall
Jeg har ofte latt være å kjøre inn luftfilter på forhånd, men da bytter jeg 50% eller mer, daglig. Dette er altså bare i yngelkar med bar bunn, og da har jeg latt vannet stå og temperere seg til å bli romtemperert. Jeg bruker ikke varmekolbe, så da får ikke yngelen temperatursjokk.
av det første kullet har nok bare en overlevd da jeg ikke fikk tak i for tidsnok. men den har blitt så stor at den truet med å spise sine søsken så den har flyttet til foreldrene. de jaget den litt men det ser ut til å gå greit, masse planter å gjemme seg i.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Se der ja... Neste gang får du til å fø opp flere. Gratulerer.
har ca 20 gående i 85 litern nå. tøffe fisk, overlever alt fra nitritt til iskalde vannbytter :p de begynner å bli på størrelse med den på bildet over nå, lyseblå neonstreker som fyker rundt :p

den største som går sammen med foreldrene greier seg bra, vokser og unngår masete foreldre :p
Ja, de er nok hardhauser... Har ikke testet mine i nitritt, da men...
Iskalde vannbytter skal visst trigge lek, har jeg hørt...
Men man bør vel passe på at det ikke blir så store temperaturforandringer at filterbakteriene får sjokk...
vel, hadde valget mellom å la fiskene gå i nitritt eller kaldt friskt vann :p stoler ikke helt på at lunka kranvann ville være en bra ide heller. skiftet ca 20 liter av gangen, og vannet blei jo ikke bare helt oppi med et brak, det kom gradvis :p

nitritten kom av et underdimensjonert filter, det karet skulle opprinnelig bare huse 10 voksne venuser... :p nå går det 20+ yngel og 18 corydoras :p

og noen fler filter, noen innkjørte og noen til innkjøing :p

[External Image]

venusyngel for 2 dager siden

[External Image]


nå lurer jeg bare på hvor jeg skal gjøre av alle sammen.. 64 litern har egentlig ikke plass til fler :p
eventuellt om jeg setter de sammen med coryene i det som skulle være søramerika, men jeg finner ingen stimfisk jeg liker som ikke er stygg, finnenapper eller krever større plass/andre vannverdier :p
Venus stimer kan godt være 20-30 i et kar av den størrelsen. Forutsatt at du holder deg til vannbytte hver uke.

Ellers er det jo mulig å selge unna etterhvert. Selger du minst ti om gangen, så er det ikke stress å bli kvitt dem heller.
vel, det er jo 5 kuhlii, 2 gastronomyzon, 2 små l maller og 5 amanoreker der i tillegg til 11 venuser og et halvt tonn med snegler. jegersneglene er i streik og har kun sex for tiden :p

får se hvor mange som vokser opp til slutt, de får gå i corykaret inntil videre. har heldigvis mulige kjøpere til disse her
dra meg baklengs inni fuglekassa...

så jeg har en sånn oppbevaingsboks jeg har bløtlagt rota i, og hatt noen planter i til lagring. idag har jeg tatt ut rota da jeg setter opp 96 litern. kikker oppi for å ta opp plantene. og hva ser jeg. jo, dette:

[External Image]

dårlig bilde, men det er en yngel. utfra hva jeg kan se må det være venus. men hvordan i alle dager lever den? kassa har stått i 2-3 uker med kun noen planter og ei rot i vann. ingen sirkulasjon, ingen vannbytter, ikke filter, ikke mat! ingenting! og hvordan kom den seg i det hele tatt oppi der... mysterieyngel!
Tja blir jo lite avfallstoffer av en så liten fiskeyngel, samt at det faktisk er mye mat til slike små fisk som vi ikke ser med det blotte øye

Så er ikke uvanlig at fisk kan overleve slik.
tok du planter fra akvariet med venuser.
faktisk ikke, de kom fra butikk :p eneste er vell minimalt med javamose, men vet ikke om det kom fra det karet.. eller det kan kanskje ha fulgt med under vannbytte, var et par bøtter som jeg slengte oppi kassa istedenfor i do
Det var da moro Jeg har enda ikke sett venusegg, tror de er knøttsmå. SKal vel ikke rare tråden med javamose eller noe til for at det kan bli med et egg. En liten tøffing det der som har klart seg med så... sparsommelig stell

Må jo si at jeg kastet et blikk bort på cory-yngelen som spiser nesten halvannen time av dagen min når jeg leste hvordan denne har klart seg hehe
har aldri sett venusegg jeg heller, kun ynglene. og de er små :p

nå er yngelen flytta til en 22 liter plastsak med luftfilter, varmekolbe, litt sand og en liten trerot med mose. sammen med alle søsknene sine. litt enklere å fore dem og, er jo mindre vann å ta hensyn til
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap