Sykdom på reker (side 2)

Stemmer det. Easy Life gjære alltid en hemmelighet ut av reseptene til produktene. Men eg mente dette her:

http://www.aquadiskont.com/shop/product_info.php/cPath/315_320/products_id/405
ja, det er jo ikke noe nytt at sånt er hemmelig, men med kun et merkenavn og ikke productnavn ble det litt som å lete etter nåla i høystakken. takk for hjelpen

(urelatert: ser jbl's testkoffert koster en 6-700 kroner. det er jo noen hundringser billigere enn her...)
hm.. går visst ikke å bestille fra norge der.. synd. de hadde en del ting jeg hadde lyst på.. men svensker, dansker og finner får bestille derfra. urettferdig :p
Jeg har hatt amanoreker i nesten et halvt år sammen med mopanirøtter og de lever i beste velgående, bare så det er sagt
JBL Furanol inneholder virkestoffet Nifurpirinol som er et meget kraftig anti-bakterielt virkemiddel. Brukes ofte for å kurere bl.a. Columnaris hos vanlige fisk. Den gjør livet tøft for filterbakterier; så ved bruk av den må man beregne hyppige vannbytter i etterkant.

Det samme virkestoffet finnes i Aquarium Munsters medisin Aquafuran. Jeg har sett Aquarium Munsters produkter på TAM Alna, så ikke utenkelig at de har dette hos Tropehagen hos deg? Evt. kan du og se etter Seras Bactopur Direct som har det samme virkestoffet. Det ville forundre meg meget om ikke Tropehagen fører noen av disse medisinene.
Sanne
hm.. går visst ikke å bestille fra norge der.. synd. de hadde en del ting jeg hadde lyst på.. men svensker, dansker og finner får bestille derfra. urettferdig :p

Har sikkert noe med EU-medlemskap å gjøre....
jaja. skal se om jeg kommer meg rundt både eu medlemsskap og toll. venner er kjekt å ha

har fått tak i jbl's furanol nå. burde jeg medisinere rekekaret selv om jeg tror jeg har fått ut de 3 infiserte individene? hva med sneglene, har ett ukjent antall till oppforing sammen med rekene. burde jeg ta dem ut eller tåler de medisinen?

ser foreløpig ingen fler med tendens til infeksjon..
Sanne
jaja. skal se om jeg kommer meg rundt både eu medlemsskap og toll. venner er kjekt å ha :) har fått tak i jbl's furanol nå. burde jeg medisinere rekekaret selv om jeg tror jeg har fått ut de 3 infiserte individene? hva med sneglene, har ett ukjent antall till oppforing sammen med rekene. burde jeg ta dem ut eller tåler de medisinen? ser foreløpig ingen fler med tendens til infeksjon..

Jeg ville tatt ut sneglene, og når kuren er ferdig ville jeg filtrert vannet over aktivt kull (kullsvamp, eller kullpellets i nylonstrømpe som man setter i pumpa).
synd jeg allerede hjadde bestillt fra tropefisk før dette, kunne jo bestillt i samme slengen. skal bli en fornøyelse å flytte x antall snegler, føles som en halv million :p får vel sleppe de oppi karantenekaret sammen med den digre eplisen. får proøve å få tak i kull senere og. kommer ett nytt filter til karet, skal kickstarte det men ikke sette det oppi før jeg har kullfiltrert tror jeg...
Sanne
kommer ett nytt filter til karet, skal kickstarte det men ikke sette det oppi før jeg har kullfiltrert tror jeg...

Lurt.
skal se om jeg får tak i kull imorra, har vært syk så akkurat den biten har det ikke blitt noe av. men så dosering. står jo en tablett per 30 liter vann. men karet er på 28 liter, og jeg vil anta maks 23-25 liter er vann. skal jeg dele opp tabletten da og gi ca 3/4 eller noe?

har kun sett 2 døde reker faktisk, trodde den 3dje også hadde kvelda, men da jeg flyttet mosen over i ett annet kar så jeg noe blått og hvitt fyke forbi etterpå... har nok null mulighet til å få tak i rakkeren før jeg tømmer karet for å sette inn bakgrunn og ny innredning... saken har faktisk overlevd neste en uke med ingen foring, lufttilførsel eller filtrering da jeg trodde alle var døde o.O
Jeg har medisinert med Ehsa 2000 i et kar der fskene ble syke. Oppi med fiskene hadde jeg en del Neocardina sp. Forbausende nok, så har rekene tålt medisinen bra. Er på tredje døgnet med sterkeste dose medisin nå, og ingen av rekene viser tegn til mistrivsel.
Vil Ehsa 2000 ha en gunstig effekt mot det som forårsaker porselenssyke? I såfall, så hadde det vært supert. Vet ikke om det er mine reker som er sterke, da men... Blue pearl tåler kanskje mindre?
etter hva michael sa så var det en bakteriell infeksjon og ikke porselenssyke. har både esha 2000, exit og nå jbl furanol i hus, sistnevnte var det visst jeg skulle bruke. men er altså usikker på dosering da karet er mindre enn tablettene er beregnet på :p

vet ikke hvor lite de tåler, men en syk tass har altså overlevd nesten en uke i ei bøtte med en liten rot og litt javamose, og kun det. ikke vannbytte, ikke mat, ikke lufttilførsel. så litt hardføre er de hvertfal
liten oppdatering: ser ut til at jeg er kvitt skiten nå. ser ikke så mange reker, men ser at jeg har hvertfall minst 2 hunner og en hanne igjen. (ser aldri mer enn 4 reker om gangen :p)
og den gravide reka har også sluppet egga sine, så kanskje det er småreker jeg ikke kan se ennå der. rekene har blitt klarblå igjen, så da håper jeg at allt er bra nå
Høres bra ut, Sanne. Veldig lovende hvis du har fått yngel nå, de mestrer det glimrende å gjømeseg de første dager

Det som er veldig viktig med rekene å ha meir tålmodighet enn for eksempel med mange fiskearter. Det er sååå mange rekeakvarister so må gå gjennom en dyp dal en gang og det er ganske krevende. Ofte sitter man bare fram akvariet, vil kaste handkle fordi man kan ikke lenger sjå på døde reker. Men etterhvert går det opp igjen.

Håper du og dine BP er på rette veien nå

Forresten har eg en teori om at rekene kan har det vanskelig når de kommer i ett nytt miljø med andre, nye bakterier eller bakteriesammensetning. Da kan det være at de rekene som man setter inn vil ikke leve så lenge pga en udefinert bakterieinfeksjon, men forhåpentlighvis lenge nok for å formere seg. Den nye generasjon er meir fleksibel og vil tilpasse seg bedre. Man er på vei til sin egen stamme...
Som sagt bare er det kun en teori, men det er ellers vanskelig å forklare de problemene som eksisterer blant mange som holder dvergreker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap