- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Myggnetting som bakgrunn, er det så bra? (side 2)
Myggnetting som bakgrunn, er det så bra? (side 2)
berniemå jeg gjøre slik som i denne lenken? må jeg feste mosen ved å ha to myggnettinger eller en brettet i to slik at den dekker mosen? kan jeg ikke feste det anderleses?
Nei, selvsagt ikke - du MÅ ingenting Du står helt fritt til å velge den metoden du ønsker, selvfølgelig. Vil du gjøre det annerledes, så gjør det annerledes.
Den artikkelen du fikk link til, er bare en metode som brukes. En velprøvd metode riktignok, har sett denne brukt mange steder og det er lurt. Når man legger mosen mellom to netting-ark på den måten som en "sandwich", får mosen luft og vannsirkulasjon på begge sider og den visner derfor ikke helt bort bak. Det er også lettvindt hvis man har behov for å løfte ut hele moseveggen for f.eks. rengjøring (spyle den forsiktig) eller om det er et eller annet vedlikehold som man ønsker å gjøre. F.eks. klippe den eller fjerning av alger (om man er uheldig og får algeangrep på den).
Alt dette går an å enten droppe eller gjøre mens moseveggen står i karet, men det er altså visse fordeler med å bruke "sandwich" metoden når man lager mosevegg.
Postet 17.10.08 kl 21:11
Endret: 17.10.08 kl 21:12
berniemå jeg gjøre slik som i denne lenken? må jeg feste mosen ved å ha to myggnettinger eller en brettet i to slik at den dekker mosen? kan jeg ikke feste det anderleses?
Dersom du bruker to nett, slipper du å feste mosen bit for bit, men kan istedet spre den utover ene nettet før du fester det andre. Da vil mosen etter litt tid vokse gjennom nettet av seg selv.
Men det er ingen fasit her, hvordan du ønsker å gjøre det, er det du som bestemmer.
BTW: Dersom nettet er i en rull, og det er uønsket "bøy" i nettet, tror jeg et varmt vannbad kan rette på dette.
Postet 18.10.08 kl 05:01
Postet 18.10.08 kl 14:24
berniejeg var innom biltema, maxbo og clas ohlson idag, og ingene av de butikkene hadde plastnetting/ gumminetting, de hadde bare myggnetting i tøy= den vanige myggnettingen. kanskje jeg kan få noen andre råd om hvor de selger det?
Sjekke sportsbutikker, jakt og fiskebutikker og butikker som selger barneutstyr da?=)
Postet 18.10.08 kl 16:11
Postet 18.10.08 kl 16:29
Postet 18.10.08 kl 16:35
Endret: 18.10.08 kl 16:37
Tror det er enda bedre med litt større masker. 2-5mm ellerno.
Har sett dette på Plantasjen og OBS bygg.
Ifølge den artikkelen det var linket til, var det penest med svart nett. Det har jeg sett hos Plantasjen - tror det var til å støtte planter.
Ville gått for en som var stiv uten armering om mulig. Dersom det kommer sprekker i plasten vi jo armeringen kunne ruste osv. Neppe farlig men irriterende.
BTW: Har en vase jeg skal bruke som rekekar. Der har jeg vært litt tom for inspirasjon når det gjelder innredning. Nå er det gode muligheter for at jeg og lager til en mosevegg.
-Har akkurat bestilt meg noen sugekopper, og tar turen innom plantasjen på mandag.
Har sett dette på Plantasjen og OBS bygg.
Ifølge den artikkelen det var linket til, var det penest med svart nett. Det har jeg sett hos Plantasjen - tror det var til å støtte planter.
Ville gått for en som var stiv uten armering om mulig. Dersom det kommer sprekker i plasten vi jo armeringen kunne ruste osv. Neppe farlig men irriterende.
BTW: Har en vase jeg skal bruke som rekekar. Der har jeg vært litt tom for inspirasjon når det gjelder innredning. Nå er det gode muligheter for at jeg og lager til en mosevegg.
-Har akkurat bestilt meg noen sugekopper, og tar turen innom plantasjen på mandag.
Postet 18.10.08 kl 16:59
Javamose har lett for å råtne om den blir klemt og satt i "klump" uten sirkulasjon og lys. Jo mindre maskene er i nettingen, jo større sjanse for at mosen råtner istedenfor å vokse, tipper jeg. Luft, lys og sirkulasjon må få komme til, og det får man med litt romslige masker. Vil tippe at det ikke er myggnetting lenger da, men fluenetting
Postet 18.10.08 kl 17:20
mona oJavamose har lett for å råtne om den blir klemt og satt i "klump" uten sirkulasjon og lys. Jo mindre maskene er i nettingen, jo større sjanse for at mosen råtner istedenfor å vokse, tipper jeg. Luft, lys og sirkulasjon må få komme til, og det får man med litt romslige masker. Vil tippe at det ikke er myggnetting lenger da, men fluenetting :)
mose trenger jo ikke mye lys..
blir det en tur innom plantasjen, men det er jo dumt å kjøpe 10 metersrull når jeg bare trenger 120 cm lengde og høyden er ikke så viktig.
mvh bernard
Postet 18.10.08 kl 17:24
Endret: 18.10.08 kl 17:25
Jeg vet det, bernie. Den tåler lite lys, men den tåler ikke null lys
Og jeg vet også, av egen erfaring over noen år, at javamose misliker sterkt å pakkes for tett slik at de underste delene mister lys, sirkulasjon og "luft" rundt seg. Da råtner den. Alle som har pakket mosen for tett f.eks. når de skal feste den på trerøtter, vet dette.
Bare sier fra til deg, så du slipper å oppleve at omtrent hele moseveggen din råtner bort.
Og jeg vet også, av egen erfaring over noen år, at javamose misliker sterkt å pakkes for tett slik at de underste delene mister lys, sirkulasjon og "luft" rundt seg. Da råtner den. Alle som har pakket mosen for tett f.eks. når de skal feste den på trerøtter, vet dette.
Bare sier fra til deg, så du slipper å oppleve at omtrent hele moseveggen din råtner bort.
Postet 18.10.08 kl 17:31
Postet 18.10.08 kl 17:38
Postet 18.10.08 kl 17:51
Inaktiv bruker

Bernie, du får kjøpt plastikk myggnetting på byggkjøp/hellvikhus.
Der kjøpte jeg bare noen meter av en rull.
Laget meg denne moseveggen i sandwitch style.
Der kjøpte jeg bare noen meter av en rull.
Laget meg denne moseveggen i sandwitch style.
Postet 18.10.08 kl 18:26
Postet 18.10.08 kl 18:34
Inaktiv bruker

hvor mye var det du trengte?
Postet 18.10.08 kl 20:35
Postet 18.10.08 kl 20:39
Inaktiv bruker

har en lengde på 125cm x 60cm
Postet 18.10.08 kl 20:54
Postet 18.10.08 kl 20:57
Inaktiv bruker

Jada, jeg har brukt det jeg skal ha til min mosevegg så jeg trenger det ikke. send meg en mail du.
Postet 18.10.08 kl 21:13
Postet 09.01.09 kl 15:44