Fiskene på kløfta! (side 2)

Ja, Godt nytt år alle sammen!

Skal ta en kikk på den linken du sendte Loomis.

Saltvannsplanene har jeg tenkt å starte veldig fort, tror jeg, får vite det i løpet av mandag/tirsdag hvor fort det blir. Håpet er jo å bare handle med en gang og begynne å bygge det, det kommer til å ta lang tid det også, siden det blir å borre opp alle akvariene og lage overavrenningskammer og legge pvc rør på kryss og tvers sånn at de går ned til en felles sump. Og det er her du kommer inn i bildet, Akvafil.

Det monsterkaret blir nok et prosjekt som kommer til å gå over lang tid, tror jeg. Bare fiskene i seg selv kommer til å koste det samme som karet.
Så jeg får bare til å ta litt og litt. Får ikke starta på det før jeg hiver ut koiene fra den innedammen som står midt i garasjen. Det blir nok noe innredning, men jeg er litt utsikker på om det blir nok maling inne i den. Hvordan reagerer fisk på feks rustfritt? Vil de bli skremt?

Ja, det blir nok noe for for nett over dette så de ikke hopper ut, det ville jo blitt krise.
du tar sinsykt bra bilder.
det har vært oppdrett av arowana i england tror jeg og en gang i sverige hvis jeg husker rett.
godt nytt år
endelig ble det en tråd til deg å, dette har jeg ventet på
Juleferien er over og jobben venter på meg i morra igjen. Bare send meg en mail på de delene du trenger. Det holder med NRF nummer og antall.

Om det er noe du ikke finner i boka kan denne siden være til hjelp.

Snakkes!
akvafil
Om det er noe du ikke finner i boka kan[URLBLOCK1]være til hjelp. Snakkes! :)


Jeg sliter litt da det ikke er bilder i den boka. Noen forslag hvordan jeg finner ut hva som er hva?
Da er jeg i gang med reolen til saltvannskroken i garasjen. Skal få knipsa noen bilder underveis. Ble nesten ferdig med snekringa av den ene reolen i dag. Men mye gjenstår før jeg kaller den ferdig. Kontakter som jeg fester rundt omkring + maling. Hater den malinga, vanskelig å komme til og tørker treigt gjør den også.

Her er oppsettet:

1 reol med 6stk 250L
1 reol med 4stk 250L
1 sump på 180L

En Deltec AP902 er bestilt, så jeg regner med en er her om et par uker.
Akvariene får jeg neste uke, men det er mye arbeid på hvert av karene også.
Blir å bruke pvc rør 40mm til avrenning og ned til sump og 20mm til retur pumpe. Limer opp en glasskasse i et hjørne som jeg kler med 3mm pvc plater som jeg sager ut en kam til. Bak denne kassa borrer jeg da hullet som den gjennomføringa blir.

Blir å prøve å bygge det litt strømbesparende, og kjører bare 1stk 30w rør i hvert kar, bortsett i fra der jeg skal ha koraller og anemoner. Der blir det å ha HQI lamper. Har ikke bestemt meg for 150w eller70w, men de karene er jo ganske høye så jeg bør egenlig gå for 150w.

Returpumpe har jeg tenkt på Aqua Medic sine Oceanrunner 6500. 3stk av de som jeg fordeler til de 2 reolene.

Kommer til å starte med sjøvann i fra fjorden, og salte opp det for å spare inn litt. Skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder i morgen av det jeg har begynt på.
Tja, ikke mye bilder her gitt.

Har gjort om planene litt. Og det ser ut som jeg skal klare å få dytta 3000L til i kjelleren. Det er nok bedre å ha de der enn utti garasjen.

Siste 2 ukene har det vært hardkjør her. Måtte få opp mange akvarier på veldig kort tid da det kom en del fisk. Heldigvis så gikk det greit, hold på til morgenen etter i 3 dager i strekk.

Det har heldigvis roa seg litt i det siste, men nå som jeg har begynt på de nye 3000litera så er det på'n igjen, men heldigvis så har jeg ikke noe tidspress denne gangen.

Rommet jeg skal sette opp dette i er på ca. 6-8 kvadrat. Skummeren har jeg også fått, det ble en Deltec AP902, den er ca. 1m høy. Den går nå i et 300L anlegg med saltvann, litt overkill, men det får gå.

Kan legge ut noen nye innbyggere som har funnet veien i fra Singapore til Kløfta.

De 2 første er dvergkeisere.
En Centropyge Bicolor og en Centropyge Eibli

Den siste er en Nemo, Amphiprion ocellaris
Får blåse støv av denne tråden igjen :)
Mye har skjedd her siden siste innlegg. Prosjektene går sakte men sikkert framover. Det blir MYE saltvanns greier her etterhvert. Skal få knipsa noen bilder når de kommer. Legger ut et bilde av en arowana som har misforstått litt. Den prøver å få i seg en Plecomin tablett. Den vil ikke gi slipp på den heller. Fisken er vel ikke stort mere enn 8-9cm.

Får vel også legge ut noe av det siste jeg har gjort, det blir et lyn DIY bygging av akvarie til sump.

Bilde 1: Arowana med Plecomin i kjeften

Bilde 2: Utgangspuktet er en 250L helglass akvarie. Jeg har valgt å kjøpe disse nye sånn at de står i stil med resten av karene jeg har. Dette bildet er ferdig borret med hull og ferdig limt kasse og overavrenning. Jeg bruker alltid 40mm gjennomføring, og da må jeg borre opp med 55mm bor.

Jeg har tidligere hatt et borsett som man kan bytte bor på, denne var vanskelig å få til å gå uten kast, så jeg gikk til innkjøp av et nytt bor med fast stamme, den kosta litt, men var absolutt verdt hver eneste krone. Sentrering av bor og alt dette ble mye enklere enn det settet jeg hadde.

Den lille flaska som er oppi karet er blandevann med Zalo, for å dra over silikonen, sånn at den blir javn og fin.

Bilde 3: Her er et nærmere bilde av hullet. Det som er viktig å sjekke over er at man ikke har noen sprekk i glasset, for mest sannsynlig vil den sprekken fortsette. At det skaller av en liten bit har ingen betyding for hullet. PVC gjennomføringen vil "holde" det litt på plass.

Her er noen andre hjemme mekka finesser.
En 30cm kam til avrenning koster fort 100lappen, og for å spare litt, så har jeg forlenga de pvc platene som dekker avrenningskassa. Det tar litt tid å kappe til denne kammen, men hvis man kan spare 2000kr på dette så er det nok verdt det. Man bruker ca. et par timer tenker jeg. Det som er litt viktig når man arbeider med pvc er god ventilasjon (dette har ikke jeg). Grunnen til dette er gassene det blir ut av den, man blir fort svimmel av denne gassen.
Bilde 4 viser denne kammen som jeg har laget.

Neste bildet viser en duppeditt som er laget i 16mm pvc. Tuppen på denne er også laget av vanlig rør som jeg har varmet opp og presset den litt flatere for å lage en bredere og kraftigere stråle.
Denne dingsen skal jeg bruke til returvannet i fra sumpen.

Siste bilde viser rør opplegget som kommer i fra sumpen. Siden jeg skal bruke en pumpe (Ocean Runner 3500L/T) på 2 akvarier, så har jeg satt en kran på hvert av uttakene, for å kunne regulere mengde vann som kommer ut. Rørene er jo ikke like lange, så vannet vil jo bli mer på det ene karet i forhold til det andre, derfor disse kranene.
Den dingsen har jeg ikke limt enda da jeg må se vannstanden i akvariet før jeg tar den endelige avgjørrelsen på hvor høyt denne skal stå
Får introdusere en dings til. Mener denne heter Durso standpipe eller noe i den duren. Fanga opp ideen på en nettside jeg var på en gang. Denne saken vil stå inni dette overavrennings kammeret. Dette er for å hindre for mye vann bråk/plasking. Hele cluet med denne saket er det lille hullet (syns ikke på bildet) som må borres opp i toppen av den for å unngå at det blir en vakum lyd. Jo mindre hull jo mindre bråk, men for lite hull vil igjen lage bråk.
Det er et par triks i forhold til dette, men får forklare seinere om det er noen som lurer.
Denne saken har jeg valgt å ikke lime, da den antagelig må opp og vasken innimellom. Legg merke til at den er matt i den nederste delen. Dette er litt viktig, jeg har brukt sandpapir å slipe med det er derfor den er matt. Grunnen til dette er at den bør slipes ned sånn at det blir lett å dra den løs i fra gjennomføringa, sitter denne for godt, så kan man risikrere å dra i stykker hele gjennomføringa, og da tror jeg de fleste veit hva som skjer...

Neste bilde viser undersiden av et akvarie som jeg har borrret igjennom og satt inn en gjennomføring. Jeg ahr så smått begynt å lime sammen avløpet, men mangler masse deler. Kommer ikke disse delene inn før fredag, så må jeg nok finne noen andre å bestille i fra.

Har prøvd meg litt fram og tilbake med lys, fargen på bildene blir ikke helt det samme som i virkelighet. Men jeg kan jo legge ut de jeg har prøvd.

Et eller 2 av karene vil få HQI lampe, kommer til å gå for 20000kelvin pærer i disse. Koraller vil få helt sinnsyke farger i denne kelvinen.

Kommer vel i første omgang å bare ha 1 rør i fiske akavariene, de krever ikke akkurat veldig med lys. jeg har testa 3 forskjellige rør.

Første rør ut på testbenken er en Power Glo fra Hagen, denne har 18000k, men jeg syns den blir litt stusselig aleine, hadde jeg hatt 2 rør så hadde denne helt klart vært med.

Andre røret er en Coralstar i fra Sylvania, husker ikke noe kelvin på denne, denne gir et veldig lilla lys, man blir svimmel med bare dette lysrøret, så denne kommer jeg nok til å droppe, kan hende det blir aktuelt om jeg oppgraderer ti 2 rør seinere.

Tredje røret er en Marine Glo i fra Hagen, dette lysrøret er blått, passer egentlig veldig fint til malawikar også, sånn passe behagelig å se på og jeg tror fagene på saltvannsfiskene vil komme godt fram i dette lyset. Så denne kommer jeg til å gå for.
Får legge ut noen bilder med farger. Jeg får vel inn disse i løpet av mars.
De mest vanlige i handelen er disse 3 T. Crocea, T. Maxima og T. Squamosa. Det finnes et par stykker til men ikke så vanlig å se.
Vi kan begynne med en Tridacna Crocea, dette er en musling, kanskje den mest fargesterke av alle Tridacnaene. Finnes både grønn og blå/lilla metallic.
Alle disse muslingene er under cites.
Det som er litt gøy med disse er at det er stor forskjell om man ser de i fra siden eller ovenifra. Personlig så syns jeg å se de ovenifra er finest.
Tridacnaene krever mye lys og HQI er å anbefale

Bilde 1 : Tridacna Crocea. Disse blir ca. 22cm

Bilde 2 : Viser en Tridacna Maxima. Disse blir ca 35cm og bretter seg ikke like mye ut som feks. Crocea.

Bilde 3 : En Tridacna Squamosa, disse blir ca 40cm, og ofte er de brune og grønne. Men de har et sinnsykt mønster.

For de som er nyskjerrig på hvordan disse ser ut i virkeligheten, så er det bare å ta kontakt i slutten av mars, så skal dere få en omvisning i kjempe muslinger.

Jeg venter også på et spesialkar som er laget for disse, Kan minne litt om malle kar, mye bunnflate og ikke så høyt.
Her er noen flere bilder..

Bilde 1 viser en Zoanthider, ofte kalt for knapper. Disse finnes i alle mulige farger. Veldig dekorativ korall. Andre bilde viser også en slik korall men med noen andre fargekombinasjoner

Siste bilde i denne omgang er en hammer korall. En Euphyllia Ancora, dette er en hardkorall, helt rå å se på i virkelighetern. Metallic grønn i fargene.
I dag var det tid for testing av et kar. Jeg har kun 1 tank gjennomføring, så de andre karene får jeg ikke satt i gang enda. Alle delene er ferdig limt, men jeg måtte gjøre en midlertidig løsning på utblåsen, den jeg hadde laget var det altfor liten åpning til 3500L/t vann, så det spruta ut vann i kule ventilen.
Legger ut et bilde av den midlertidig løsninga.
Akvariet er fylt opp med osmose vann, så her går jeg for 100% syntetisk sjøvann. Saltet som jeg har tenkt å bruke er av merket Red Sea.
Regner med å blande salt i morgen, og flytte den store skummeren til dette karet. Legger også ut et bilde av sumpen, foreløpig litt stuslete med bare det ene røret oppi, men det kommer mer så fort jeg får inn disse pvc delene.

Så utrolig morsomt at du skal ta inn saltvann. Og grattis med ny tråd. Litt sein i avtrekkeren her, men bedre sent enn aldri.
Du får si ifra når du er nærmere ferdig så vi kan ta en dagstur oppover med en gjeng i klubben. Lenge siden sist vi var innom.
Lykke til videre.

Mvh Linda
Linda Kristin
Så utrolig morsomt at du skal ta inn saltvann. Og grattis med ny tråd. Litt sein i avtrekkeren her, men bedre sent enn aldri. Du får si ifra når du er nærmere ferdig så vi kan ta en dagstur oppover med en gjeng i klubben. Lenge siden sist vi var innom. Lykke til videre. Mvh Linda


Dere får ta dere en tur innom. Er ikke sikker på om alt blir ferdig samtidig, går og venter på PVC deler. Egentlig er det utrolig hvor mye plastikk skal koste. Regner med i løpet av mars så er mye unnagjort.

Mener jeg leste en tråd der du også hadde fyra opp et saltkar? Var det et lite eller stort kar?

Har ikke skjedd så mye her i dag, egentlig bare en hviledag.
Men jeg har fått bestilt meg et spesial laga kar for disse muslingene. 180x70x35cm. Håper å kunne huse de fleste oppi dette karet, men tror jeg må bruke andre kar også. Karet kommer uten hull eller noe, så det blir å borre opp dette og lage kasse i denne også. Skummer og lys til dette karet har jeg ikke fått skaffa enda, er ikke sikker på hva jeg skal bruke. Er jo veldig glad i Deltec, men er også litt nyskjerrig på disse skummerene i fra Tunze, de får vist en del skryt. Lys blir vel en 3x150w HQI av et eller annet slag.

Fredag har jeg tatt ut en feriedag, så da skal det shoppes mere PVC, så da kan jeg få ferdig rør systemet som kommer til å gå på kryss og tvers inni dette rommet. Skal få lagt opp flere bilder etterhvert som det skjer noe.

Fikk limt/silikonert en skummer jeg har kjøpt brukt, det er en HS skummer som blir mata med 2stk Eheim 1260, med nålehjul som sitter på skummeren.
De hadde løsnet litt, så jeg fikk limt de litt med silikon, tangit og strips, håper dette skal holde.

Har også bestilt meg noen propeller i fra Tunze, aldri hatt pumper i fra de før, så jeg er spent på hvordan de virker. Noen med erfaring i fra Tunze?
Har enda ikke tatt kvelden..så ny bilde serie er på gang....
Fortsatt god tid, skal ikke stå opp før om 2 timer og 40 minutter for å gå på jobb.

Jeg ble nødt til å flytte noen malawier i dag i vente på det nye korall/musling karet. De malawiene gikk i en 325L og nå har de fått en 375L å kose seg i.

Grønne coryer har det kommet en liten gjeng av, strolig fine farger på de, den som er bilde av er en litt stresset kamerat, bildet er tatt nesten rett etter at de ble sluppet ned i karet.

Fortsettelsen på saltvannsbygginga fortsetter, alle akvariene som skal brukes er ferdid borret og limt. Overavrenningskasse er også ferdig. Så det ble vannpåfylling for et par dager sida. Vanligvis har jeg dratt ned til fjorden og henta overflate vann (men da bare 250L av gangen). Denne gangen hadde det bare blitt en dråpe i havet så jeg lot være. Blander 100% syntetisk salt og osmose vann.

Jeg har ikke noe spesielt i mot de forskjellige saltene som finnes på markedet, har testa litt forskjellig, men syns det er minimalt med forskjell på de, kanskje de som driver mye med sps koraller merker forskjell. Det eneste jeg har brukt er den typen som koster litt mere, den inneholder også sporstoffer, de fleste merkene har dette. Jeg har valgt denne runden å gå for Red Sea sitt salt.
Neste bilde viser osmosevann påfyllinga, dette tar sin tid da ikke osmosefilteret tar så mange liter i døgnet, jeg har den største til Kent Marine.

Bilde av Kent Marine osmose filter. Kjekk liten sak. Anbefaler alle som driver med saltvann å skaffe seg osmose filter, blir mye alger med vanlig vann i fra krana.

Siste bilde er av skummeren. En Deltec AP902, denne skal takle et par tusen liter vann, så jeg håper den holder. Den er ca 1 meter høy. Diameter på røret er vel kanskje 30cm eller noe. Det sitter 2stk Eheim 1260 pumper som hver har en pumpekapasitet på 2400 L/T. Isteden for vanlig rotor så sitter det et patentert nålehjul som lager alle disse små mikro luftboblene.

Jeg har også en skummer til i drift, men denne tror jeg må bare selge videre, den ble kjøpt brukt, en HS skummer som skal klare 3000 L/T, men den skrangler noe helt forferdelig, så denne kommer jeg bare til å bruke litt, før jeg går til innkjøp av en ny. Jeg har ikke helt klart å bestemme meg for hva som jeg kommer til å gå for, men regner med det blir en Deltec eller Tunze.
Jeg har bestilt meg en Tunze DOC 9210 som skal gå i korallkaret. har veldig lite erfaring med skummer i fra de, så jeg finner vel ut snart om det er bra eller ikke. Den skummeren skal takle 1000L akvarier.

Flere bilder kommer, dette korall karet skal i følge selger komme til torsdag, så det blir spennende. Dette karet skal også borres i og lage kasse på, men her kommer jeg til å borre i midten langs den ene bakveggen. Kommer til å borre 2 hull, et for avrenning og et for inn vannet som jeg bygger ut av pvc rør. Det er bedre med faste rør enn slanger.
Der hvor dette korallkaret skal stå står det et malawikar i veien. De malawiene som jeg viste tidligere gikk her. Dette karet må bort så løsningen ble at jeg kommer til å bruke denne 325L til sump og det korallkaret oppå dette.

Det andre bildet er dette karet borte og masse plass til større kar. Det korallkaret er på 180x70x35cm. Bordet som den skal stå på må jeg lage selv, begynner på dette i morgen, den kommer til å bli 80 eller 90cm høy.
Sånn at jeg har god plass til teknisk stæsj under der.

Siste bilde for i dag/natt er en luring, denne ble kjøpt som ca. 6cm. Og jeg var jo dum nok til å tro at den ikke klarte å ta de klovnene jeg har. Men der tok jeg grundig feil. Har ikke hatt noe sted å gjøre av den heller, før i går. Så i mellomtida (ca.10dager) har den klart å spise 6stk klovner.

Den er nå flytta og går i et eget kar med 3 eremitter. Disse skal han i hvertfall ikke klare å ta. Legg merke til den feite magen på den. Ligger en Nemo inni der. :-/
Vi har fått inn noe nytt pvc på lager, spes i 40mm. Er det mye du mangler? Godt mulig vi har det inne nå.
Firmaet er under økonomisk press om dagen, så vi har fått nye leverandører på visse varegupper.
Du kan jo sende meg en mail om det skulle være behov.

De 3 Aulonocara OB'ene jeg kjøpte av deg er forresten 1+2. Ei går å tygger nå på andre uka.
Holder også på Aulonocara SG Mozambique ynglene enda, lovte deg jo en liten gruppe av disse hvis du er interisert da.

Mvh Kim.
Jeg har fått inn all den pvc'n jeg har bruk for. Fikk noe ekstra rabatt hos de jeg handler av, jeg tror det hjalp mye. Så nå har jeg tilgang på pvc, de har jo altmulig der.

Godt at det var 1+2, hadde vært kjedelig om det var 3 hanner eller 3 huer.
Får håpe det blir noe bra avkom av de.

Ellers så har det ikke skjedd så mye her, det karet som jeg har bestilt har kommet, men har desverre ikke hatt tid til å snektre bordet enda, det er ikke noe kjempe hast da jeg fortsatt mangler skummer til dette.

Så i mellomtida kan jeg jo vise noen nye innbyggere på Kløfta.
Første mann til å presentere seg er en keiser. Denne keiseren har navnet Pomacanthus Annularis. Denne fisken blir nokså stor, 30cm i akvarie og opptil 45cm i havet. De fleste keisere er ganske teritorielle og bør ikke holdes mere enn 1stk i et akvarie. Anbefalt akvarie er fra 500L og oppover.

Nestemann er en sommerfugl fisk, engelsk navn er butterfly. Det finnes mange forskjellige sommerfulger, de fleste av dem er ikke "reef safe" da de spiser på korallene, dette er litt synd da det finnes veldig mange fine. Den som er avbildet er en såkalt pinsettfisk (Chelmon Rostratus), den går for å være vanskelig i akvarie sammenheng da den er veldig vanskelig å få til å spise tilført mat. Ofte dør de av sult. Mange kjøper denne fisken for å få bort glassroser (pest anemone), men så fort disse glassrosene har forsvunnet kommer fisken til å slite. Det finnes også en del Chelmon som klarer seg bra i et akvarie og eter tilført mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap