Oppsett av 85 liter søramerika, framgangsmåte og spørsmål :p (side 2)

de små er jo og fine, men det er de samme grå/svart/hvite tegningene da :p
personligheten spiller jo og litt inn, mine triller farter sjeldent rundt når jeg er i rommet, kan jo ha en del med at jeg jo er borte mesteparten av dagen, er jo bare noen få timer jeg er i rommet mens lyset er på...

øverst på *min* liste står green lazer, men den tror jeg jeg bare kan drømme vilt om.. desverre altfor dyre og ikke lett å få tak i.

vet jeg fikk et par linker fra mona o med bilder over coryer som ikke står i basen her, må grave opp dem tror jeg.
Sanne
det jeg trenger mest hjelp til nå er å finne filter. er jo så mange merker, og ikke alt er like bra, så får søke litt i forum når jeg kommer hjem igjen :)


Hva slags topp eller lysarmatur er det på dette akvariet du snakker om?
Hvis det ikke er heldekkende armatur, kan du jo bruke Eheim Liberty hang-on filter. Det har jeg mange av

[External Image]


Og ved hjelp av en baufil utvidet jeg åpningen bak på det heldekkende Akvastabil lysarmaturet mitt, slik at jeg kunne bruke Eheim Liberty der også
[External Image]
holder på å kjøre inn ett eheim liberty filter til rekekaret mitt faktisk. men det er jo den lille modellen. passer en av de større til en 85 liter?

karet er ett eldre akvastabil kar, med todelt dekkglass. men jeg tror at jeg kommer til å gå for ett 2x18w armatur og enten tilpasse dekkglassene med flere hull til ledninger eller en ny plate helt enkelt. da går det jo an å tilpasse glasset til filteret og..
men sånn ca hvor lang avstand trenger jeg da til avrenninga? må vel ha ett innvendig powerhead uansett tenker jeg, for å lage litt strøm og bryte i overflaten..
Bildet jeg la ut, er av Eheim Liberty 2041, og nettopp det karet er en 85 liter

Jeg har Liberty filtere i 5 av 6 åttifem-liters kar i samme doble reolen.
Jeg bruker bare modell 2041 eller 2042 til 85 litere. I en 45 og 19 liter har jeg den minste Libertymodellen; 2040.
takk takk de filtrene er jo billige også, i forhold til diverse bøttefiltre. blå filtermatte har jeg, så der er det bare å klippe til. brukte biten som fulgte med til å dekke innsuget på den som står til innkjøring i 28 litern min :p

den dyreste biten blir nok armatur og lys tenker jeg. da gjenstår det å finne ut hvor mye korkbark jeg trenger, så blir det innkjøp. skal prøve hvertfall å kjøpe i færrest mulig bolker så jeg slipper unødig frakt.

karet er for tiden bebodd av yngel av venusfisk og snegler, så de må bli litt større først. men dette blir morro, hvis jeg får til ting slik jeg har tenkt oppe i hodet mitt :p
Lykke til, og hold oss oppdatert med bilder av prosjektet!
Vi liker bilder her på AF, vet du
Hei Sanne

Om du skal på møtet til Torsdag, så kan jeg sikkert avse noen røde kurvciklide ungfisk til deg om dette er av interesse. Det fins så og si ikke noen roligere sør-amerikanske ciklider enn disse. Og om du ikke kommer deg dit på egen hånd, så hør med Terje om du kan sitte på med ham.

Så da får du bare si i fra om du vil ha noen
takk tom, men jeg er ikke så glad i ciklider jeg, men tusen takk for tilbudet
og selvfølgelig kommer jeg på torsdag, med mindre månen detter ned eller noe :p
hehe da må du begynne å like dem, for fins ikke flottere fisk:P
syns ikke det jeg :p noen er vel litt fine, men da er de gjerne nabolagsterrorister i tillegg. og med 2 corygrupper + eventuellt otto syns jeg nok at bunnen er full.

skal jeg ha en fisk eller ett par, så måtte det vært noe som holdt seg fra midten og opp. men den biten tar jeg senere. må finne ut av mengde kork i løpet av ett par dager hvertfall.

fått tak i plate idag av ei på jobben, så da trenger jeg bare noen leca blokker og en nøytral plastduk, så er bordet for det meste ferdig. fant ut at selv om jeg bytta plass med 64 litern ville jeg uansett mangla ett bord.. så da lager jeg leca "reol" :p
Leca kan du få låne av meg vettu evnt kjøpe billig. Har jo fra jeg rev "reolen" min. Plater har jeg å, slike som tåler vannsøl. Nå husker jeg såklart ikke hva jeg betalte for det, men kanskje jeg finner kviteringa.
Platen er iallefal 80x25.
Har leca i både 25x25 og 20x25.
leca kjøper jeg gjerne av deg
plate har jeg, den er ca 39 bred, og karet er 35. det er jo rammekar så det må hvile på ramma.. den skal tåle vannsøl, men har tenkt å ha en svart eller hvit plastduk over uansett, også lage til no forheng foran, mest for syns skyld
Du kan jo evnt få lagd til en skuff under der. Utrolig kjekt for å få stappet unna alt mulig.
ja, det trenger jeg, har en del stæsj jeg aldri finner ut hvor jeg skal lagre hen...
hm, funderer på åssen jeg skal feste korken til bakveggen. kun silicon går vel like "bra" som på røtter, sugekopper er vel ikke sterkt nok. men hva med en kombinasjon? skru fast sugekopper med rustfrie skruer og slenge en dæsj silicon på?burde vel funke... eller skru inn en million sugekopper? :p
da har jeg begynt å se på det tekniske. filteret blir det største eheim liberty filteret. lys, tror nok jeg går for 2 rør. vet ikke helt om jeg har behov for å gå for t5 rør, selv om jeg har lyst til å prøve ett par lyskrevende planter...

ser en butikk har life glo, en annen life glo 2 og prisen er meget forskjellig.. er det stor forskjell på de røra tro?
må og ha ei varmekolbe, tror ikke jeg stoler på at den resun kolba som står der for øyeblikket gjør jobben sin :p

da gjenstår det egentlig bare sand, og planter. sanda må passe for coryer, men har lyst på noen annet enn biltemasand denne gangen. er ikke helt godvenn med fargen på den :p

av planter har jeg lyst til å prøve hc cuba, men da antar jeg at jeg burde ha no co2 anlegg, men ifølge basen greier de seg uten, de er bare tregere. så da blir det å finne noen bakgrunnsplanter, og noen "medium" størrelse. helst planter som blir der jeg setter dem og ikke sprer seg som ugress alla vallisneria :p

håper jeg kommer igang om noen uker, har sett noen ganske nyklekte venusyngel i dette karet nemlig, hele 8 stykker tilsammen nå med de 2 store fra det første kullet =D
tja, nå kan det hende 85 liter bli 96 liter, vet ikke helt ennå, kommer ann på den nåtidige eier av karene :p blir ikke store forskjellen unntatt noen cm her og der :p

har spurt en butikk om fiskene jeg vil ha. tetraen ser ut til å være veldig lett å få tak i heldigvis. corydorasen ikke fullt så enkel, må nok bare holde øye med fiskelister og slikt, og ta kjøpet når tilbudet er der.
ombestemt meg, tror ikke jeg orker å styre med kork, dessuten bygger den veldig ut virker det som. blir nok en papillon bakgrunn, er det mulig å sage til disse tro? hvis de ikke passer helt mener jeg.. selvfølgelig var det bare webzoo som har bakgrunnen, tropefisk har filteret, og gudene vet hvem som har resten av det jeg skal ha :p
Huff for ett styr. Det jeg tenkte er å skru biter av kork fast på ei glassplate, denne kan man da feste til bakveggen med sugekopper evnt, slik at den kan taes ut om det blir nødvendig.
Det som oxo går ann er jo da å bruke hulrommet bak korken til filter slik som i woodrock bakgrunnene.
ja, men da må man jo lage til større hull for vanngjennomstrømming. og syntest at korken til torstein gikk litt for langt ut. karet er jo ikke så stort. papillon bakgrunnen var den fineste jeg fant som ikke kosta altfor my eller var hvit eller rød. men må finne ut tykkelsen på den, sto bare lxb på den...

dette er grunnen til at det er bra ting tar tid før jeg får begynt, ombestemmer meg lett :p eller så går ikke ting slik jeg hadde tenkt osv :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap