Avlivning (side 2)

guttn
leste om ei høne som hadde fått hode kappet av, den ''levde'' i 18 månder etter halshuggingen.

Har også hørt at den døde av at den satte noe i halsen, trodde det var en struts jeg da men, ,men, hehe.. Litt artig med dette inni tråden, ble at den tok litt av ja.. Jeg tror nok jeg fortsetter å bruke vannkokeren, det går fort, å det er den letteste måten for meg, jeg orker heller ikke kutte hodet eller kakke den i hodet, blir noe annet med akvariefiskene dine, fordi jeg fisker og knekker nakken, sløyer og alt der, men det er noe helt annet med akvariefisken min altså, det er sikkert :o)
Jeg leste også det om hanen. han skulle kutte av den hode, men så forsatte den å leve. han matet den med pipette gjennom ett hull i halsen. døde da han glemte pipetten da

Jannicke Pedersen
Hva er den beste humane måten å avlive syke fisker på?


Jeg har forsøkt forskjellige metoder (med og uten hjelp) og ingen av dem har fungert skikkelig. Det blir verre jo større fisken er. Har alltid fått en ekkel følelse, både før og etterpå. Det å avlive en fisk en har hatt i kortere eller lengre tid i et akvarium kan IKKE (iallefall ikke for meg) sammenlignes med det å avlive en fisk du får på en fiskekrok i et vann eller i havet for så å spise den etterpå.

Fikk dette rådet fra min svigerinne, som er veterinær:

"Nellikolje doseres slikt: Minimum 10 dråper Nellik olje pr liter vann(jeg anbefaler opptil 50 dråper pr liter vann ved avliving hjemme) . Løs først oljen i litt varmt vann til ca 50 grader. Bland det i avlivingskaret. Sett fisken forsiktig i karet og vent til den sovner, og vent lenge nok til du ser at den ikke reagerer, + 10 minutter til. De fleste fisk vil ikke våkne igjen etter så sterk dose, men de er så dypt bedøvet at de skal kunne evt dekapiteres, stikkes, eller annet terminal behandling."

Veterinærer bruker nellikolje til å bedøve fisk som trenger en eller annen operasjon, ved avlivning gis det en overdose, som nevnt over.
Nellikolje kan bestilles på apotek hvis de ikke har det inne på lager. Jeg har brukt denne metoden flere ganger, både på store og små fisk, og synes at dette er en veldig "human" måte å gjøre det på. Fisken sovner og våkner ikke igjen. Alt går stille og rolig for seg.
Inaktiv bruker
guttn
leste om ei høne som hadde fått hode kappet av, den ''levde'' i 18 månder etter halshuggingen.


hanen døde ikke for den hade en bloprop i halsen og derme så bløde han ikke ijel men han døde av sit eget slim.han hade å en hjelper for han måte ha sprøyter hver dag for å kune puste og få iseg mat =
Tok livet av to fisk på rundt 10 cm i går. Jeg holder dem mellom fingrene i vasken og slår dem med noe hardt i hodet.

Lights Out smertefritt.
Denne tråden startes med "Hva er den beste humane måten å avlive syke fisker på? " . Uansett størrelse og type er det nok BBry som har det beste svaret der, nellikolje er mest humant og effektivt. Avlive 30 unge neontetra med kakk i hue ser jeg på som en utfordring for eksempel :P koking/frysing blir for dårlig, kutte hodet funker ikke på små fisk osv....
Jeg kommer iallefal til å skaffe meg nellikolje slik at jeg har det for sikkerhets skyld, da trenger jeg ikke ta hennsyn til fiskens størelse elle noe...
Her er jeg enig, nellikolje på meg også, rolig og greit for seg, det syntes jeg er veldig bra :o) Takk BBry :o)
Inaktiv bruker
Man legger jo krabber i kokende vann....
Petter Ø. Hetland
Man legger jo krabber i kokende vann....


Jada, men nå har ikke krabben vært kjæledyret ditt først da...
Det er noe helt annet å måtte ta livet av en fisk man "kjenner" og kanskje har blitt begeistret for å glad i, kanskje over flere år. Da føles det straks mye vanskeligere å ta livet av skapningen, og man vil helst at den ikke skal lide et halvt sekund lenger enn absolutt nødvendig.
slippe småfisk i kokende vann med hodeførst så er det over før fisken rekker ennse at det gjør ondt. det samme med krabbe og hummer. større fisk, som du avliver fiskefangsten din. kakk i hode eller eller knekke nakken på den. snu fisken på rygg i hånden med hode ut tommelen fra andre handa i underhaken brekk raskt til det knekker, smertefritt.
1. Etter dyrevernloven § § 9 tredje ledd står det at dyr ikke må skoldes før de er døde. Som unntak er nemt krepsdyr. Det er dermed et brudd på dyrevernloven å skolde fisk!

2. Etter Forskrift om slakterier og tilvirkingsanlegg for akvakulturdyr
står det; ( og før noen kloke hoder sier at jammen dette er jo for akvakulturdyr, les definisjonen i den nye dyrvelferdsloven.)

Fisk skal håndteres på en skånsom måte Sedering skal utføres på forsvarlig måte, og fisken skal sikres forsvarlig vannkvalitet under trenging og sedering.

Levende kjøling skal utføres uten for raske temperaturendringer eller for lav temperatur.

Fisk skal bedøves før eller samtidig med avliving og være bedøvd til døden inntrer. Bedøving skal skje ved egnet metode som ikke påfører fisken vesentlig stress eller smerte. Om nødvendig skal fisken sederes eller immobiliseres på forsvarlig måte før bedøving.

Det er forbudt å bedøve fisk ved hjelp av gass, herunder CO2 , eller annet som blokkerer oksygenopptaket, samt salt, salmiakk eller andre kjemikaler med lignende virkning.

Fisk skal avlives umiddelbart etter bedøving, og det skal sikres at den er død før videre behandling. Fisken skal dø som følge av blodtap fra hjernen. Annen avlivingsmetode kan brukes dersom det kan dokumenteres at den er forsvarlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap