Hai i akvariet? (side 2)

noen som kan svare?????????????????
Det er fullstendig unødvendig å etterlyse svar en gang i halvtimen! Jeg tror ikke det er så fryktelig mange her inne som kan noe om noe om norske haier i akvarier, og ved å mase risikerer du at de som kan ikke orker å svare. Det er ingen her inne som sitter her konstant til alle mulige tidspunkt av døgnet for å svare på alt av spørsmål!
Judosola
Det er fullstendig unødvendig å etterlyse svar en gang i halvtimen! Jeg tror ikke det er så fryktelig mange her inne som kan noe om noe om norske haier i akvarier, og ved å mase risikerer du at de som kan ikke orker å svare. Det er ingen her inne som sitter her konstant til alle mulige tidspunkt av døgnet for å svare på alt av spørsmål!


skal men klage sånn på barn? jeg r enig med judosola, men jeg tror ikke at man skal klage sånn
alle kan jo være litt masete innimellom men de taper jo bare på det selv
mvh bernard (ett barn)
Når det gjelder norske haier så gjelder det som SAF sa her også. De som er bunnlevende og litt mer stasjonære trenger mindre plass enn de pelagiske som svømmer rundt i de åpne vannmasser.

Det er 2 norske haier jeg anser som lettest å holde i akvarium med tanke på plass:

-Småflekket rødhai
-Hågjel

Det finnes også en annen type rødhai men den er mer sjelden og jeg ville heller overlatt den til litt mer proffe folk på offentlige akvarium.

For å holde norske haier så kreves det også en del kunnskap om de forskjellige kravene de stiller. Hågjel er kanskje ikke så stor og lever på bunnen men den holder ofte til på litt større dyp med mye større trykk enn man får i et akvarium.

Skulle selv klekke ut rødhai egg jeg skulle få fra atlanterhavsparken dette året, men siden jeg hadde såpass med tekniske problemer med oppsettet mitt så ventet jeg for lenge og plutselig var alle eggene deres ferdigklekket. Så da blir det nok heller å vente til neste gang de får inn egg.

Men selv i mitt kar på 450 liter så vil jeg ikke kunne få en fullvoksen rødhai til å trives, det som er greit i mitt tilfelle et at altanterhavsparken kan ta imot denne når den blir for stor igjen. Og om man tenker på tropiske småhaier så blir det ikke like enkelt å få gitt de videre om de blir for store.

Om noen tenker på ideen om å skaffe seg hai til akvariet for så å avlive de når de blir for stor så vil jeg be de tenke seg om et par ganger da jeg mener det er moralskt feil.

Kan også legge til at mange hai arter er utdryddningstruet takket være mennesket og er noe man bør behandle med respekt :p
jeg tengte og spøre akvariet i risør vist jeg først skal ha rødhai.
risør akvariet var de første i norge som opdretet småflekket rødhai.

sitat fra akvariet i risør:

Risør Akvarium er et av de få plassene som har klart å klekke ut levende haiunger av arten småflekket rødhai. I Norge har vi frem til nå vært alene om å få til hele prosessen: parring, kasting av egg (gyting) og klekking av eggene, noe som vakte stor oppmerksomhet i de fleste medier over hele landet høsten 1999.



Hai på dunk ble et begrep høsten 1999. Etter som haiene "kastet" eggene i akvariene var det interessant å se om det gikk an å klekke frem haiunger.

I motsetning til en del andre haiarter som lar eggene utvikle seg inne i kroppen, kaster rødhaien eggene rett etter befruktning. Deretter blir de hengende på "tang og tare" i 6-11 måneder før ungene er ferdigutviklet.

Tidligere kastede egg råtnet i karene. Dette p.g.a. for stillestående vann. Vi måtte få til en løsning som laget samme bevegelse eggene ville hatt dersom de hang på tang i fjæra. Der skyller vannet over, slik at de blir holdt rene og tilført oksygen.

Røkter og daglig leder Arild Eeg fant frem en "vindunk" og festet haieggene på noe garnrester (bus), som igjen ble plassert opp i dunken. Det ble satt på gjennomstrømning av vann og en kraftig pumpe som laget en god malstrøm i dunken. Etter 8-9 måneder ble haiungene født. Høsten 1999 ble det født 9 unger.

De første haiungene som ble født ved akvariet, er nå over 30 cm.


Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap