- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvem spiser pestsnegler? (side 2)
Hvem spiser pestsnegler? (side 2)
Postet 07.11.08 kl 20:35
Postet 07.11.08 kl 20:57
Jeg lurer på om du er inne på noe Helge. Jeg hadde bare reker (5 amano og 1 viftereke) og snegler (1 tigersnegl, 1 sebrasnegl og masse sandsnegler og pestsnegler) i mitt 35 liters kar i lengre tid. I dette karet sank både ph, kh og gh mye mer enn i de to andre karene mine. Ph/kh droppet kunne saktens skyldes den lille roten i karet (selv om den har vært konstant i vann i over 3 år), men at gh sank var egentlig et lite mysterium. Jeg konkluderte til slutt med at rekene og sneglene tok opp en del kalk fra vannet til skallbygging.
For ordens skyld, gh i vannet som ble tilsatt dette karet lå på 5-6 og etter en ukes tid så var den knapt målbart/omtrent 1. I de to andre karene var det i løpet av uken bare litt senking på Ph/kh og ingen endring på gh.
For ordens skyld, gh i vannet som ble tilsatt dette karet lå på 5-6 og etter en ukes tid så var den knapt målbart/omtrent 1. I de to andre karene var det i løpet av uken bare litt senking på Ph/kh og ingen endring på gh.
Postet 08.11.08 kl 18:01
Endret: 08.11.08 kl 18:03
Jeg har lest at GH kan synke også... lurer på hvor. Men det ble sagt der at sneglene bruker opp kalk, og da synker GH.
Men GH er jo ikke helt det samme som PH, og jeg kan ikke helt skjønne hva sneglene kan gjøre for å påvirke PH?
Jaja, kunne hvert fall ønske at jeg kunne huske hvor jeg leste om dette med GH...
Men GH er jo ikke helt det samme som PH, og jeg kan ikke helt skjønne hva sneglene kan gjøre for å påvirke PH?
Jaja, kunne hvert fall ønske at jeg kunne huske hvor jeg leste om dette med GH...
Postet 08.11.08 kl 18:09
Postet 08.11.08 kl 19:05
Postet 08.11.08 kl 19:09
Postet 06.01.11 kl 10:13