Halloween i morgen (side 2)

Ja da kom de første til oss. Var veldig lamt.
Kom med en maske og dongribukse
" Kansk eller knep "
Må si jeg ble veldig sjokkert når jeg skulle ut og handle isted... En haug med 3-7 åringer løper bort til en dør med sentrallås (ytterdøra er låst og kan åpnes fra leiligheten), ringer på, og når personen de ringer på hos (som jeg forresten vet er en gammel dame) tar telefonen og de skriker: Åpne opp døra, eller dø!

Jeg føler meg litt gammel når jeg sitter her og sier dette, men slik oppførsel hadde ikke vi når jeg var liten, og jeg er bare 17... :/
Ja hvis man skruer på barneTV, så er det jammen ikke bedre der... Synes det er alt for mye frekt å lære på TV. Ungene klarer ikke å skille mellom film og virkelighet på samme måte som oss voksne.
Inaktiv bruker
mona o
Halloween med voksen vri ... :-) [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_081031171818_1.jpg[/img]

hei mona den var grov hahahahahaha =
saffen
tja tradisjon og tradisjon. er jo ikke akkurat noe norsk tradisjon da. er vel heller noe påtvunget av handelsstanden da.

Enig med deg. Handelsstanden er flinke slik.

Bedre med julebukk (selv om det egentlig ikke handler om godteri).
Denne er min personlige favoritt ...

[External Image]
Hehehe... Jeg tror han har mista noe....
Vi sier bare vi ikke feirer halloween. Her truer de ikke med rampestreker, tror ikke de vet hva 'trick or treat' betyr engang. De bare sier det fordi det er det de har hørt på tv og alle andre sier det.

I fjor fikk vi besøk av en særdeles frekk gutt. Jeg hadde glemt at det var halloween, så jeg åpnet, og han hadde ikke kledd seg ut engang. Han sa trick or treat og jeg sa at vi ikke hadde noe. Da spurte han om han kunne få en dollar i stedet. Jeg bare så rart på han og sa 'nei'.

I går var det kun døren med insektnetting som var lukket, så en gruppe unger kom på døra og de så meg, så jeg kunne ikke følge planen om å ikke åpne. Så jeg bare sa at vi feirer ikke halloween, og da sa 'ok' og gikk sin vei, men ikke før de hadde kommentert hvor søt Odo er. Han går til døren for å hilse når folk ringer på, mer som en hund enn en katt

Så lenge ungene er høflige er det greit, da kan jeg tolerere hele skikken, selv om jeg synes hele greia er uberteit.
Halloween er jo faktisk en katolsk skikk egentlig, så det er temmelig dustete og helt feil at alle fra andre religioner liksom skal herme og "feire" halloween. Det er jo bare griskhet etter godteriet det gjelder.

Mannen min åpnet døra ved et tilfelle i stad og to småjenter stod utkledd utenfor.
"Knask eller knep?" sa de, som de har lært.
Da svarte mannen min "Har dere noen kule knep da?"
De fikk kulerunde, overraskede øyne og så kom det nølende: "Eh... nei."

Jeg beordret gubben til å slutte og tulle med småungene og heller gi dem det godteriet jeg hadde kjøpt inn tidligere

Jeg sa til sønnen min at han fikk holde seg hjemme i kveld. Liker ikke at han skal gå rundt og ringe på til hvem som helst... Han fikk godteri, kjøpt av oss, her hjemme istedet. Det var greit for han.

Halloween har eg bare hørt om; ingen tradisjon for det her.

Men grunnen til dette innlegget: sist nyttårsaften var det usedvanlig stor pågang her. Da gikk eg tom for snop å gi bort.
Når det var tre "enheter" igjen var det tre barn utenfor døra. Det passet jo veldig bra, men når det var utdelt så eg en liten jente på tre-fire år som var skjult av de fremre. Da var rådyra gode...
Full fart inn igjen og fant det eneste dugendes eg hadde; en "monstersjokolade".

Eg sa til ho "det her er det eneste eg har". Responsen var trillrunde øyne og et "Åhhh..." som kom helt nede fra magen.

Akkurat det er et godt minne
Inaktiv bruker
mona o
Denne er min personlige favoritt ...:-) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_081101011555_1.jpg[/IMG]

og da døde david gagrielsen av laterkrampe når han fikk se det bildet hahahahahahahah
Aggi
Min datter får ikke lov til å gå på dørene til folk på Halloween. Veldig gøy med tradisjoner

Siden når ble halloween en norsk tradisjon?
Vi har allehelgensaften, som er i dag. Da går man på kirkegården og tenner lys for at de døde skal komme hjem, ikke rundt for å skremme vettet av gamle folk..

Kommer ingen på døra her, tror hunden vår er for skummel. Han får lov til å bjeffe så mye han vil på dem.
Kjetilv
[QUOTE=Aggi]Min datter får ikke lov til å gå på dørene til folk på Halloween. Veldig gøy med tradisjoner

Siden når ble halloween en norsk tradisjon?

Nå skal jeg ikke gå inn på definisjonen av tradisjon, men sa jeg noe om norske tradisjoner? :O Jeg er av broket opphav, skjønner du... Er vel bare trekvart norsk. ;P
Jeg ble bedt til venninna mi på halloween-party, vi hadde kledd oss ut, vi satt og hygget oss med god mat og drikke, innkjøpt godteri, også så vi film. Vi skravla mye også, hadde det koselig, også skremte vi småunger som banka på døra Etterpå gikk vi til diskoteket og ble der til det stengte. Det var en hyggelig og morsom kveld
Aggi
Nå skal jeg ikke gå inn på definisjonen av tradisjon, men sa jeg noe om [B]norske [/B]tradisjoner? :O Jeg er av broket opphav, skjønner du... Er vel bare trekvart norsk. ;P

Er ikke du Bærgenser da?:P
mona o
Halloween er jo faktisk en katolsk skikk egentlig, så det er temmelig dustete og helt feil at alle fra andre religioner liksom skal herme og "feire" halloween. Det er jo bare griskhet etter godteriet det gjelder.

Julaften da? I utgangspunktet en kristen høytid, selv om vi vet at det man feirer skjedde et helt annet tidspunkt på året. I tillegg, hvor mange som feirer jul gjør det av religiøse årsaker? Jeg kan selvsagt bare svare for meg og min familie, men vi feirer jul utelukkende på bakgrunn av tradisjon. Og jeg syntes ikke det gjør vår markering noe mindre verdig av den grunn, i forhold til folk som går i kirken og synger salmer og det som hører med.

Poenget et at Halloween er ikke bedre eller værre en de aller fleste andre markeringene vi har; jeg syntes derfor det blir litt dumt å bare trekke frem Halloween når man prater om kjøpepress, og godtejag o.l.

Folk skal selvsagt få lov til å markere eller ikke markere denne dagen akkurat som de ønsker, men selv syntes jeg vi har altfor få høytidelige markeringer her til lands som fører til at folk kommer seg ut og at det gjøres noe sammen med andre. Der har vi mye å lære av folk i sydligere strøk.
Joakim
Poenget et at Halloween er ikke bedre eller værre en de aller fleste andre markeringene vi har; jeg syntes derfor det blir litt dumt å bare trekke frem Halloween når man prater om kjøpepress, og godtejag o.l.

Jeg synes nå at Halloween er like tåpelig som f.eks. morsdag og farsdag.

Det er ikke dermed sagt at jeg nekter døtrene mine å gå rundt å tigge godteri. Vil jo ikke at de skal føle seg "utenfor" i så måte.

Julaften burde henge litt høyere på tradisjonsstigen enn de fleste andre "tradisjoner". Den har jo tross alt vært tilstede i dette landet noe lengre enn Halloween.
At mange nordmenn ikke feirer jul på grunn av kristendom kan jo være et poeng, men enn så lenge så har ikke Staten og Kirken skilt lag
I tillegg så har ikke ordet "jul" noe med kristendom å gjøre - Så feir dagen akkurat slik du ønsker
Og Julenissen er det Coca-Cola som eier, er det ikke?

Men kjøpepress, ja, jula er ikke noe bedre. Heller verre.

God jul! Julemarsipanen har vært til salgs i butikken allerede en god stund.
Det er mange som feirer jul bare fordi 'alle andre' gjør det og så går de rundt og klager over hvilket stress det er hvert eneste år. Slike folk burde slutte å feire jul synes jeg. Akkurat som man kan velge å ikke feire halloween, valentines og morsdag og farsdag etc etc, kan man velge å ikke feire jul, og behandle det som hvilken som helst annen dag.

Det er det jeg og typen gjør, selv om jeg faktisk er kristen. Julen slik den er i dag er fullstendig meningsløs mht kristendommen, for å ikke nevne at den er på feil tid av året.

Hvis jeg skal feire en høytid skal det være fordi den betyr noe spesielt, ikke bare fordi jeg 'alltid' har gjort det eller fordi 'alle andre' gjør det. Og som et resultat feirer jeg ingen høytider Jeg sender gaver til foreldrene mine på mors/farsdag, men hvis jeg får barn en dag tror jeg ikke jeg kommer til å bry meg med det, og jeg synes det er teit at kjærester/koner/menn gir gave til hverandre de dagene, for det er faktisk noe som har med barn og forelder å gjøre.

Alle kan seff feire slik de vil for meg, jeg bryr meg ikke, men jeg feirer ikke noe som ikke betyr noe som helst for meg. Jeg har sagt fra til familien at det er ikke noen vits i å sende julegave eller noe slikt, og typen har sagt det samme til sin familie, og alle respekterer det.
Kjøpepress og godtejag? Dem får drukne i sin egen adopterte drittkultur dem som gidder. Andre steder i verden foretrekker noen å bli trampet på av okser i høytidene eller drive kollektiv sult. Hvor mye man lar seg rive med er individuellt uansett hvor man bor. De fleste følger heldigvis tradisjonene på en moderat måte både her og der. Her i nabolaget deler vi ut godter og prøver å være hyggelige med barna på Halloween. Det er ikke barnas feil at foreldrene har adoptert en pervers dødskult greie fra andre siden av Atlanteren
Tilfeldig bekjentskap
© McEve
Reklame for plussmedlemskap