Fisk i 4-5l bolle/kar (side 2)

små kar blir krøll, både for deg og fisken:P

Dette er erfart

Uansett: Jeg har en kampfisk som deler et 43liters kar med seg selv og sandsnegler Der trives han, der!

Iselin
Fredorol
[QUOTE=Kampfisk][QUOTE=Fredorol]De fleste kampfiskene i dyrebutikken er som regel bare i slike små plastboller/fødekarlignende. Så syntes ike det er noe dyreplageri, nei.


Det er ikke hva dyrebutikkene gjør og ikke gjør, som bestemmer hva som er dyreplageri eller ikke...

De har jo vært i boksene så og så hele livet sitt (hvis det er oppdrettsvariant)
så tror ikke de merker noen særlig forskjell.

Heh, sist jeg var i dyrebutikk var en fjerdedel av kampfiskene som var i slike små bokser, døde. Så ja, de merket nok ikke særlig mye av noe som helst, spør du meg.
Jeg har vært en av de, som av total utvitenhet, hadde kampfisk i bolle da jeg var rundt ti år. De daua glatt, jeg prøvde vel fire ganger før jeg skjønt e at dette er ikke liv laga.
Så, av egen erfaring sier jeg meg ening med de mer erfarne akvaristene, en kampfisk fortjener mer en enn liten bolle.
Jeg skjønner ikke hva alle mener med at kampfisken ikke kan snu seg. Min kampfisk kan boltre seg med plass inni 5.5 literen. Han viser seg fram og spiser normalt! Han koser seg!
Kompis
Jeg skjønner ikke hva alle mener med at kampfisken ikke kan snu seg. Min kampfisk kan boltre seg med plass inni 5.5 literen. Han viser seg fram og spiser normalt! Han koser seg!


Hvorfor leter du fram alle gamle tråder om fisk i små kar? Holder det ikke å forsvare ditt hold av Kompis i en? Skjønner at du mener fisken din har det fint, men du kan da ikke nekte for at han hadde hatt det minst like fint i en 30-liter?
Du skriver i profilen din at dine interessefelt er snegler og labyrintfisk.

Hvis du virkelig er interessert i labyrintfisk, byr du den/dem betydelig bedre levekår enn det din har nå!

Når så mange erfarne mener at kampfisk trenger et mye større kar for å leve et godt liv, er det kanskje de som har rett og ikke du?

Det at han spiser er vel ikke noe tegn på at han trives. Han spiser selvsagt av samme grunn som alle andre dyr, for å overleve. Når det gjelder å vise seg fram, har han vel ikke noe særlig valg i en 5 liter?


En lenke som omhandler akkurat samme problemstilling. Jeg vet ikke om noen bare troller i.o.m at det naturlig nok vekker harme hos enkelte som kanskje korekt legger menneskelig verdier i fisk (tynt argument da fiskeholdere med 5 litere er vel representert i akvarister som tar opp fisken og koser med den for å fremme trivsel).

Uansett så trives ikke kampfisk i et 5 liters kar, den vil heller ikke trives i et 500 liters innhodls løst kar. En kampfisk trives ultimat på en risåker, noe som du kan fremme ultimat i et langt stort kar, godt med planter/gjenstander (trenger ikke å være risplanter), og ikke for høyt vann da det ikke er noen dypvannsfisk.

Det er vitenskapelig dokumentert fra nitten pil og bue som forteller at det å holde liv i fangeskap er mest optimalt for livet om en gjennskaper best mulig det naturlige habitat.
5 liter til kampfisk dekker max en faktor, lav vannhøyde.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap