- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp, fisker og planter dør! (side 2)
Hjelp, fisker og planter dør! (side 2)
kulemathiashva slags mose anbefaler dere at jeg anskaffer til akvariet? og kan jeg ha en bunn med mye grønne planter sammen med mosen? har fin og grovkornet sand i bunnen nå, med ei rot, noen store steiner, og et skjell (egentlig til eremittkreps, men jeg har den som pynt/hule/skjulested til ålen.
Rekene mine liker javamose, og den er grei å ha med å gjøre. Kan godt ha litt annet i karret bare for å pynte opp, rekene holder seg stort sett til mosen, så hva en har ellers har jo ikke så mye å si, så lenge det ikke hindrer at en ser rekene da...
Postet 08.11.08 kl 14:53
Det virker so...
Hei!
Jeg tror at fiskene dine ikke får nok oksygen å dermed dør, derfor burde du kjøpe en sirkelasjons pumpe.
Mvh Tordensky
Jeg tror at fiskene dine ikke får nok oksygen å dermed dør, derfor burde du kjøpe en sirkelasjons pumpe.
Mvh Tordensky
Postet 08.11.08 kl 15:33
jeg har filter, som pumper luft akkurat i vannoverfklaten, slik at oksygenet blandes med vannet. Så har jeg en krokodille som åpner og lukker munnen. Det kommer bobler når den åpner munnen.
Har levert vannprøve til butikken nå.
De ble VELDIG lei seg for at det har gått som det har gåt.
Jeg tror de på stjørdal her, er veldig opptatt av dyrenes ved og vel, men at vi ble lurt da vi var innom butikken i Trondheim.
Hun som driver butikken på Stjørdal, viker veldig servieinnstilt og informativ.
Har levert vannprøve til butikken nå.
De ble VELDIG lei seg for at det har gått som det har gåt.
Jeg tror de på stjørdal her, er veldig opptatt av dyrenes ved og vel, men at vi ble lurt da vi var innom butikken i Trondheim.
Hun som driver butikken på Stjørdal, viker veldig servieinnstilt og informativ.
Postet 08.11.08 kl 20:11
kulemathiasjeg har filter, som pumper luft akkurat i vannoverfklaten, slik at oksygenet blandes med vannet. Så har jeg en krokodille som åpner og lukker munnen. Det kommer bobler når den åpner munnen. Har levert vannprøve til butikken nå. De ble VELDIG lei seg for at det har gått som det har gåt. Jeg tror de på stjørdal her, er veldig opptatt av dyrenes ved og vel, men at vi ble lurt da vi var innom butikken i Trondheim. Hun som driver butikken på Stjørdal, viker veldig servieinnstilt og informativ.
Hei! jeg kommer å blander meg inn i tråden jeg også;P den krokodilen som "slipper ut luft bobler" gir nok ikke spesielt mye oksygen. det som er viktig får å få oksygen i vannet er at det er god bevegelse i overflaten.
Når det gjelder vann prøver som en tar med til butikken så er det lite hensiktsmessig. den vannkvaliteten du har i dag er ikke den samme som i morgen, da karet er så lite. vannverdiene svinger fort i et lite akvarium.
selv har jeg pakket vekk alle karene jeg hadde under 35liter. ble alt for ofte vannbytter får å holde akvariet stabilt. gikk heller for større kar. selv til yngelkar.
Syn at dere ikke har plass til et større kar, som en 60liter eller større. det er så mye lettere å "holde i orden" en et kar på 25liter.
Postet 08.11.08 kl 20:41
Hei
veit ei veninne av meg hadde samme problemet.... der var det rett og slett vannkvaliteten....
ikke det at jeg har så innmari mye peil på sånn vannkvalitet selv ogsånn, men ta to kokte glass med vann med ned til dyrebutikken din, et fra akvariet og et fra vannkrana di....
da sjekker dom vannkvaliteten din...
lykke til...
ikke det at jeg har så innmari mye peil på sånn vannkvalitet selv ogsånn, men ta to kokte glass med vann med ned til dyrebutikken din, et fra akvariet og et fra vannkrana di....
da sjekker dom vannkvaliteten din...
lykke til...
Postet 08.11.08 kl 21:07
krokodillen er bare dekorativ tror jeg ja
og skrivefeil bryr jeg meg ikke om. ER BARE GLAD FOR MASSE GOD HJELP JEG
Det viser seg forresten at 2 av guppybabyene som ble født i karet, er i live. De svømmer rundt på bunnen sammen med ålen.
Fiskene har ikke fått for på 2 dager nå. jeg har byttet ut vannet i tre dager nå, første dag 50%, deretter 30% de andre dagene.
Ser ut til at de siste fiskene greier seg bra.....
Tenker på å skaffe et større kar å ha på stua, så vi kan flytte fiskene over i det (når det er klart, men det tar jo minst 4 uker, og vi må kjøpe det først!)
Så ha reker i det lille karet.
to be continued..........
og skrivefeil bryr jeg meg ikke om. ER BARE GLAD FOR MASSE GOD HJELP JEG
Det viser seg forresten at 2 av guppybabyene som ble født i karet, er i live. De svømmer rundt på bunnen sammen med ålen.
Fiskene har ikke fått for på 2 dager nå. jeg har byttet ut vannet i tre dager nå, første dag 50%, deretter 30% de andre dagene.
Ser ut til at de siste fiskene greier seg bra.....
Tenker på å skaffe et større kar å ha på stua, så vi kan flytte fiskene over i det (når det er klart, men det tar jo minst 4 uker, og vi må kjøpe det først!)
Så ha reker i det lille karet.
to be continued..........
Postet 09.11.08 kl 15:51
Postet 09.11.08 kl 21:58
såh, de SÅKALTE cikliodene, var egentlig platy. 4 platy i et 26l kar. og de skal ha minimum 60l
TUSEN takk, selgere i dyrebutikken, dumme meg som stolte på dere!
Vel si ifra om noen skal selge et større kar da. ca 80-90 l kunne jeg tenkt meg!
Så tilbud på et på 90 l. Pakke til 1600 kr. med sand, filter (må sikkert byttes ut), flakfor, lysrør, varmekolbe og hov. Bra tilbud det vil jeg tro.
MÅ HAAAAAA!!!!! )
.....er visst blitt litt hekta.....
TUSEN takk, selgere i dyrebutikken, dumme meg som stolte på dere!
Vel si ifra om noen skal selge et større kar da. ca 80-90 l kunne jeg tenkt meg!
Så tilbud på et på 90 l. Pakke til 1600 kr. med sand, filter (må sikkert byttes ut), flakfor, lysrør, varmekolbe og hov. Bra tilbud det vil jeg tro.
MÅ HAAAAAA!!!!! )
.....er visst blitt litt hekta.....
Postet 10.11.08 kl 10:20
Så bra at tinga går fremover og at derre ikke ga dere så for ting begynnte å gå feil, det er nok det de fleste gjør desverre.
Men pass deg for litersyken! Hehe. Når man først har blitt hektet er det få veier tilbake. Kjenner meg selv igjen. Jeg startet med et 20liters som gikk nedom og hjem, kjøpte meg et 60liters som nå er i drift og har vært det i 2år, nå har jeg endelig tatt meg råd til et 375liters som skal være juvelen i stua. Blir nok ikke bare bare å gå fra et 60liters til 375liters men moro skal det jammem meg bli!
Kjøpte forresten 375liter'n billig fra en som hadde lagt det ut her på "rubrikk". Jeg ville nok heller satset på å brukt de 1600kr i noe brukt herfra, da kommer du nok hjem med et større kar og mye nyttig info fra folk som virkelig vet hva de snakker om.
Lykke til
Men pass deg for litersyken! Hehe. Når man først har blitt hektet er det få veier tilbake. Kjenner meg selv igjen. Jeg startet med et 20liters som gikk nedom og hjem, kjøpte meg et 60liters som nå er i drift og har vært det i 2år, nå har jeg endelig tatt meg råd til et 375liters som skal være juvelen i stua. Blir nok ikke bare bare å gå fra et 60liters til 375liters men moro skal det jammem meg bli!
Kjøpte forresten 375liter'n billig fra en som hadde lagt det ut her på "rubrikk". Jeg ville nok heller satset på å brukt de 1600kr i noe brukt herfra, da kommer du nok hjem med et større kar og mye nyttig info fra folk som virkelig vet hva de snakker om.
Lykke til
Postet 10.11.08 kl 11:31
Endret: 10.11.08 kl 11:32
kulemathiassåh, de SÅKALTE cikliodene, var egentlig platy. 4 platy i et 26l kar. og de skal ha minimum 60l TUSEN takk, selgere i dyrebutikken, dumme meg som stolte på dere! Vel si ifra om noen skal selge et større kar da. ca 80-90 l kunne jeg tenkt meg! Så tilbud på et på 90 l. Pakke til 1600 kr. med sand, filter (må sikkert byttes ut), flakfor, lysrør, varmekolbe og hov. Bra tilbud det vil jeg tro. MÅ HAAAAAA!!!!! ;)) .....er visst blitt litt hekta.....
Litt forskjell på platy og de fleste ciklider ja...
Om du ser på rubrikk her og søker på akvarier i trøndelag er det en god del fine alternativer der Vil anbefale ett kar med møbel også, mye lettere å plasere (om du har plass), ikke alt som tåler vekten av ett karr (80 liter paserer fort 100 kg). Tror jeg betalte 1900 for mine 110 liter's Juwel karr på Tam (+ bord) og der er det ett velfungerende filter, med reflektorer er også lyset bra.
Fort gjort å bli hekta på denne hobbyen,kommer en over de problema dere har hatt nå og fortsatt er like hekta er det nok vann som renner i blodårene og literssyken kommer trengende på.. Snart forsvinner seksjonen, gyngestolen,spisestua og alle slike "unødvendige" møbler ut. "her er det jo plass til flere karr" Før du vet ordet av det har du fler fisk i stua enn nærmeste dyrebutikk. JADA!!! Kjenner den sykdommen der.. Hardt å gå forbi ett pent karr på tilbud uten at det blir med hjem...
Postet 10.11.08 kl 11:32
Postet 11.11.08 kl 01:11
Er det akvarie av typen Aqua Kids (alt i ett) du har kjøpt.?kulemathiasog stakkar, stakkar fisken-vi ønsker jo å ta GODT VARE PÅ dem!!!! Mulig mathias har foret dem litt for mye også. Skal gi tilbakemelding på hvordan det går. Tror desverre ikke han har plass til større akvarium på rommet sitt, så kanskje han får klare seg med 2-3 fisk i det (SMÅ fisk!!!) Mor har jo blitt hekta, sitter timevis herinne. Så jeg skal lese meg kunnskapsrik og sikker, kjøpe meg et stort akvarium å ha på stua, og kose meg med å fylle det med sand, pumpe, vann, huler pynt og planter i 4 uker, før jeg begynner å tilsette fisk, få av gangen over laaaang tid!!! Da greier Mathias seg med litt mindre fisk i sitt akvarium. Han har vært VELDIG lei seg for fiskene som døde, så han har et godt hjerte den gutten!
Postet 11.11.08 kl 01:39
Endret: 11.11.08 kl 01:40
Postet 11.11.08 kl 12:32
Postet 11.11.08 kl 12:33
Postet 11.11.08 kl 23:06
kulemathiasdet var dette jeg var redd for også. kjøpte de siste fiskene på en annen plass enn der jeg kjøpte akvariet. tenkte det, at-kan jeg ha i så mange nye fisk i et nytt kar, men dumme meg stolte på selgeren......gikk på provisjon kanskje? Jeg har filter i karet, et filter som fulgte med begynnersettet. har renset 1 gang i uka, etter de to første ukene. Da har jeg renset filteret med rent springvann (ingenting annet) og byttet ut ca 1/3 del av vannet. Tusen takk for tipsene. Jeg klaget til butikkken. De kvitterte ut gavekort for de fiskene jeg hadde kjøpt der, som er døde. Greit nok det. Men heretter blir jeg mer forsiktig. Bare et par nye fisker i gangen, med noen ukers mellomrom. Men hva slags fisker kan jeg ha i akvariet? Jeg ble jo anbefalt fra butikken å starte med 4 guppy og 2 ciklider.....??? har filter, og varmekolbe.
Du har flaks som fikk gavekort av en dyrebutikk! Har selv vært borti fisk som har dødd/spist opp (nappet av haler og lignende) hvor dyrebutikken nektet å ta dem tilbake fordi de mente det var min feil når det var de som anbefalte hvilke fisker jeg skulle ha... Og de fleste sier at dersom du skal få pengene tilbake/gavekort skal de ha test av vannet som viser om vannet er dårlig eller ikke. Jeg vil anbefale deg å ikke høre på de i dyrebutikken angående anbefalinger, har gått på flere smell selv, og det blir ganske dyrt til slutt. Det beste er å spørre folk på forumet som har erfaring. Finn deg noen du kunne tenke deg som er lette å holde, og som ikke vokser i rekordfart så du blir nødt til å kvitte deg med dem så fort. Maller er enkle å ha med å gjøre, men de kan bli ganske store etter hvert. I ett så lite akvarium er det ikke stort man kan ha. Jeg vil heller ikke anbefale deg å kjøpe mange ulike arter for før du vet ordet av det napper de i hverandres haler osv. Finn deg noen i topp-, mellom og bunnskjkt som er fredlige.
Ps: Har blitt fortalt har ciklider ofte kan nappe i haler og slikt så det er lurt å lese litt om artene før du kjøper deg dem.
Lykke til med akvariehobbyen
Postet 12.11.08 kl 15:46
Endret: 12.11.08 kl 15:54
Rekene mine liker javamose, og den er grei å ha med å gjøre. Kan godt ha litt annet i karret bare for å pynte opp, rekene holder seg stort sett til mosen, så hva en har ellers har jo ikke så mye å si, så lenge det ikke hindrer at en ser rekene da...
Ja Javamose er absolutt å anbefalse selv om jeg aldri ser mine reker i mosen men kanskje rekeyngler vil flytte inn der og bosette seg der...
Postet 12.11.08 kl 16:31
Postet 13.11.08 kl 00:20
Venter bare så sinnsyyyykt på å få kjøpot et større kar til de fiskene jeg har. Vil jo ikke bre ta dem av dage heller. Og kan ikke kjøpe reker før jeg har kar til fiskene. Og når jeg får karet, må det lages miljø der, til de fiskene jeg allerede har, så dette vil ta laaaang tid.
Men, gøy er det.
Gleder meg til alt er i orden! ; )
Men, gøy er det.
Gleder meg til alt er i orden! ; )
Postet 13.11.08 kl 13:07
Akvarium?
Anbefaler deg/dere å kjøpe et å kjøpe et Juwel akvarium, gjerne 80 eller mer. Dette for å holde vannverdiene stabile. juwel akvariumene får du som sett, med varmekolbe pumpe og filter. Og en annen ting med, som jeg har funnet ut, er det at det er de akvariumene som det er minst problemer med, riper i glasset, sprekker, og som du/dere startet tråden med, lettere å holde et lavt nitrit/nitrat nivå. Ved bruk av (Den grønne svampen). Og hvis dere skal ha et ganske stort akvarium,(enda letttere med vannverdier og bytte av vann) så må jeg anbefale til juwel rio 300. Siden Vision og Trigon sprekker lettere på grunn av det bøyde glasset og at det er vanskeligere å se fisken fra skrå vinkel. Husk å rengjøre svampene og skifte filtervatt en gang i uka.
Postet 13.11.08 kl 13:30