- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Kampfisk lager skum/bobler (side 2)
Kampfisk lager skum/bobler (side 2)
ElinHdet er nesten mindre jobb å tømme ut alt vannet, enn å suge ut en tredjedel, så jeg tror ikke at en sparer all verden med tid på å bytte 30% fremfor 100%...
Det er jeg enig i. Når man bytter vann på kampfisk som går uten pumpe, så tar man fisken i en kopp, og fyller deretter på vann som er blitt tappet som kaldvann døgnet i forveien, dette kan stå med varmekolbe eller i et varmt rom, slik at det har passe temperatur når det kommer i karet til fisken.
Det som jeg vil tro er utfordringen er å få passe temperatur til fiskene. Såvidt jeg har skjønt, så bruker Svein et godt oppvarmet våtrom til sitt oppdrett. Da slipper man varmekolbe i hver godteboks.
Hun som drettet den yngste av mine kampfisker, hadde en stor plastkasse med vann og varmekolbe og lokk, og oppi der igjen hadde hun små plastkar til hver kampfisk. Det så ut til å fungere, iallefall...
Postet 12.11.08 kl 21:20
Postet 12.11.08 kl 21:28
Ikke dumme de... Her er samla-serienMaretardYngelbokser kan du få på IKEA forresten, 12 kroner per boks, de heter "Samla kasse" og er på 5 liter:) Dekkglass kan du lage av plastfolie med hull i, men har vannet samme temp som rommet, tror jeg det går bra.
Postet 12.11.08 kl 21:32
Postet 12.11.08 kl 21:42
Postet 12.11.08 kl 21:46
Postet 12.11.08 kl 21:49
Postet 15.11.08 kl 17:18
Vanskelig kampfisk
nåja, sååå vanskelg er det faktisk ikke.
1 sørg for at de er alene i et akvarium uten for mye grus og bevegelse i vannet
2 få ut hoa når de er ferdig å leke, så hannen ikke biter henne for mye
3 få ut hannen nåt ynglene er ute av plommesekken og svømmer selv
4dde trenger mat de kan spise som insuforier(får du ved å putte en potetbit i vann, ikke veldig vanskelig) eller finknust fiskemat.
5 det er utrolig morsomt å se dem vokse til!
6 skill ynglene dersom de begynner å være aggresive mot hverandre.
konklusjon: det er veldig morsomt og spennende, så det er ingen grunn til å bli for avskrekket av arbeidet som er innvolvert
1 sørg for at de er alene i et akvarium uten for mye grus og bevegelse i vannet
2 få ut hoa når de er ferdig å leke, så hannen ikke biter henne for mye
3 få ut hannen nåt ynglene er ute av plommesekken og svømmer selv
4dde trenger mat de kan spise som insuforier(får du ved å putte en potetbit i vann, ikke veldig vanskelig) eller finknust fiskemat.
5 det er utrolig morsomt å se dem vokse til!
6 skill ynglene dersom de begynner å være aggresive mot hverandre.
konklusjon: det er veldig morsomt og spennende, så det er ingen grunn til å bli for avskrekket av arbeidet som er innvolvert
Postet 16.11.08 kl 00:29
Postet 16.11.08 kl 00:31
Hann kampfisk i samme akvarium
det lurer jeg og litt på..
for jeg hadde en hannkampfisk og kjøpte det jeg fikk fortalt var to unge hoer. imidlertid viste det seg at den ene var en hann. MEN disse to hannene gikk sammen i et 18L akvarium i flere måneder, noe det ser ut til at folk sier ikke går an.. de svømte etter hverandre, slik de også gjore en hunnen, men de bet aldri hverandre. hadde jeg bare sykt flaks eller kan hanner være sammen en stund??
for jeg hadde en hannkampfisk og kjøpte det jeg fikk fortalt var to unge hoer. imidlertid viste det seg at den ene var en hann. MEN disse to hannene gikk sammen i et 18L akvarium i flere måneder, noe det ser ut til at folk sier ikke går an.. de svømte etter hverandre, slik de også gjore en hunnen, men de bet aldri hverandre. hadde jeg bare sykt flaks eller kan hanner være sammen en stund??
Postet 16.11.08 kl 00:37
Britt Mathisedet lurer jeg og litt på.. for jeg hadde en hannkampfisk og kjøpte det jeg fikk fortalt var to unge hoer. imidlertid viste det seg at den ene var en hann. MEN disse to hannene gikk sammen i et 18L akvarium i flere måneder, noe det ser ut til at folk sier ikke går an.. de svømte etter hverandre, slik de også gjore en hunnen, men de bet aldri hverandre. hadde jeg bare sykt flaks eller kan hanner være sammen en stund??
Det kan gå i svært få tilfeller. Men før du vet ordet av det, er den ene drept. Det er en risikosport.
Postet 16.11.08 kl 00:39
Postet 16.11.08 kl 11:38
Endret: 16.11.08 kl 11:40
Begge må være tilstede når eggene legges. Hunnen har eggene, hannen har melken, og skal det bli yngel må begge deler samles på et sted
Og ja, de må ha skumrede.
Du kan lese denne siden for å få litt god informasjon om oppdrett av kampfisk
Og ja, de må ha skumrede.
Du kan lese denne siden for å få litt god informasjon om oppdrett av kampfisk
Postet 16.11.08 kl 11:50