Jebo bråk. hjelp? (side 2)

Hei!

Høres ut som du har likens akvarium som meg. Jeg har et Jebo R 375. 148 liter. Jeg ble frustrert da jeg skulle montere mitt. Fantes ikke bruksanvisning. Måtte tenke og tenke. Fant til slutt ut hvordan det skulle være. Høres ut som du har plassert filtervatt og kjeramiske biter i hvert sitt kammer.Kan det være det som bråker? Jeg mener idet vannet treffer de kjeramiske bitene. Jeg har plassert plastplatene i bunnen, deretter de kjeramiske bitene og lagt filtervatt på toppen. Begge kamrene er like. Når det gjelder pumpa så er det merka av hvor høyt vannet skal stå. Hvis du følger merket så vil det bråke noe sinnsykt idet vannet renner ned i akvariet. Spurte på dyrebutikken om det skulle bråke sånn.Fikk til svar at det merket trengte jeg ikke bry meg om. Så jeg fyllte vann helt opp. Da slutta ihvertfall det bråket.Har hatt mitt akvarium i ett år nå, og ingen skade skjedd. Det skal ikke bråke fra pumpa, da må itilfelle det være noe galt med den eller at den er feilmontert.Håper det går bra og lykke til!
Hei igjen til alle sammen

først vil jeg bare takke for alle svar jeg har fått. de har alle vært behjelpelige

I går gikk jeg over akvariet igjen og ordnet opp i disse keramiske steinene og filten. så gikk jeg ove pumpa og tømte den for luft. så pumpa bråker ikke i det hele tatt, men det gjør boksen på toppen av akvariet, så improviserte litt med litt gummi for å dempe vibrasjonene i plasten. så nå er all during borte

Eneste lyden vi sitter igjen med nå er denne plaskelyden av filteret, og den er ikke akkurat lav heller....
aner ikke hvorfor dette skjer, men har prøvd det meste. og har fyllt opp vann så høyt som mulig så ikke vannfallet skal bli så lang, men ikke noe forskjell

Hvis noen har erfaring eller råd til disse filterene tar jeg gjerne imot alt jeg kan få

Så har jeg og lurt på å bytte ut dette hvis ikke lydene gir seg. så da vil vi ha et utvendig filter.
tenkte på dette:

Er det noen form for varming i dette filteret? hadde likt å ha så lite som mulig ned i akvariet liksom da jeg vil prøve å få det til å se naturlig ut
kom gjerne med erfaringer om dette filteret eller annbefal andre gode "billige" filtere
Er det du som har montert skilleveggene mellom kammeret med grus og kammeret med vatt? Bare en tanke...
hei helge. kammerene kom jo som de er, men i det ene var det fyllt med vatt og det andre fyllte jeg opp med noen stein som fulgte med.
Når jeg kjøpte det i butikken så var det slik de hadde motert det, men hvor mye krefter de lagg i å montere det riktig vet ikke jeg
Og det er jo ikke akkurat lett å høre bråket fra et akvarium på butikken heller. hvertfall ikke når en gal pappegøye står å skriker i øret ditt
Ok, jeg tenkte bare at du kanskje kunne løfte opp skilleveggene (tror jeg har sett det) og da kunne du sett de opp ned for å se om det hjalp da de sikkert har ett hull som vannet skal vandre gjennom. Men er det ikke slik så er det ikke slik.

Hvis det er keramikkrøren som bråker så kan du jo ta de ut og få i noe annet å legge i på akvariebutikken. Jeg skjønner ikke helt det der med plaskelydene rett og slett, hva er det som plasker? Er det vannet i toppen av filteret som skvulper? Er det plastikkrøret med hull i? Det er jeg ganske sikker på ikke skal være der...

Det eneste jeg er ganske sikker på er at filteret ditt ikke bør bråke...
hmmm nei man kan ikke ta ut noen skillevegger..

Hehehe en liten gåte dette her
Vel.. jeg kan jo prøve å ta ut steinene, men for å være helt ærlig så aner jeg ikke hvor lyden kommer fra. det eneste jeg vet er at det er ikke vanningsrøret som lager lyden.

Nei jeg håper jo ikke det skal bråke egentlig
sånn. nå har jeg nokk en gang prøvd meg frem på mange måter. pumpa durer og det forplanter seg videre i akvariet som så ender opp med å lage lyder i lokket på toppen. har også prøvd ulike kombinasjoner med stein og filter opplegget.
Det har gitt seg litt etter noen timer med knoting, men må si at det er litt ille å høre på.

så da er vi tilbake til det jeg spurte om ang. utvendige filter og forslag til dette. en slik som jeg linket til i den tidligere posten, har noen erfaring med den? er det varmekolbe e.l i den så jeg slipper det i karet? eller er det noen som har noen andre forslag til et filter i nogenlunde samme prisklasse?

på forrhånd takk for svar
Jeg var forresten å kikket nedi ett Jebo akvarie i dag på rundt 30 liter som så ut til å ha en lignende pumpe som deg. Jeg var faktisk ganske imponert! Den dårlige nyheten er at jeg ikke kunne se noen ting som kunne lage ulyder. Jeg så også det blanke røret og det skal være der det er. En ting jeg la merke til var at han hadde keramikkrørene nede i bunnen i pumpeinnsuget da det faktisk hadde plass til rørene (jeg har aldri sett dette før). Varmekolbe så jeg det var plass til helt til høyre hos han i en egen liten tom boks, den fulgte visstnok ikke med.

Utvendig filter: Jeg har hatt mange men jeg har ikke så mye meninger om det annet enn at jeg foretrekker de kjente merkene.
hei igjen helge. så bra at du ble imponert da desverre er ikke jeg det altså... dama bryr seg ikke så mye om disse lydene, men det gjør JEG er forferdelig irriterende å høre på den duringen og surklingen.
så. selv om jeg er fersk tenkte jeg at jeg skulle prøve å fikse litt på dette selv, men vil høre med dere her inne først

Så nok en gang har jeg tatt frem tegne egenskapene mine (IKKE le!!)
dette er sånn ca hvordan det ser ut nå:

Det jeg da ha tenkt er å ret og slett korte inn rørene litt. flytte vanningsrøret ut av filterhuset, og bruke en form for filter i innsugskoppen.
da blir altså vannet i teorien filtrert med en gang(?) og blir vannet ut inder vannspeilet.
En liten tegning til her til dere:

hvis dette går er det jo soleklart den billigste løsningen, men vil gjerne ha innskudd og tilbakemeldinger på dette

Takk for linken til pumpa helge. er det varmeelement i denne foresten?

Ps. skulle se om jeg fikk fikset det tidligere i dag, tok av toppen på røret for å fjerne noe løs plastik i det. i all min frustrasjon satt jeg meg ned på alle fire for å stikke inn pumpekontakten igjen. Men selvsagt forvirret som jeg var så glemte jeg å montere røret igjen. det kom en kraftig stråle med deilig akvarievann som plasket ned over hele ryggen min, og rannt ned i den berømte rørleggersprekka. men det værste var jo at både dama og svigerfar stod å så på det hele... huff huff huff
ingen som har noen formening om dette opplegget mitt
Jeg ville brukt veldig grov filter i innsuget for mindre vedlikehold. Noen kjøper også blåfiltermatte og surrer på utsiden av inntaket.

Ellers så vile jeg ikke kappet det blanke røret da det ser ut til å ville redusere filtermassen. Du kan senke røret eller heve filtermassen om det skulle hjelpe på støyen men vannet må få spredd seg mest mulig over hele filtermassen. Det er ikke fyrstikker og tannpirkere dette filteret skal ta bort men nitrit som skal nedbrytes bakterielt og da trenger vi en stor våt overflate/volum som vannet renner gjennom for å holde liv i flest mulig av de gode bakteriene som skal gjøre nitrit om til nitrat.

Det er ikke varmeelement i den pumpen jeg linket til (som uansett bare var ett eksempel). Jeg tror at alle pumper som har varmeelement er latterlig mye dyrere enn tilsvarende som ikke har det. Så det er rett og slett uøkonomisk å kjøpe pumpe med varmeelement, såvidt jeg vet da...
Så jeg ville satset hardt på å få pumpen til å virke som den var ment å virke, det er vel egentlig min konklusjon her. Tvilsomt om Jebo har designet en pumpe så dårlig at du er nødt til å kaste den første dagen.
takk for utfyllende svar

Planen min var ikke å kutte i det blanke røret, men å faktisk senke hele opplegget ned under vann, men forstår nå at det ikke er så lurt med tanke på bakteriene. så da ble vel den planen lagt på is

skal ut på sjappa igjen i dag og høre med de og se på det som er montert der.

takk for all hjelp. kommer sikkert med mange andre spm
På akvariebutikken kan du også sikre deg den [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1442&HKatID=]perfekte julegaven[/URL] til en frustrert akvarist.
sånn. da har jeg vært på sjappa. og nå har jeg fått konstantert at det er ikke noe galt med pumpa mi. for de bråkte like mye alle de der ute og, men lagg ikke merke til det før jeg virkelig hørte etter
så da blir det vel et utvendig pumpe da rett og slett...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap