Grønt vann.. har prøvd det meste jeg vet skal hjelpe uten hell:(( (side 2)

Hva med å ta en vannprøve til akvariebutikken og se hva den sier? Det er gratis eller ganske billig og kan gi veldig nyttig informasjon om hva problemet er.

Se til at det er en dråpetest og at du får notert ned resultatet på ett stykke papir.
Bytte vann vil ikke funke. Uv vil nok funke godt, men om man ikke vil prøve dette er det andre ting man må se på.

Alger kommer stort sett grunnet ubalanse i tilgjengelig næring i karet. Lys er også plantenæring, så hvordan lys du har og hvor lenge det står på har også innvirkning på algeveksten.

Du bør derfor se på hvordan for du bruker, hvor mye dere forer og lysmengden.

For å få en indikasjon på dette kan du teste vannet for nitrat og fosfat.

Når det gjelder mørklegging er det viktig at karet er helt blokkert for lys. Søplesekker klistret til alle kanter, ingne lysglippe. I forkant av mørklegging kan du ta en god slamsuging og vannbytte. Lysarmaturet skal selvsagt være avslått. Ingen foring under mørkleggingen, prøv 10 dager som nevnt over.
Og pass på at de får lufttilgang
Har 7 andre akvarium i huset,kun dette jeg har problemer med..

Vannprøvene er ok, tok dem forleden da jeg så at det var på tur tilbake..
Har prøvd med mørklegging, men kan godt prøve med søppelsekker, jeg la et stort svart pledd over sist gang.. Luftpumpe blir satt inn...

Forer 1 gang daglig, andre dager ingenting, (kun yngelkaret som får 2-3 ganger, der er det bare 2 stk)

Lyset slåes på kl 12-13, av rundt kl 22, andre dager ikke lys.
Det står skjermet for sollys..

Men, det er en tanke som har slått meg i det siste, karet står under varmepumpa.. Vil ikke tro det har noe å si, for det er ca 2 meter mellom dem..
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap