325liter amazonas-basin (side 2)

Driver og funderer på dette med DIY reaktor..

hva med bare en bit blå-svamp satt fast med gummistrikk over brusestein? Tanken bak er at de små boblene blir være inni den og løses opp der..

Har sett at det er noen her som har laget en DIY reaktor med en halvliters flaske, men jeg finner ikke igjen tråden..
Jeg har også tenkt på lignende uten at jeg har prøvd enda. Jeg tenkte på en liggende brusflaske med svamp inni. Flasken heller litt opp og gassen vil da sakte vandre oppover gjennom svampen og ut... Hvorvidt det er noe som fungerer vet jeg ikke. Men jeg så en reaktor her en dagen som var som trappetrinn hvor boblene måtte vandre venstre-høre oppover før de slapp ut. Den kan ikke ha kostet mange kronene.
Her er ihvertfall mitt forsøk på "reaktor".
[External Image]
Det er bare en dusk med gulrotgress som ligger og flyter øverst for og "bremse" boblene litt..

Helge: Ja det var noe sånt jeg mener og huske og ha sett at noen bruker her på AF. Satt her en dag og leste igjennom ihvertfall 200 treff på DIY co2 og da kom jeg over den.. men finner desverre ikke tråden igjen..
Når jeg tok ett bildesøk i Google etter "diy co2 reactor" så fikk jeg en masse flotte bilder med en hel del forskjellig løsninger.

Helge
Når jeg tok ett bildesøk i Google etter "diy co2 reactor" så fikk jeg en masse flotte bilder med en hel del forskjellig løsninger.

Tittet litt på dette jeg å, og det ser ut som jeg er nødt til og kjøpe meg en liten sirkulasjonspumpe.. :-S Var dette jeg ville unngå, men for og få mest mulig opptak burde jeg vel spytte i de 100lappene.
Hva bruker du det lille karet under det store til? har aldri helt kjønt hva de er for Er det karantenekar eller noe? eller bruker dere de til å vokse planter i?

Mvh: PK
Per Kristian Pettersen
Hva bruker du det lille karet under det store til? har aldri helt kjønt hva de er for ;) Er det karantenekar eller noe? eller bruker dere de til å vokse planter i? Mvh: PK

Jeg har forløpig bare asiatiske reker opp det karet. Men jeg vurderer og prøve meg på et pittelite plantekar med det.

Her er da enda en av mine forsøk på reaktor. Hva tror dere??

[External Image]

Det ble ekstremt lite strøm i karet nå da.. Har det veldig mye og si?
Jeg så noen hadde den i inntaket til en utvendig pumpe i går da jeg googlet etter bilder. I utgangspunktet en dårlig ide da pumpene bråker når det er gass i de men kanskje det går greit med Co2? Hvis det går greit så vil i det minste Co2'en bli knust i ganske grundig gjennom det utvendig filteret.

Jeg har fortsatt ikke begynt på dette prosjektet så det er flott at du driver med forskning i mens

Jeg har også hørt dette med innsug.. Men jeg vet at vist det kommer så mye som en liten boble inn i tetratecen min, bråker den ut av en annen verden.

Jeg tror egentlig jeg har Altfor lite gjennomstrømmning i karret mitt med dette patentet, men jeg lar den stå noen timer før jeg prøver noe annet.
Har nå fått solgt unna en del av sajica-ciklidene mine og venter 5 nye scalarer iløpet av morgendagen.

Måtte foreta en ommøblering etter av Sajica'ne var fanget fordi jeg så og si demonterte hele karret i jakten på de.. :-S Skal ta nye bilder når grumset får lagt seg og de nye fiskene har vennet seg til.

Co2-anlegget er lagt på vent. Har foretatt en resilikonering av det og skal blande ny blanding etterhvert.

Har kjøpt inn JBL pH-minus men er ikke helt sikker på hvor mye jeg burde dosere av gangen..
Da står de nye scalarene i tilvenning. De ble vist 6 stk.

[External Image]

[External Image]

Håper det kanskje blir noe oppdrett etterhvert.. Ser litt ut som den store svarte og den store gule leker litt ved vannbytte eller gourmet mat.
Her har det vært ganske stille i det siste så jeg tenkte jeg kunne skrive litt nå.

I morgen håper jeg på og få hentet de 4 Grenmallene (2 stk Rineloricaria parva & 2 stk Rineloricaria teffeana) og de 3 brochis splendens jeg får kjøpt av en bruker her på AF.

Prøver forgjeves og få solgt Gibbicepsen min.. Har ikke bunnlag for all den driten den produserer. :-P
Når dette evnt blir i box skal jeg sette opp Co2-anlegget jeg har nevnt tidligere i tråden.
Skal bestille et par 36W Grolux rør og et 36W freskvanns-lysrør etterhvert også. Da blir det fart i sakene!
Da er de 4 grenmallene i "hus". splendens'ene måtte vente til etter helgen.
Igår fikk jeg endelig byttet bort Gibbisepcen min. Fikk 5 herlige, nesten voksene Corydoras Aeneus Albino. Takk til Per Arne Øvrum.
Nå er det virkelig liv i karret! Skal se om jeg ikke får lagt ut en liten filmsnutt etterhvert.

Nesten synd at jeg måtte starte mørklegging idag for og se om jeg får bukt med de rød-brune algene som sitter overalt på glasset.. Disse har jeg vært plaget med de siste månedene, har ikke helt fått identifisert de men håper mørkleggingen tatr knekken på de.
Skal kjøre denne i 4 dager uten mat og lys. Overfòret selvfølgelig ikke før mørklegging, har hørt at dette kan sørge for at en nitritt-top venter deg når du avslutter. Gav en standard foring, trakk ut støpselet til armaturet og la 2 tjukke tepper over karret.

Kryss fingrene for meg.
Her er det en stund siden det har skjedd noe..

Oppdatering:
Oppdaget plutselig at to av Scalare'ne la egg på den ene sverdplanten min. Hadde sett antydninger til lek men ikke hos de som bestemte seg for og legge disse.. Hehe! De går sammen med 15 Kardinal/Neontetra så spørs om det kommer til og bli no yngel av dette. Kan bli morsomt og følge med på.

Har bestilt nye sverdplanter, regner med at de kommer snart.
Tenkte jeg kunne legge til et bilde av hvordan akvariet ser ut nå. Noen som ser forskjell?

[External Image]

Scalarene mistet selvfølgelig eggene sine på andre natten. Tenker meg at vist jeg vil ah oppdrett på de må jeg skaffe meg et 250L akvarium til..

Har fått tak i 15 C.schultzei, takk til ElinH.
Nye fisker. scalare video.
Idag kom endelig Brochis splendensene. Har også flyttet tilbake sjokolademallen.

Tenkte jeg kunne legge ut en video av Scalarene mine da de la egg.

Scalare egglegging
Dragen
Stimer tetraene dine?

Det gjør de, de er en lett blanding av Neontetra og Kardinaltetra. Fant ut at de holder stimer mer vist de er de 2 artene.
Da vil jeg bare få informere om at jeg har nå to leksparr i dette karret. hihi! 2 av de nyeste Scalarene bestemte seg idag etter fòring at de skulle legge egg på vamrekolben.

De blir nok spist av Ancistrusene inatt som alle de andre eggene, men dette er jo alikevel en god nyhet..
Ut ifra dette regner jeg med at iløpet av Juli måned har jeg yngel på Scalare!
(Alle mallene blir flyttet til et eget karr snart.)
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap