- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ph? (side 2)
Ph? (side 2)
Postet 20.11.08 kl 14:09
Postet 20.11.08 kl 14:47
Postet 20.11.08 kl 15:00
De potteplantene selges ofte i zoobutikker. Det er ren svindel og bedrag, og jeg fatter ikke at de har lov til det.
Det finnes mange innlegg her på AF om akkurat det samme, faktisk nøyaktig samme plante-art som den du har, se f.eks. denne tråden og i denne tråden (se på bildene så ser du samme plante som din), samt noen andre arter også.
Ta den opp og plant den i en potte plantejord, og sett den i stuevinduet Der trives den bedre, og du trenger ikke kaste den Ta en tur til Mester Grønn for eksempel, så vil du sannsynligvis finne samme plante solgt som potteplante.
Det finnes mange innlegg her på AF om akkurat det samme, faktisk nøyaktig samme plante-art som den du har, se f.eks. denne tråden og i denne tråden (se på bildene så ser du samme plante som din), samt noen andre arter også.
Ta den opp og plant den i en potte plantejord, og sett den i stuevinduet Der trives den bedre, og du trenger ikke kaste den Ta en tur til Mester Grønn for eksempel, så vil du sannsynligvis finne samme plante solgt som potteplante.
Postet 20.11.08 kl 15:11
Endret: 20.11.08 kl 15:15
Postet 20.11.08 kl 15:24
Postet 20.11.08 kl 15:29
Hvordan gikk det med den bøtten vann du satte over natten? Om det viser seg at det er lav ph i kranvannet etter et døgn så er det mulig å tilsette litt natron i vannet hver gang du fyller på nytt vann i karene dine. Får du kh opp på rundt 2-3 så blir ph straks mer stabil. Problemet er bare at ph også går opp da så du bør passe på at verdiene ikke stiger høyere enn fiskene dine liker (sjekk fiskebasen). Selv om de fleste fisker tåler stigende ph bedre enn fallende og/eller varierende nivå så er det best å ta slike endringer over tid og blande ut i bøtter først for å teste. Noe stort større endringer enn en halv grad per døgn er ikke anbefalt så det er best å ta økningen gradvis.
Er forresten enig med de andre her at dette med plantene er butikkens feil og ikke din
Er forresten enig med de andre her at dette med plantene er butikkens feil og ikke din
Postet 20.11.08 kl 15:57
Endret: 20.11.08 kl 15:57
Postet 20.11.08 kl 16:31
Høres ut som om du har lignende vann som meg. Har slitt litt med ph-dropp i karene hvor jeg har mye røtter og planter. Jeg har valgt å tilsette både natron og eikebarkekstrakt i vannet jeg fyller på med slik at verdien ender opp med kh på ca 3 og ph på ca 7. Likevel "forsvinner" kh etterhvert og ph synker med rundt en halv grad i løpet av uken. Det holder akkurat til neste vannskift. Har vurdert å kjøpe inn et produkt som heter ph-konstant i steden for å styre med natron og eikebarkekstrakt. Aner dessverre ikke om dette fungerer etter hensikten. Kanskje det kan være noe å prøve ut?
Postet 20.11.08 kl 16:54
Postet 20.11.08 kl 17:06
Postet 20.11.08 kl 17:21
Postet 20.11.08 kl 17:59
Postet 21.11.08 kl 09:42
Postet 21.11.08 kl 09:47
Måtte berre prøve å klore meg fast i et halmstrå.
For vis det skulle vise seg å vere fisketuberkolose så får det store
konsekvenser. For det første , ligg det da smitte i filteret?
Va tenkt å kickstarte det nye over helga.
Så har eg ca 70 coryyngel i et plastkar m/luftestein. Men sist helg sette eg inn ei micropumpe som har gått i 14 daga i sjukdomskaret.,pluss eg hadde litt filtergørr i svampen. Da spørs det om smitten har komt i yngelkaret. Har no kun luftestein og skifter alt vatn morgon og kveld.
Så min tanke no er at eg ikkje vil kicstarte filteret enno, men vente til eg får svar kva som er galt. Men ynglane da??
Postet 21.11.08 kl 10:16
Postet 21.11.08 kl 12:19
Postet 22.11.08 kl 21:43
Postet 22.11.08 kl 21:47
Postet 22.11.08 kl 22:18
Høres bra ut med kh på 2-3. Du får sørge for å tilsette litt natron i bøttene når du skifter vann slik at kh holder seg der og dermed stabiliserer ph. Sjekk ut i bøttene hvor mye natron du trenger å tilsette hver gang for å få samme nivå. Som tender sier så er det økningen i kh som får ph til å stige. Ved nivåer på under kh 2 er ph ustabil og kan falle brått. Ved kh på 3 og over holdes ph stabil. Ved økt mengde kh vil også ph stige.
Postet 22.11.08 kl 23:19