Mini krabbe fra thailand (limnopilos naiyanetri) (side 2)

Hei og hopp!

Da har jeg satt inn fire Minikrabber i nanoakvariet (18L). De var ikke store . Håper de ikke forsvinner helt i javamosen
De er kjempekule,men de er så mikro så du ser de nesten ikkje. Og de trenger brakkvann for å drette på så det er en ulempe.

Ungene vokser også sent så iløpet av 1 år så blir de 0,5cm.


Men skal skaffe meg disse en dag. De ligner litt på edderkopper eller trollkrabbene/kongekrabbene.
Hei Tommy

Jeg kjøpte mine hos Akvariereker.no . Jeg kan se av info på nettstedet at du kjenner eier Ivar Berge . Ivar Berge ga kjempesørvis. Ikke bare lyttet og svarte han tålmodig på alle mine håpeløse spørsmål da jeg snakket med han på telefonen. han leverte krabbene på jobben min dagen etter også.

Nå har jeg ingen planer om å drive oppdrett av minikrabber, men er du sikker på at de må ha saltvann for å formere seg? Det står ikke noe her om det så vidt jeg kan se, men det kan jo være glemt/utelatt

Ivar er en kjempekar og har mye peiling.

Men angående oppdrett på mikro krabbene er oppdrett som med amano reken. Trenger brakkvann og har larvestadie. Mye stress og mye arbeid. Men det er ikkje umulig da.

Men bildet han bruker ligner krabben ikkje på den thailandske mikrokrabben. Bildet ligner mer på en panter krabbe.

Har du bilder av krabben?? I karet ditt?

Hei

Akkurat nå er jeg på hytta, så jeg kan ikke få sendt over foto. Men jeg skal legge ut et bilde av nanokaret med dets innbyggerer når jeg kommer hjem.

Jeg synse forøvrig heller ikke at krabbene jeg har fått likner noe særlig på bilder jeg har sett av Limnopilos naiyanetri. Bena er mye kortere.

Bilde fra http://www.aquariumglaser.de

Orphan
Hei Akkurat nå er jeg på hytta, så jeg kan ikke få sendt over foto. Men jeg skal legge ut et bilde av nanokaret med dets innbyggerer når jeg kommer hjem. Jeg synse forøvrig heller ikke at krabbene jeg har fått likner noe særlig på bilder jeg har sett av Limnopilos naiyanetri. Bena er mye kortere. Bilde fra http://www.aquariumglaser.de [URLBLOCK1]


Hei

Bildet på Akvariereker.no er ikke Limnopilos naiyanetri.

Det han skriver om oppdrett mener jeg å ha lest andre steder også, dvs at de ikke trenger salt i vannet og larvestadier for oppdrett.

Her ble jeg nysgjerrig, hva er riktig? Får vel lete etter oppdrettserfaringer på noen av de tyske sidene....

Kom gjerne med linker hvis dere har, dette er en spennende art!
God formiddag alle sammen!

Jeg googlet litt og kom over denne siden :

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=60

Her fant jeg følgende:

Breeding false spider crabs
Limnopilos naiyanetri have relatively large eggs. At the end of gestation females release larvae called zoea, which are believed to develop entirely in freshwater.


Som jeg har skrevet tidligere er jeg litt i tvil om det faktisk er denne krabben jeg har fått. Jeg tror jeg tar en telefon til Ivar Berge på mandag og forhører meg

En "Åff tåpikk" kommentar på slutten. Jeg har fått tak i boken "Back to Nature Guide til Nanoakvarier" . Med min korte akvariefartstid er jeg på ingen måte ekspert og kan derfor ikke felle noen objektiv dom over boken, men jeg har lest mye faglitteratur opp igjennom og denne virker veldig troverdig og velskrevet. Det kunne vært artig å høre hva andre mener om "Guide til Nanoakvarier".

Hummm, jeg får en følelse av å ha kuppet denne tråden. Uansett, her et par bilder av den ene av krabbene.
Orphan
Hummm, jeg får en følelse av å ha kuppet denne tråden. Uansett, her et par bilder av den ene av krabbene.


Dette bildet ligner mer på LN, selv om bena ser litt korte ut. Det er spesielt "hårveksten" og selvsagt det edderkopplignende og størrelse som skiller denne ut.

Når det gjelder oppdrett så ser det ut til å herske full forvirring og dette på de forskjellige nettforaene.

Det som går igjen er at ingen har klart å få til oppdrett av denne på en enkel måte. Man får larvene til å leve noen dager opp til 9-10 i beste fall så dør de.

Det som diskuteres jf dette er om det er:
- Salt i vannet som trengs
- Microorganismer som mat, alger, gjær, bakterier etc.
- Et spesielt næringsstoff som bare finnes på opprinnelsesstedet.

Noen av microskopbildene som finnes viser at larvene har spist svevealger, men dette har altså ikke medført overlevelse likevel.

Når det gjelder opprinnelsessted så er ikke dette veldig klart, men det nærmeste jeg har lest er:

En av de store Thailanske elvene i kolonier med vannhyacint. Hvor langt dette er fra havet etc står det lite om.
Orphan
God formiddag alle sammen! Jeg googlet litt og kom over denne siden : http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=60 Her fant jeg følgende: [B]Breeding false spider crabs [I]Limnopilos naiyanetri have relatively large eggs. At the end of gestation females release larvae called zoea, which are believed to develop entirely in freshwater. [/I] [/B] Som jeg har skrevet tidligere er jeg litt i tvil om det faktisk er denne krabben jeg har fått. Jeg tror jeg tar en telefon til Ivar Berge på mandag og forhører meg;) En "Åff tåpikk" kommentar på slutten. Jeg har fått tak i boken "Back to Nature Guide til Nanoakvarier" . Med min korte akvariefartstid er jeg på ingen måte ekspert og kan derfor ikke felle noen objektiv dom over boken, men jeg har lest mye faglitteratur opp igjennom og denne virker veldig troverdig og velskrevet. Det kunne vært artig å høre hva andre mener om "Guide til Nanoakvarier". [URLBLOCK1]



Nanoboka er den verdt å ha?? Tjukk og stappfullt med bilder?
Hei Tommy

Etter det jeg skjønner er du en erfaren nanorekeakvariemann så det er ikke godt å si hvor mye utbytte du vil ha av boka, men her en noen data:

Boken er på 160 sider. Den er inndelt i seks hovedemner: Reker , Kreps, Krabber, Snegler, Fisk, Planter. I tillegg er det en utfyllende beskrivelse om hvordan sette opp et nanoakvarie med egne avsnitt om vannet, utstyr/dekorasjon og vedlikehold.

Boken omtaler 48 typer reker inndelt i Caridina /Neocaridina , Viftereker, Glassreker og Langarmede reker.

Den beskriver 9 typer kreps og 1 type krabbe.

Av snegler omtaler den 18 typer og av fisk 178 typer. Fisk er inndelt etter tetra, maller, levendefødende osv. Blant fisken er det nok en del som ikke er direkte nanostørrelse og trenger et noe større kar.

Boken tar for seg 59 typer planter. Den har et eget kapittel om planteplassering og belysning.

Alle typer (fisk, reker, snegler, planter osv) er framstilt med flotte og beskrivende bilder.

Det var en kjapp oppsummering av boka. Jeg skulle gjerne lagt ut noen bilder av innholdet, men det hadde vært brudd på opphavsretten. Den som vil ha litt mere detaljer kan sende meg en mail gjennom forumet her
Takk for svar. Boka må kjøpes altså. Gleder meg å lese den. Nanokar er kommet for å bli. Så klipp fra Interzoo 2010 messa i tyskland at flere aktører lager nanokar nå, med LED lys. Det finnes endel stilige og fine nanokar der ute.
Hei igjen Tommy

Jeg skal legge ut noen oversiktsbilder av sidene fra bok når jeg kommer hjem i dag. Jeg skal prøve å gjøre det slik at du kan danne deg et bildet av boka uten at jeg bryter med "kopperæiten".

Det hadde vært ille om jeg lurte deg til å kjøpe den berømte "katta i sekken "
Hei

Da legger jeg ut tre bildeeksempler fra boka. Håper disse ikke bli tatt av "sensuren "da
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap