Salt (side 2)

kjellvis
haha neida jeg skjønner hva du sier men jeg lurer på hvor du har det ifra....?

Generell kunnskap om metabolisme, cellefunksjoner o.l. fra studiet mitt, som går ganske dypt inn i emner som biokjemi og cellebiologi bl.a....
ok, men ikke noe håndfast da altså (ikke for å være frekk men det er jo ikke nødvendigvis sånn fordi du sier det eller har "oppfattet" det slik som du har).. så ingen kan si med sikkerhet at litt salt i vannet er skadelig..? jeg skjønner jo at dere ikke bruker salt i akvariene men har litt vondt for å se at det er skadelig, etter å ha hørt foredrag av vetrinær Evert Jor som har jobbet 11år som kundeveileder i zoologisk forretning med spesial områdene akvaristikk og fiskesykdommer så velger jeg å fortsette min bruk av akvariesalt.. men skal jo ikke anbefalle det til noen her på forumet da det tydeligvis ikke er så populært 8-)
Hvorfor er det så viktig å måtte dokumentere at fisken nærmest lider en pinefull daue hvis det er salt i vannet?

Hvorfor holder det ikke med det faktum at det her snakkes om fisk som har utviklet seg over gud vet hvor mange år, i vann som ikke inneholder salt?

Hvorfor er det da så dødsviktig å tilsette salt?

Må jo anta at det er fryktelig viktig å kunne tilsette dette saltet, siden det argumenteres så heftig for det.
Hær forklares osmose og forholdet mellom vann og salter:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1886
Kan jeg tilsette ett gram sukker per ti liter vann?

Og sukker skulle du tilsette fordi...?
jeg har forklart hvorfor JEG bruker salt.. å det er jo opp til meg hva jeg vil ha i akvarievannet mitt.. å jeg synes jo at folk kan mene hva de vil men å si at fiskene blir syke å dauer av salt er feil, å ingen kan dokumentere at salt i vannet er skadelig for det er jo ikke tilfelle. men om man har det oppi vannet eller jo helt frivillig, jeg prøver ikke å få noen til å salte vannet sitt men synes heller ikke at man skal si at det er skadelig å at fiskene lider av det å det er jo ikke snakk om 50% salt å 50%vann.. helge. matfisken eller svolten bli sikkert god av litt sukker havbeite blir sikkert litt søtt men det er vel bare positivt, bare peis på, helst mer sukker!! ærlig talt så kan du jo tilsette akkurat hva du vil i akvariet ditt tror jeg, eller er det forumet som dikterer deg? ha oppi sukker, salt, pepper eller grillkrydder for min del.. elinh. fordi det ikke er tilfelle at fiskene blir syke å dauer av litt salt derfor..
Jo, men jeg sliter fortsatt med å skjønne dette.

Du tilsetter salt fordi fisken ikke dauer av det?

Jeg kan sikkert stappe oppi mye rart jeg, som ikke fisken dauer av. Men det betyr da vitterlig ikke at
- det er naturlig for fisken
- at det er bra for fisken

Og er det ikke naturlige omgivelser og vannverdier samt maksimal trivsel for fisken som er målet?

Hvis ikke dette er målet, hva er da poenget med å ha fisk.

Og nei - salt forhindrer ikke nitritt! Salt kan, når en er så uheldig å få nitritt, dempe nitrittens negative virkning på fisken. Men, den forhindrer ikke oppblomstringen i utgangspunktet, og fjerner den heller ikke.

Dermed er også det argumentet borte. Vi sitter rett og slett igjen med at jada, en kan ha salt i akvariet dersom en sliter med sykdom eller nitritt og salt kan lette behandlingen. Men som fast tilsetting, eller såkalt "forebyggende behandling" er det andre, mer naturlige, tiltak en kan gjøre.

Og sånn til slutt. Forumet dikterer ingen, men har vel en god del års erfaring når det gjelder akvarium om vi samler all kunnskapen på et sted. Noen spør om råd og meninger, og får det de spør etter. At en ikke liker det en leser, er en helt annen sak.
ok, elinh. jeg får ta det en gang til for deg... jeg bruker salt når jeg starter nye akvarier, dette forebygger nitritforgiftning å har en virkning på stresset når jeg setter inn nye fisk, å salt er også effektivt mot parasitter å sopp. jeg bruker bare salt når jeg starter nye akvarier.. jeg har kun possitive erfaringer med salt å vil fortsette å bruke det etter å ha hørt foredrag av vetrinær Evert Jor som har jobbet 11år som kundeveileder i zoologisk forretning med spesial områdene akvaristikk og fiskesykdommer.. hvis det er i orden for deg da selvfølgelig.. å er faktisk feil å si at litt salt i vannet er skadelig uansett om du\dere ikke bruker dette å mener at det ikke bør brukes, hadde du lest tråden så har jeg sagt at jeg IKKE skal anbefalle noen å bruke salt i vannet her på forumet men det må da være greit om jeg har salt i mitt akvarium..? jeg skal ikke komme å putte salt i deres akvarium av den grunn..
Ikke noe poeng å bli sarkastisk. En må da tåle at folk har forskjellige meninger...
Jeg har ikke sagt at litt salt er skadelig, jeg bare lurer på hvorfor et stoff som ikke finnes der fisken har utviklet seg gjennom millioner av år plutselig er et vidundermiddel mot det meste med en gang vi bærer inn fisken og putter den i et akvarie.

Og det er ingen her som påstår at salt ikke har sine gode sider, som (støtte)behandling ved enkelte sykdommer og plager. Tvert om, så blir salt anbefalt ved behandling av visse sykdommer.

Men vi spiser ikke antibiotika daglig i tilfelle vi blir syke, og fisken trenger ikke salt i vannet hele tiden i tilfelle den skulle bli syk.
Jeg ser at Tropefisk sier at Noraq sitt salt er obligatorisk i nyoppstartede kar.

Jeg fant også en artikkel om Noraq sitt salt og hvorfor det er så bra, på Noraq sin side vel og merke. Serveren er visst nede er nede men jeg kan sitere i fra artikkelen:

Hvorfor forebygger NORAQ Akvariesalt giftvirkningen til nitritt?

Nitrittionene (NO2) konkurrerer med kloridionene (Cl-) om å bli tatt opp over fiskens gjeller. Dette er bakgrunnen for at man kan forebygge nitrittforgiftning hos ferskvannsfisk ved å tilsette NORAQ Akvariesalt eller tilsvarende til vannet. Man oppnår da en competitiv hemming av nitrittopptaket.

Man tilsetter altså akvariesalt for å få et overskudd av klorid i forhold til nitritt. Man bør tilstrebe en kloridkonsentrasjon på ca. 10 ganger konsentrasjonen av nitritt - noe man oppnår ved å følge bruksanvisningen på pakken.

I motsetning til starterkulturer o.l. virker akvariesaltet fra det øyeblikket det blir tilsatt vannet, men det er selvfølgelig bedre å tilsette saltet på forhånd enn å vente til fisken holder på å stryke med av nitrittforgiftning. Methemoglobin som er dannet vil antagelig i liten grad regenereres ved salttilsettingen, men nysyntetisert hemoglobin vil skånes.

I saltvann er kloridinnholdet høyt, og faren for nitrittforgiftning er derfor minimal - ammoniakkforgiftning er vanligere i saltvannsakvarier p.g.a den høye pH verdien.

sarkastisk? jeg tåler da det men det må vel være greit at JEG bruker salt? eller..? å at det ikke finnes salt der fisken er er jo heller ikke riktig, det vil altid være noe salter å mineraler i vann, også i ferskvann (tror ikke fiskene mine kommer ifra destilert vann i all fall).. og jeg salter heller ikke vannet i akvariet mitt daglig, men du får heller lese det jeg skriver så slipper jeg å gjenta med selv i hvert bidige innlegg..
helge. jeg ville nå ikke si at salt er obligatorisk, langt derifra men det er ikke skadelig å fisken blir ikke syk å dauer heller ikke av dette, så det blir jo litt feil å det er jo poenget mitt. Det må da være opp til hver enkel person hva de velger å bruke i sine akvarier, være seg salt eller sukker
Jeg nekter ingen å bruke salt

Og sarkasmekommentaren ga jeg fordi du skrev "hvis det er i orden for deg da selvfølgelig". Slike kommentarer blir for useriøse for min del.

Føler ikke jeg har mer å komme med i denne debatten. Jeg har prøvd å hinte til at jeg personlig mener at salt er unødvendig, med visse hederlige unntak (sykdomsbehandling).

Og nitrittforgiftning er ikke etter min mening et hederlig unntak. Det er her jeg kommer inn på de "andre tiltakene " jeg har nevnt tidligere. Bedre å forhindre en forgiftning, eller vente til karet er innkjørt, enn å pøse på med salt og la fisken gå i giftig vann. Mener jeg da, ut fra et dyrevelferdsperspektiv.

Er uansett tilhenger av forebygging fremfor flammeslukking

Men nå setter jeg strek for min egen deltagelse i denne debatten. Ha en riktig god mandag!
Salt
Hei, ser jeg startet en tråd av interese her. Er som sakt ny, har hat en 110 liter i ca 3 mnd, all fisk jeg har har overlevd. Det jeg har brukt i vannet er EKTOZON (er dette salt)? ca 1 te skje pr 50 l, og AQUA SANA WATER CONDITIONER. Ser de fleste mener man ikke skal bruke salt, Skal jeg kutte ut EKTOZON? Har hatt hvitprikk en gang, ellers ingen problemer. Hyggelig med så mange meninger, for en nybegynner.
Ektozon er egentlig bare svindyrt vanlig salt. Som du ser, mener jeg at du kan kutte ut saltet hehe

Noen fisk er også mer ømfintlige for salt enn andre, dette gjelder spesielt corydoras og maller.

Synes du skal sette ektozonen lengst bak i skapet, jeg
jaja, jeg er vel kansje ikke helt hederlig jeg da, men jeg skal ta det en SISTE gang hvordan å hvorfor jeg bruker salt... jeg bruker kun salt i akvariet når jeg setter det opp første gang, salte lite til ingenting etter dette, bare bytter litt vann i ny å ne.. dette gjør jeg for å forebygge nitritforgiftning å det har en virkning på stresset når jeg setter inn de første fiskene å er effektivt ved sopp å parasitter.. å jeg skjønner jo ikke helt hva du mener med giftig vann..? er det vann med salt i?? jeg driter da ikke i velferden til mine fisker å det er fortsatt ikke snakk om å ha 50%salt å 50%vann men litt salt, jeg vet sånn ca forskjellen på ferskvann å saltvann, å det finnes faktis salter å mineraler i alle ferskvann.. å det er en stoor fordel å lese det andre skriver så slipper det å bli helt "hakk i plata", jeg tror jeg har forklart hvorfor jeg bruker salt ca 3-4 ganger nå...minst Men vi spiser ikke antibiotika daglig i tilfelle vi blir syke, og fisken trenger ikke salt i vannet hele tiden i tilfelle den skulle bli syk. (sarkasme?) sånt blit for useriøst for min del..

men jeg føler vel egentlig jeg har fått sagt mitt nå å forklart hvorfor å hvordan jeg bruker salt, å at det faktisk ikke er skadelig.. å om det er feil eller riktig å bruke salt får jo nesten bli opp til hver enkel person.. å i fare for å gjenta meg selv så skal jeg ikke anbefalle noen å bruke salt her på akvaforum, men å si at fiskene blir sjuke å dauer av salt blir helt feil 8-)

men nå skal jeg gi meg jeg også så dere får ha en fin mandag å en fin uke, med eller uten salt
Nei, jeg mente ikke at vannet er giftig når det er salt i det, men når det er nitritt i det.

NO2 er jo giftig for fisk, og derfor mener jeg at der er bedre å forebygge nitritt gjennom innkjøring, evt. kickstart av filter, før en setter inn fisk, fremfor å satse på salting for å dempe plagene fisken har når den går i vann med NO2 oppblomstring. Var kanskje ikke helt tydelig på den.

Ser forøvrig ikke at noen sier at fisken dauer av det, selv om det faktisk er slik at enkelte arter (cory og maller) tåler salt svært dårlig, mens andre tåler det bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap