Fiskene dør en etter en:( (side 2)

Chihuahua
Hva mer en aquasafe bør vi ha i akvariet? For fiskens beste

Med mindre du har fisk som krever vesentlig forskjellig verdier enn vannet fra kranen din (Malawi f.eks), så er det strengt tatt ikke så mye å tilsette. Selv Aquasafe er det mange som mener er bortkastet.
Jeg har: Molly, sverddrage, guppy, platy, neontetra/ kardinaltetra, algespiser.

ut fra disse, hva er lurt å tilsette av midler?¨ For å holde fiskene frisk forebyggende
akvalinn
Jeg bruker ikke så mye salt når jeg bytter nei! Jeg bør kanskje det? Hvor mye ved vannbytte? Ser ut som fisken er litt bedre i dag. Ser ikke ut som den sliter så mye. Svømmer litt rundt hvertfall. Og har spist mat. Skiftet vann i går og har tilført mer oksygen i vannet! Mulig det har hjulpet den! Får bare håpe det hjelper. Men den er fortsatt rød i gjellene men...

Skulle bare høre. Jeg hadde store problemer med dødelighet i akvariet når jeg hadde salt i. (Jeg fikk jo først høre at det skulle være litt salt i). Jeg sluttet helt med det og nå er det harmoni som aldri før
Chihuahua
ut fra disse, hva er lurt å tilsette av midler?¨ For å holde fiskene frisk forebyggende

Rent vann! Det er det de trenger, og det aller beste.
Du tar ikke pencillin for å forebygge sykdom, sånn i tilfelle du skulle få bihulebetennelse, ikke sant? Du tilsetter derfor ikke noe "midler" til fiskene heller for å forebygge sykdom. Det eneste de trenger er nok rent vann og god, næringsrik mat. Ikke bare flakfôr fra boks, men godt og variert kosthold.

Det er i grunnen samme betingelser for fisk som for oss mennesker. Vi trenger frisk luft og riktig mat for å holde oss friske. Fiskene trenger rent vann og riktig mat. Rent vann gir vi dem ved å foreta et vannbytte i uken, ca 25-30% hver gang.
Det høres så enkelt ut når dere si kun aquasafe og rent vann.

Hvor for si dyrebutikker at man da må ha gh, kh, pm, og medisinsk salt?
Ønsker helst mange svar på dette spørsmål for å høre hva mange mener ang dette.

¨

Jeg bruker en flak mat fra boks som øker imuforsvaret. Hva annet menner dere jeg bør bruke og hvor får jeg tak i annet, hva koster det andre og hvor ofte og mye av det andre?

Hehe var litt mange spørsmål fra en nybegynner.

Takk!
Chihuahua
Det høres så enkelt ut når dere si kun aquasafe og rent vann. Hvor for si dyrebutikker at man da må ha gh, kh, pm, og medisinsk salt? Ønsker helst mange svar på dette spørsmål for å høre hva mange mener ang dette. Jeg bruker en flak mat fra boks som øker imuforsvaret. Hva annet menner dere jeg bør bruke og hvor får jeg tak i annet, hva koster det andre og hvor ofte og mye av det andre?

Ja det er egentlig ganske enkelt Når man leser bøttevis av innlegg på et forum om div problemer,sykdom og tilsetninger så kan det virke veldig komplisert på en nybegynner. De fleste av oss har nok vært gjennom det.

Rent vann er det aller, aller beste du kan gi fiskene dine. Når du bytter vann, fjerner du dritt o.l som i naturen ville blitt fjernet av seg selv, men som kan hope seg opp i et lukket system, som et akvarium er. I tillegg er et godt overdimensjonert filter veldig nyttig.

Endel dyrebutikker (men slett ikke alle) sier at du må ha både det ene og det andre i karet ditt. Grunnen er jo såre enkel; de vil selge og tjene penger. Men jeg må understreke at det finnes dyrebutikker med veldig kompetent personale, så man må ikke generalisere. Det ligger omtaler av butikker på forumet, så det er sikkert lurt å lese litt om hva øvrige akvarister mener om den enkelte butikk.

Ang Aquasafe; som nevnt før er det veldig mange som mener dette også er unødvendig. Noen av oss bruker det som safeguard. Dersom vannverket skulle finne på å klore vannet, eller kranvannet ditt skulle inneholde metaller el.l er Aquasafe et produkt som "fikser" vannet ditt.
At dyrebutikkene sier slik er beste fall unyansert, i værste fall kun et resultat av profittmaksimering, evt. ren uvitenhet.

Hva som bør tilsettes i akvariet kommer helt an på:

1. hva slags vannverdier du har rett fra krana
2. hva slags vannverdier fisken du har trives i

Som regel er vannet i krana her i norge omtrent nøytralt (ph 7) og bløtt vann (lav GH).

Skal du ha søramerikansk fisk er det ikke nødvendig å tilsette noe for GH, siden disse liker bløtt vann (lav GH), noe du allerede har i kranvannet. Samme med PH, selv om det kan skje at du bør senke den litt, kommer igjen an på hva fisken trives best med, og hva slags verdier du har.

Skal du ha malawi må de fleste øke både Ph og GH, siden malawi liker høy PG (rundt 8 tror jeg), og høy GH.

Så noe fasitsvar er det ikke mulig å gi med andre ord. En må sjekke de to punktene ovenfor og bestemme det ut fra det.

Aquasafe er, som tender sier, som regel ikke nødvendig i Norge, men mange liker å være på den sikre siden. Å tilsette aquasafe er i hvert fall ikke farlig!

Salt er fullstendig unødvendig til ferskvannsfisk, med unntak av ved behandling av enkelte sykdommer.

Om du må øke KH kommer an på hva din KH er på. Er den på 2-3 eller mer er det unødvenig å røre denne. Er den på 0 kan det lønne seg å øke den litt siden en KH på 0 kan føre til ustabil Ph. Men siden PH og KH henger sammen, vil Ph øke når du øker Kh, så akkurat denne biten er ikke helt enkel...

Uansett er det beste fisken kan få rent vann med jevne mellomrom

Jeg tilsetter vitaminer sånn passe jevnlig, og plantegjødsel av og til.
Hvis jeg av en eller annen grunn har store vannbytter bruker jeg aquasafe, men kun hvis jeg bytter over halvparten (flytting f eks)
For å få vekk eventuell klor kan man og la bøtta med rent vann stå på badet over natta, dagen før vannbytte=) Eventuelt med en luftestein eller sirkulasjonspumpe oppi.
Jeg tilsetter absolutt ingenting i vannet mitt, kun nytt og rent vann i samme temperatur som vannet som er igjen i karet. Sluttet med aquasafe da jeg mener det er bortkastede penger.

Mine fisker får mat en til to ganger for dag, akkurat nok til at de klarer og spise alt før det når bunnen. Lyset er på 12 timer for dag. Har ikke hatt sykdom siden jeg startet med akvarier for en 5/6år siden. Først nå har jeg begynt og teste vannverdiene, så skal bli spennende og se hva som skjer uke for uke.

Jeg har lært meg den tingen, at jeg skal ta alt en dyrebutikk ansatt sier med en stor klype salt. Iallefall her i Bodø. Jeg leser meg heller til den infoen jeg er ute etter, og ingen plass har vært bedre til og hjelpe meg, enn nettopp dette forumet. Så les deg grønn istedenfor og høre på en dyrebutikk. Tviler på at de har så mye mer rett på Fauske enn her i Bodø, siden det er samme mann som driver dem.

Du trenger ikke salt eller noe av det andre du nevnte med mindre du har fisker som skal ha brakkvann/salt i vannet, eller at du må øke/senke noen av de verdiene. Det du trenger er: Et test kitt, slik at du kan holde øye med vannverdiene dine, mat til fiskene og ork til og skifte litt vann hver uke, samt sjekke enkelte verdier og eventuelle plantegjødninger om du vil ha det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap