- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Idemyldring: tank til oppbevaring for kampfiskhanner (side 2)
Idemyldring: tank til oppbevaring for kampfiskhanner (side 2)
Oppdeling av lange kar kan evt gjøres med noe slikt plastgitter, om man gidder importere det.
Postet 26.11.08 kl 23:51
Postet 27.11.08 kl 00:08
Postet 27.11.08 kl 00:16
Postet 27.11.08 kl 00:34
Vi har ikkje helt bestemt oss enda.
Har tenkt litt på discus, men har lust å ha L-075 mallene min opp i der.
Å trur ikkje de går i lag, med tanke på strøm i karet.
Regner med l-075 havner opp i å så kjøpe 2-3 stk til, i håp om lek
Må god snakke litt med huseigeren før eg tør fylle karet, men sier han ok kommer det til å komme opp fort fram til eg har snakket med han tør ikkje eg spekulere så my i hva annet som skal oppi.
Har eit gjeste rom som står tomt, så om han ikkje har noe imot akvarium blir kansje de eit lite akvarie rom
Har tenkt litt på discus, men har lust å ha L-075 mallene min opp i der.
Å trur ikkje de går i lag, med tanke på strøm i karet.
Regner med l-075 havner opp i å så kjøpe 2-3 stk til, i håp om lek
Må god snakke litt med huseigeren før eg tør fylle karet, men sier han ok kommer det til å komme opp fort fram til eg har snakket med han tør ikkje eg spekulere så my i hva annet som skal oppi.
Har eit gjeste rom som står tomt, så om han ikkje har noe imot akvarium blir kansje de eit lite akvarie rom
Postet 27.11.08 kl 00:44
Postet 27.11.08 kl 01:04
En stor fordel med å ha filtreringen i sump under reolen, er jo at man sparer plass og utgifter til enkelt-filtere i hvert og et av alle de små kampfisk-karene. En annen fordel er den enorme biologiske filtreringskapasiteten en sump har, vannet kan vel knapt bli bedre.
Men... en ulempe med felles filtrering via sump, er at blir en fisk syk, blir alle i reolen det, ettersom alle deler det samme vannet via filtreringen og derved smittes. Veldig leit f.eks. ved hvitprikk-utbrudd...
Man kan ikke tilsette noe i et bestemt kar om man skulle ønske spesiell behandling hos en, det vil fordele seg til alle.
Men... en ulempe med felles filtrering via sump, er at blir en fisk syk, blir alle i reolen det, ettersom alle deler det samme vannet via filtreringen og derved smittes. Veldig leit f.eks. ved hvitprikk-utbrudd...
Man kan ikke tilsette noe i et bestemt kar om man skulle ønske spesiell behandling hos en, det vil fordele seg til alle.
Postet 27.11.08 kl 01:12
Endret: 27.11.08 kl 01:12
har en viss idee.
Er i tredje etasje. Bærebjelkene er 4x8tomms bjelker, med 60cm mellomrom.
Det takler fint en 325liter.
skal mange tonn til for å knekke en 4x8 på høgkant, dette har eg testet på jobb:PHuseigeren liker veldi å snakke, så har egentli full oversikt over oppbyggingen av dette huset.=P
MEn om det blir en reol på gjeste rommet må eg nåkk fordele vekten på en stor plate eller noe slikt.Har god tid til å pønske på dette siden både 325 å muligens kampfisk kar kommer først. hehe.
Er i tredje etasje. Bærebjelkene er 4x8tomms bjelker, med 60cm mellomrom.
Det takler fint en 325liter.
skal mange tonn til for å knekke en 4x8 på høgkant, dette har eg testet på jobb:PHuseigeren liker veldi å snakke, så har egentli full oversikt over oppbyggingen av dette huset.=P
MEn om det blir en reol på gjeste rommet må eg nåkk fordele vekten på en stor plate eller noe slikt.Har god tid til å pønske på dette siden både 325 å muligens kampfisk kar kommer først. hehe.
Postet 27.11.08 kl 01:17
mona: Er det ikke slik at det finnes fordeler og ulemper med alt her i verden? hehe. Når det gjelder sump har man veldig god filtrering, men ulempen er spredning av sykdom.
Men, har vi andre ideer om hvordan å løse "filtrerings problemet", når det er snakk om ett kar som er 120cm langt, og delt i 6-7 kar?
rian: Godt at det er god bæring i gulvet slik at det tåler vekten. Da gjenstår det bare å snakke med huseieren. Men regn med at han vil være bekymret om fuktighetsproblemer.
Men, har vi andre ideer om hvordan å løse "filtrerings problemet", når det er snakk om ett kar som er 120cm langt, og delt i 6-7 kar?
rian: Godt at det er god bæring i gulvet slik at det tåler vekten. Da gjenstår det bare å snakke med huseieren. Men regn med at han vil være bekymret om fuktighetsproblemer.
Postet 27.11.08 kl 01:25
Jepp, du har rett i det, Alexus, men jeg ville bare nevne de to - egentlig mest for å ha det sagt så du vet om det (i tilfelle du ikke allerede visste det)
Lykke til uansett hva du bestemmer deg for - må være gøy å dele fiskeinteressen med samboer/ektefelle. Her i huset ser min ut(s)kårede nesten ikke opp og ned på en fisk Han driver og tøyser med at han skal sette opp et skrekk-kar og bli medlem her, dvs han skal henge tuber med makrellfilet i karet, fylle det med vann og innrede det, og så i fullt alvor spørre her hva folk synes om de nye fiskene hans og karet hans... så ler han litt småondt
(han tenker bl.a. på mitt totalforbud mot hodeskaller, plastslott og dykkerfigurer, skattekister med luftbobler og sånt, da vi hadde akvarium i stua også. Sånne ting skulle han ha masser av i SITT akvarium - men han kommer aldri til å skaffe seg et, han sier det bare for å erte meg)
Lykke til uansett hva du bestemmer deg for - må være gøy å dele fiskeinteressen med samboer/ektefelle. Her i huset ser min ut(s)kårede nesten ikke opp og ned på en fisk Han driver og tøyser med at han skal sette opp et skrekk-kar og bli medlem her, dvs han skal henge tuber med makrellfilet i karet, fylle det med vann og innrede det, og så i fullt alvor spørre her hva folk synes om de nye fiskene hans og karet hans... så ler han litt småondt
(han tenker bl.a. på mitt totalforbud mot hodeskaller, plastslott og dykkerfigurer, skattekister med luftbobler og sånt, da vi hadde akvarium i stua også. Sånne ting skulle han ha masser av i SITT akvarium - men han kommer aldri til å skaffe seg et, han sier det bare for å erte meg)
Postet 27.11.08 kl 01:30
Endret: 27.11.08 kl 01:33
Postet 27.11.08 kl 01:31
mona oEn stor fordel med å ha filtreringen i sump under reolen, er jo at man sparer plass og utgifter til enkelt-filtere i hvert og et av alle de små kampfisk-karene. En annen fordel er den enorme biologiske filtreringskapasiteten en sump har, vannet kan vel knapt bli bedre. Men... en ulempe med felles filtrering via sump, er at blir [I]en[/I] fisk syk, blir alle i reolen det, ettersom alle deler det samme vannet via filtreringen og derved smittes. Veldig leit f.eks. ved hvitprikk-utbrudd... Man kan ikke tilsette noe i et bestemt kar om man skulle ønske spesiell behandling hos en, det vil fordele seg til alle.
Legg inn en skikkelig bøtte med aktivt kull etter sumpen og du kan medisinere fritt. Riktig dimensjonert UV filter tar seg av faren for sykdomsspredning
Postet 27.11.08 kl 09:27
Postet 27.11.08 kl 09:43
Da har jeg fått mail ang. pris på kampfiskreolen fra Akvastabil.
Pris: ca 22 000DK/26500NOK
Dette uten moms og frakt
Frakten på et akvarie på 120x40x25 fra danmark.
Pris. 3000DK/3600NOK.
Og så kommer moms i tillegg.
Jeg tror vi må ta en tur til Danmark med bilen alikevel... Frakten koster like mye som å hente akvariet selv...
Pris: ca 22 000DK/26500NOK
Dette uten moms og frakt
Frakten på et akvarie på 120x40x25 fra danmark.
Pris. 3000DK/3600NOK.
Og så kommer moms i tillegg.
Jeg tror vi må ta en tur til Danmark med bilen alikevel... Frakten koster like mye som å hente akvariet selv...
Postet 27.11.08 kl 12:51
Postet 27.11.08 kl 23:38
Postet 12.04.09 kl 16:33