Innvoldsorm? (side 2)

mona o
Du har egentlig ikke så mye å velge mellom i Norge, da de virkelig effektive medisinene (Praziquantel og Flubenol) befinner seg i [B]utenlandske[/B] nettbutikker.

Liten korreksjon, Mona. Praziquantel får man kjøpt i endel Tropehagen butikker. Produktet heter Dactymor og kommer fra det tyske firmaet Aquarium Munster
Per Kristian Pettersen
[QUOTE=tender] Men Prazi eller Flubenol er en god start, ihvertfall. I mange tilfeller er dette alt som trengs.

Så du mener jeg burde prøve med dette først?
Ps: Mine fisker har ikke andre symtomer enn at de er litt tynne. de legger seg ikke ned, men oppfører seg helt normalt.

Som de andre sier, så har du ingen krystallklare indikasjoner. Men Prazi og Flubenol er helt filter-safe, og harmløst for fiskene. Så hvis du bestemmer deg for å medisinere ville jeg brukt disse først.

PS: Dette er ingen anbefaling om å medisinere. Kun info om hvilke preparater som kan være fornuftig å prøve dersom du vil medisinere
nå er jeg litt forvirra her :/ med alle disse dyre medisinene blir det vel nesten billigere å avlive fiskene? får ancistrus også denne sykdommen?
Lever den i vann? hvis jeg kvitter meg med de fiskene jeg har, kan parasitten forsatt leve i vannet da?

Mvh: Pk
Per Kristian Pettersen
Så du mener jeg burde prøve med dette først?

Det er litt dumt at disse to medisinene ofte anbefales her på forumet, uten at det samtidig opplyses at disse to KUN finnes i utlandet. Se hva jeg skrev ovenfor om kjøp av medisiner på nett fra utlandet FØR du tar stilling til om dette er noe du vil gi deg ut på.

PS!
Jeg glemte at Praziquantel finnes i medisinen Dactymor her til lands. Den har virkestoffet praziquantel i seg. Husk at den proziquantel-dosen i den medisinen er utrolig lav, så dosen må økes mye mer enn pakningsvedlegget skriver. Det er skrevet om dosering her på AF, søk og se om du kan finne den (Søk på Dactymor)
Praziquantel i sterkere dosering finnes i utenlandske medisiner, som f.eks. Prazi-Pro fra www.rockymountaindiscus.com (USA).
Per Kristian Pettersen
nå er jeg litt forvirra her :/ med alle disse dyre medisinene blir det vel nesten billigere å avlive fiskene?

Ja det er billigst. Men vi snakker da litt om dyrevelferd og ansvar ovenfor dyrene vi har anskaffet oss? (Innenfor rimelighetens grenser, selvsagt)

All fisk kan få innvollsparasitter. Så ja, Ancistrus også. Hvis du har Cammalanus kan denne overleve leeeenge uten fisk i karet, så det vil ikke være noen optimal løsning å kvitte seg med alt, i det tilfellet.
Så, hvis jeg Skal medisere. Hva ville dere annbefalt? en medisin som ikke er for vanskelig å skaffe og ikke koster for mye?
Da er Dactymor både lovlig, og enklest å få tak i. Dersom det er Cammalanus må du bruke Sera Nematol. Men det er klart det koster litt
Ville satsa på sere nematol jeg da, denne tar ikke bare cammlanus, men også en del andre innvollsparasitter. Den er enkelt å få tak i i butikkene i Norge, og er ikke ulovlig. Funker gjør den også.

Bare tull å handle utenlands når det fins preparater som funker like bra, og som er tilgjengelig i Norge
Det er ingen egentlig grunn til å tro at det er den røde Camallunus enda, sannsynligvis en mer "harmløs" variant. Å få diagnosen Camallanus på fiskene var inntil nylig en dødsdom, da det ikke fantes effektive medisiner å få kjøpt. Men den Sera medisinen Tom K foreslår tar altså Camallanus og noen andre. Virker ikke den, prøver du Sera Flagellol.

Husk at dersom du avliver fiskene uten å kjøpe medisin, kan en del parasitter ligge i dvaletilstand utrolig lenge i påvente av en ny vert å slå seg ned på. Det er altså ingen "kur" å avlive de nåværende fiskene, smitten kan finnes i akvariet lenge.

På "min" dyrebutikk kjøpte jeg sera medisin mot hvitprikk så de har den nok der Da får jeg bare krysse fingrene å håpe det går bra med fiskene mine
"krysse, krysse"

Mvh : PK
Per Kristian Pettersen
På "min" dyrebutikk kjøpte jeg sera medisin mot hvitprikk så de har den nok der ;) Da får jeg bare krysse fingrene å håpe det går bra med fiskene mine ;) "krysse, krysse" Mvh : PK

De har den kanskje ikke inne, da denne er ganske ny. Men importøren har den på lager, så butikken kan bestille den opp for deg. Men kan jo hende de har den for jeg handla medisinen i sommer, og da hadde ikke butikken hørt om den medisinen en gang:P
Da krysser vi fingrene for at en tur til zoobutikken krones med hell

PS! Skriv gjerne ut siden vi linket til i den tyske nettbutikken, så de vet at den finnes. Og den finnes i Norge, andre brukere her på AF har kjøpt den f.eks. på steder som Lillestrøm.
Jeg har en flaske med Sera Nematol som jeg bare har brukt en liten skvett av.
Den er til 2000 liter vann og jeg har bare brukt den til 375 liter.

om noen er interessert kan jeg selge resten.

Mvh Roger
skal ned i zoo-butikken i morgen etter skolen, og Kjøpe/bestille den.
vet dere ca. hvor mye en flaske koster?
Scalare me endetarmsorm....:(:(:
Nå nettopp oppdaga ej at scalarene mine hadde røde "tagger" stikkende ut av endetarmter!!!!!!yyyyyøøøøøø!!!

Og etter å ha lest her så tar d ca 4 mnd før smitter har skjedd før symptonene visest........vel...da kommer smitten fra dyrebutikken!!!har hatt dem 2mnd...

For fra før av har ancistrusene vert der leeeeeeeeeeeeenge.....

KJIIIIPT!!!

Kor stor var sjansen for at de overlever etter en medisinering?
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap