- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Malawi ciklider - den store infotråden :) (side 2)
Malawi ciklider - den store infotråden :) (side 2)
Fiskedama[I]Har et Juwel Rio på 240 l. Tanken er å ha Malawi i det. Hvilken vannkvalitet trenger de? Og hvilke typer fisk anbefaler dere ekspertene?[/I]
Ph i malawisjøen ligger i overkant av 8, gh bør ligge på 8-10.
Temp bør ligge mellom 24-26 grader.
I en 240 liter bør du velge arter fra Mbuna gruppen, og da de roligste artene. Labidochromis familien har flere flotte og lite hissige alternativer. Bare pass på å velge arter som har samme kosthold.
Et lite tips :
Det blir mer harmonisk i karet om du velger kun et par arter, og heller flere individer pr art.
Postet 10.02.09 kl 22:44
janhenno[I]Karet er av typen Juwel 125 L Har 2 hunner og 2 hanner av typen [URLBLOCK1]som finnes over hele Malawisjøen, og som er i kategorien rovfisk.[/I] Husk at Venustus blir stor og krever et kar på 400l+. Voksne eksemplarer bør ha kar ned minst 150cm i bredde. [I]Fòrer spedt, sparsomt og variert med Ocean Nutrition Vegi Formula-flakfòr, voksen artemia, cyclops og mysis. Maken til apetitt, har jeg aldri i min akvariehobbytid opplevet blandt fisk.[/I] De er jo [B]rovfisk[/B] ;)
Postet 10.02.09 kl 22:49
akvafil[QUOTE=janhenno][I]Karet er av typen Juwel 125 L Har 2 hunner og 2 hanner av typen [URLBLOCK1]som finnes over hele Malawisjøen, og som er i kategorien rovfisk.[/I] Husk at Venustus blir stor og krever et kar på 400l+. Voksne eksemplarer bør ha kar ned minst 150cm i bredde. [I]Fòrer spedt, sparsomt og variert med Ocean Nutrition Vegi Formula-flakfòr, voksen artemia, cyclops og mysis. Maken til apetitt, har jeg aldri i min akvariehobbytid opplevet blandt fisk.[/I] De er jo [B]rovfisk[/B] ;)
Hadde det ikke vært rovfisk, så hadde jeg ikke kjøpt dem, intet er overlatt til tilfeldighetene her...Henter et nytt kamera i morgen, dernest kommer det i hus et kar på 720 L, det 10. i rekken. Vet forøvrig at N.V. blir store, faktisk større enn i naturen, men fòrer etter kunstens regler.
125literen blir Malawi kar, fortrinnsvis med Mbuna`s /Aulonacara`s
Postet 11.02.09 kl 23:15
Endret: 11.02.09 kl 23:21
Postet 12.02.09 kl 09:27
Blir som det står i teksten et av 2 Mbunas eller Aulonacara...ikke missforstå skråstreken...det er bare min måte ordlegge meg på, og som er vanlig tale her på østlandet. Mbunas eller Aulonacara.akvafilHvilke Mbuna har du tenkt på? Aulonocara går generelt dårlig med mbuna i et så lite kar, mbuna'ene er for dominante. Det finnes seff unntak.
Aulonacara går det et par stk. opp i sammen med N.Venestus om et par dager.
Postet 13.02.09 kl 17:01
Postet 01.11.09 kl 11:03
Postet 01.11.09 kl 12:11
Regnet egentlig med et svaret etter å ha lest litt her inne. Litt rart hvor ulikt man ser på dette med størrelse, for etter å ha lest på en del utenlandske sider virker holdningen en helt annen. Det sier man at man gjerne kan hga Malawier i alr fra ca. 70 l.
Se f. eks:
http://www.africancichlids.net/articles/setup_tips_and_facts/
Har sett det samme på flere andre sider, men ønsker ikke starte nok en literdiskusjon.
NB!
Jeg vuderer også en 240 liter. Forslag til fisk, Malawi?
Se f. eks:
http://www.africancichlids.net/articles/setup_tips_and_facts/
Har sett det samme på flere andre sider, men ønsker ikke starte nok en literdiskusjon.
NB!
Jeg vuderer også en 240 liter. Forslag til fisk, Malawi?
Postet 01.11.09 kl 12:30
Endret: 01.11.09 kl 12:50
Hei Eggs. Jeg er enig med akvafil i at 180 liter er for lite for voksne
malawi-ciklider, og det er nok det som menes i artikkelen du linker til også.
Der står det sitat:
"Tank size. The bigger the better, but you can start out with a smaller tank at first (say 20+ gallons) and populate it with some small Africans".
20 gallons = 76 liter, men det gjelder afrikanske ciklider generelt i artikkelen. Altså f.eks små Tanganyika-ciklider, eller malawi-yngel/ungfisk.
Så det gjelder å lese med lupe noen ganger så man ikke kommer feil ut i begynnelsen. Mange nok her inne som starter med malawi i akvarier som er for små til de ciklidene, og etter en stund kommer spørsmålene om hva de skal gjøre nå fiskene begynner å ta livet av hverandre (jeg har gjort det selv ang. 250-literen).
250 liter blir flere steder nevnt som et minimum for malawi, og da er det bare de roligste artene som kan går der, samtidig som at man holder seg til to - tre arter.
Så i et akvarium på 240 liter så har du litt bedre utgangspunkt, spesielt hvis karet er av den lave typen (større bunnområde).
Her en en liste over noen av mbunas-artene som KAN fungere i "mindre" kar, men det er ingen garanti. Uansett så bør man velge ut f.eks to - tre arter av disse. Velg da arter som er forskjellig så de ikke ser på hverandre som en trussel, eller noen å krysse seg med
Pseudotropheus sp. ´Acei´
Golden Disse finnes også som blå eller hvite.
Pseudotropheus socolofi
Rød Zebra
Rustciklide
Mvh Kristn
malawi-ciklider, og det er nok det som menes i artikkelen du linker til også.
Der står det sitat:
"Tank size. The bigger the better, but you can start out with a smaller tank at first (say 20+ gallons) and populate it with some small Africans".
20 gallons = 76 liter, men det gjelder afrikanske ciklider generelt i artikkelen. Altså f.eks små Tanganyika-ciklider, eller malawi-yngel/ungfisk.
Så det gjelder å lese med lupe noen ganger så man ikke kommer feil ut i begynnelsen. Mange nok her inne som starter med malawi i akvarier som er for små til de ciklidene, og etter en stund kommer spørsmålene om hva de skal gjøre nå fiskene begynner å ta livet av hverandre (jeg har gjort det selv ang. 250-literen).
250 liter blir flere steder nevnt som et minimum for malawi, og da er det bare de roligste artene som kan går der, samtidig som at man holder seg til to - tre arter.
Så i et akvarium på 240 liter så har du litt bedre utgangspunkt, spesielt hvis karet er av den lave typen (større bunnområde).
Her en en liste over noen av mbunas-artene som KAN fungere i "mindre" kar, men det er ingen garanti. Uansett så bør man velge ut f.eks to - tre arter av disse. Velg da arter som er forskjellig så de ikke ser på hverandre som en trussel, eller noen å krysse seg med
Pseudotropheus sp. ´Acei´
Golden Disse finnes også som blå eller hvite.
Pseudotropheus socolofi
Rød Zebra
Rustciklide
Mvh Kristn
Postet 01.11.09 kl 13:40
Jeg har holdt på en del med akvarium før, men er fersk innen malawi-verden. Men tenkte uansett jeg skulle prøve å sette opp et 300L med malawi.
Det jeg lurer litt på er hvordan man vet forskjell på Mbuna, Haps og Peacock? Det står jo ikke noe om dette i kunnskapsbasen vår her på forumet?
Jeg skjønner at tingen er at de lever forskjellige plasser, men kartene og lokalisjonen på fiskene her er jo ikke helt topp.
Det jeg lurer litt på er hvordan man vet forskjell på Mbuna, Haps og Peacock? Det står jo ikke noe om dette i kunnskapsbasen vår her på forumet?
Jeg skjønner at tingen er at de lever forskjellige plasser, men kartene og lokalisjonen på fiskene her er jo ikke helt topp.
Postet 04.07.10 kl 14:38
Hei på deg
I første omgang er det ikke så lett å skille mellom de forskjellige gruppene, men
du ser det på kroppsfasong og farger.
Mbunas har ofte sterke farger (gjerne begge kjønn), mens frittsvømmere er mer metallic-farget (vanligvis bare hannene).
Går du inn på denne siden og velger først "Lake Malawi" så får du tre valg: Haplochromines, Mbunas eller Peacocks:
Species profiles, Cichlid-forum.com
Haplochromines er frittsvømmere og rovvfisk samlet.
Peacocks er forskjellige Aulonocara (som også kan gå som "frittsvømmer").
Her vil du se at Mbunas-ciklidene er litt forskjellig fra de andre utseendemessig. De lever gjerne mellom steiner og klipper, gnager alger av steinene og er mer territoriell enn resten av malawi-ciklidene. De har ofte også mange lokale variasjoner.
Fisken på dette bildet har typisk mbunas-profil: Rød zebra.
Denne fisken er et eksempel på "frittsvømmer":
Protomelas taeniolatus
I første omgang er det ikke så lett å skille mellom de forskjellige gruppene, men
du ser det på kroppsfasong og farger.
Mbunas har ofte sterke farger (gjerne begge kjønn), mens frittsvømmere er mer metallic-farget (vanligvis bare hannene).
Går du inn på denne siden og velger først "Lake Malawi" så får du tre valg: Haplochromines, Mbunas eller Peacocks:
Species profiles, Cichlid-forum.com
Haplochromines er frittsvømmere og rovvfisk samlet.
Peacocks er forskjellige Aulonocara (som også kan gå som "frittsvømmer").
Her vil du se at Mbunas-ciklidene er litt forskjellig fra de andre utseendemessig. De lever gjerne mellom steiner og klipper, gnager alger av steinene og er mer territoriell enn resten av malawi-ciklidene. De har ofte også mange lokale variasjoner.
Fisken på dette bildet har typisk mbunas-profil: Rød zebra.
Denne fisken er et eksempel på "frittsvømmer":
Protomelas taeniolatus
Postet 04.07.10 kl 19:35
Endret: 04.07.10 kl 19:42
Postet 04.07.10 kl 23:19
Det som blir anbefalt da er å velge mindre aggressive mbunas, og frittsvømmere som tåler en støyt. Det er for å unngå at de sensitive artene blir stresset for mye (stresset fisk har ikke så fine farger og de kan bli syke).
I tillegg bør du unngå de mest herbivore mbunaene, som f.eks Pseudotropheus demasoni. De blir syke av for mye proteiner (som frittsvømmerne behøver).
En ting til: Akvariet bør være så stort at du får innredning som passer alle: Steinrøyser og huler for mbunas. Og store, flate steiner og større sandpartier for "svømmerne". Disse fiskene er gjerne større og da bør man lage en hule som den største kan gjemme seg i ved behov.
Noen som har malawi blander det meste av ciklidene, og har bare sandbunn i karet, utenom en lekshule som de får ha på deling. Kaos kan skape harmoni når det gjelder malawiciklider, men den interessante adferden de har uteblir da.
I tillegg bør du unngå de mest herbivore mbunaene, som f.eks Pseudotropheus demasoni. De blir syke av for mye proteiner (som frittsvømmerne behøver).
En ting til: Akvariet bør være så stort at du får innredning som passer alle: Steinrøyser og huler for mbunas. Og store, flate steiner og større sandpartier for "svømmerne". Disse fiskene er gjerne større og da bør man lage en hule som den største kan gjemme seg i ved behov.
Noen som har malawi blander det meste av ciklidene, og har bare sandbunn i karet, utenom en lekshule som de får ha på deling. Kaos kan skape harmoni når det gjelder malawiciklider, men den interessante adferden de har uteblir da.
Postet 05.07.10 kl 17:38
Postet 07.08.10 kl 16:43
Postet 09.08.10 kl 20:19
Postet 22.11.10 kl 18:58
Postet 26.11.10 kl 09:50
Flott
Må si jeg lærte mye av denne tråden her.
har du mulighet for å finne flere oppsett av innredning av et slikt kar?
har du mulighet for å finne flere oppsett av innredning av et slikt kar?
Postet 08.02.12 kl 10:41