Pc lyden er forsvunnet :( noen som kan hjelpe? (side 2)

tender:
Jeg har vurdert noe sånt ja Men først får jeg vel legge litt mere arbeid i det selv. Klarer jeg ikke fikse det, så blir det vel til slutt betalt hjelp som må fikse det. For det er bare så utrolig irriterende med en pc taus som graven.

Liz H:
Det er fire høyttalere inni pc'en, de sitter i underkant av skjermen. Ingen løse eller eksterne høyttalere altså. Ellers hadde jo ledningene vært det første jeg sjekket i dette tilfellet.

Aggi:
Forsøkte det du nevnte nå, men så enkelt var det ikke
Jeg har automatisk oppdateringer av Windows Vista, det skjer hele tiden. Men jeg kan jo alltids gå innom og sjekke manuelt etter oppdateringer for sikkerhets skyld.

mona o
Det irriterer meg grenseløst at jeg har mistet lyden på høytalerne på pc'en :-( De fungerer iflg. pc-testene jeg har kjørt (lydvolumet hopper opp og ned på en sånn grafisk test-viser men jeg hører ikke noe). Jeg bare hører lyden når jeg plugger inn et head set (høretelefoner). Skjønner ikke hvorfor! Når jeg skulle høre lyden i videoklippet Aggi har lagt inn [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_081202142407_1.jpg[/IMG]

Det står jo her(på bildet) at lyden skal fungere, og at den skal komme fra hodetelefonutgangen. Så ting virker nok som de skal.

For å være helt sikker.
Har du prøvt å dobbeltklikke rett på høytaler-ikonet?

Har du klikket på høytaleren nederst i h. hjørne?

Antar det skal være en "Sound and audio devices" under kontrollpanelet (om det er som i XP). Sikkert et fint sted å kikke.

Ikke umulig at du har en egen knapp på maskinen for å skifte mellom hodetelefon og høytaler.

Mona har du et eget program for å styre lydenheten?

Det bildet viser kun hvilken enhet lyden kan styres til. Regner med at du har en komboport slik at utgangen til hodetelefonen også har SPDIF utgang.
Denne utgangen veksler automatisk mellom øretelefoner/stille pc-høyttalere eller høyttalerenen til PC.

Si meg hvilken maskin du har så kan jeg finne ut hvilket program som styrer med innstillingene på lyden. Hos meg er det for eksempel Realtek HD Audio Manager som gjør dette.
Det er Windows Vista, og jeg har forsøkt det du sier, Trygve. Bare i kveld har jeg restartet maskina 3 ganger etter div. forsøk på sånne ting.

Både jeg og mannen min gått over pc'en med lommelykt og sjekket etter en eller annen knapp som kan ha noe med lyd å gjøre. Vi finner ingen knapper, faktisk, bare div. innpluggings-steder for div. kabler og ledninger, samt dvd/cd-skuff og slikt.

GEIR K: Jeg har en såkalt "bærbar" pc, en HP Pavilion HDX9050 Notebook,
og den ser slik ut.

Jeg har også forsøkt Systemgjenoppretting i kveld, men dessverre ventet jeg for lenge med å gjøre det. Systemet lagrer jo bare gjenopprettingstidspunkter for en viss periode, etterhvert så slettes de eldre til fordel for de nyere. Den eldste datoen jeg fant var 19. november, bare. Og etter å ha sjekket emailmappen min med bestillingskvitteringer, finner jeg at jeg bestilte disse dvd'ene jeg så (med head set på) helt i begynnelsen av oktober. De kom i posten ganske kjapt etter det, og så begynte jeg å se på dem. Det var etter at jeg hadde sett alle disse (med head set på hver gang) at jeg oppdaget at lyden var borte på vanlig vis etterpå.

Så dessverre skulle jeg nok hatt et gjenopprettingstidspunkt helt tilbake til midten av oktober om jeg skulle fått det til å virke med systemgjenoppretting, dette med lyden.
Linken ovenfor til pc'en virket ikke.
Her er en til Hardware.no der min pc-modell omtales. Og i den artikkelen står det:
"Lydbrikke: Sigmatel High Definition Audio "
Hvis det fulgte med en CD med utility/drivers leser du inn drivren for lyden en gang til. Er det en Sigmatel High Definition Audio brikke som står i?

Ser av bildet at det er det. Finn CD og les inn driveren en gang til.

Nå blir jeg litt svett Står i? Jeg vet ikke hvordan et lydkort ser ut engang, og aner ikke hvor de står hen i en pc.

Det må det vel gjøre, siden jeg har hatt lyd på pc'en før, alt av hardware var jo ferdig innstallert alt sammen da jeg fikk det. En del software program fulgte med også. Var bare å sette i kontakten og starte opp pluss noen minimale oppstartsinnstalleringer (sånt passer meg best).

Det skulle ikke tilfeldigvis være når du leste inn SP1 på vista at lyden gikk til h?

Her er en tråd med drivere til lydbrikken din som skal fungere på VistaSp1

Lyddriver

Bla ned i tråden til du finner posten som omhandler HP-maskiner eller søk etter : IDT ID92HD71B7 Audio Driver version 6.10.6064.0 A for several HP notebook computers
Før jeg kaster meg ut i det.. skal jeg først avinnstallere noe, og i så fall hvor/hva? Jeg har gått helt i surr her etter å ha vært innom hver eneste lille krok på pc'en snart...

EDIT;
Jeg fant det under Enhetsbehandling. Så spørsmålet er om jeg skal avinstallere først? Jeg oppdaterte driveren istad, klikket på noen greier så koblet den seg til internett, stod og surret en stund, og så kom meldingen at jeg allerede har de beste eller nyeste (eller hva det nå var) driverne innstallert fra før.

Avinnstaller driveren først, deretter innstaller.

Vær klar over at du nå kan kludre til hele lydoppsettet.
Fant akkurat dette hos HP, noe som så VELDIG relevant ut, så nå skal jeg ut og ta meg en røyk før jeg begynner å lese. Dette stresser meg så da er det godt med en fem-minutter, hehe

Geir Kristiansen
Vær klar over at du nå kan kludre til hele lydoppsettet.

Jepp... er smertelig klar over det, så derfor er det siste alternativ. Jeg har forsøkt alt annet jeg kan komme på først, for å slippe å risikere det.

Men nå fant jeg noe som ser ut til å være litt relevant hjelp/info hos HP, så da leser jeg gjennom det først og følger de rådene. Det virker lovende med følgende overskrift:
"No sound from built-in speakers when all external speakers and the headset are disconnected"
Geir K:
Du spurte om problemene startet når SP1 for Vista ble oppdatert her, så jeg ble nødt til å sjekke oppdateringsloggen for å finne det ut (jeg husker det ikke, og det går for det meste automatisk, pc'en sjekker selv daglig).

Jeg fant Windows Vista Service Pack1, innstallert i juni 2008, altså lenge før problemet oppstod med manglende lyd.

Ikke et pip høres. Ikke ved oppstart eller noe, den gir ikke fra seg noen av de pipe- og oppstartslydene man vanligvis hører fra en pc (men jeg sjekket med hodetelefoner i stad, og da hørte jeg dem... så de er der).

18. juni ble SP1 oppdatert iflg. denne listen:
[External Image]
Fant du ut av det?

Tror du vil ha lyden tilbake etter å ha gått igjennom denne delen av det dokumentet du linket til.
mona o
Ikke et pip høres. Ikke ved oppstart eller noe, den gir ikke fra seg noen av de pipe- og oppstartslydene man vanligvis hører fra en pc (men jeg sjekket [B]med[/B] hodetelefoner i stad, og da hørte jeg dem... så de er der).

Da tror jeg at høyttalerne, eller utgangstrinnet til høyttalerne, er røket. Altså maskinvarefeil.

Normalt skal det veldig godt gjøres å skru av pipelydene (POST-koden) ved oppstart ved å endre på programvaren. (Din mangel på lyd skyldes nok ikke en POST-feil siden maskinen tross alt starter, men den skyldes nok ikke driverfeil heller siden maskinen ikke gir ut POST-koder).
Nå har jeg lest hele tråden. Hvis det er slik at du har lyd i hodetelefonen, så hvorfor kjøper du ikke eksterne høytalere og plugger dem inn på hodeltelefonutgangen? Dem koster ikke allverden på Clas Ohlson.

Jon
Kampfisk
[QUOTE=mona o]Ikke et pip høres. Ikke ved oppstart eller noe, den gir ikke fra seg noen av de pipe- og oppstartslydene man vanligvis hører fra en pc (men jeg sjekket [B]med[/B] hodetelefoner i stad, og da hørte jeg dem... så de er der).

Da tror jeg at høyttalerne, eller utgangstrinnet til høyttalerne, er røket. Altså maskinvarefeil.

I såfall, så er det vel fortsatt garanti på pc'n? Synes å huske at den er relativt ny...
Jeg sendte en email henv. til HP i går kveld, etter å ha registrert programvaren og pc-modellen min med SN nummeret og alt. Så nå håper jeg å høre noe....

Jeg har ikke noe lyd-ikon nede til høyre på oppgavelinjen. Husker ikke sist jeg så det heller. Drev og fiklet veldig med pc'en her i går (i natt) og plutselig var ikonet der (men ingen lyd likevel), men så forsvant ikonet igjen.
Noen som vet hvordan man får lyd/høytaler-ikonet ned på plass igjen?
Jon Bruce
Nå har jeg lest hele tråden. Hvis det er slik at du har lyd i hodetelefonen, så hvorfor kjøper du ikke eksterne høytalere og plugger dem inn på hodeltelefonutgangen? Dem koster ikke allverden på Clas Ohlson.

Selvsagt kunne jeg gjøre det. Men pc'en står på stuebordet, og jeg har nå egentlig ikke så veldig lyst å måtte ut og kjøpe høyttalere og strø rundt pc'en her... Hadde pc'en stått på et skrivebord, så ja, kanskje.

Jeg vil at de utmerkede høyttalerne som finnes i pc'en skal kunne brukes! Det var veldig bra lyd i pc'en den gangen de virket, så det beste er om jeg kunne få dem til å virke igjen. Og det skulle da bare mangle, på en pc som bare er litt over 1 år gammel!?

Trygve Lillefosse
Fant du ut av det? Tror du vil ha lyden tilbake etter å ha gått igjennom [URLBLOCK1]delen av det dokumentet du linket til.

Nei, nå har jeg gjort mesteparten som står der, både en og to ganger, og det skjer ingenting. Men jeg har ikke gjort den BIOS oppdateringen f.eks., og jeg har ikke avinnstallert lyd-driverne og reinnstallert dem enda... det venter jeg med i det lengste, for jeg tror faktisk ikke problemet ligger der.
Og risikoen for å kødde til alt enda mer er stor når man ikke er helt sikker på hva man gjør

Jeg begynner å mistenke noe rent mekanisk, en ledningsknekk eller noe sånt inni maskina... og ikke søren om jeg sender fra meg hele maskinen i ukesvis for reparasjon! *abstinenser bare ved tanken!*
Når jeg leser gjennom denne tråden tyder det på konflikt mellom lydenheten i Vista og en av nettleserne...

bruker du Mozilla eller Explorer?

Jeg har samme problem som deg, men dersom jeg bruker Explorer så fungerer det her hvertfall....
mona o
Jeg begynner å mistenke noe rent mekanisk, en ledningsknekk eller noe sånt inni maskina... og ikke søren om jeg sender fra meg hele maskinen i ukesvis for reparasjon! *abstinenser bare ved tanken!*
Kan jo hende det er det som må til, til slutt...
I såfall må du ta backup av alt , sånn at du ikke mister noe viktig. Butikken har plikt til å låne deg en ny pc mens den andre blir reparert , dersom garantien fortsatt gjelder... (Det er vel 2 års garanti på slikt?)
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Oksavik
Reklame for plussmedlemskap