Rokke? (side 2)

mona o
Javel. Jeg må bare si at jeg er mor selv, og jeg hadde [I]ikke[/I] tillatt min sønn å kjøpe en slik fisk [I]i en alder av 12 år[/I].... Vi mammaer (og pappaer) er litt engstelige for barna våre, skjønner du, så en rokke hadde han nok måttet vente med til han ble myndig :p

tror at såne farlige ting er mer gutteting jeg.
slanger,øgler,arowana eller rokke er jo alle farlige, men fortsat mange pappaer og gutter som har.
Vidar-Alexander
De er ikke direkte dødelige, om man ikke er alergisk mot f.eks. veps o.l. Men denne gifttypen er av de mest smertefulle typene i dyrerike. De mister giftpiggen 1-2 ganger i året, etter som de vokser. En "ny-sluppet" pigg kan inneholde nok giftstoffer til å gå i blodet gjennom små rifter i huden, eller små sår. Dette sier litt om hvor kraftig denne giften er. Pigger bør derfor ikke håndteres med hendene, før de er kokt, og tørket. Jeg er selv pappa, men hadde ikke nølt med å latt mine barn ha slike fisker, så lenge de er gamle nok til å skjønne at fiskene skal være ifred i karet.

Jeg tenker nok litt anderledes enn deg her, Vidar-Alexander. Tror nok ikke at jeg ville ha anbefalt en 12 år gammel gutt jeg ikke kjenner, å skaffe sg rokker.

Jeg tror nok at vi er noe over gjennomsnittlig interessert i akvarier og deres innvånere. Jeg tror nok at vi også er i stand til å veilede våre barn i å handtere potensielle farlige dyr, nettopp fordi vi som meget interesserte voksne foreldre har en spesiell interesse av dette. Men jeg ville nok ikke ha lagt dette ansvaret på en " noe uvitende" foreldre med kanskje liten interesse, med henvisning til at jeg kunne ha gjort dette med mine barn.

Til deg Kjell Elias, ber jeg deg om å lese nøye det som er sagt om størrelse på akvarium, krav til filter osv. Når en dyktig akvarist som Vidar-Alexander mister sine rokker, sier dette noe om hvor krevende disse fiskene er. Vidar-Alexander har vel også et akvarium på noen tusen liter som du nok ikke får iløpe av den første tiden.

Slanger,øgler,arowana eller rokke er jo alle farlige, skriver du. Nåja, det er vel liten sjanse for at du har gift orm eller gift øgler hjemme hos deg selv. Mange nye akvarister og da spesielt unge gutter vil gjerne ha "farlig og spesiell fisk". De aller fleste glemmer da samtidig at disse fiskene som oftes ikke spesielt enkle å holde, samt at de ofte har spesielle krav til akvariet og utrustningen.

Men går du veien, skaffer deg kunnskap og erfaring vil nok du kunne holde rokker i fremtiden en gang.
Om man er interessert nok, og setter seg inn i dette, ser jeg ingen problemer. Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt forelder..
Men ser poenget med foreldre som overhodet ikke er interessert..

Men som du sier, jeg kjenner ikke trådstarter her, men et sted må vi alle starte. Og pris, plassen slike fisk krever o.l. er vel med på å luke ut de som ikke er "klar". Å betale 2-10 000,- for en fisk, innebærer normalt sett at man er litt over middels interessert, og at man har forberedt seg litt.

Mona, den artikkelen jeg linket til, er mest ment som en veiviser, hvis uhellet skulle være ute..
Den statistikken du viser til, er som sagt, fra uhell i naturlige habitat. Der mange hundre tusen mennesker daglig, bader, vasker klær, pusser tenner o.l. i det naturlige habitatet til rokkene.
Så lenge man ikke gjør noe av dette i akvariet, så bør ikke dette sammenlignes.
Slanger og div. andre dyr, tar også et visst antall liv i løpet av et år, i naturen, der mennesker kommer i konflikt med disse dyrene.
Det kan ikke samenlignes med de forholdende der slike dyr holdes i fangenskap, og man er oppmerksom og tar hensyn til disse egenskapene hos dyrene/fiskene.

Og sist, men ikke minst, og litt OT. Arowana er ikke farlig i noen forstand... Den blir bare stor...
arowana er farlig den.
når jeg var i randers regnskog.
sa de nemlig at det var noen som hadde mistet en finger der.
nå skal det leges til at dette var den stooore(90cm) typen men alikevel.
DEN ER FARLIG!
kke på same måte som en rokke eller slange men den er farlig.
Vel, har selv vært i Randers regnskog, der de har Silver Arowana, samme art som jeg har hatt flere ganger. Min på 60+ cm har også bitt meg, men jeg fikk bare et rødt merke...
At en Arowana kan ta en finger er nok en veldig sterk overdrivelse. Den har rett og slett ikke tenner til å utføre den oppgaven..
Den spiser fugler, edderkopper o.l. bytter, men dette svelger den helt, da den er ute av stand til å bite stykker av byttet.

Det er desverre en vanlig missforståelse at mange fisk er farlige, bare fordi de er store. Desverre mye feil info ute og går der.. Så da har de nok feilinformert, eller forvekslet med en annen art. Pacuene som går i samme kar/basseng, kan nok ta både fingre og hender..
Men som sagt, Arowana er ufarlig!!
har tenkt på arowanaen også.
men jeg har nå kjøpt en hujeta gjede.
kan noen gi meg lit info om arowana??
For det første, hvor stort kar har du?
Hvor stort kar har du mulighet for å skaffe deg?
Silver Arowana blir 120 cm lang... Oftest mindre i fangenskap, men de blir likevel svære.
Min var 62 cm, da den måtte avlives. Hadde da prøvd å selge/gi vekk denne i nesten et år... Ingen hadde plass...
De vokser fort, spiser det meste av annen fisk i karet. (min spiste frossen ørret/sei og mus)
De hopper voldsomt, og knuser fort et vanlig dekkglass i "standard akvarier"
Min ble for stor og krevende i min 4000 liter, syntes jeg...
Du må ha min. 720 liter for en arowana.
Hvis du bruker søkfunksjonen her på forumet, og også på NA vil du finne mange erfaringer og mye info om Arowana.
Kjell Elias Liane
har tenkt på arowanaen også. kan noen gi meg lit info om arowana??

Hvis du starter med å søke i fiskebasen så vil du finne mye informasjon om mange forskellige fisker.

Søker du på arowana får du fire treff i fiskebasen. Skal du for eksepel vite mere om Osteoglossum bicirrhosum og du tenker "Wow, dette var en stilig fisk, en sånn må jeg har", så kan du lese litt om fisken før du kjøper den i butikken.

I fiskebasen står det da:
"Beskrivelse av alle fisker med genus 'Osteoglossum',Arowanaer er store glupske rovfisker som ikke egner seg i private akvarium dersom ikke akvariet ditt er ekstra stort. Disse vil prøve å spise alle fisker i akvariet som den kan få inn i den store munnen deres."

Det neste du da gjør er å søke opp hvilke andre som har denne fisken. Det finner du her.

Her finner du da bl a Vidar Alexander sitt akvarium på 4.000 liter.

Når Vidar-Alexander da sier at hans akvarium er litt i minste laget for en Silver Arowana og at han ble nødt til å avlive sin arowana, tenker du du da at denne fisken passer i et 180 liters akvarium som du har har, Kjell Elias?

Finner du ikke nok informasjon på fiskebasen kan du bruke søkefunksjonen; Finn fisken i Google.

Denne prosedyren gjør på alle de fiskene du får lyst på. Når du har gjort dette, lager du en tråd hvis det er noe mere du lurer på.

Hvis du spør om hai, discus, rokker og arowana som de fleste akvarister vet er vanskelig fisk for erfarne akvarister, og det blir tydelig at du ikke har noe kunnskap om dette i forkant blir du fort sett på som noe useriøs. I tillegg blir det vanskelig for deg å diskutere de svar du får når du ikke har noe kunnskap i forkant.
Vidar-Alexander
For det første, hvor stort kar har du? Hvor stort kar har du mulighet for å skaffe deg? Silver Arowana blir 120 cm lang... Oftest mindre i fangenskap, men de blir likevel svære. Min var 62 cm, da den måtte avlives. Hadde da prøvd å selge/gi vekk denne i nesten et år... Ingen hadde plass... De vokser fort, spiser det meste av annen fisk i karet. (min spiste frossen ørret/sei og mus) De hopper voldsomt, og knuser fort et vanlig dekkglass i "standard akvarier" Min ble for stor og krevende i min 4000 liter, syntes jeg... Du må ha min. 720 liter for en arowana. Hvis du bruker søkfunksjonen her på forumet, og også på NA vil du finne mange erfaringer og mye info om Arowana.

jeg har sett på et 500liter.
Det blir nok fort for lite, for både rokker og Arowana.
P.motoro
hei p.motoro rokka er ikke så spesielt giftig hvis blir stikki er det ikke farlig i det hele tatt du får veldig vondt det er nesten det samme som en pigghå
Plussmedlem
Fabian Kristoffersen
hei p.motoro rokka er ikke så spesielt giftig hvis blir stikki er det ikke farlig i det hele tatt du får veldig vondt det er nesten det samme som en pigghå

Tråden er 4 år gammel, tror vel kanskje ikke han har ventet på svar
sååå lenge... :-p
Tilfeldig bekjentskap
© Raymond Davidsen
Reklame for plussmedlemskap