Vil et filter bli innkjørt i et kar med bare vann (side 2)

Geir Kristiansen
[QUOTE=donadoni] hvorfor i andre land og ikke her ...??


Fordi det er meget lite å tjene på dette med hensyn på tid. Man sparer rundt ti dager på å benytte ammonium/ammoniakk.

Bommer man på mengde på disse stoffene så kan det ta lengre tid. Poenget her er at nitrobakteriene ikke vil begynne å formere seg før det er fritt for ammonium/ammoniakk. Har man da i for stor mengde med ammonium/ammoniakk så vil det ta lengre tid før nitrosomonasbakteriene klarer å "spise" opp dette og dupliseringen av nitrobakterier vil ikke begynne før dette er gjort.



Godt poeng ! den skjønte tilogmed jeg...

Takk
Poenget med å tilsette ammoniakk er jo ikke å spare tid, men å kunne bestemme mengden ammoniakk man vil at filteret skal kunne tåle.

Den vanlige metoden i Norge er å bare la karet stå i fred til det har kjørt seg inn, og man kan deretter tilsette veldig få fisk med 2 ukers mellomrom.

Ved å tilsette ammoniakk får man mye høyere ammoniakknivå under innkjøringen = flere bakterier = man kan sette inne mye mer fisk på en gang når innkjøringen er ferdig.

Med den norske metoden risikerer man faktisk en mini-innkjøringen når man setter inn fisk, fordi filteret har ikke alltid nok bakterier til å tåle en fisk eller tre.

Mvjnz
Poenget med å tilsette ammoniakk er jo ikke å spare tid, men å kunne bestemme mengden ammoniakk man vil at filteret skal kunne tåle.


Hvilken mening har det å vite at filteret tåler en-to-eller tre dråper amoniakk?
Hvor mange fisker kan du ha hvis du har et filter som er tilpasset 3 dråper amoniakk?

Ved å tilsette en klype flakfor hver dag under innkjøringsfasen, vet en at antall bakterier i filteret er tilpasset en klype flakfor! Hverken mer eller mindre.





Metoden er å tilsette nok ammoniakk til at utslaget blir 5 ppm, så høyt utslag får man vel neppe med kun planter og vann.
Ebbeto
[QUOTE=Mvjnz]Poenget med å tilsette ammoniakk er jo ikke å spare tid, men å kunne bestemme mengden ammoniakk man vil at filteret skal kunne tåle.


Hvilken mening har det å vite at filteret tåler en-to-eller tre dråper amoniakk?
Hvor mange fisker kan du ha hvis du har et filter som er tilpasset 3 dråper amoniakk?

Ved å tilsette en klype flakfor hver dag under innkjøringsfasen, vet en at antall bakterier i filteret er tilpasset en klype flakfor! Hverken mer eller mindre.








Da må jeg spørre tilbake på samme måte, hvilken mening har det å vite at filteret er tilpasset en klype flakfor ?
donadoni
Da må jeg spørre tilbake på samme måte, hvilken mening har det å vite at filteret er tilpasset en klype flakfor ?


Eg tog'an! Meningen må være at man planlegger å fôre fiskene sine med en klype flakfôr.

Eller at en klype flakfôr i det minste er lettere for akvaristen å relatere til mengde fôr som akvariet senere vil forventes å tåle, enn et antall dråper væske er.

Jeg syns forresten at Geir Kristiansen sine forklaringer i denne tråden er svært gode.

Og her er en link for videre lesning om akvariefilter.
Poenget er jo å skape ammoniakk når en tar en klype for. Slik som jeg forstår dette og kanskje andre kan gi bedre svar (erfaringer) så setter en i gang en ny sykluss når en setter fisk i karet første gang etter at det er innkjørt. Mange vil bli fristet (eller ikke vite nøyaktig hvor mange de kan) kjøpe flere fisk enn filteret er klart for. Så jeg begynner å tro at det må være bedre å tilsette ammoniakk kontrolert som beskrevet, så har en et filter som er innkjørt og som tåler "mer"
Ja, og hvor mye ammoniakk skaper man når man har en klype fôr i et fiskeløst akvarium?

Jeg vil tro det er omtrent like mye som når man har en klype fôr i et akvarium med fisk.

Det er lettere å vite hvor mye man skal fôre fiskene med, hvis man har "tilvent" filteret til å takle en viss mengde fôr, enn hvis man har "tilvent" filteret til å takle en viss mengde væske, fordi det er lettere for oss mennesker å sammenligne fôr med fôr, enn det er for oss mennesker å sammenligne fôr med væske.

Håper det ble litt mer forståelig denne gangen.
Kampfisk
Ja, og hvor mye ammoniakk skaper man når man har en klype fôr i et fiskeløst akvarium? Jeg vil tro det er omtrent like mye som når man har en klype fôr i et akvarium med fisk. Det er lettere å vite hvor mye man skal fôre fiskene med, hvis man har "tilvent" filteret til å takle en viss mengde fôr, enn hvis man har "tilvent" filteret til å takle en viss mengde væske, fordi det er lettere for oss mennesker å sammenligne fôr med fôr, enn det er for oss mennesker å sammenligne fôr med væske. Håper det ble litt mer forståelig denne gangen. :)


Jo skjønner det, men filteret skal vel takle alt fra for til avfall fra fisker, planter og annet som skapes i vannet
Avfall fra planter utgjør ikke mye. Hvis plantene vokser fortere enn de råtner, bidrar de negativt til avfallet. (Altså fjerner de mer avfall enn de tilfører.)

Avfall fra fisker er: Fôr som har gått gjennom fisken.

Det skapes ikke spesielt mye avfall i akvariet ellers. Det må i så fall uansett komme indirekte fra fôret.

Det tilføres noe energi som ikke kommer fra fôr. Denne energien kommer i form av lys, og plantene bruker den til å binde karbon.

Men så lenge de vokser fortere enn de råtner, så bidrar de uansett ikke til avfallsmengden som filteret må behandle.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap