Hvor mange malawi kan jeg ha? (side 2)

takker for tipset Alexus. Jeg har foreløpig funnet meg seks arter jeg kunne tenke meg

Labidochromis caeruleus (golden)
Melanochromis cyaneorhabdos
Pseudotropheus elongatus
Labidochromis sp. ´Hongi´(Kimpuma) (algespiser)
Pseudotropheus demasoni (Demason ciclide)
Pseudotropheus estherae (Rød Zebra)

Av disse spiser alle rekemix men Kimpuma er algespiser og rød zebra herbivore. Hvilken av disse burde jeg velge dersom jeg skulle velge 3-4 arter? Jeg VIL ha golden, det er den eneste som ikke er aktuell å fjerne. ellers er jeg veldig åpen for forslag^^ Disse artene er valgt utifra PH, GH, fôr og orginalt bosted
Selv om hongi er oppnevnt som en herbivore fisk, skal de ha noe mer proteiner enn hva andre mbunas (plantespisere) skal ha. Så hongi er i praksis en omnivore fisk, på en måte.

Hongi er også en relativt aggresiv fisk, jeg har ikke noe erfaring med dem selv, men jeg har lest masse om dem.

Demasonen er også en knallflott fisk. jeg vurderte å ha den selv, men tanken er for liten. Disse kan også være svært aggressive, derfor er det anbefalt å ha disse i større grupper.

Hva med Cynotilapia afra istedet for demason?
Hmmm da står jeg igjen med fem arter, har planer om å følge rådet ditt med 3-4 arter. og da er det

Melanochromis cyaneorhabdos og
Cynotilapia afra

Begge disse er "like" i utseende så da blir det nok en av dem som blir valgt bort. Så hvis noen kunne komme med noe forslag til hvem av de jeg burde velge så tror jeg snart jeg er klar til å bestille fisk og få meg malawikar^^ da går jeg evt for 4 arter
Men sånn sett er jo hoene til Melanochromis cyaneorhabdos veldig mye penere da det også er farge på dem mens Cynotilapia afra har grå/brune hoer
Hva slags maller passer med malawi? Ser at vår common pleco ikke passer så bra...
Kaiamor
Hva slags maller passer med malawi? Ser at vår common pleco ikke passer så bra...


Det er faktisk ingen av de vanlige sugemallene som passer, fordi om man skal ta hensyn til mallens beste (og det bør man jo) så er ph og gh altfor høy i et Malawi-kar. Dette fordi alle sugemallene kommer fra Sør-Amerika, og skal derfor ha bløtt vann (lav gh) og lav ph. Alle Malawi-ciklider kommer naturligvis fra Malawisjøen som ligger i Afrika, og har helt særegne vannverdier. Vidt forskjellige fra L-mallene og C-mallene.

Etter min mening hører ikke L-maller hjemme i et Malawi-kar i det hele tatt. Å tvinge dem til å leve under slike forhold er ikke bra, synes jeg.
så i et malawikar bør jeg kun ha malawi, ikke noe annet? tenker jo på alger etc, men det tar kanskje malawiene seg av selv?
Er forsovet enig med deg i det kaia.

Men Afraen og mainganoen er ikke like når de er voksne.
Først og fremst har de ulik kroppsform. Mainganoen har en kroppsform lik en torpedo, mens afra har mer lik zebraen.
Mainganoen har horiontale striper og afra har loddrette.
På denne måten vil de ikke føle seg truet av hverandre siden de ser ulike ut.
(har lest en plass at mainganoen kan føle seg truet/bli aggresiv mot andre som har horisontale striper lik seg selv)

Det at man ser forskjell på hunner og hanner er, ihvertfall for meg, en god fordel. Klart er hunnene kjedeligere enn hannene. (lik påfugler). men dette gjør bare at de flotte hannene står mer frem og ikke bare er "en del av flokken".

Afraen har også, etter hva jeg har sett, ett mer avslappet temperement. noe lik zebraen. jeg personlig liker bedre når fiskene svømmer bedagelig rundt og slapper av enn å se dem frese rundt.

jeg ville ha prøvd meg på dette oppsettet:
*golden
*Maingano (hvis ikke maingano så kan du jo ha M. Johannii, Hannene kan få flotte sorte kropper med blå innslag, nesten lik mainganoen. Men her er hunnene gule. Ta en titt på bildene!)
*Afra
*elongatus (Spesiellt om du hadde fått tak i "elongatus Ruarwe", den er bare helt nydelig! Ta en titt på bildene!)

Edit: Malawiene spiser alger, men de skraper bare litt av algene av, altså de som de får tak i. Mallene har en bedre teknikk til å få spist omtrent alle alger av ett område. Dessuten går malawiene oftest over steiner og røtter og gresser. Det er skjelden at de gresser av ruten, fordi algene er som regel mye mindre der.
Ang. algespiser

Slik som mona sier så er l-maller svært lite egnet til å være i ett malawikar.
Har sett og hørt om flere som har hatt ancistruser sammen med malawier. Men det som er sikkert er at yngel og ungfisk av ancistrus ikke tåler det harde vannet hos malawiene. De får problemer med osmosen og blir oppblåste lik en ballong. Skummelt syn.

Men, det du kan ha er snegler. Jeg har en brun hjelmsnegle sammen med malawiene, og den stortrives der. Der har den all mat den kan tenke seg og vannet inneholder nok kalk slik at den ikke får noe problemer med huset sitt.
jeg liker denne bedre enn f.eks. gule, blå, hvite osv eplesnegler, da denne ikke gjør så mye utav seg.
du ville ikke hatt rød zebra? titter på disse for å ikke bare ha gule og blå fisker i karet:P de blir jo gjerne litt oransje etc
alexus: hva slags malawi har du på profilbildet ditt? den er jo også nydelig!
Det er en Pseudotropheus Socolofi.

Jeg har 5stk ungfisk, og er ikke på langt nær så fine som de er når de er voksne. De er egentlig nokså like Golden, med tanke på kroppsfasong.

De har en flott myk blåfarge. det eneste negative er at det er vanskelig å skille kjønn på dem. De er nokså fredelige, og "sloss" mest seg imellom.
Nå jeg sier soss mener jeg stillingskriger, de sloss aldri fysisk mot hverandre.


jeg glemte helt ut rød zebra på listen, hehe.

Enten Rød zebra eller Afra. Hørtes det bedre ut.
Skal du ha Rød zebra vil jeg anbefale Blå/Rød zebra. Da er hannen blå mens hunnene er knalloransje. rød zebra kommer også i Rød/rød og OB/rød.

jeg har En blå hann zebraog en "rød" hunn og 5 stk. OB (orange black). Disse angrer jeg på at jeg kjøpte siden jeg i senere tid fant ut at de er mennesklig fremavlet for å ha den fargen, og finnes ikke naturlig.
æsj fikk jeg enda en på ønskelista nå jo... dette her er jo helt umulig, hvordan skal man klare å velge noe som helst! :P
Hehe.

Nå høres du ut som meg

Jeg fant tidlig ut at det engang enorme 240 liters akvariet plutselig ble alt for lite... hehe.
Det hjelper heller ikke å si at du har funnet deg 6-7 arter utav 800 kjente arter av totalt 1000-1100 arter.
vi har såvidt skrapt på skorpen av det mangfoldet som finnes.

Men du kan ta en oppsummering av hvilke som du liker best. Og så prøe å velge slik at det ikke blir for mye blått i forhold til andre farger.
Fornøyd blir du uansett. (men legg Acei Ngara og Elogatus Ruarwe høyt oppe på listen, da disse ikke er så vanlige)
ha ha samboeren min sitter og rister på hue her:P ikke noe større kar nå, ikke før vi flytter:P skal flytte til et større sted om halvannet års tid tenker jeg, når jeg er ferdig på skolen og da er det ikke umulig at det blir innebygd kar tenker jeg ^^

Disse har jeg nå:
Labidochromis caeruleus (den har jeg lagt ned veto på:P)
Pseudotropheus socolofi (også den med veto:P)
Pseudotropheus estherae
Melanochromis cyaneorhabdos
Pseudotropheus sp. `Elongatus Ruarwe`

Men det er vel for mye med 5 arter i en 240 liter vil jeg tro?
jeg har totalt 25 i mitt akvarie. Tallet ble litt høyere da jeg har adoptert en del fisk. dette går helt fint.
Så jeg tror at det kan gå fint med 5 artes sålenge du holder deg til 5 fisk pr. art.

Fortvil ikke, min samboer var syntes at jeg var helt håpløs og hadde null interesse i begynnelsen. Men jeg brukte litt tid på å forklare div. innen denne hobbyen og fikk henne til å forstå mer og mer om akvaristens våte verden.

Nå idag "administrerer" hun (som hun liker å si det) tre akvarier som inneholder kampfisk. Da hun er helt betatt av dem, og har som mål å drive oppdrett med dem.
da tror jeg jeg går for det jeg, da blir det
1 hanne + 2 hoer Pseudotropheus socolofi
1 hanne + 2 hoer Pseudotropheus sp. `Elongatus Ruarwe`
1 hanne + 2 hoer Melanochromis cyaneorhabdos
1 hanne + 4 hoer Pseudotropheus estherae (harem ihvertfall)
1 hanne + 2 hoerLabidochromis caeruleus

På et par av disse bla. golden står det ikke noe om hvor mange de bør være men jeg antar at det er 1+2 siden det er det hos de fleste andre også
Alexus
jeg har En blå hann zebraog en "rød" hunn og 5 stk. OB (orange black). Disse angrer jeg på at jeg kjøpte siden jeg i senere tid fant ut at de er mennesklig fremavlet for å ha den fargen, og finnes ikke naturlig.


Metriaclima estherae finnes naturlig i både OB og MC variant i sjøen. Du blander den trolig med Aulonocara OB, som er en oppdrettsvariant fremkommet ved kryssing av aulonocara og foskjellige former av OB-zebraer
Stemmer det. Beklager Jeg som mixet litt..

Jeg ville ha lagt til en hunn til slik at ratioen blir 1 hann pr. 3 hunner. da blir stresset pr. hunnfisk mye mindre.
da har jeg funnet lista mi og er kjempefornøyd, takker og bukker for alle svar! så får vi se hvor fort jeg får masa samboeren min til malawikar ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Matti Klami
Reklame for plussmedlemskap