Sensur på akvaforum.no (side 2)

Den gamle tråden som ble stengt i dag, inneholdt mer enn det som står der nå
Om jeg ikke husker helt feil ble det skrevet en del mer, som i sin tid ble moderert vekk, og tråden fremstod vel derfor nå som noe amputert og merkelig.
re Kristiansen

Jeg liker å bli motsagt! Det er jo det som skaper en bra diskusjon. Derfor synes jeg det var unødvendig å stanse tråden akkurat når diskusjonen omkring temaet i tråden begynte å ta til.
Josef K
Siden jeg ble konfrontert med papegøyeciklidene så svarte jeg på det. Poenget mitt var at det noen ganger lar seg gjøre å få fisker fra ulike biotoper til å trives sammen. Trådstarter spurte om Malawi/scalare. Jeg har disse sammen, i tillegg til en hel del andre fisk som ikke skal gå sammen, hvis man holder seg til akvaristikk-bibelen.


Joda... men det var uvesentlig for tråden som ble stengt. Du spurte om hvilken "runddans" det var snakk om, og jeg svarte Pappegøyene var totalt OT i tråden. Virket som du ønsket en helt annen debatt enn det tråden dreide seg om, og da er det rett og rimelig å moderere tråden.
Plussmedlem
Josef K
Poenget mitt var at det noen ganger lar seg gjøre å få fisker fra ulike biotoper til å trives sammen. Trådstarter spurte om Malawi/scalare. Jeg har disse sammen, i tillegg til en hel del andre fisk som ikke skal gå sammen, hvis man holder seg til akvaristikk-bibelen.

Jeg vil ikke uttale meg om det menneskelige ordet "trives", men selvfølgelig kan man ha fisk fra forskjellige biotoper sammen.
Du blir ikke sensurert p.g.a. av slike meninger

OT:
Om fiskene vil leve like lenge er en annen sak.
I tråden som ble stengt så ble det på slutten nevnt at scalare kan leve i saltvann...Ja, det kan den sikkert. Men det spørs hvor lenge...
Josef K
re Kristiansen Jeg liker å bli motsagt! Det er jo det som skaper en bra diskusjon. Derfor synes jeg det var unødvendig å stanse tråden akkurat når diskusjonen omkring temaet i tråden begynte å ta til.


Å diskutere for diskusjonens skyld bør man kanskje gjøre andre steder? på nettet? På akvaristiske forum som dette bør vel fokuset være på tilegning av kunnskap?
re Kristiansen

la meg og legge til at med "lav takhøyde" så sikter jeg til at det på forumet ikke er lov å mene at f. SA ciklider og malawi kan holdes sammen, eller at Papegøyeciklide er en spennende fisk. For hvis man mener dette, da er man en useriøs og dårlig akvarist. Det er det jeg mener med lav takhøyde. altså lav takhøyde for hva man har lov å mene.
[
Å diskutere for diskusjonens skyld bør man kanskje gjøre andre steder? på nettet? På akvaristiske forum som dette bør vel fokuset være på tilegning av kunnskap?

Ja, da sliter jeg, hvis det virkelig er slik at man på et diskusjonsforum ikke kan diskutere for diskusjonens skyld.

Du illustrerte akkurat det jeg mente med lav takhøyde på en utmerket måte.
Beklager om jeg sporer over på akkurat deg, Josef, men den kan ikke bli stående umotsagt.... Det har kanskje litt med hvordan du legger frem dine...æh... kontroversielle meninger også?

Du hevder bl.a. at du har hatt akvarium i 20 år, men det er neimen ikke mye som tyder på at du har lært noe særlig på all denne tiden Så hva har du egentlig drevet med? Ingenting tyder på at du har lest deg til noe lærdom.
Du står liksom på samme stedet som på åtti-tallet, og har en fiskesuppe som er en nybegynner verdig.

Jeg har fått så hatten passer selv fra tid til annen her på forumet, og selv delt ut såpass at jeg har blitt "sensurert" - men det må jeg tåle uten å hyle opp om urettferdigheter og sensur Har nok selvinnsikt til å skjønne at jeg må *kremt* modereres litt i blant, hehe.
Har liksom ikke så mye å komme med annet enn at jeg hater å bo i Finnmark.ingen fisk ingen planter ,helt feil hobby for stakkars meg. Nå var jeg ganske så avsporet fra Tråden for å si det milt..lol

Men når jeg en gang kmmer til en fiskebutikk,styrer jeg unna papegøyefisken,stakkars fisk Men den vet jo ikke om noe annet enn å være seg,ikke fisken sin skyld. Slik blir hunder også avlet,har en Fransk bulldog,ser morsom ut,men er full av feil. Aldri mer en slik hund,men herregud jeg elsker Buffen min.
re mona o

Er det dette som kalles personangrep?
Josef K
re mona o Er det dette som kalles personangrep?


Ikke noe angrep. En ganske nøktern konklusjon kanskje, men ikke no' angrep

Følte du deg angrepet, så beklager jeg. Men jeg er altså seriøst interessert i å få svar på spørsmålet jeg hadde. Rett og slett nysgjerrig.
Kjempebra med diskusjoner, bare man er noenlunde ening om reglene.

Som jeg skrev tidligere i kveld i den stengte tråden lærte ihvertfall meg at en ting. En bør lese retningslinjene før man skriver noe.( Det var dette med spillereglene..)

6) AkvaForum.no er et nettsted der akvariehobbyen står i sentrum.


10) For mye utenomsnakk i en tråd er ikke ønskelig, respekter trådstarters tema og intensjon med tråden.


13) Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne.


14) Personlige angrep på andre medlemmer i forumet er ikke tillatt. Vær saklig i dine innlegg.
Gjør et ydmykt forsøk på å få tråden tilbake til det den dreide seg om: sensur på AF.

Tråden som ble stengt utartet seg til et angrep/forsvar av et enkeltmedlem. Det er i seg selv ikke akseptabelt. Deretter ble det en debatt om sammensetning av arter som ikke kunne refereres til trådstarters spørsmål.

Som Geir K sier... lag en tråd som dreier seg om Malawi kontra SA. Den blir neppe stengt før det blir personlig eller lite fruktbart.

Synes forøvrig at det er bra at du stiller spørsmålstegn ved vedtatte sannheter, men jeg ønsker å se litt mere dokumentasjon for at fiskene dine har det bra enn at de har fine farger og tilsynelatende trives og er aktive
Jeg husker for flere år tilbake da jeg tok examen philosophicum at jeg stilte foreleser et spørsmål. Hva jeg spurte om har gått i glemmeboken for lenge siden, men jeg glemmer aldri hva foreleser svarte. "Alle tanker er tenkt", sa han. I det herrens år 1992. Dette var før internett. En annen professor sa noen år senere at internett ville bli et blaff. Lærdom, sier du, mona o, hva er lærdom?

La oss håpe at flere enn meg er enig i at dette innlegget på samme tid har tilstrekkelig relevans til både trådstarters spørsmål og til det mona o spurte om.....lol
"Alle tanker er tenkt"... den var fin Og det kom fra en professor (antar foreleseren var det) ?

re nils vollstad

nå må du ikke lure meg ut på glattisen igjen, sist gang du grep fatt i min papedøyeciklide-parentes så ble jeg arrestert for å være off topic. Det er nemlig ikke lov å diskutere annet enn det trådstarter spør om i hver tråd, sies det. Hvis det i det hele tatt er lov å diskutere, da.....
(Liz H: Å diskutere for diskusjonens skyld bør man kanskje gjøre andre steder? på nettet? På akvaristiske forum som dette bør vel fokuset være på tilegning av kunnskap?

Dette innlegget mitt kan vel umulig være off topic, vel...?
Josef K
Jeg husker for flere år tilbake da jeg tok examen philosophicum at jeg stilte foreleser et spørsmål. Hva jeg spurte om har gått i glemmeboken for lenge siden, men jeg glemmer aldri hva foreleser svarte. "Alle tanker er tenkt", sa han.


Dummeste jeg har lest på lenge. Nå driver du med dilletanteri og polemikk. At du har tatt eksamen i Ex.phil sier jo ingen ting i denne sammenhengen!



re tender

Det jeg forsøkte å si var at så snart man konkluderer med at en vitenskap er absolutt, så vil vitenskapen stagnere.
Dersom det ikke er lov å tenke nye eller annerledes tanker, så vil vitenskapen stagnere.
Derfor hilser jeg nye kontroversielle tanker velkommen. Ikke bare for den kontroversielle tankens egen skyld, men også for de tankerekker den senere kan fremavle både fra avsender og fra andre.
Josef K
re tender Det jeg forsøkte å si var at så snart man konkluderer med at en vitenskap er absolutt, så vil vitenskapen stagnere. Dersom det ikke er lov å tenke nye eller annerledes tanker, så vil vitenskapen stagnere. Derfor hilser jeg nye kontroversielle tanker velkommen. Ikke bare for den kontroversielle tankens egen skyld, men også for de tankerekker den senere kan fremavle både fra avsender og fra andre.


Helt enig Josef K

Men pr nå kommer du kun med påstander, og det er ikke prisverdig i seg selv. Du må underbygge dem. Og nytenkning i seg selv er en variabel egenskap. Vi hyller alle Thor Heyerdahl for hans visjoner og "moderne" tankegang, men vitenskapen hans har jo vist seg å være helt på trynet. Det finnes en mellomting....
Før jeg tar kvelden, så la meg bare avslutte:
Jeg mener ikke at jeg har fasiten på f. spørsmålene som "om Malawi bør gå sammen med Scalare". Jeg mener at ingen har fasiten på dette. Lærdom, hva er det? Det er en ekspert, eller en professors tidligere oppfatning av om Malawier bør gå sammen med scalarer. Men det jeg mener er; at det ikke er helt sikkert at denne eksperten eller professorens oppfatning er den riktige....
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap