- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Hvem av ulv eller sau har retten til å leve? (side 2)
Hvem av ulv eller sau har retten til å leve? (side 2)
Storskala landbruk er vel ikke helt greien for lille kuperte Norge uansett...
Tror neppe sau er alternativet for store gårder på flatbygda.
Sau er ideelt for små bruk som naturlig nok ligger i kupert terreng.
Men det kunne godt vært flere saue og geitebønder, synes jeg.
Forresten, tilbake til trådtittel: Hvem av ulv eller sau har retten til å leve...
Dersom saue og geitehold tar slutt, så tviler jeg på at dette blir særlig bra for ulvestammen. Dette er to interessekonflikter som egentlig ikke burde vært interessekonflikt...
Tror neppe sau er alternativet for store gårder på flatbygda.
Sau er ideelt for små bruk som naturlig nok ligger i kupert terreng.
Men det kunne godt vært flere saue og geitebønder, synes jeg.
Forresten, tilbake til trådtittel: Hvem av ulv eller sau har retten til å leve...
Dersom saue og geitehold tar slutt, så tviler jeg på at dette blir særlig bra for ulvestammen. Dette er to interessekonflikter som egentlig ikke burde vært interessekonflikt...
Postet 12.12.08 kl 11:22
Endret: 12.12.08 kl 11:30
Postet 12.12.08 kl 11:27
nubbejoda, men folk er grådige, spesilet bønder. Å holde 60 vinterfora sau på vinterstid er ikke mer enn 1-1,5 timers arbeid på dag. Og det sier seg selv at det ikke er noe å bli feit på.
Hehehe... Det du sier er selvmotsigende. Satser på at grådige bønder var ment som ironi...
Jeg kjenner ingen grådige bønder, iallefall... :P
Jeg kjente en god del da jeg gikk på landbruksskole... Og nei, mange bønder lever ikke bare av gårdene sine lenger. Det er så og si umulig dersom gårdene er små.
Postet 12.12.08 kl 11:36
Skal vi nå se.....
- Vi har avlet frem dalasauen med tanke på slaktervekt.
- Sauen er så lite gangfør at hvis den ramler mellom to tuer og lander på rygg er den ikke i stand til å snu seg.
- Sauen er nå blitt det perfekte byttedyr
- Vi sender den ut i skog og mark når den er på sitt mest sårebare, dvs med lam
- I praksis null oppsyn.
- Vi setter den inn i områder der vi vet at det er ulv, bjørn og jerv.
Paradokset blir da fullkomment når man tar i betraktning at det kan jo skje at en sau er så smart at den prøver å gjemme seg for ulven. Men da har bonden i sin genialitet hengt den største bjella han fant rundt halsen på den. På denne måten er han sikker på at ulven tar den også.
Det skulle vært forbudt ved lov å holde dalasauer i områder med stort rovdyrinnslag. Disse sauebøndene skulle heller ha holdt spelsau. Bakdelen med denne er at den holder lavere slaktevekt. Dette kunne staten enkelt ha kompensert og dermed slapp vi å sende ut det perfekte byttedyr til rovdyrene. Jeg kan formelig se ulv, bjørn, jerv flire når de kommer over en flokk med dalasauer.
Jeg sier ja til rovdyr og ja til sau. Man må bare tilpasse holdet til forholdene.
Postet 12.12.08 kl 11:58
AggiDet vi ser i media er nok de tilfellene der en bjørn/ulv har gått amok og drept mer enn de klarer å spise. I såfall er det kanskje individer som det har "klikka" for, og likevel må avlives?
Det er ikke uvanlig at rovdyr "klikker" når byttedyrene ikke er i stand til å gjøre motstand. Det betyr ikke at det feiler rovdyret noe, det er rett og slett en unaturlig situasjon ... for alle parter.
Andre eksempler på slike situasjoner er rev i hønsehus, katt på Galapagos og Homo sapiens på amerikanske prærier da det enda fantes bøfler der.
Postet 12.12.08 kl 12:14
Endret: 12.12.08 kl 12:17
Postet 12.12.08 kl 12:22
Jeg er blant dem som ikke hadde tenkt å blande meg i debatten. Men, jeg må bare kommentere en smart løsning jeg så like utenfor Namsos (jeg bodde der for en del år siden). Det er en løsning som selvsagt er begrenset til kyststrøk, men definitivt smart: der hadde de satt sauene ut på en øy. Der gikk de fritt for rovdyr, og hadde det alldeles strålende. Jeg antar at det også ville være enklere for eierene å få samlet dem sammen om høsten også.
Postet 12.12.08 kl 14:30
Postet 12.12.08 kl 15:25
Så en filmsnutt på tv for en stund siden hvor det med all tydelighet ble vist hvor lite egnet dalasauen var til å leve i områder med rovdyr. De brukte en flokk med dalasau og en med villsau og dro en kopi av en bjørn gjennom flokken. Villsauene sprang så langt de kunne og holdt seg deretter borte fra bjørnekopien selv da den sto stille. Dalasauene hoppet litt bortover og fortsatte så å beite helt inntil bjørnekopien. I tillegg til å åpenbart ha avlet bort en del av overlevelsesinstinktene så er også dyrene avlet på størrelse, noe også Geir er inne på. Dette gjør den klossete og lite smidig i forhold til villsaurasene.
Når det gjelder tap av sau så er det nok ikke bare rovdyrene som har skylden. En god del detter utfor eller setter seg fast, blir påkjørt eller syke. I tillegg så er det en del tobeinte som også høster sau som ikke er deres egen. Jeg bodde i Oslo en periode på åttitallet og der var jeg en gang på besøk hos en familie hvor det ble servert sau/lam til middag. Familiefaren fortalte stolt at han hadde vært i fjellet og skutt den selv. Da jeg forsiktig slo frampå om at det ikke fantes ville sauer i Norge så fikk jeg klar beskjed om at det hadde jeg åpenbart ikke peiling på. De pleide å dra til fjells og skyte et par stykker hver høst. De var dødsens alvorlige altså, ingen ironi der i gården.
De hvite hundene du så i det programmet Mona, var antagelig av rasen pyreneerhund, som har vært brukt som gjeterhund i det området den har fått navnet sitt etter.
Når det gjelder tap av sau så er det nok ikke bare rovdyrene som har skylden. En god del detter utfor eller setter seg fast, blir påkjørt eller syke. I tillegg så er det en del tobeinte som også høster sau som ikke er deres egen. Jeg bodde i Oslo en periode på åttitallet og der var jeg en gang på besøk hos en familie hvor det ble servert sau/lam til middag. Familiefaren fortalte stolt at han hadde vært i fjellet og skutt den selv. Da jeg forsiktig slo frampå om at det ikke fantes ville sauer i Norge så fikk jeg klar beskjed om at det hadde jeg åpenbart ikke peiling på. De pleide å dra til fjells og skyte et par stykker hver høst. De var dødsens alvorlige altså, ingen ironi der i gården.
De hvite hundene du så i det programmet Mona, var antagelig av rasen pyreneerhund, som har vært brukt som gjeterhund i det området den har fått navnet sitt etter.
Postet 12.12.08 kl 15:51
Det dør flere sauer av at de blir påkjørt på e6, enn hva som dør av å ha bli drept og spist av ulv. Jeg foreslår at vi skyter bilene i stedet!
Dessuten burde bøndene passe bedre på sauene sine uansett. De gidder ikke gjerde inn områdene hvor man vet at det finnes ulver. Og hadde de kjøpt seg en lama til å passe på sauene, hadde de sluppet å miste enda flere.
Det finnes flere ting bøndene kan gjøre for å beskytte seg mot ulven,men ingen av de gidder, fordi det koster mer enn å ta i bruk noen av de andre tingene de kan gjøre. En kule koster mindre...
Dessuten burde bøndene passe bedre på sauene sine uansett. De gidder ikke gjerde inn områdene hvor man vet at det finnes ulver. Og hadde de kjøpt seg en lama til å passe på sauene, hadde de sluppet å miste enda flere.
Det finnes flere ting bøndene kan gjøre for å beskytte seg mot ulven,men ingen av de gidder, fordi det koster mer enn å ta i bruk noen av de andre tingene de kan gjøre. En kule koster mindre...
Postet 12.12.08 kl 15:54
Tante AstridFamiliefaren fortalte stolt at han hadde vært i fjellet og skutt den selv. Da jeg forsiktig slo frampå om at det ikke fantes ville sauer i Norge så fikk jeg klar beskjed om at det hadde jeg åpenbart ikke peiling på. De pleide å dra til fjells og skyte et par stykker hver høst. De var dødsens alvorlige altså, ingen ironi der i gården.
Hehe...selv om det ikke var ironi så må jeg nesten le..."åpenbart ikke peiling..."...For en gjøk.
Hadde han f.eks. vært en tur i Sikkilsdalen så hadde han vel tatt med et par hester hvert år også. De går jo rundt "ville" der på sommerstid...
Tenker du fikk en liten bismak i munnen da du tygget videre.
Postet 12.12.08 kl 16:04
biXen[QUOTE=Børge Johannessen] Eller hvem er egentlig skurken, pirater (x-fiskere) som kaprer vestlige skip med verdifull last for å overleve eller er det samme vestlige skip som har sluppet ut farlig avfall (siden det er for dyrt å kvitte seg med på en ordentlig måte) slik at resultatet blir det ikke finnes fisk igjen til de lokale fiskerne?
Hvis du tror at de kaprer skip bare for å overleve så har vel saken mer enn to sider ihvertfall
Ja det er jo det jeg sier i neste setning. Ikke misforstå jeg tror ikke på det jeg leser i avisene :p Men nå må jeg rette meg selv for en sak har ikke bare minst 3 sider men 18
drepe drepe drepe, alt liv skal drepes - spesialfeltet til menneskeapene.
Å ta vare på naturen er jo ingen vits nei...Alt for profitt! Penger er livet.
Jeg melder meg ut av dette barbariske samfunnet. I år feirer jeg ikke jul for 2.år på rad, dvs jeg er ikke med på kjøpefesten som er lagt opp til. Og om jula hadde noen mening i utgangspunktet, var det neppe å låne seg til fant på julegaver som enkelte har tendens å få til. Januar er julemåneden for kredittkortselskapene. Ja det var dagens avsporing
Have a nice day!!!
Postet 12.12.08 kl 17:28
Det går fint ann å trene en hund til å være med saueflokken osv, men dette tar tid, tid er penger.
Ellers er det jo foreslått lama, dette koster jo oxo penger, den må jo fores mens sauene går til slakt.
Kjørte til bergen i sommer og så et skilt med pass opp for sauen og sauer som beitet i grøftekanten uten noe gjerde, hva med å gjerde langs veien og heller lage tunneler/ krysningsteder de kan bruke for å komme over på andre siden.
Selv skjønner jeg ikke hva det er å¨snakke om, ulvens største trussel er likevel toget. Tre ganger har ulv forvillet seg ned her i sør og hva skjer, jo to av dem ble tatt av toget og en ble skutt.
Selv har jeg utdannelse fra "bondeskole" men om jeg skulle drivi med sau, ville jeg likevel ikke skutt ulven, jeg ville tilpasset meg forholdene. Det er bare det at alt for mange er vant med at forholdene tilpasser seg dem og når den da ikke gjør det, vel da skal den tvinges til det.
Det er ikke sauen eller ulven vi må snakke om, men dette med å forandre holdninger hos enkelt mennesker, akkurat slik som vi gjør her på dette forumet med å opplyse andre om riktig hold av fisk.
Det er like ille å sette sauene på øyer, hva skjer nemlig hver sommer??? Jo dumme turister/ feriegjester drar ut med båten (bare se på idol ali) og har med unger og bikkje etc, de fleste jeg møter med hund har sjelden kontroll på den, disse "gale" dyra slippes så løs og dermed går halve saueflokken i sjøen. Sto masse om det i avisa her i sommer, og hvor er sauebonden??
Skulle likt å se en hesteflokk bli satt bort sånn en hel sommer, her er det en som passer på hver dag.
Det finnes mye man kan gjøre, men fremdeles må det bli gjort.
(Skal det bli gjort må man gjørra det sjøl)
Ellers er det jo foreslått lama, dette koster jo oxo penger, den må jo fores mens sauene går til slakt.
Kjørte til bergen i sommer og så et skilt med pass opp for sauen og sauer som beitet i grøftekanten uten noe gjerde, hva med å gjerde langs veien og heller lage tunneler/ krysningsteder de kan bruke for å komme over på andre siden.
Selv skjønner jeg ikke hva det er å¨snakke om, ulvens største trussel er likevel toget. Tre ganger har ulv forvillet seg ned her i sør og hva skjer, jo to av dem ble tatt av toget og en ble skutt.
Selv har jeg utdannelse fra "bondeskole" men om jeg skulle drivi med sau, ville jeg likevel ikke skutt ulven, jeg ville tilpasset meg forholdene. Det er bare det at alt for mange er vant med at forholdene tilpasser seg dem og når den da ikke gjør det, vel da skal den tvinges til det.
Det er ikke sauen eller ulven vi må snakke om, men dette med å forandre holdninger hos enkelt mennesker, akkurat slik som vi gjør her på dette forumet med å opplyse andre om riktig hold av fisk.
Det er like ille å sette sauene på øyer, hva skjer nemlig hver sommer??? Jo dumme turister/ feriegjester drar ut med båten (bare se på idol ali) og har med unger og bikkje etc, de fleste jeg møter med hund har sjelden kontroll på den, disse "gale" dyra slippes så løs og dermed går halve saueflokken i sjøen. Sto masse om det i avisa her i sommer, og hvor er sauebonden??
Skulle likt å se en hesteflokk bli satt bort sånn en hel sommer, her er det en som passer på hver dag.
Det finnes mye man kan gjøre, men fremdeles må det bli gjort.
(Skal det bli gjort må man gjørra det sjøl)
Postet 12.12.08 kl 19:04
GalemorDet går fint ann å trene en hund til å være med saueflokken osv, men dette tar tid, tid er penger.
Hunden har jo blitt brukt til nettopp dette, å vokte menneskets buskap og eiendom, i uminnelige tider. Så jeg ser ikke helt hva det argumentet har å gjøre med saken ...? Det er ikke noe problem i det hele tatt å trene bestemte hunderaser til gjeting, det er det en god del raser er avlet frem for fra starten av.
Millioner av mennesker har brukt hund til å vokte buskap, så hvorfor skulle ikke norske bønder? Kunne ikke norske myndigheter fremme noe krav om dette til bøndene? De må jo være den eneste yrkesgruppen som får tilbake penger fra staten, etter at de frivillig og med fullt vitende, har nesten "kastet fra seg" verdisakene på fjellet...(sauene).
Postet 12.12.08 kl 19:59
Inaktiv bruker
vis jeg kune velge melom å utryde ulven eller å minke på di dome sauebønene så vile jeg heler ha minget på di stinte sauebøene hahaha
Postet 12.12.08 kl 20:25
Postet 12.12.08 kl 20:29
Vel selv om det er forskjellige hunderaser som har blitt brukt til gjeting i mange hundre år, så betyr ikke det at de bare kan slenges opp på fjellet for å klare seg selv og passe en flokk med sauer uten å måtte korrigeres av ett menneske.
Vi snakker om en bikkje som må lære å finne mat selv, likevel holde seg med sauene og å vite hva som er rovdyr.
Skulle bonden måtte komme opp og fore hunden hver dag er jo nesten pointet med å ha hunden borte, da kan han jo sjekke sauene hver dag likevel. Bondens tilstedeværelse kan oxo holde rovdyr på avstand frem til neste dag.
(De fleste rovdyr skyr menneskelukt som ilden)
Vi snakker om en bikkje som må lære å finne mat selv, likevel holde seg med sauene og å vite hva som er rovdyr.
Skulle bonden måtte komme opp og fore hunden hver dag er jo nesten pointet med å ha hunden borte, da kan han jo sjekke sauene hver dag likevel. Bondens tilstedeværelse kan oxo holde rovdyr på avstand frem til neste dag.
(De fleste rovdyr skyr menneskelukt som ilden)
Postet 12.12.08 kl 20:41
Jeg har en teori om sauedrapene (begått av ulv) kommer av at det blir skutt for mange ulver.
I en naturlig ulveflokk er det gjerne 15-20 individer, og de kan lett nedlegge elg og rådyr. De holder også andre ulver borte fra sitt territorie.
Slik det har blitt nå så blir de få ulveflokkene som er igjen redusert til noen få individer, og da er sau, mus og andre smådyr det eneste de kan få tak i.
I en naturlig ulveflokk er det gjerne 15-20 individer, og de kan lett nedlegge elg og rådyr. De holder også andre ulver borte fra sitt territorie.
Slik det har blitt nå så blir de få ulveflokkene som er igjen redusert til noen få individer, og da er sau, mus og andre smådyr det eneste de kan få tak i.
Postet 12.12.08 kl 20:45
Endret: 12.12.08 kl 20:46
Inaktiv bruker
jeg tror at det og minker med ulvefloker i norge på grund av at det ikke har kommet nyt blo in i den stammen som er ijen i norge og det er jo kjempedomt =;-C
Postet 12.12.08 kl 20:49
Postet 12.12.08 kl 21:12