Sos (side 2)

JohnC
Det er nok godt mulig at det er ammoniakk ja. Siden du ikke har noe filter så er det ikke noe som kan "omgjøre" ammoniakken. Og hvis grusen ikke var skikkelig renset og med fisk og foring så blir det nok produsert endel ammoniakk og etterhvert nitritt. Delvannsbytter vil hjelpe av situasjonen, men som aggie sier så bør du kjøpe ett filter med en gang slik at du blir kvitt problemet på sikt.


Jeg har jo ei pumpe i drift. Et rør som står ned i grusen, og overst, rett under vannflata spruter det ut vann med bobler i. Vet ikke hværken merke eller noe annet om denne dingsten. Men er det noen måte å finne ut av om den inneholder et filter?
Kanskje det er bunnfilter du har? Siden du nevner at det er et rør nedi grusen? Er grusen oppå ei rist?
I såfall så er det grusen som er filteret, og ved bytte av grus, så har du altså fjerna grunnlaget til bakteriene. Ta gjerne et bilde av "røret" sånn at vi forstår hva du mener...
Aggi
Kanskje det er bunnfilter du har? Siden du nevner at det er et rør nedi grusen? Er grusen oppå ei rist? I såfall så er det grusen som er filteret, og ved bytte av grus, så har du altså fjerna grunnlaget til bakteriene. Ta gjerne et bilde av "røret" sånn at vi forstår hva du mener... ;)
Jeg fjernet ikke den gamle grusen, jeg bare strødde et lite lag med gullgrus øverst....så det burde ikke være årsaken...


Ingen flere har heldigvis dødd så langt i dag.....:S
Det kan se ut som et grusfilter, ja... Hvor effektivt det er , det er ikke godt å si.
Riktig satt opp og med innkjørt grus, så skal det være tilstrekkelig dersom karet ikke har stor belastning. Men jeg tror jeg ville tatt en ammoniakktest likevel, bare for sikkerhets skyld...
Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare på alle de teite spørsmålene mine. Uten dere hadde jeg vært lost
Har mistet en tigersnegle og en til malle.... Skal fortsette å bytte vann daglig, men regner nesten med at jeg blir å miste de som jeg har...
Tenker da å totalrengjøre akvariumet etterpå, for å få bort hva enn det er som forgifter vannet. Deretter fylle på med grusen, planter, rot, og vann og la det bygge seg opp denne gode bakteriefloraen ....Hvis jeg har skjønt det rett...(lest artikler så det ryker av meg, her inne)

Hvor lenge bør det stå slik, før jeg har i fisk? SKal pumpa stå på? Er det nok med bare grus/planter/vann eller er det noe annet jeg bør har i akvariumet i innkjøringsfasen? Har lest noe om løv, men er vel ikke rette årstiden for det her
Så lenge du er flink til å bytte vann, kanskje til og med to ganger daglig, kan du redde de resterende fiskene.

Som du da sikkert har lest er det filteret som må stå og gå i 4 uker for at bakteriene skal rekke å etablere seg. Man later da som man har fisk i karret og forer da filteret slik at bakteriene kan bli mange.

Det er da fint å ha en test for nitritt, for når det kommer er det ikke lenge igjen til du kan ha oppi fisk, du må bare vente til nitritten er borte.

Når du da skal ha fisk oppi er det viktig at du tar noen få om gangen, Kanskje en til to annenhver uke. (stimfisk i stor gruppe kan evnt deles i to mindre grupper som settes inn hver for seg)

Dette med å ta få fisk om gangen er for at bakterien i filteret skal rekke å øke før neste fisk kommer i. Hiver du i for mange vil nitritten komme igjen.

Det første jeg ville gjort er å kjøpt meg ei pumpe, gjerne en som er beregnet for akvarier i 200 - 300litersklassen, da vet du den er bra nok. Er mange filtere å få tak i, kanskje til og med i rubrikker her inne.

Så får du bare ha lykke til
Jo må spørre hvordan vannet deres er??
Er det nye rør i huset som kan avgi kobber?
Bruker du kaldt eller lunka vann når du fyller på nytt?

Selv kjøpte jeg den store kofferten til JBL, der er de viktigste testene samlet. Den koster rundt 1000 lappen, men noen steder er billigere enn andre. Jeg kjøpte min på aquamanias, tok litt tid, men jeg hadde tid.
Artemia
Har mistet en tigersnegle og en til malle....:(

Dette bekrefter teorien om forgiftning. Sneglene dør nemlig ikke av samme sykdommene som fisk, men de tåler minst like dårlig at vannet er forgiftet.

Dersom du ikke har dyr igjen, så trenger du ikke bytte vann daglig lenger. Da er det godt nok med et bytte før du har fisk /dyr oppi.

Pass på at du ikke kjøper for mange dyr om gangen, da kan du også få forgiftninger. Plutselig hopp i mengden avfallsstoffer i et filter som nylig er innkjørt er en risiko å ta.
Når du skal kjøpe fisk, så kan det være greit å begynne med et ancistruspar når forgiftningene er borte, deretter kan du kjøpe 2-3 fisk igjen etter et par uker. Skal du kjøpe stimfisker, ville jeg gått for et antall på 6-8 fisker i første omgang. Kjøp fiskesorter som er hardføre.

Artemia
Hvor lenge bør det stå slik, før jeg har i fisk? SKal pumpa stå på? Er det nok med bare grus/planter/vann eller er det noe annet jeg bør har i akvariumet i innkjøringsfasen? Har lest noe om løv, men er vel ikke rette årstiden for det her:)

Som nevnt tidligere: 3-4 uker Med pumpa på hele tiden. Skruer du den av, vil bakteriene dø ganske raskt. Bakteriene er avhengig av sirkulasjon, ellers vil de dø, og du har de samme problemene på nytt.

Lykke til!

Og der ser jeg at du har fåått svar mens jeg skrev... Jaja, du får det inn med teskje, da...
skal du bytte pumpe vil jeg anbefale at du får deg en fluval 3+ pumpe, den er ypperlig, har selv en fluval 3+ i 120 literen til 5 åringen..
hadde en fluval 4+ og da slet fiskene med å svømme rundt i karet...


syns du er flink...
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Henning Evensen
Reklame for plussmedlemskap