Praktbotia og ich parasitter (white spots) (side 2)
Postet 13.01.09 kl 00:25
Postet 13.01.09 kl 00:29
A9taL: Ja det er mange som har lykkes med varmekur på Botia. Men dette er ikke normalt så lurt. Trådstarter har prøvd kuren, og det har ikke vært vellykket. Det var det heller ikke hos meg. Det finnes ingen fasit ang fisk eller medisinering, men det er litt for mange Botia-entusiaster som ikke har lykkes med varmekuren, til at det er tilrådelig å prøve.
Ja, Tender, ser han har prøvd varmekuren, og han ble prikkefri. Mulig jeg ikke var helt tydelig i mitt første innlegg. Men jeg mente hvertfall at det meget normalt å måtte gjenta denne kuren, tror jeg måtte det 3-4 ganger, før de sluttet å komme tilbake igjen hos meg.
Mener nå at det fungerer når det viser seg at prikkene blir borte ved varme. Men meg hjalp ikke medisin overhodet på botiane (men den funka godt på gullfisken i et annet kar).
Er i utgangspunktet ikke stor fan av medisin, i dette tilfellet må han mest sannsyling overdosere, og gjenta kuren flere ganger. Mye bruk av medisiner skaper resistente bakterier.
Ville bare komme med min erfaring på varmekuren, den og praktbotia var et godt valg i hvitprikksammenheng.
Postet 13.01.09 kl 00:43
Postet 13.01.09 kl 00:44
I en tidsperiode på rundt 1- 2 uker, vil du være sikker på at parasittene er drept av UV, dog ved riktig bruk. I tillegg hyppige vannbytter, samt Noraq Akvariesalt. Ta hensyn til at P.Botia er skjelløse fisker.
Kan behandles med fortynnet formaldehyd (HCHO), malakittgrønt eller eller metylenblått. Det selges mange produkter mot hvitprikk i akvarieforretningene. Siden parasittene har en livssyklus som gjør at de i perioder er immune mot medisinene, bør behandlingen vare i flere dager.
Hvitprikk er en god grunn til ikke å ta ville fisk eller andre dyr direkte fra naturen oppi akvariet uten lang karantenetid.
Kan behandles med fortynnet formaldehyd (HCHO), malakittgrønt eller eller metylenblått. Det selges mange produkter mot hvitprikk i akvarieforretningene. Siden parasittene har en livssyklus som gjør at de i perioder er immune mot medisinene, bør behandlingen vare i flere dager.
Hvitprikk er en god grunn til ikke å ta ville fisk eller andre dyr direkte fra naturen oppi akvariet uten lang karantenetid.
Postet 13.01.09 kl 00:59
Endret: 13.01.09 kl 01:03
A9taLJa, Tender, ser han har prøvd varmekuren, og han ble prikkefri.
Nei, det ble han ikke Prikkene forsvant ut av syne, men de kom tilbake når kuren ble avsluttet. 3-4 ganger med varmekur tilsvarer ekstremt lang behandlinstid, og det liker botia slett ikke. Noen måneder med temp over 32 er ikke bra for botia.
Hvorfor finne opp kruttet på nytt igjen? Hvitprikk kan sammenlignes med en forkjølelse/influensa. Jævlig ubehagelig når det står på, men kan som regel kureres ganske greit
EDIT: "samt Noraq Akvariesalt". Er dette et nytt vidundermiddel mot Hvitprikk?? Har aldri hørt om det.... Hvis det er vanlig akvariesalt: STYR UNNA. Botia liker ikke salt på noensomhelst måte.
Endret: 13.01.09 kl 01:01
Varmekuren funker på botia, ingen tvil om det. Virker bare som om det alltid er 2-3 parasitter som mirakuløst nok overlever og dukker opp igjen på botiaen så snart tempen senkes (aldri på andre fisk). Hvis Esha ikke virker skal jeg prøve varmekur som avsluttes med et døgn med 33-34 grader, mistenker at mine parasitter overlever noe høyere temp. Men bare som siste utvei, vil ikke plage fiskene.
Kjetil EriksenVarmekuren funker på botia, ingen tvil om det. Virker bare som om det alltid er 2-3 parasitter som mirakuløst nok overlever og dukker opp igjen på botiaen så snart tempen senkes (aldri på andre fisk). Hvis Esha ikke virker skal jeg prøve varmekur som avsluttes med et døgn med 33-34 grader, mistenker at mine parasitter overlever noe høyere temp. Men bare som siste utvei, vil ikke plage fiskene.
Ehhhh... hvis det kommer tilbake prikker på Botiaene, så funker det vel ikke? Selv om de synlige tegnene forsvinner en kort periode....??
PS: Ett døgn med kur etter mangel på prikker er altfor lite ved varmekuren. Det har du jo selv sett?
Postet 13.01.09 kl 01:05
tender, Når man gir fisken medisin så skal den alltid gis flere dager etter at fisken er sympstomfri. Om du kutter ut kuren så fort siste cyste har falt av fisken risikerer du også her at du ikke har fått tatt knekken på alt.
Varmekuren gjør syklusen raskere og tar rotta på all parasitt som er i andre stadie, men den kan ikke drepe parasittene som er i de andre stadiene, er jo nok med at en liten jævel unnslipper så er det pån igjen. Derfor må den ofte gjentas over en viss periode, gjerne opptil 4-6 ganger før alt er over. Gjentakelse skjer ofte ved medisinbehandlig av hvitprikk også.
Må forklare litt ekstra (igjen), jeg hadde hvitprikk i ca 2 mnd totalt. Jeg brukte 1 mnd på å behandle med medisin, dette uten resultat. Den siste måneden kjørte jeg varmekur og fiskene ble endelig friske. Det har overbevist meg.
Jeg mener absolutt at esha er bra medisin, jeg har hatt bruk for den ved noen anledninger, både 2000 og exit, så det er kjekt å ha i huset. Men når det gjelder hvitprikk og praktbotiar så er jeg ikke i tvil om at varmekur er beste løsning.
Varmekuren gjør syklusen raskere og tar rotta på all parasitt som er i andre stadie, men den kan ikke drepe parasittene som er i de andre stadiene, er jo nok med at en liten jævel unnslipper så er det pån igjen. Derfor må den ofte gjentas over en viss periode, gjerne opptil 4-6 ganger før alt er over. Gjentakelse skjer ofte ved medisinbehandlig av hvitprikk også.
Må forklare litt ekstra (igjen), jeg hadde hvitprikk i ca 2 mnd totalt. Jeg brukte 1 mnd på å behandle med medisin, dette uten resultat. Den siste måneden kjørte jeg varmekur og fiskene ble endelig friske. Det har overbevist meg.
Jeg mener absolutt at esha er bra medisin, jeg har hatt bruk for den ved noen anledninger, både 2000 og exit, så det er kjekt å ha i huset. Men når det gjelder hvitprikk og praktbotiar så er jeg ikke i tvil om at varmekur er beste løsning.
Postet 13.01.09 kl 01:22
A9taLNår man gir fisken medisin så skal den alltid gis flere dager etter at fisken er sympstomfri.
Finnes mange medisiner som overhodet ikke skal gis lenger enn oppgitt på pakningsvedlegget. Eller snakker du utelukkende om hvitprikk-medisin?
A9taLnår det gjelder hvitprikk og praktbotiar så er jeg ikke i tvil om at varmekur er beste løsning.
ja det lykkes åpenbart hos deg. Og det er bra Men jeg betviler faktisk at det er en fremgangsmåte å anbefale, da min egen erfaring, samt de som garantert har hatt Botia langt lenger enn deg, fraråder dette. Sykdomsbehandling er invividuellt betinget, men trådstarter sliter fortsatt med hvitprikk. Da er det særdeles uklokt å anbefale noe utifra en enkelt erfaring, kontra råd fra erfarne akvarister.
Men for all del; trådstarter må gjerne kjøre videre på varmebehandling for min del. Men jeg tviler på at Botiaene vil sette pris på det. (eller bli friske før de dør, for den del)
Postet 13.01.09 kl 01:36
Endret: 13.01.09 kl 01:52
Postet 13.01.09 kl 02:02
Da økes jo bare fiskens kvaler? Det hjelper ikke å holde parasitten i sjakk, den må knekkes fullstendig. Jo raskere, jo bedre. Det er ikke bare synlige "prikker" som er problemet. Fisken får ofte pusteproblemmer og sliter voldsomt ved hvitprikk-smitte. På meg høres det ut som om du ikke har klart å holde kontinuerlig temp over 32 grader. Den perioden tempen har vært høy nok, så har prikkene blitt redusert, men den korte perioden vannet har sunket under 32 så har hvitprikken blomstret opp igjen. Det er det som er så slitsomt med tempkuren. Både for fisken og akvaristen...
Ifølge pakningsvedlegget skal man ikke bruke UV under behandling med Esha.
Ifølge pakningsvedlegget skal man ikke bruke UV under behandling med Esha.
Postet 13.01.09 kl 02:11
Postet 13.01.09 kl 15:37
Postet 14.01.09 kl 01:29
Postet 14.01.09 kl 20:06
Botiaene er erklært friske Absolutt ingen antydning til hvitprikk.
Ser ut som UV-filteret kombinert med 1/4 dose akvariesalt tok knekken på faenskapet. Eshaen kom i dag, men kommer ikke til å bruke den. Kjekt å ha i tilfelle nytt utbrudd (skal unngås for enhver pris).
Skal ikke Praktbotiaene være nattaktiv? Mine er ihvertfall ikke det. De sover i en klynge under en rot (alle ser døde ut) om natten. De kommer ut når lyset skrur seg på om morgenen.
Ser ut som UV-filteret kombinert med 1/4 dose akvariesalt tok knekken på faenskapet. Eshaen kom i dag, men kommer ikke til å bruke den. Kjekt å ha i tilfelle nytt utbrudd (skal unngås for enhver pris).
Skal ikke Praktbotiaene være nattaktiv? Mine er ihvertfall ikke det. De sover i en klynge under en rot (alle ser døde ut) om natten. De kommer ut når lyset skrur seg på om morgenen.
Postet 15.01.09 kl 17:20