Ingebjørg`s spørre tråd (side 2)

skifter 30% av vannet hver dag fra før
pga Ancistrus`en sin avføring legger seg som eit svart teppe i bunnen
Inaktiv bruker
Ingebjørg
da er nitritten komt snikende- ligger på den oransje skalaen what to do?


Må si at det skader ikke å lese litt her inne på forumet om oppstart av akvarie. Har man investert såpass mye i hobbyen pålegger det en å lese og sette seg inn i tingene også
Ingebjørg.

La meg spørre deg, har du lest om forskjellige sykdommer som kan oppstå og behandling av disse?

Har du medisiner liggende i tilfelle du trenger å behandle sykdom?

Hva gjør du om du plutselig oppdager en lekkasje fra karet?

Har du nok bøtter til å skifte vann på akvariet og er de helt rene og ikke brukt til gulvvasken?

Det er masse som kan skje med akvariet men jammen er det mye som kan forebygges også.

Ikke sant?

Mvh
Kai R.
Inaktiv bruker
Ingebjørg
skifter 30% av vannet hver dag fra før pga Ancistrus`en sin avføring legger seg som eit svart teppe i bunnen


Bytt mere vann.
Det finnes ikke noen annen mirakelkur.
kairo
[QUOTE=Ingebjørg]da er nitritten komt snikende- ligger på den oransje skalaen what to do?


Må si at det skader ikke å lese litt her inne på forumet om oppstart av akvarie. Har man investert såpass mye i hobbyen pålegger det en å lese og sette seg inn i tingene også
Ingebjørg.

La meg spørre deg, har du lest om forskjellige sykdommer som kan oppstå og behandling av disse?

Har du medisiner liggende i tilfelle du trenger å behandle sykdom?

Hva gjør du om du plutselig oppdager en lekkasje fra karet?

Har du nok bøtter til å skifte vann på akvariet og er de helt rene og ikke brukt til gulvvasken?

Det er masse som kan skje med akvariet men jammen er det mye som kan forebygges også.

Ikke sant?

Mvh
Kai R.

Tar ting etter hvert eg, oppstår det eit problem, så undersøker eg hva eg skal gjøre med det.
Blir fisken syk, så nei, har ikkje eit medisin skap full av medisiner til fisken, men da reiser eg til dyrebutikken som er 5 min bortafor meg å skaffer det.
Bøtter har eg ja! Men bruker ikkje bøtter til å skifte vann på akvariumet, bruker slange til å ha i vasken og reine bøtter til å fylle i nytt vann!

Så takk for det fine leksjonen din
Hei ! Det er ikke så enkelt å være færsk ! Leksjoner er kanskje ikke det hun trenger nå! Forum for nybegynner skal man tørre å spørre uten å få kjeft og miste motet helt ! Håper du får has på problemet ditt Ingebjørg.
Inaktiv bruker
Ingebjørg
Så takk for det fine leksjonen din ;)


Det var da så lite.

Bare spør så skal det vanke mer kritikk

Kai R.
Gjør som Kairo sier samt at du kutter ut foringen for et par dager.
Salt?
hører at ein kan ta ei ts salt i hver 50 liter i eit nyoppstarta kar for å motvirke giftigheten av nitritt ??
Ingebjørg
hører at ein kan ta ei ts salt i hver 50 liter i eit nyoppstarta kar for å motvirke giftigheten av nitritt ??


Du bør være forsiktig med å bruke salt siden noen fisker er svært ømfintlig mot salt.

Utdrag fra artikkelbasen: "Det ALLER viktigste du må passe på i akvariet ditt er NO2 (nitritt). Dersom nitritten slår ut med mer enn 0,3 på testen din, må du bytte 20-40% av vannet med friskt vann hver dag inntil verdien stabiliserer seg på ett nullnivå, ellers risikerer du at alle fiskene dør av forgiftning."
nivået er fortsatt på 0,3, men er komt opp på det oransje feltet i steden for det gulet, på fargetest arket
Inaktiv bruker
Ingebjørg
nivået er fortsatt på 0,3, men er komt opp på det oransje feltet i steden for det gulet, på fargetest arket

På gult felt er nivået under 0,3 mg/l
på 0,3 er det 0,3++ mg/l
Dvs at noe er i gjære og du må passe på. Bytt 50% vann og følg med på testene.
Hei igjen!

har et spm, når nitritten har gått fra det røde feltet, 0,8 ml/l - til ned til det gule feltet 0,3 ml/l- er det da ok å fylle på et par guppyer?
Inaktiv bruker
Ingebjørg
Hei igjen! har et spm, når nitritten har gått fra det røde feltet, 0,8 ml/l - til ned til det gule feltet 0,3 ml/l- er det da ok å fylle på et par guppyer?


Hei igjen Ingebjørg.

Jeg ville ikke ha hatt i mer fisk enda hvis du har hatt nitritutslag.
Grunnen til at du har fått nitritutslag er jo at det er mere skadelige bakterier i karet (ammonium) enn det er bakterier som bryter ned disse.

Hvis du setter inn enda flere fisker nå er du tilbake til start.
Mat
når kan e begynne å gi fisken mat igjen?
ha gått 3-4dager uten mat pga nitritt
nitritt nivået er på det oransje feltet
Du må bytte vann og ikke mate til nitritt er på null (altså knall gul farge på tetra dråpetest). De kan fint klare seg i minst like mange dager til uten mat

Regner med at du har daglige vannbytter nå
ja, bytter 30-40% hver dag
Problemet med å mate nå, når du har nitritt, er at mat øker avfallsmengden. Og siden du allerede har nitritt er det ikke nok bakterier til å bryte ned de avfallet som er der akkurat nå heller. Så mat vil forverre situasjonen slik den er per i dag.

Siden folk er på ferie i to uker uten å mate fisken, ser jeg ingen problemer med å fortsette vannbyttene og null fóring en stund til.

Ny fisk kan du ikke sette i før nitritten er på 0, selv etter at du har begynt å mate igjen. Først da kan du være sånn noenlunde sikker på at filteret tåler belastningen, og bare kjøpe inn et par fisk i slengen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap