Økosystemet (side 2)

Fortsatt ingen guppy-yngel, trodde de ikke kunne bli noe tykkere jeg! magen er jo snart 75% av fisken :P

Men hun spiser fortsatt mat når hun får, så er nok en stund til enda... spennende... har aldri hatt yngel av noe slag før, men tror nok at spenningen av guppy yngel går over, siden de kan få 1 gang i måneden :S

Bra butikken her tar imot

Har kjøpt noen store krukker med hull i, som jeg tenkte malla skulle ligge i, for Regnbuelaboene har okkupert den gamle, men den gikk ikke, Sjokkis har gravd seg en egen hul UNDER krukkene! hehe, laget seg en fin liten grotte under hele greia...
men krukkene ser fine ut de, algespiserene liker å gjemme seg i dem

Har hatt en liten nitrittutviklin, var oppe på 0,4 men etter vanbytter var den nede på 0,2 idag Fått litt rare alger også, laaange tråder som ser ut som hår, bare 3-4 stk. så jeg plukker de ut, men kommer tilbake ganske raskt!
Har ingen andre synlige alger

SAEene mine har vokst! er nå større en KAE, som var størst i begynnelsen! tipper de er 4cm. store...

Venter spent på om butikken kan få tak i pterophyllum leopoldi (får vite på torsdag)... hvis ikke har jeg en som skal oppover hit fra oslo, som kan ta med seg til meg! utrolig snilt men det blir i mars først....
Må legge inn et bilde jeg tok idag, av mine to undulater, som lever i sin verden, over fiskene sin verden....

Fikk forresten guppy-yngel idag, 4stk. veeeldig små

for fort vokser de mon tro????
noen som vet?
De er kjønnsmodne rundt tre-måneders alder. Les mer om guppy her.
guppy-yngel vokser først ganske fort men så jevner det seg ut, men du skal ikke regne med du blir for plaget av yngel fra guppy iallefall oppi det karret, for sjokolademalla spiser de som drops :/ siden de legger seg ned i bunn etter fødsel så ligger de godt til for at den snuser dem opp og spiser dem..den vil forresten bli så stor sjokolademalla at den godt kan spise voksen guppy også..jeg flytta alle mine guppy ut da jeg fikk gravide hunner for da fant jeg ut hva sjokolademaller liker til middag

labeoen (gullhaien) og evt scalarer vi også forsyne seg godt av yngel. så hvis du vil ha oppdrett på guppy bør du kanskje flytte dem ja. huff, det er ikke greit å ikke vite slikt før man kjøper fisk..har såå gjort dette selv også..
sunikol
siden de legger seg ned i bunn etter fødsel så ligger de godt til for at den snuser dem opp og spiser dem


Det er nok feil. Guppy-yngel trekker oppover. Det er derfor bl.a flyteplanter anbefales til de som ønsker å berge mest mulig guppy-yngel
det var da rart..alle mine yngel lå i bunn de første dagene etter fødsel til tross for flyteplanter...
Det er godt mulig dine yngel gjorde det. Det er jo individuelle forskjeller. Men Guppy yngel trekker opppover, på generelt grunnlag
Jeg har et lite yngel-kar, som jeg har 4 små-guppyer i nå, og det er forskjellig atferd på de, tre stykker svømmer rundt på bunnen, mens den andre ligger helt oppe med overflaten.. kanskje det er kjønnsforskjell?

Min sjokolademalle får tabletter og snegler til mat, den er ikke så glupsk som jeg har lest om andre sjokomaller... faktisk litt slapp, jeg har sett på den etter lyset er av, og den kommer fram og legger seg midt på sandbunnen..........

Men jeg vil ikke ha oppdrett på guppy heller, de som overlever, de overlever, resten får bli mat... men har et lite kar på si, som sagt... så litt oppdrett blir det nok

Men hvordan er det med innavl på guppy? har lest at arten har lidd litt under dette...
Idag henta jeg meg 6 malaysiske sandsnegler gratis av en bruker her inne på forumet (takk stellapearl!)

De fant seg til rette med en gang og graver seg lange spor i sandbunnen min
Idag hadde jeg et 30% vannbytte, og slamsugde over 20pestsnegler, i samme slengen..

Det var fortsatt 20-30stk. igjen når jeg var ferdig, men det litt kaldere vannet fikk faktisk sneglene til å starte å krype opp på glasset, og da fikk tok en morder-runde og trykte inn skallene på 10-15stk.

Det var god mat for guppyene, de hadde ikke fåt kvelds ennå, så de spiste alle sneglene, og spytta ut skallene...

Ellers har sjokomalla mi bestemt seg for å lage seg en hule under den hula jeg kjøpte til den i utgangspunktet :P men et hjem er et hjem!

Guppy yngelen vokser raskt, og nå er alle guppymødrene gravide igjen... håper butikken her tar imot guppy...! må sjekke imorgen, da skal jeg ned og høre om de har hatt noe suksess med å få tak i dvergscalare
Var på butikken idag og kjøpte ny filtervatt til det innvendige filteret mitt.. det hjalp utrolig mye på sirkulasjonen

Men har lyst på en pumpe til, hvis jeg får tak i de berømte dvergscalare, skal jeg nok gå til innkjøp av en Fluval2+ og ha den på motsatt side av karet tenker jeg...

Men da tror jeg guppyene får finne seg et annet kar...
Får se om jeg skal kjøpe en 60-80l. til de

PS: har guppy-yngel til salgs!
HEI!

Har nettopp komt igjen etter å ha spilt innecup i hallen idag... vi vant greit...

Akvariemessig har jeg snakket med tender her inne på forumet og han kan ta med dvergscalare til meg!!!

Det blir utrolig spennende, og ikke minst om jeg får til oppdrett, dvergscalare fins ikke her på disse kanter engang så...

Lurer på å kjøpe et artskar på 250-300l. til de, men jeg får ha de i 180l. foreløbig, flytte guppyene og sjokomalla til et annet kar tenkte jeg.. får kjøpe meg en 60 liter, som de får kose seg i foreløbig...

Synd de koster så mye. ca. 1500,- for 6stk.... så får legge av litt neste måned og måneden etter, og kjøpe et stort og flott artsakvarie senere..!

Tenke seg til, for 3 måneder siden skulle jeg bare prøve ut om jeg likte denne hobbyen, og er nå hekta!!!!!!
Halefinnen til guppy-hannen har grodd tilbake til sin tidligere prakt

Har også fått mer dreis på vallisnera nana etter at sirkulasjonen ble bedre...
Har ringt Tam alna og lagt av 7 dvergscalare!

Tender kommer opp hit en tur, og er så snill at han tar de med i isoporkasse til meg i starten av mars... det blir spennende!!

Prøver å få tak i et brukt akvarie, for å flytte noen fisk over, så det blir mer plass til leopoldi, men er vanskelig å få tak i på disse kanter!!!

får kjøpe et nytt.. men det blir da noe mindre
Idag flytta jeg over guppy yngel (4stk.) over i 180l. så får de vokse litt til før dyrebutikken får de...

Kjøpte også [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=50&produktid=3425&Navn=13. Filtermatr]Biostein[/URL] til juwel pumpa mi igår, og kjøpte også en sigma +3 (500l/t) som jeg skal kjøre inn i karet, til dvergscalarene kommer, slik at karet tåler den ekstra belastningen...

Jeg skal kjøpe et artskar til leopoldi når jeg flytter i mai, fikk et tilbud på 450litere med dyredama og igår, hun ville ha førsterett på evt. leopoldi yngel så regner med at det blir kjøpt en 450l. etter at jeg har flyttet til nytt hus!

Ellers går 25l. min med bare maylaysiske sandsnegler, etter at guppyyngelen flyttet...

Noen som har tips/erfaring ang. sigma pumpa?
Idag kom jeg hjem til minst 10 guppy-yngel i 180l.! begge damene måtte ha fått samtidig.

Jeg fanget 3-4 stk. og tok de over i 25l. der de får vokse, men resten får overleve i storetanken... bra med planter der, så det går nok fint
Men guppyene må vike for leopoldiene når de kommer... selv om jeg har en ekstra pumpe, synes jeg at scalarene må få fred, eller omvendt.

Skal kjøre ned med de mellomste yngelene imorgen tror jeg...

Skal jobbe på lørdaf, og neste lørdagene framover, slik at jeg kan kjøpe en 400-500l. til leopoldiartskar i mai
Har nå fått inn sigma pumpa, som får kjørt seg inn til leopoldiene kommer 4.mars

Den ser ikke så fin ut akkurat, men den virker som en kjempepumpe! likte at filteret er åpent, slik at algespiserene kan beite på det, og det blir lett og holde rent, da jeg kan vaske svampene i intervaller...

Ellers nå når guppy-yngelene har voskt litt, har vi telt nærmere 35-40 stk.!
Har visst vert en massefødsel en natt... men alle guppyene må ut til leopoldiene kommer, har et lite dilemma der... tror jeg skal kjøpe en 60l./m. utstyr fra dahls dyrerike... 860,- med frakt! må være norges billigste...

så ellers tenker jeg mye på 450en jeg skal kjøpe som artskar til leopoldiene i mai..
Hvilke fisker som skal få lov å gå med dem... skal kun ha bunnfisker.. plantespisende maller, pleco, gibbisebs... hovedsaklig nattaktive..

Noen som har en tanke om rolige bunnfisker, som samtidig er interresante???

Tenkte å ha en slags "dobbel bunn" med steinhuler og sand nederst, og bygge over de med røtter og lignende, og plante en del planter oppå der igjen.
Glemte å nevne at den ene Kin. algespiseren min fortsatt er 50%mindre enn den andre... selv om den ikke er syk...

Noen andre som har opplevd så ulik vekst på samme fisk???
Økosystemene
Har vert og kjøpt et hjemmelaget kar på ca. 140l. på søndag, som skal fungere som midlertidig guppy-hjem til jeg flytter og får kjøpt meg et artsakvarium til pt. leopoldi De kommer i mars, så må snart sette opp denne 140l... heldigvis har jeg en halvinnkjørt pumpe i 180l. så skal flytte den over, da jeg ikke trenger den der mer..

Skal bli litt styr å flytte, men godt når det er ferdig

Tenker mye på et 450l. leopoldi oppsett for tiden, det skal bli et klassekar!
har mange ting på gang samtidig du )
spennende tråd!
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap