Fiskesammensetning i et nyoppstartet akvarium. :) (side 2)

Om jeg har forstått deg rett så er karet ditt på 285 liter og det eneste filteret du har er en innvendig Fluval 4?

Dette filteret passer i følge produsenten til et akvarium på maks 215 liter, men dessverre så tar de litt hardt i når de skriver anbefalingene sine. Jeg ville sagt at et slikt filter hadde passet bedre til et akvarium på rundt 100 liter. Enkelt sagt, dette filteret alene er for lite til å takle avfallet i et akvarium på den størrelsen. Her kan du lese mer om filteret ditt.

Løsningen er å bytte til et større utvendig filter, eller kjøpe et ekstra og kjøre begge to samtidig.
Er vel ikke helt enig med deg tender, at vannet er helt uten betydning hva bakteriekultur angår. En del av de bakteriene som sitter i "gørra" i filteret følger jo med ut igjen i akvariet og er en del av kulturen i vannet. Jeg har starta opp ett par akvarier ved kun å ta 1/3 vann fra et godt innarbeidet akvarium. Det tar da ikke lange tiden før det har etablert seg en god koloni i filteret. Oppkjøringen av disse har gått uten problemer takket være "godt vann" og ikke noe annet.
Lars. Jeg har dessuten en AM-Top stående som jeg hadde i akvariet mitt før. Det er en etterligning av Eheim sine filtere. Etterligningen er kun på utseende så den har på langt nær samme kapasitet, men sammen med fluvalen din vil det nok være tilstrekkelig filtrering. Om du er int. kan du få den for en hundrelapp.
Det var det filteret som fulgte med når jeg kjøpte akvariet, men det viste seg etterhvert at det ble i minste laget, så jeg bytta til en Fluval 405 som er ei virkelig "gullpumpe" i forhold.
Med tanke på at jeg er ny her og har hatt samme problem i dyrebutikken som forumstarter så skriver jeg her. jeg også fikk beskjed om at easybalance og safestart gjør at jeg kan ha fisk i fra dag 1. det vil si, jeg fikk 3 pansermalle, 1 stk sånn sugefisk og 2 andre lange tynne bunnfisk. idag, ca 3 uker etter jeg fylte vann i akvariet for første gang er det bare den ene sugefisken igjen av de. har også fått 3 silvedollar, 4 scalare og 4gurami oppi der.

fiskebutikken sa det var trygt.

2 silverdollars og 2 gurami har takket for seg selv 4-5-6 dager. ja i tillegg til bunnfisken som har takket for seg.

kanskje vi begge nybegynnere kan lære noe av dette.
med maller fikk jeg beskjed om å vente pga det er så godt som ikkeno mat på bunnen nå i starten.. mine virker friske foreløpig men nå jeg skifter vann som en gud om dagen for å hindre nitritt etter det jeg har fått beskjed om å gjøre.. jeg tar den pumpa jeg helge...orker ikke skrive humlepung
Plussmedlem
larsh
med maller fikk jeg beskjed om å vente pga det er så godt som ikkeno mat på bunnen nå i starten..

Maller kan være så mangt...
Mat til maller er ikke noe som dukker opp av seg selv på bunnen etterhvert (hvis det er det dyrebutikken har fortalt).
Også disse krever at du kjøper fôr tilpasset deres behov.
Algespisende maller har selvfølgelig ikke så mye alger å spise i begynnelsen, men de fleste av disse trenger også f.eks. tabletter og grønnsaker i tillegg.
I alle tilfelle så bør du ikke introdusere maller (eller andre fisk) i karet før filteret er innkjørt. Det er den egentlige grunnen - ikke at det er matmangel
Da slenger vi oppi litt filtergørr og fyller den med vann fra mitt akvarium når du henter den, så er nok vannet ditt fint i løpet av null komma svisj tenker jeg. Jeg er hjemme i kveld om du har tid da. Sms meg på 98483430.
Mvh Helge. (For jeg orker heller ikke skrive Humlepung
Ps. Du får også et Palett par på kjøpet, når de blir store nok til å selges.
Ny fisk
hei. satte inn en gurami til i dag..det skal være en hann for tror jeg har to hunner fra før..men nå har de nappet masse fra finnene på nykomlingen i løpet av kvelden så den bare gjemmer seg å står stille å sturer.. er det null sjans for at den greier seg eller åssen er det? de bare svømmer bedagelig etter stakkaren og napper i filler finna...
Kjøp en ammoniakk-test!
Det siste kan jeg ikke svare deg på.

Men er selv nybegynner og må bare si at det er all grunn til å høre på de rådene du får i forumet her.

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha kjøpt en ammoniakktest, en NH3/4-test.

Jeg fikk aldri utslag på nitritt. Derimot holdt ammoniakk på å ta kverken på fiskene mine. Hvis du har litt basisk vann med PH over 7, får du det før du får nitritt i karet og det er minst like farlig som nitritt.

Derfor er det gull at du nå bytter vann hver dag.

Jo flere fisk, desto mer ammoniakk.

guramien var dau i dagtidlig så da får det bare være de to damene som er der for de er hvertfall venner... å jeg som var snill å kjøpte mann til dem så bare dreper de den....er vel blitt lesbiske ell no da.. snufs
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap