Reparere med silikon + spørsmål om filterstr. (side 2)

Å silikonere er mye enklere enn det høres.

Viss du vil være sikker på å slippe silikon-rot på glasset, så kan du bruke maskeringsteip.

Sprøyt på silikon, spytt på fingeren og glatt ut fugen. Tørk av fingeren på et papir ved behov. Slik fortsetter du til du er ferdig.

Min mann brukte 10-15 minutter da han fikset 90-literen vår. (Ingen av oss hadde gjort dette før). Da hadde vi riktig nok brukt en del tid på å få bort den gamle silikonen først.

Til 90-literen brukte vi en silikon-tube. Så du må nok regne med flere, men jeg vet ikke helt hvor mange.

Det fine med å handle på Clas Olson er at du kan få pengene tilbake om du leverer inn igjen varen innen 21 dager etter at du har kjøpt det. Så viss du kjøper for mange tuber, så gjør det ikke noe.

Silikon-fugene i 90- literen vår er ca. 2 cm tykke, og så litt ekstra i hjørnene. Jeg vet ikke om fugene burde være tykkere i et så mye større kar. Om du søker på silikonfuger finner du det kansje ut...

Det kan være lurt å sjekke hva slags fisk som er på de lokale dyrebutikkene, og så sjekke de her. Viss du får en fin sammensetning øker det mulighetene for yngel, noe som er latterlig morsomt. Viss du er uheldig med sammensetningen kan det gi en del lite trivelige opplevelser. Og det kan være greit å starte med få fisker, heller enn for mange.

Lykke til!


Lykke til !
Inaktiv bruker
Åshild
Å silikonere er mye enklere enn det høres. Viss du vil være sikker på å slippe silikon-rot på glasset, så kan du bruke maskeringsteip. Sprøyt på silikon, spytt på fingeren og glatt ut fugen. Tørk av fingeren på et papir ved behov. Slik fortsetter du til du er ferdig. Min mann brukte 10-15 minutter da han fikset 90-literen vår. (Ingen av oss hadde gjort dette før). Da hadde vi riktig nok brukt en del tid på å få bort den gamle silikonen først. Til 90-literen brukte vi en silikon-tube. Så du må nok regne med flere, men jeg vet ikke helt hvor mange. Det fine med å handle på Clas Olson er at du kan få pengene tilbake om du leverer inn igjen varen innen 21 dager etter at du har kjøpt det. Så viss du kjøper for mange tuber, så gjør det ikke noe. Silikon-fugene i 90- literen vår er ca. 2 cm tykke, og så litt ekstra i hjørnene. Jeg vet ikke om fugene burde være tykkere i et så mye større kar. Om du søker på silikonfuger finner du det kansje ut... Det kan være lurt å sjekke hva slags fisk som er på de lokale dyrebutikkene, og så sjekke de her. Viss du får en fin sammensetning øker det mulighetene for yngel, noe som er latterlig morsomt. Viss du er uheldig med sammensetningen kan det gi en del lite trivelige opplevelser. Og det kan være greit å starte med få fisker, heller enn for mange. Lykke til! :) Lykke til !


takker for gode svar7forslag Åshild.
jeg har selv valgt å ikke silikonere dette karet selv, men god ide å maskere det, trur jeg går for det, så er jeg sikekr på at ikek silikonfugene blir så breda at de synes over rammekanten.
trur jeg går til innkjøp av to tuber til, har to, så med to til så blir det i hvertfall ikek for lite.
så får jeg heller levere tilbake det jeg ikke bruker, eller kanskje jeg finner noe annet til akvariet jeg har brukt for hehe.
Er endelig ferdig med å fjerne den gamle silikonen, mangler bare å vaske grundig over med aceton, men dette tar jeg rett før silikonen skal på, så slipper jeg at det blir noe møkk i mellom tiden. her er det viktige at ting blir riktig på 1.forsøk, har ikke lyst på et 540liters akvarium som llekker etter en sånn her jobb.
Det akvariet dere fikset, var det ramma kar, eller hel-glass? siden dere brukte så tykke fuger som 2cm, tar jo da 10 dager før det er gjennom herdet.

Angående fisk, så trur jeg de første innflytterne blig ett par malle unger fra en venn, neon tetra, og kanskje noen glassmaller, og en del snegler.
om noen er interesert i å bytte en malle(hvet ikke hvilken type det er men er en ganske vanlig art, antistrucs(?), det var feil skrevet ja,trur jeg skal kunne skaffe både vanlige, og albinoer om det skulle være interesangt) mot en malle så si i fra, sånn at jeg slipper in-avl i akvariet, det er ikke så morsomt.
Inaktiv bruker
Var på Tam Tam i fredrikstad i dag, fikk tilbud på Am_top filter, som skulle passe til akvarier på 500-550L til 559kr sa, leste på esken, og det samma stod der , men tenker jo da på at fabrikanten opplyser helt sikkert det absolutte maks antall liter?
Eller så fikk jeg tilbud på ett Am-Top filter som skulle passe til 650-700L, etter hav det stod på esken til rundt 1000kr.
Det jeg lurer på er å kjøpe to av den som er beregnet på 500-550L
noen som har noen andre forslag?
Dette hørtes bra ut for meg, siden jeg ikke vill legge mer i filter enn nødvendig, og 1100-1200kr høres bra ut.
Etter min erfaring så bør produsentens anbefaling alltid halveres for at filteret skal bli godt nok til et normalt belastet kar. Det vil si at du bør velge et filter som passer til rundt 1000 liter. Bare min mening dette
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Etter min erfaring så bør produsentens anbefaling alltid halveres for at filteret skal bli godt nok til et normalt belastet kar. Det vil si at du bør velge et filter som passer til rundt 1000 liter. Bare min mening dette ;)


det var akkurat dette jeg mente også, stoler ikke på fabrikentene, de sier gjerne at den passer til noe høyere volum enn den burde brukes til, setter inn noe som passer til 1000liter, da slipper jeg kanskje unna med 40% vann bytte i uka.
Vannbyttene blir de samme siden nitrat og en del andre avfallstoffer ikke brytes ned av filterbakteriene og må fjernes med vannbytter, men det du sparer arbeid på er vedlikehold av filteret, dvs filter- og slangerens. Har du stort nok filter så kan du greie deg med rens 1-2 ganger i året, eller sjeldnere, mot 4-5, eller oftere, med et for lite filter. Tro meg, du kommer ikke til å angre på akkurat denne investeringen.
Inaktiv bruker
ok, filteret bryter alltså ned amoniak(?), nitratt(?) og omdanner dette til nitat? er nitrat også giftig for fiskene?
om man ikke har stort nok filter, vill det ikke da bli for mye amoniak,nitratt, no2, og det der da? og hvilke andre gift stofefr finnes det?
I filteret brytes avfall ned til ammoniakk og deretter til nitritt, begge deler ganske giftige for fiskene. Deretter brytes også nitritt ned til nitrat som ikke er fullt så giftig, men som er skadelig i større doser (mengde over 15 bør unngås).

For mye belastning, dvs for mye fisk eller for mye fôring og i tillegg for lite filter kan gi skadelige mengder nitritt (muligens også ammoniakk/ammonium, men akkurat det er jeg ikke sikker på). Kortvarig løsning er daglige delvannsbytter og så må enten filterkapasiteten økes eller antall fisk og fôring reduseres.

Med tilstrekkelig filtrering så vil for mye belastning føre til større mengder av sluttproduktet, nitrat. Store mengder nitrat er skadelige for fisk, mindre mengder er anbefalt om man har godt med planter i karet. Nitrat er nemlig gjødsel for både planter og alger. Produseres det større mengder enn plantene tar unna blir det algene som koser seg. Mengder på rundt 10-12 er greit nok om man har planter i karet og man ikke holder fisk som er spesielt følsomme for nitrat. Overskuddet av nitrat fjernes ved ukentlige delvannsbytter (anbefalt 30%). Er overskuddet av nitrat så stort at det ikke kontrolleres av ukentlige vannbytter så er løsningen enten oftere bytte av vann og/eller redusering av antall fisk eller fôrmengde.

I tillegg så skiller fiskene ut andre avfallstoffer som ikke brytes ned på denne måten, både gjennom gjeller, hud, urin og avføring. Noen av disse surgjør også vannet. Gjennom å ha rutiner for delvannsbytter så holdes mengden av disse stoffene nede og gir gode forhold for fiskene.

Her og her kan du lese mer om hva som foregår i filteret. Siden du har et såpass stort kar så gjøres vannbytter enkelt og greit med en slange. Det er derfor ingen grunn til å grue seg til akkurat den jobben. Det går greit så snart man har fått sin egen rutine rundt det og ikke minst ser hvor fornøyde fiskene blir med nytt vann.

chr87
Det jeg lurer på er å kjøpe to av den som er beregnet på 500-550L


Ja, det ville jeg gjort. Eller enda bedre: to av det største filteret.

Siden karet er såpass stort, og siden du allerede er i gang med silikonen, så ville jeg også lagt varmekabler i bunn hvis jeg var deg. Disse bør silikoneres fast, ellers kommer de før eller siden opp gjennom grusen.
Hei igjen.

Beklager, men det med silikonfugene ble feil. De er ikke 2 cm tykke. Bredden er tilsammen 2 cm, 1 cm på hver side. Tykkelsen er bare noen mm. Det blir noe helt annet enn det jeg skrev...

Herdetiden fant jeg i en tråd her på AF.

Har noen nevnt at det kan være lurt å legge et underlag under sand/grus? Isopor eller et liggeunderlag passer fint. Da slipper du at steiner eller annen innredning ligger å presser rett på glasset, dermed reduserer du faren for sprekk.

Om du velger å legge tynn isopor, så anbefales det å varmebehandle kantene for å unngå at det smuler. Om du skal ha ciklider eller annen fisk som graver, ville jeg uten tvil valgt liggeunderlag.

Om du velger varmekabler, så bør de selvsagt festes på et evt. underlag, ikke under (har sett spørsmålet stilt av andre).

Håper du ikke har det for travelt med å få inn fiskene... Jeg vet det er vanskelig å vente, men det lønner seg.

Siden det ofte følger med pestsnegler på planter kan det være lurt å la plantene stå en uke eller to i en bøtte med vann. Da får evt snegle-egg tid til å klekke, slik at du får plukket de bort. En malle-tablett vil tiltrekke seg de ubudne gjestene...

Jeg vet dette med snegler ikke er noe du har spurt om, men jeg skulle ønske jeg visste det da jeg skulle starte.
Inaktiv bruker
takker for mange fine råd her, et utrolig bra forum, med mye hyggelige folk, som man får lyst til å møte faktisk.
Tante Astrid, tak for god info om filter systemet, mye av det viste jeg, men ble liksom litt mere "klart" for meg nå

Kampfisk: trur to av den største Eheim blir litt dyrt for meg akkurat nå, så går mest antagentlig for to pumper, en i hver kort ende, med utblåset pekende mot hverandre, om det ikke skaper for mye bevegelse i vannet. hvet ikke hvilken fisk jegs kal ha ennå, det kommer nok en post om dette senere, tenkte forumet skulle få en viss mydighet til å bestemme hva som skal oppi.

Åshild: trudde det var det du mente, regna ikke emd at fugen var 2cm tykk, det hadde vært veldig tykt hehe.
underlaget er planlagt, blir ett liggeunderlag, skal nesten sikkert ha fisk som graver litt, har du noen merke som apsser, som er trygt å bruke?

varmekabler er også allerede planlagt, legger dette, så får jeg se om jegs etter de på, må jo ikke bruke de, selv om de ligger der. bedre å legge de å ikke bruke de, enn å ikke legge de, også finne ut at jeg skulle ha gjort det.

komemr nok ikek til å vente en stund emd å sette inn fisk, her skal filteret få go tid(les det jeg mener er god tid hehe), er vanskelig å vente.
men lommeboka er ikke særlig tykk, så må bruke litt tid på å kjøpe alt som skal oppi, så kan kose meg litt med å plassere huler, skips-vrak, planter og sånt, mens filteret står å godgjør seg. så har jeg jo noe å gjøre mens dette pågår. og sitte å lage kokos huler, og sånt noe, må jo ha noe å gjøre i vente tiden.

har hørt om disse sneglene, men når jeg får det problemet(ja NÅR jeg får det, regner ikke med at jeg slipper unna), så introduserer jeg ganske fort prakt botia(var det ikke den som likte snegler godt?).

hvet ikke hvor mange poster under "nybegynner" jeg har lest, men trur vi fort snakker 500-600 i hvertfall, og det har vært veldig mye nyttig info der.



tusen takk for flotte svar, og konstruktive kmomentarer.
Inaktiv bruker
da er akvariet fylt med 10cm med vann foreløbig, test for å se om bunnen lekker, fyller forsiktig opp akvariet i løpet av dagen i morra tenker jeg, men godt å se at det foreløbig ikke lekekr, har stått i ca 30min. nå, følger med det uttover kvelden/natta
Lykke til.

Et tips, om det ikker nevnt. Legg papir under karet, gjerne brun-papir/dekkpapir (ved maling etc.) som endrer farge når det blir vått. Da slipper du å lure på om det "kanskje kjennes ut som om det er litt fuktig".
Inaktiv bruker
Humunukuapuaa
Lykke til. Et tips, om det ikker nevnt. Legg papir under karet, gjerne brun-papir/dekkpapir (ved maling etc.) som endrer farge når det blir vått. Da slipper du å lure på om det "kanskje kjennes ut som om det er litt fuktig".


det var en ide som kom litt sent, men ellers var den veldig bra, men står nå på ett sted som ikek gjør noe om blir vått, og lekker det så ser jeg det nok.
Det blir bare mye lettere å være "nærmest" sikker på at det er tett. Hvis du bare har fylt et par bøtter, ville jeg tømt og lagt papir og fylt på igjen.
Et håndkle, ensfarget, kan også gjøre samme nytten. Et tørt håndkle har en helt annen farge enn et som er vått, og våte flekker synes veldig godt
Jeg testfyller som oftest et akvarium stående på et ensfarget håndkle.
Smart! Et håndkle har man jo alltid.
Inaktiv bruker
I dag har jeg fylt vann i karet, og satt in en pumpe, det ble en AM_TOP professional anvdelig til 500-550L akvarium.
kanskje litt lite egentlig men det får holde til jeg får litt mere kroner igjen.
Det var bra jeg spurte hvilke filtermasse som fulgte emd, for det viste seg at det ikke fulgte emd noe, noe jeg egentlig regna med, eller hadde jeg ikke fått noe filtermasse, for trur ikke blondi på 20år hadde planer om å si noe om det.
Jeg fikk en boks med noe som heter fluval biomax, fik boksen, for jeg klagde på at jeg måtte stå i kø over 30min. bak en som skulle ha en shampo til bikja.
men denne boksen fylte jo ikke opp ene av filter rommene engang.
noen som har noen forslag å komme med til hva slags filtermateriale jeg egentlig bør ha? har to skuffer, i bunnen på den første lå det noe hvit filtervatt av en elelr annen type, mens i bunnen på nummer to lå det en svart filter, kunne se ut som den fine typen av den blå filtersvampen.
hva annet bør jeg ha enn dette og det der fluval greiene? eller er fluvalgreiene også noe jeg kan bytte ut?
bilde 1: før vann, bare bilteme blåse sand 0,1-0,7
bilde 2: påfylling av vann
bilde 3: sånn som det står nå
noe dårlig bildekvalitet kanskje, men jeg er ikke noe fotograf.
Inaktiv bruker
er det foresten normalt at punmpa bråker innimellom, høres ut somd en suger/spytter luft. kommer bare sånn innimellom hører jeg, er det jeg som har gjort noe feil? en feil på pumpa? eller bråker den bare sånn?
Jeg startet opp AMTop 3335 forrige helg. Så jeg har ikke lang erfaring, men kan jo gi deg et svar nå i natten, mens vi venter på de med erfaring.

Slik jeg har forstått det bør du i nederste kurven ha det mekaniske filteret med såkalt makaroni (keramiske rørbiter) i bunnen og skum-matta på toppen. Dette for å ta unna partikler etc.
I den neste kurven skal de biologiske filteret virke og du bør ha et porøst materiale der bakteriene kan bo. I ditt tilfelle BioMax. Oppå der legger du den matten som er av et slags filtervattmateriale.

Jeg så en diy-greie et eller annet sted der en kar klippet opp masse sugerør i 2-3cm lange biter for å lage "makaroni" til et filter, og brukte lavastein som biomedium.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap