Vannskifte med salt ? (side 2)

Er sjelden noe problem å bruke kaldt vann når man skal bytte vann på akvariene. Jeg gjør dette med alle mine kar, bortsett fra yngel kar. Som oftest så synker bare vanntempen med 3-4 grader og det er ikke noe problem.
Ok, det høres enkelt ut å slippe oppvarminga, men gjør jeg noe galt om jeg koker/ varmer for å temperere ?
Evt. hva tilsetter dere ved vannskifte ?
Da jeg var ny på akvarier fylte jeg kaldt vann i ei bøtte og tilsatte deretter varmt vann fra vannkoker til tempen var ca den samme. Etter hvert gadd jeg ikke det lenger og nå bare fyller jeg på med kaldt vann.

Har vannforbedringsmiddel som fjerne klor i bøtta før jeg fyller den, så blandes alt godt mens den fylles. Tilsetter ikke noe annet, og har aldri tilsatt salt.
Kitti
gjør jeg noe galt om jeg koker/ varmer for å temperere ?


Koking endrer vannkjemien. Hvis jeg har forstått det rett, splittes en del salter når temperaturen går over 60-70-80-90 grader. Jo høyere temperatur, desto flere typer salter går i oppløsning.

Dette kan måles på at KH går ned, og kan være dårlig for plantene. Virkningen på fiskene vet jeg ingenting om.
OK, så jeg kan bruke kaldt vann . Synes det høres kaldt ut, men enkelt. Hvilke vannforbedringsmiddel anbefaler dere ?
Kitti
OK, så jeg kan bruke kaldt vann . Synes det høres kaldt ut, men enkelt. Hvilke vannforbedringsmiddel anbefaler dere ?


Du trenger ikke tilsette noe som helst, så lenge du har vanlig norskt vann eneste grunnen til å bruke aquasafe er hvis vannet innholder mye klor, noe som stort sett ikke er noe problem i Norge.
Da prøver jeg det !
Tusen takk for de gode svarene
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap