Artemias akvarie (side 2)

Den lille hunn-paletten har blitt tøff i trynet. Hun hever finnene og jager platyer til høyre og venstre rundt om i karet, ved å nappe dem i halefinnen. Hun er faktisk OPPE i vannflaten og herjer. Hun kommer også bedre overens med palett-hannen nå. Han jager henne ikke no særlig lengre, og hun har definitivt sluttet å gjemme seg!!! Skal tro om hun begynner å bli kjønnsmoden? Hun var i allefall ikke så aggressiv tidligere:S
Hei, hvordan går det med karet ditt?
Ny start på akvarie-eventyret:)
Det gikk ikke så bra med akvariet mitt. Fisker døde i hopetall, og jeg skjønnte ikke hvorfor. Teoriene var mange, men da jeg til slutt likevel skulle flytte, lot jeg akvariet stå tomt. Fiskene var jo alle døde likevel, så tenkte begynne på nytt.

Så nå er jeg kommet meg inn i ny leilighet og akvariet er oppe og går igjen.
Vasket grus, kokosnøtter og selve karet med utstyr grundig, i varmt vann, før jeg fyllte opp og startet pumpa. Plantet også en del planter. Lot det stå i 2 mnd før jeg prøvde meg med en fisk. Den levde i nøyaktig 2 døgn før den døde. Både jeg og ungene var uhyre skuffet, og tenkte kanskje at det var en syk fisk. Så vi hadde massivt vannbytte og kjøpte en til en. Samme resultat. Fisken levde i nøyaktig 2 døgn, og så døde den.
Alle vannværdier var som de skulle. Temp, ph, ingen nitritt osv. Så tankene gikk tilbake til da problemene først startet maaaange mnd før. Fiskene begynnte å bli syke samtidig som jeg hadde kjøpt gullgrus på dyrebutikken samt ei rot. Rota og grusen hadde jeg vasket godt i varmt vann før jeg hadde dem i akvariet, og i følge dyrebutikken skulle de være trygge, men likevel......SÅ jeg kvittet meg med grusen, og har nå vanlig grus kombinert med noe lys korall grus. Byttet rikelig med vann og kjøpte 2 Leopard Danio. Nå 8 dager senere piler de fortsatt rundt i karet og virker stor-fornøyde Stolt jah:P
Bytter nå ei bøtte vann hvær andre dag, for å tynne ut evt giftstoffer som kanskje fortsatt er i karet. For sikkerhets skylt, og blir nok å fortsette med det i lange tider framover.
Venter lønning nå i dag, så da blir det strake veien til dyrebutikken for å kjøpe inn mer planter. Har hørt at planter også kan suge til seg stoffer fra vannet. Pluss, de er jo pene å se på da Bør vel også kjøpe inn noen venner til Leopardene mine, da de egentlig skal svømme i stim på minst 10 individer:-S Håper dyrebutikken har flere igjen...Turte ikke kjøpe så mange før jeg så hvordan det gikk. Vil ikke ha massemord på samvittigheten
Vurderer også å male baksiden av akvariet svart. Ser andre som har gjort det, og synes det er kjempepent
Så krysser fingre og tær for at akvariet endelig er friskt nå.
Å fjærne gullgrusen viste seg å bli en suksess Har nå 5 Leopard Danioer som har levd flere uker i beste velgående I dag gikk jeg til innkjøp av ei luftpumpe, slange og en brusestein. Har plassert noe jeg håper er en hunn og to hanner i ei bøtte, hatt klinkekuler i bunn og satt på brusesteinen. SÅ nå krysser jeg fingrene og håper det dukker opp noen egg nedi der

Eneste ynglematen de hadde på dyrebutikken var noe finmost pulver. Regner med at det ikke er hva dere kaller Infusiorer. SÅ blir tur på butikken i morra og kjøpe meg en banan og tørke skallet. Så får vi se om jeg får lagt noe babymat

Ser noen har tørket bananskall i ovnen, men dreper man ikke microorganismene på den måten?


Uansett. Danioene virker ikke videre happy for å svømme rundt i ei bøtte. Brukte halvparten rent vann og andre halvparten akvarievann, så vannet burde ikke være så alt for uvant for dem. Men Hoa har prøvd å hoppe ut, så har satt på lokk:S Synes ganske synd i Danioene akkurat nå, og føler meg noe slem ja:P
Så har jeg fjernet Danioene fra bøtta og fått dem tilbake i akvariet igjen. Tror de var glade for å være hjemme MEN synes da tydelig at jeg hadde 3 fisk oppi bøtta i går, og i morges da jeg sto opp, var det bare 2!?! Har hatt et glassfat over bøtta, så ingen skulle hoppe ut i løpet av natta, var et lite hjørne som ikke var tildekket, men da ville jeg vel funnet en fisk på benken eller gulvet, om den hadde hoppet ut...? Hvis ikke katta?.......hmm...........den lille sniken.....! Endten det, eller så har fisken klart å rulle seg under klinkekulene.....Så nå er jeg spent på om det dukker opp noe i bøtta, snart Aner egentlig ikke hvor lang tid det skal ta før man evt ser noe.
Fortsatt ingen tegn til yngel. Får se det ann en dag til Skjer det ikke noe til i morra, får jeg hive dem oppi igjen
Ser dårlig ut med yngel ja... Har nå gått 2 døgn siden jeg tok Danioene ut av karet, og ingenting ser ut til å ha skjedd. Så anntar jeg får Bytte ut vannet, skylle bøtta, og prøve igjen. Kanskje la dem gå litt lengre i bøtta denne gangen?

Aner fortsatt ikke om de er kjønnsmodne engang, hehe. Finner ikke noe sted om når Danioer er voksne...
Hmm
Første Danioforsøk: Hadde 3 fisker i bøtta, bare 2 var der da jeg skulle flytte dem tilbake. Jeg hadde et glassfat over bøtta, med bare et lite åpent hjørne. Katta var ikke inne. Hvor forsvant fisken??


I går hadde jeg 3 fisker i bøtta, atter en gang. Da jeg skulle flytte de tilbake i ettermiddag, var det kun 1 igjen!!??!!??WTF??

Igjen, hadde et fat over bøtta, katta var ikke der. Det ligger ingen fisker på gulvet, eller i nærhete. Hvor forsvinner fiskene??Er jo ikke LIK igjen etter dem engang.

Jeg ærklærer dette hærved for det Store Fiske Mysteriet...:!
Guppy
I går var jeg innom dyrebutikken og kjøpte 3 Guppy. En vakker hanne med gul hale, og gult sebra-aktig mønster på bakparten. Og 2 hunner med knall rød/orange hale Jeg setter Danio-ekspedimentene litt på hylla for denne gang. Tror jeg trenger et ordentlig lite akvarium med dekkglass for å styre med det. For den grå bøtta mi, stikker de jo bare av i fra:P Og det er noe arbeid å ta bøtta ned av hylla med pumpe etc for å lyse nedi der med lommelykt, hehe. Bedre med gjennomsiktig glass da, tror jeg

Men lurer fortsatt på hvor de forsvunne danioene tok veien. Og er stygt redd for at de kan ligge klemt under klinkekulene et sted:S Mulig en stor håv hadde vært smartere. Da kunne jeg også sett om det lå egg på bunnen.

Uansett, så leste jeg litt om guppy her inne, og jeg har fortstått det slik at de har lett for å yngle. Og fødenett/yngelnett har jeg kjøpt, så da burde jeg vel klare å bærge unna noen, hvis vi skulle være heldig å få gravide fisker. Begge hunnene har den mørke flekken, som i følge diværse web-sider tyder på graviditet, så det er jo lov til å håpe Krysser fingrene for at det ikke evt skjer mens jeg er bortreist i jula. Har jo lyst til å bevitne naturens mirakel på nært hold. Men ingen av dem har noe særlig størrelse på magen, så tror de er meget tidlig i graviditeten, OM de er gravide da
Godt nytt år
Har hatt ei kjempefin jul Feiret med familie i Mosjøen. 12-15 minus og masse snø.

Da jeg kom hjem, var fiskene fortsatt i live og i go behold. Hadde kjøpt 14 dagers ferie for til dem, + ei venninne av meg var innom 2-3 ganger og foret litt ekstra og fyllte på litt vann.

Så noe av det første jeg gjorde var å ta turen bortom dyrebutikken og kjøpte meg der 2 Guppy til, en hann og ei ho. Så nå er det 2 hanner og 3 hoer i karet. Burde kanskje ha et par hoer til. Og så en fin Ancistrus som kan beite på algene.

Det morsomme var faktisk at dyrebutikken kunne fortelle at de hadde fjernet den berømte Gullgrusen fra hyllene. Det var visst flere enn meg som hadde vært innom og klaget (takk gud).

Håper fortsatt at jeg kan få oppleve små-guppier i karet før eller senere. Hadde vært artig, men synes fortsatt ikke at noen av hunnene ser misstenkelig feite ut.

Ancistrusen søker seg til varmekolben og legger seg til rette der. Kan vannet være for kaldt? (24 grader)
Har nå 2 ancistrus gående i karet Fant en flott hanne med store barter
Barte-mannen min er kresen på valg av heim da. I steden for de flotte kokosnøtt-hulene har han valgt seg ut et lite hulrom/sprekk i en naturstein :S vanskelige mannen. Ser ikke for meg at han får noen bærter på besøk der nei. Kjøpte til og med ei krukke som jeg har sett ancistrusene på dyrebutikken kose seg i, meeeen nei. Han skulle være i sprekken sin han Snakk om bortkastede 130 kr:P

I morges da vi sto opp, og slo på lyset i karet, var det fullt kaos der inne. Ancistrusene føk at og fram på glasset, og guppyene føk rundt i karet i rasende fart og dukket ned og kræsjet i grusen. Jeg og yngste sønnen min bare sto og så på og gapte. Da viste det seg at strømmen sto på for full guffings. Så fiskene har hatt ei turbulent natt, hehe. Jeg fikk fikset problemet, og etter ei stund roet de seg. I det minste har de fått rikelig oksygen, hehe. Men Ancistrusene har fått ei svak rosa!?!?!?!!!?! farge som skinner igjennom den "vanlige" farven på huden. Noen som vet hva dette kan være??

Ellers er vi meget spente på om ikke noen av guppyene skal starte å føde snart. Vi har ei flott dame som er go og rund. Så minste-gutten min følger spent med i karet om dagen
Her holder dem hus Har litt alger jah, men har lukt ut det meste. Kun et grønt teppe rundt steinen der og kokosnøttene
Artemia
Men Ancistrusene har fått ei svak rosa!?!?!?!!!?! farge som skinner igjennom den "vanlige" farven på huden. Noen som vet hva dette kan være??


Det kan være et tegn på en begynnende bakteriell infeksjon/sykdom.
Det gikk visst bra. Fargen returnerte til det normale etter ei lita stund med normal vannstrøm Desværre later det til at den ene lepoard-danioen har fått noe problemer med svømmeblæra Skal gi den ei stund til og se om den kommer seg igjen.

I dag har også mallemannen endelig tatt til vettet og flyttet inn i den nye krukka Jeg var redd jeg hadde kastet bort 130 kr da han første natta foretrakk steinen han har gjemt seg i, hehe. Så håper jeg han trives der inne og kanskje snart får damebesøk

Ellers er det fortsatt ikke blitt små-guppyer i karet. Begynner å misstenke de to guttene for å være impotente:S Den ene av hannene ser forresten ut som en endlers. Lurer på om endlers-guppy og vanlig Guppy kan krysses...?
Hunnene har denne sorte flekken som liksom skal være tegnet på graviditet, men ser nå ikke at magene vokser noe nevneværdig. Har hørt at hunnene kan utsette fødselen i lange tider, men burde ikke magene vokse likevel??


Tanken min var å ha yngelet (hvis det blir noe) i et nett til å begynne med. Og så satse på at de finner nok av gjemmesteder i karet når de blir for store til nettet. Men selvfølgelig har den lokale dyrebutikken vært fri for planter, både ekte og plast , nå i nesten et par uker Men de skulle få inn varer nå på torsdag, noe som betyr at plantene kan jeg evt kjøpe allerede fredag. Så burde vel ha fått mekket sammen litt vegetasjon før det evt yngles Ser jo ikke ut til at det har tenkt å skje med det første uansett:P
Lørdag var jeg på dyrebutikken på "shopping":P Det ble en lang rød/grønn plastplante (si hva dere vil om plast, men det overlever), en grønn/kvit spraglete "ekte" plante som jeg har delt i 3 "porsjoner" og fordelt rundt mallenes tilholdssted, 2 guppy hunner da det var litt for få hunner mot hanner og til sist mygglarver. Mygglarvene var tenkt til Ancistrusene da jeg fortsatt ikke har funnet noe som helst av mat de har lyst på.

Men det ente selvfølgelig opp med at guppyene spiste seg sprengmette på larvene i stedet:O De såg faktisk gravide ut hele gjengen. Selv herrene Kan selvfølgelig hende at mallene har sugd i seg noen etter at jeg gikk og la meg. Vanskelig å si.

Utførte et ca 60% vannbytte i dag. Mallene virket kvikkere etter det. Kanskje vannkvaliteten har vært litt dårlig??? Skal bytte litt mer nå framover og se om det virker positivt på matløsta. Så langt har jeg byttet 1-2 bøtter ca. hvær 3-4 dag.
Neste foringsforsøk til mallene var spinat. Har av dem frosne moste typen. For ikke å grumse til vannet FOR mye lot jeg det ligge over natta i en kopp vann, til det langt om lenge sank til bunns. Så tok jeg en liten klatt og slapp i karet. Det spredte seg i vannet først men etter ca 15 min lå det spredt på bunnen. Tenkte at dette burde få fred fra Guppyene. Jammen tok jeg feil:P Nå svømmer de rundt der inne, gode og runde i magene igjen og driter ren spinat:P:P:P Har også kjøpt inn erter som skal forsøkes i morra, hehe.


Må jo tro at det er vanlig grønt-spisende maller jeg har......Kjøpte de på den lokale dyrebutikken, og her i bodø tror jeg ikke vi har så mye eksotisk. Sto kun ancistrus på ruta. De annbefalte den da jeg ba om algespiser såh.......Kanskje det er mye godt i grusen. Selv om de befinner seg mest i den oransje krukka nå. Ser dem skjelden/aldri andre steder enn på/langs glasset og gjemt i steinen eller krukka.

Litt rart å se både hannen og hunnen i samme krukke. Ho "forsvant" fra plassen sin ved varmekolben i går kveld og har kun skimtet henne inne i krukka i morges. Hannen er også der inne, men de later til å ligge i hvær sin del.(den er litt stor). (hvis det er ei ho da.....vet bare at ho ikke har bart i det hele tatt. Og er ca 10 cm).

Såh, jeg har nå Ancistrus som ikke vil spise, og Guppy som ikke vil yngle.....

Positive ting i karet er at Danioen som fløt til overflaten og ikke hadde det så bra, er helt iorden igjen Tok ca 3-4 dager og så var han tilbake til det normale

Skulle tatt bilde av karet, men finner ikke laderen til kameraet mitt Hadde den med på juleferie og er temmelig sikker på at den var med tilbake også. Men aner ikke hvor jeg har lakt den etter at jeg pakket ut:S
Yess!!victory!!
Etter nok en grundig slamsuging og vannbytte før i dag, kunne jeg nå for første gang observere ancistrus nr1 ute på tur rundt grus og krukker i full gang med støvsuging

Konkluderer med det at vannkvalitet har vært problemet. Hadde mye grums i grusen jah. Så blir å bytte 2-3 bøtter vann, hvær andre dag heretter.
Tar fortsatt heftige vannbytter/slamsuginger. Utrolig hvor denne malle-maten forurenser vannet!:-O
Guppyene som jeg annskaffet meg rundt den 20 forrige mnd har fortsatt ikke produsert noe yngel Den ene av dem er blitt temmelig tjukk da...men viser ingen tegn til unormal adferd. Bortsett fra at hun er hysterisk sulten da:S

Ancistrus nr. 1 har vært i hula si i 2 dager nå. Misstenker den for å være død. Må nok sjekke i morra, når "gubben" er ute på svømmetur:P Faen! Dette blir da første fiskedøden siden november. Ny rekord da.....Enten har belastningen på filteret vært for stort (mye bio-materiale i grusen etter algene som bebodde karet ei stund og mallematen som mallene ikke har spist likevel, den har bare trukket ned i grusen) eller så er det de få gullgrus-bitene som fortsatt ligger igjen her og der. Tror det første alternativet er det mest trolige, da det er utrolig få gullgruser igjen. Har klart å kvitte meg med sikkert 95% Den forsvunne mallen var nemlig mye oppe med snuten over vann før han døde....
Rart.....ingen av guppyene eller zebradanioene viser noe tegn på sykdom....
Jepp. Store-ancistrusen og en guppy er død. Guppyen viste tegn til at noe var galt helt siden jeg fikk henne da. Hun har drevet og gjemt seg i et hjørne og generellt virket ute av form, så det kom egentlig ikke som en overraskelse.

Litt overrasket over sugekoppen min da. Hun var jo begynnt å støvsuge rundt omkring . Så plutselig forsvant hun inn i hula og kom aldri ut igjen. Den lille lever fortsatt.

Er redd for at jeg kan ha nitritt i karet. Har sendt bestilling til aquamanias på en vanntester. Håper det ikke er alt for lang ventetid. Har i det siste skiftet vann, 2-3 bøtter, annen hvær dag. Slamsuger ved hvert vannbytte, og det er utrolig mye dritt i grusen.Skjønner at noe dritt skal det være, som skal fungere som filterbakterier men......det er MYE dritt der. Så slamsuger som en helt her.Er redd all den forurensingen i grusen har ført til dårlig vann og fiskedøden......

Mulig jeg burde bytte vann daglig en stund framover....

Den ene guppyen er temmelig svær nå. Spent på om det snart skal skje noe. Ho viser fortsattt ingen tegn på unormal adfærd...Bare spiser seg større og større
Ingen flere av fiskene har død siden sist. Dvs....klarte vel å smelle til en liten guppy med slamsugeren, og usikker på om den blir å klare seg:-S, men DET skyldtes iallefall ikke vannkvaliteten:-P (svart samvittighet nå jah)

Den ene svære guppy-dama har jagd mye opp og ned langs glasset det siste døgnet. Spennende å se om det kan være et tegn på at fødsel kanskje nærmer seg? Iallefall klarer hun ikke å være i nettet. Hun blir stressa og klarer å rømme, hehe. Lure fisken min .

Men nå når fruen er blitt høygravid, har mannen hennes dedikert all sin tid på å jage henne, og KUN henne, rundt omkring i akvariet. Smigret som hun nok burde være, blir det nok slitsomt for henne i lengden. Og da Fruen selv ikke liker seg i fødenettet, og konsekvent bare slipper seg selv ut igjen, puttet jeg likesågodt Mannen inn der i steden. Så får Fruen litt velfortjent hvile
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap