Strøm i akvariet (side 2)

AkvarieGF
Utvendig varmeelement????? Hva i alle dager er det??


Tror nok med utvendig varmelement menes med at varmeelementet ligger i en sump, eller annet større utv filter, eller utv filter som har innebygget varmeelement.
hydor har et utvendig varmeelement som man setter på slangen til tuvendig filter



selv drar eg ut varme elementet i og med at det er 230V rett i baljen og i og med at det er glass så er det jo litt lett å dulte borti med ei rot eller noe å knuse den.

det er også viktig å tenke på at vist man noen gang opplever å få strøm i seg er det lurt å reise rett til legen å få seg ein sjekk, man kan virke helt fin men fått flimmer på hjerte og så kan det gå alt fra 5 min til dagen eller noe sånn så bare stopper sirulasjonspumpa(hjerte).
Jordfeiautomat er tingen!
Monter jordfeilautomat på kursen til akvariet som kobler ut ved 0,03 amp og problemet er borte.
Bruker dette på alle kurser som er i forbindelse med vann/fuktighet.
Utvendig varmeelement er montert på trykksiden av pumpa, på slangen. Vannet strømmer gjennom et hult element. Mye tryggere, i tilegg eliminerer du visstnok små tempsvingninger som oppstår ved bruk av vanlig element. Har et Jebo ht-600 element på 400w.
Jeg tar bare ut varmeelementet når jeg skifter vann (har utvendig pumpe).
Men det er kun fordi det blir utrolig varmt når det ikke har vann rundt seg, og det er ikke bra for elementet. Det kan sprekke om du har et i glass spesielt når man fyller på vann igjen. Hvem har vel ikke prøvd å ha kaldt vann i et glass rett fra oppvaskmaskina eller fylt på kaldt vann i varm kaffetrakterkanne?
Varmeelement skal ikke være for lenge ute av vann, for da kan det sprekke, det står på pakken, det tåler et vannbytte, men ikke å ligge for lenge over vann med strømmen koblet i!

Ellers er det ikke mye strøm en får i seg av en vanlig stikkontakt, du får et lite sjokk før sikringen slår seg ut, men det gjør bare vondt en liten stund... (egen erfaring)

Bare farlig for spebarn og folk med hjerteproblem el. lignende...
Symbiosemannen
Varmeelement skal ikke være for lenge ute av vann, for da kan det sprekke, det står på pakken, det tåler et vannbytte, men ikke å ligge for lenge over vann med strømmen koblet i!


Dette er nok ikke korrekt. De fleste varmekolber sprekker etter kort tid over vann. Du kan ha flaks slik at kolben ikke sprekke, men jeg ville ikke ha gamblet på dette. Det er noen varmekolber med termostatsikringer som slår seg av når temperaturen blir for høy, f eks Jager sine. men det er bestandig et sjansespill å ikke slå av varmekolben hvis du skifter vann feks.

Symbiosemannen
Ellers er det ikke mye strøm en får i seg av en vanlig stikkontakt, du får et lite sjokk før sikringen slår seg ut, men det gjør bare vondt en liten stund... (egen erfaring) :) Bare farlig for spebarn og folk med hjerteproblem el. lignende...


Dette er heller ikke korrekt.
Ei normal sikring på forbruks strøm i hus er på 10 eller 16 amper. En strøm på rundt 30 -60 mA kan være dødelig. Mindre strømstyrker kan også være meget skadelig da vekselstrøm kan forstyrre hjerterytmen,

I de fleste nyere installasjoner monteres det nå jordfeilbrytere på f eks 30mA som skal slå ut ved f eks slike ulykker. Men har du ikke jordfeilbryter eller at det er feil på denne, og venter på at sikringen på 10 A skal så ut tror jeg nok at du "gir deg" før sikringen.
Nils har helt rett, strøm er dødelig ved små mengder, 6 mA gjennom kroppen og du mister all muskelkonroll. 10 mA gjennom hjerte, og du er sannsyneligvis død. Vekselstrøm er ikke trygt og bør omgås med varsomhet. Varmeelement som er laget for å stå under vann, skal ALDRI tas ut av vann så lenge strømmen er på. Elementet er avhengig av å stå under vann for å få avgitt varmen den genererer. Hvis ikke ryker varmetrådene eller glasset sprekker.
Jeg tror ikke at folk står og holder fast i det de får strøm av, og venter på at jordfeilbryteren slår seg ut...!?

Alle som har sikringskap som ikke har jordfeilbryter, bør bytte ut dette snarest... da det sannsynligvis er 10-20år gammelt....

så jeg var nok ikke helt 100% rett, men iallefall 98%...

og det beklager jeg... så takk til nils og kjetil for evt. utbedringer....
Symbiosemannen
Jeg tror ikke at folk står og holder fast i det de får strøm av, og venter på at jordfeilbryteren slår seg ut...!?

Det er dette som ofte er problemet fordi de elektriske signalene som nevertrådene sender blir forstyrret av vekselspenning slik at muskulaturen i handen for eks kan strammer seg slik at hånden låser seg rundt den strømførende komponenten.
Da hjelper det ikke at hjernen sender signaler om å slippe, og dermed står du der...
Som moderator, bør du vel være enig i at vi beveger oss ganske langt vekk fra trådens opprinnelse nå?
Når det gjelder påstander som fremkommer i nybegynnertråder som ikke er korrekte eller direkte feil svarer jeg på disse slik at det ikke skal oppstå situasjoner som er uheldig eller direkte farlig. Det er for eks ikke korrekt at varmkolber kan være påslått under f eks vannskifte, med unntak av noen få som f eks Jager sine. Det er heller ikke korrekt at 230 volt vekselspenning ikke er farlig.

Derimot slik som det blir forklart, kan selv små strømmer være dødelig og det bør derfor fremkomme en saklig informasjon om dette.



Noen fisk liker både små og store strømmer, har iallefall jeg hørt
det er ein grunn til at man må være utdanna til å jobbe med dette. STRØM er dødlig selv i små doser. synest det er viktig i sånne tilfeller at vist man ikkje vet ka man snakker om så trenger man ikkje utale seg. når det ting som kan sette liv og helse på spill så er det greit å ikkje gi folk inntrykk av at dette sikkert ikkje er så farlig, for det er det! og vist noen har fått strøm fra arm til arm eller gjennom hjerte og overlevd uten lege sjekk kan dei sjå på deg sjøl som veldig heldige.


her er ein link til en side som forklarer støm skader.

vist noen oppfatter dette som et personlig anngrip så er ikkje det meningen.
220v er/kan vere dødelig dersom det går gjennom hjertet. Akkurat på det bør det vel ikkje vere nokon diskusjon
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap