Hvordan servere eggeskall til snegler? (side 2)

Jeg husker iallefall at den gamle nabogubben vår (da jeg vokste opp) brukte eggeskall som kalk-kilde i hagen sin. Han gravde eggeskallene ned i jorda i blomsterbedene sine for jorda var så sur. Han brukte dem for å gjøre jorda mindre sur, altså heve ph.

For noen år siden dyrket jeg frem en viss type potteplante fra frø (Palettblad) og disse liker ikke kalk i jorda. Derfor brukte jeg jord for surjordsplanter. I en potteplantebok jeg hadde, leste jeg et tips for vanning av planter som ikke vil ha noe kalk i jorden. Man kunne koke vannet man skulle bruke til vanning først, for da feltes kalken ut på grytens sider og man fikk kalkfritt vann. Det gjorde jeg, og frøplantene mine ble enorme - hadde rene jungelen i stua en periode
Inaktiv bruker
Sitat fra akvarieskolen:

"GH måler den generelle hardheten i vannet. Det er dette som måles når vi sier at vannet er "hardt" eller "bløtt", og det har å gjøre med mengden kalsium/magnesium i vannet"

"KH-testen måler mengden bikarbonat i vannet"
"KH økes med bikarbonat-salt (natron)"
"Dersom ikke mengden KH i vannet er høy nok, vil pH-verdien gå opp og ned med mengden Co2 i vannet, og det er ikke sunt for fiskene."

GH er altså mengden mineraler i vannet.. Ved tilsetning av Kalk (kalsiumioner) kan man øke GH..



Dette er det jeg har fått ut av det iallefall..
Da skal vi se om jeg har skjønnt dette riktig:

Enkelt sagt så vil altså kalsium-delen øke gh og karbonat-delen øke kh i forbindelser der det dreier seg om kalsiumkarbonat. Slike forbindelser finnes blant annet i kalkstein og eggeskall. I andre kalsiumforbindelser som i blandingene man får kjøpt, Gh-salt/GhTh+, så økes bare Gh. Det samme med det karbonatet som isteden for å være bundet med kalsium er bundet med natron. Dette vil bare øke Kh.

Koking senker både Gh og Kh ved at forbindelsen kalsiumkarbonat skilles ut.

Dette betyr i praksis at ved bruk av kalkstein og eggeskall kan man ikke regne med at bare Gh øker, men Kh/Ph vil også øke. Har jeg forstått rett så langt?

At Gh har med mengden av mineralene kalsium og magnesium i vannet gir forklaring på hvorfor man kan se på Gh som mineraler, men jeg har fremdeles problemer med hvorfor man kan se på Kh som kalk.

Kalk er i følge akvarieordlisten definert som mineral som inneholder kalsiumioner. Likevel så nevnes det her at kalk=natronbikarbonat. Denne forbindelsen inneholder jo ikke kalsium i det hele tatt. For meg så ville det vært mer naturlig å koble kalk til Gh som blant annet styres av menden kalsium i vannet. Noen som føler seg kallet til å forklare dette for meg?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap