Human måte å drepe sjuk fisk på (side 2)

Mulig jeg misforsto deg da. Du synes ikke det er humant å koke fisk, men å kutte hodet av dem er greit, fordi en rød bok sier det er greit. Jeg regner med noen har forsket på dette, men når du ser hvor fort en fisk dør med koking så fremstår det ikke som noe mer fryktinngytende inhumant for meg, samme hva boka sier. Så da får bare du, jeg og norske lover være uenige.
Jeg påstår at det ikke er humant og at det ikke er lovlig å koke levende dyr, biXen etter §1 og §9 dyrevernloven . Og argumentasjonen min er vel gjort rede for i svarene tidligere i denne tråden.
Kan forresten anbefale bedøving/avliving ved hjelp av nellikolje. Dette brukes av veterinærer ved undersøkelser, merking, mindre operasjoner og lignende og jeg regner derfor med at det må betegnes som lovlig. Akvarister som har kulefisk med tannproblemer bruker vel også nellikolje for å dope ned fiskene når tennene må slipes.

Fant oppskriften i innlegg 23 her og brukte den selv nylig for første gang. Min dosering var 30 dråper på en- og en halv liter. Fisken ble sluppet oppi nellikvannet og det så ikke ut som den reagerte negativt i det hele tatt, ingen sprelling eller panikk. Etter noen sekunder begynte den allerede å se litt mer avslappet ut og før det var gått ti minutter var det ingen gjellebevegelser mer. Kuttet da nakken for sikkerhets skyld.

Dette er en enkel, grei og human måte å avlive fisk på, både for fisken og for akvaristen.
men du skriver at det er lov å koke fisken, bare du ikke lar den gå over i rask temperatur endring og at fisken er besvimt, så egentlig er det bare å få fisken besvimt og gjøre hva du vil med den, så lenge den ikke går over i raske temperatur endringer.

måten å få fisken besvimt som står i et innlegg i tråden til fisken magnus.
du kan putte den i en pose smellen i vegg, benk eller annet hardt.
Støtter deg helt her tante Astrid. Dette er en meget bra metode. Skal du da følge regelverket helt ut skal fisken dø av blodtap til hjernen etter at den er bedøvd med f eks nellikolje.

Skjønte ikke helt hva du mente "fiskeren", men den eneste gangen du har lovt å koke fisk er når den er død. Jeg bruker da gjerne å spise fiskene jeg koker. Lettsaltet torsk med smør feks er vel en delikatesse.
du har vel også lov til å knekke nakken på fisken, fisken mister da blod til hjernen og den blir lammet. men vanskelig på liten fisk.
Poenget er at du skal på en eller annen måte bedøve fisken før du hindrer blodet fra hjertet å nå hjernen til fisken. Gjennom å knekke nakken bedøver du ikke fisken og fisken dør ikke på grunn av blodtap fra hjernen.
Nils Vollstad
Poenget er at du skal på en eller annen måte bedøve fisken før du hindrer blodet fra hjertet å nå hjernen til fisken. Gjennom å knekke nakken bedøver du ikke fisken og fisken dør ikke på grunn av blodtap fra hjernen.


Unnskyld at jeg sier det, men...eh... ser du ikke selv hvor urimelig og lite praktisk dette er?

Iflg. dine redegjørelser lenger opp i tråden og i innlegget jeg siterte her, så begår altså 99% av sportsfiskere og yrkesfiskere lovbrudd. Sportsfiskerne fordi de "bare" knekker nakken på fisken, og yrkesfiskere fordi de drar fisk opp i nett og lar dem ligge og sprelle en evighet mens de lider av å ligge på land.
Uansett vil disse fortsette å begå lovbrudd, ettersom det er slik folk som fisker har avlivet fisk i uminnelige tider.

Det som er helt klart, og som er hovedpoenget for folk flest, er at akvariefiskene vi må avlive (i likhet med alle levende dyr) ikke skal lide unødig og at døden skal inntreffe så fort som overhodet mulig. Altså øyeblikkelig.

Det mener jeg skjer når jeg slipper en guppy i en beholder med kokende vann.... den rekker ikke sprelle et eneste slag med halen før den er død. Den inntreffer på mindre enn et sekund, sikkert bare et halvt sekund. Og sannsynligvis er det like raskt som metoden du fremhever. Å skjære gjennom nakken på fisken tar nok et halvt til et helt sekund før kniven er gjennom, gitt at man har fått et godt og skikkelig tak på fisken. En sprellende fisk kan fort bli skadet av knivmetoden, dersom den spreller og taket glipper.
Jeg vet, for det er forsøkt, og da velger jeg heller en metode som fisken ikke risikerer å skades av før døden inntreffer.

Hvorvidt det er upraktisk eller ikke er vel ikke hva som er tema, eller? Jeg siterer dyrevernloven og henviser til forskrifter.
Nå er det vel ikke akkurat jeg som har funnet på at denne loven skal lages, og det er vel ikke opp til meg å bestemme hva den enkelte akvarist skulle finne på å gjøre.

Men jeg mener at saklig og faktabaserte opplysninger kan da vel neppe skade.

Jeg kan i denne sammenheng henvise til: Anestesi, håndtering, kirurgiske inngrep og avliving av fisk av Trond Brattelid side 105 ff.
Valg av metoder for avliving av fisk er avhengige av antall fisk som skal avlives og formålet med / bruken av fisken etter avlivingen. Metoden som benyttes ved avliving skal være human, hvilket innebærer at fisken, avhengig av art, utsettes for et minimum av fysisk og mental lidelse. Anatomi, fysiologi og adferd er artsvariasjoner det må legges størst vekt på ved valg av metode for avliving av poikiloterme dyr som fisk (Burns, 1995).
Generelt har Close at al., (1996) satt opp følgende kriterier til metode for en akseptert avliving, med tanke på dyrs velferd:

• smertefri
• rask gi tap av bevissthet og død
• krever liten grad av skade
• minimal aktivering av fisken
• tilpasset art, utviklingstrinn og størrelse
• tar hensyn til helsetilstand
• påfører fisken minimal frykt og psykologisk stress
• sikker
• reproduserbar
• irreversibel
• enkel å bruke
• etisk akseptabel

Lovgivning
Lov om dyrevern
§ 9. Avliving
Avliving av dyr skal gjerast på slik måte at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i
utrengsmål. Så langt råd er, må avlivinga gjerast ute av syne for andre dyr.
Dyr må ikkje flåast, skåldast eller ribbast før dei er daude. Dette gjeld likevel ikkje krepsdyr.

Her er et sitat fra Kystbloggen
"De fleste som driver sportsfiske eller fritidsfiske vet hvordan man avliver fangsten. Man gir fisken et par harde slag i hodet (slår den bevisstløs), og bløgger den. Dette er en effektiv metode som også sikrer at fisken raskt får blø fra seg og dermed gir god kvalitet. Fokuset på human avliving er en følge av forskning og teorier omkring fiskens evne til å føle smerte og ubehag. Alle organismer som ønsker å overleve må ha en innebygget mekanisme som gjør at de unngår farlige/skadelige situasjoner. Det er ikke mer komplisert enn at man trekker hånden til seg hvis den kommer i kontakt med flammer. Uten slike automatiserte reaksjoner/reflekser, ville man fått et kort og skadelidende liv. Man trenger i så måte ikke å være forsker for å forstå at også fisk og skalldyr har instinkt og reflekser som gjør dem i stand til å holde seg friske og i live. Det er derfor ikke sjokkerende nytt at fisken reagerer når den har en krok i kjeften eller ligger og sprelle på land. Debatten omkring avliving av fisk og skalldyr vil imidlertid ikke komme videre ettersom man ikke vil klare å bevise om disse vesnene har en bevissthet omkring sin egen eksistens og det ubehag det måtte utsettes for. Oppdrettsnæringen har antakelig de strengeste regler og rutiner omkring avliving."


Noen vil le
Det oppfattes som humant å bedøve fisken før den drepes, blant annet fordi den går i gjennom en omfattende og maskinelle prosesser som kan stresse fisken før slaktning. Dette gjøres både ut fra etiske og kvalitetsmessige hensyn. Men det er ikke alle land som bryr seg like mye om hvordan fisken har det.

– Noen land vil nok bare le av de nye norske direktivene, mens britene for eksempel er veldig opptatt av fiskeetikk. Store britiske kjeder som Tesco vil ikke ta imot fisk som ikke har blitt bedøvet og avlivet i henhold til bestemte etiske krav, påpeker Nortvedt. Ragnar Nortvedt leder forskningsgruppen Anvendt & Industriell Biologi ved Institutt for biologi.

2.2.10.3 Høringsinstansenes syn vedrørende Om lov om dyrevelferd

Flere høringsinstanser kommenterer avliving av fisk. Ut fra høringsinnspill har departementet kommet til at første ledd første punktum bør fastsette at avliving skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Nivået av stress knyttet til avlivingen vil kunne være et annet ved avliving under kontrollerte former, sammenlignet med mange jakt- og fangstsituasjoner. Det må være et mål at avliving kan skje med minst mulig stress og smerte for dyret, men det må tas hensyn til hva som er praktisk gjennomførbart. Når det gjelder avliving av villfanget fisk i stor skala, har departementet lagt til grunn at de fangst- og avlivingsmetoder som er i alminnelig bruk blant næringsutøvere, ikke vil være i strid med loven slik den forstås i dag.Havforskningsinstituttet, Norges Råfisklag og Norges Fiskarlag påpeker at avlivingsmetoder for fisk må tilpasses fiske og fangst slik at metodene blir praktisk gjennomførbare for de ulike redskapstypene. Videre peker de på at krav til avliving på individnivå ikke må være normgivende for utøvelsen av tradisjonelt fiske.

Min erfaring med koking er det samme som mona o, fisken er livløs i det den treffer vannflaten. Nå har jeg aldri kokt noe større enn tetraer, og de er jo syke fra før, så det er mulig det er annet som gjør det til en nei ting. Men så lenge jeg ikke ser noe unødvendig lidelse så er det tilstrekkelig for meg. Forventer ikke at lovene skal være oppdaterte til å ta for seg tetraene sine preferanser til å bli skolda i 0,2 sekund eller se en kniv gli lett gjennom halsen.

Nellikoljemetoden virket jo grei da, har ikke hørt om den før.
Jeg mener også selv at koking er den beste måten.
Men bedøvlsen virket også veldig årleit.
Bortsett fra det siste kuttet.

Kokende vann er vel den beste og enkleste måten. det er fort over og du kan begrave fisken uten masse søl og krøll.

Når man er en akvarist så må man enkelte ganger ta livet av en reke/sandsnegler eller syke fisk.

Jeg kommer iværtfall aldri til å ha hjærte til å skjære opp en discus.
Beste må være noe bedøvende og deretter putte rett oppi kokende vann får å begrave i naturen. Dette gir jo også næring til naturen og blir til jord samt mark og ligende kan spise.

Men som sakt en guppy eller tetra har jeg da lagt over en plast pose med papir utapå og slått med en hammer.

Ikke særlig korselig men hadde ikke noe valg.

Dette har jeg også måtte gjort med en paroon hai. som var veldig syk og bleik etter et par dager med rekke forsøk får å redde.

Da hadde jeg verken denne siden eller noe annet å forholde meg til.
Og gjorde det på den kjappeste måten.

Får å si det sånn selv om jeg ikke så fisken etter avliving. Rett i søppla var dette i tankene mine flere dager etterpå. Og iværtfall med tanke på de 3 andre paroonhaiene som levde i karet mitt. Disse var da 15 + 20 cm.

Og nå benytter jeg koking som ikke har vært nødvendig på flere måneder

Jeg håper du ikke koker fisker som er stort større enn guppy. Å avlive diskus ved koking er vel så langt fra humant som man kan komme.
jeg hadde en kampfisk jeg var veldig lei av...men klarte ikke ta livet av den. så skulle jeg og en venninne rense bollen så jeg tok en skål og fylte vann oppi...og det viste seg at vannet var litt i det varmeste laget for kampfisken. og da angret jeg. synes synd på den...fiskene må få leve til de dør på normal måte synes jeg. *min mening*
Slapp av aldri hatt en discus.'

Men om 1 måneds tid etter karet er kjørt inn blir det 5-6 stk

Og nei hadde nok ikke klart å avlive en discus i kokende vann.
Nellikolje hvor får jeg kjøpt det??
Dette virker for meg som den mest humane metoden.Så
får ta denne på diskusen min...Gruer meg, men det må jo til!
Tror du fisken dør på sekundet den kommer i kokende vann?
Putt et menneske i en ovn på 200 grader
Lea
Nellikolje hvor får jeg kjøpt det?? Dette virker for meg som den mest humane metoden.Så får ta denne på diskusen min...Gruer meg, men det må jo til!

Jeg kjøpte min hos Vitusapoteket. Er visst bare denne kjeden og sykehusapoteket som fører nellikolje, her i byen ihvertfall. Apotek1 fikk ikke tak i den. Det selges nellikolje som aromaterapiolje også, men den er nok noe dyrere. Kostet noen-og-nitti kroner for 10 ml nellikolje på apoteket. Dosering og fremgangsmåte finner du her (innlegg 23). (Jeg brukte forresten 20 dråper pr liter.)
på min neontetra som jeg avlivet for ca. måned siden, den tok jeg bare ut i hov, slo tetraen i hodet med kanten av håven så den besvimte, tok den opp og knakk nakken helt. dermed helt død.
Lars H
Tror du fisken dør på sekundet den kommer i kokende vann? Putt et menneske i en ovn på 200 grader


Det er derfor det poengteres at dette må gjøres kun med små fisker (3-4 cm og mindre). De tar kvelden umiddelbart. Store fisker gjør det ikke og da begynner vi å snakke dyreplageri.
Lars H
Tror du fisken dør på sekundet den kommer i kokende vann? Putt et menneske i en ovn på 200 grader

Så er jo kanskje vi litt større og litt mer hardbarka enn en liten fisk på 2 cm.
Tenkt deg at den lille fisken gisper inn kokende vann inn i den lille kroppen, overoppheting, ... Og dette varer nok ikke lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap