- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Diskusjon om plantenæring (side 2)
Diskusjon om plantenæring (side 2)
Det har jeg egentlig ikke peiling på, men om Geir sier det så stoler jeg på det Fysikk, Pi -3,14 å felles nevner har aldri hvert min sterke side For min del er en ph kontroller så utrolig mye enklere å forholde seg til. Jeg kjørte ph på 6,7 med kh på 3-5, resten styrte seg selv. 24/7. Det jeg oppdaget var at med tilførsel av plantenæring type flytende, fant jeg egentlig aldri ordentlig ut ev dette med riktig dose. Fikk alger og problemer. Dette var i diskuskaret. Så at dosen sannsynligvis var for stor var nok til stede, selv om det ikke var rare mengden. Tok knekken på algene med en alvorlig dose easycarbo (annbefales ikke for sarte sjeler) Kjørte så videre på med CO2 uten ekstra næring, og fikk en imponerende vekst. Jeg skifter også mye vann.
I en 110 liter med liten belastning av fisk kjørte jeg TMG ved vannskifte. Hadde magnetventil på timer og lys. Her hadde jeg aldri problemer med alger. Her var nyanser på lys påfallende. Kjørte dagslys rør og aquarele(rødt) med passe vekst på bunndekkende planter. Skiftet så rør til lifeglo, og det nærmest eksploderte i karet.
I en 110 liter med liten belastning av fisk kjørte jeg TMG ved vannskifte. Hadde magnetventil på timer og lys. Her hadde jeg aldri problemer med alger. Her var nyanser på lys påfallende. Kjørte dagslys rør og aquarele(rødt) med passe vekst på bunndekkende planter. Skiftet så rør til lifeglo, og det nærmest eksploderte i karet.
Postet 17.01.09 kl 00:34
Geir Kristiansen[QUOTE=Jan Ove] Hvorfor er det problematisk å bruke en Ph-kontroller til å styre tilførselen av Co2 i akvariet?
Dette skyldes at akvarievann kan innholde fosfater eller ioner som påvirker pH og kH. Dette vil føre til feile verdier ved målinger.
Bullseye!
Det er egentlig veldig synd at vi ikke kan stole på disse målingene, en stor fordel er jo at man har prinsipielt en bedre mulighet til å kunne holde ett jevnt Co2-nivå. Med det mener jeg at tilførselen vil justeres etter forandringer i plantemasse ol.
En mulig løsning jeg har fundert på er å plassere proben i en (liten) mengde væske med stor overflatetilknytning til akvarievannet.
Denne væsken vil da være en 4Dkh løsning og således kan man bruke formelen til å finne Co2 innholdet.
Det jeg er usikker på i den sammenheng er kravet til hurtighet i systemet.
Jeg må si jeg har stor sans for ideèn med Ph-kontroller da denne i tandem med Co2-diffusor og akvarie utgjør en tilbakekoblet reguleringssløyfe.
Postet 17.01.09 kl 00:48
[QUOTE=Jan Ove]
Angående den flotte planteveksten du opplever uten å dosere NPK, så beror nok dette på at du har truffet en fin likevekt mellom avfallsproduserende fisk og avfallsopptagende planter. Og ikke minst en bra balansegang mellom lys og Co2 tilførsel.
De kontinuerlige vannskiftene bidrar til å fjerne bla Nh4 som er en utmerket algetrigger, de tilfører også magnesium og kalsium som er sekundære makronæringer. Muligens får du også dekket enkelte sporstoffer.
Selv om du har gode erfaringer med å ikke gjødsle vil ikke det implisere at dette er en bra strategi generelt.
Det vi vet fra den opprinnelige PMDD undersøkelsen til Sears og Conlin er at N og K ikke trigger alger, arbeider utført av Tom Barr viser at P heller ikke er ansvarlig for alger.
Det er en svært standhaftig myte i akvarieverdenen at nitrat og fosfat fører til alger.
Tom Barr oppfinneren av Estimative Index relaterer 95% av algeproblemer til ustabilt eller for lavt Co2-innhold i vannkolonnen. Det er dette som virkelig er vanskelig i ett plantekar å holde rede på.
QUOTE]
Hei,
eg er helt enig med Jan Ove her. Ett planteakvariet med en moderat fiskepopulasjon (og god foring) er mykkje enklere å holde under kontroll enn ett rent planteakvariet (med mye lys) eller planteakvariet med reker. I akvarier med fisk, CO2, god lys og regelmessig vannskift var vannverdier (utenom pH som må ligge under 7) lite interessant for meg. Alt fungerte veldig bra og det var nok med litt fullgjødsel (K, Mg, Mn, sporstoffer) og bra Fe tilskudd fungerte hele systemet. I tillegg var tysk kranvann full med mineraler som gjorde det også enkelt (uten eg var bevistt på dette). Det er fleire år siden. I dag ser situasjonen hos meg annerledes ut. Eg har bare ett kar med L-maller som fungerer som beskrivet og 8 andere kar med reker. Eg bruker regnvatn for rekeakvarier som er den første delen av utfordringen fordi her finnes ingen mineraler,mikro- eller makronæringsstoffer. Alt må tilsettes...
Mine 8 rekeakvarier med minimalt foring kan man dele opp i to grupper.
Første gruppe er standardakvarier med vanlig T8-belysning (0,3W/l) og uten CO2. De fungerer ukomplisert, litt algeproblemer i innkjøringsperioden er alt og plantene takker på tilføring av minimalt med fullgjødsel med moderat tilvekst, sjølv om NO3 og PO4 ligger på 0 (JBL-dråpetest).
Andre gruppe (3 akvarier på ca. 70l) fungerer delvis dramatisk forskjellig. T5 belysning med reflektor (0,6W/l) og CO2 tilføring (40 - 80 bobler per minutt fra trykkflaske med magnetventil) gjære systemet raskere og meir sensibel. Kva betyr det? Plantene vokser mykkje raskere og bruke meir næringsstoffer. Hvis eg ikke tilfører næring kommer eg i en mangelsituasjon som eg ser først på indikatorplantene (for eksempel Najas for PO4, Hydrocotyle for NO3, HC cuba for Fe). Men allerede før dette får eg økt trådalgevekst, altså i klartext algeveksten pga fraværet av NO3 og PO4 og dette kan reproduserast! Derfor tilsette eg i disse kar makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer. Regimet eg gjødsler går i hovedsaken etter EI, som betyr at alle næringsstoffer kan målast hele tiden. Her er det viktig å ha forholdsvis store vannskift ganske ofte.
Snittverdier er her:
PH: 6,2 -6,6
Konduktivitet: 100 - 300µS/cm
KH: 2 - 5
GH: 1 - 3
PO4: 0,5 - 1 mg/l
NO3: 10 - 20 mg/l
Fe: 0,05 - 0,2 mg/l
K og Mg kan eg ikke måle endå. Men ett fotometer er på vei ikke bare for å måle Mg og K, også for å bli meir nøyaktig på målinger. Dråpetest er delvis svært unøyaktig!
Største utfordring med tilsetning av plantegjødsel i rekeakvarier er å finne en balanse mellom fin plantevekst (uten algevekst) og uten å skade rekene. Her ligger fokus på å ikke skade rekene som er sikker hovedgrunn at eg må kjempe regelmessig mot trådalger som kommer opp, når NO3 og PO4 er 0. Og kampen er meir enn vanskelig. Når eg øke PO4 og NO3 igjen, vokser plantene bedre og trådalgene demper tilveksten men de vokser! Det må altså være andere faktorer også. I de siste dagene prøvde eg å øke GH (TH = total hardness) som låg rundt 1 med tilsetning av MgSO4/MgCl2.Nåligger GH på 7 og det viste seg å ha en god effekt på photosynthesereaksjon av planter og en dårlig effekt på trådalgene. De ser litt "trist" ut nå Det blir iallfall litt spennende framover. Det som eg kan tenke meg nå er, at trådalgene likte ikke den pløtselige forandring i GH og sliter pga det, og i tillegg var det en mangel av Mg (eller overskudd av K) som forklarer den bedre trivselen av plantene.
Eg kan si, at det er ikke enkelt å kjøre både reker og planter i ett kar. Men det er anbefales
CO2-tilføring med PH-kontroll kan eg IKKE anbefale. CO2 kan lett overdoseres når PH-sonden fungerer ikke nøyaktig. Og dette skjer lett. Hvis det har ikke kommet en ny tekknologi må sondene kalibreres ganske ofte. Det kan altså være en elegant mulighet å sende alt liv i ett akvariet til himmels overnatt...
Angående den flotte planteveksten du opplever uten å dosere NPK, så beror nok dette på at du har truffet en fin likevekt mellom avfallsproduserende fisk og avfallsopptagende planter. Og ikke minst en bra balansegang mellom lys og Co2 tilførsel.
De kontinuerlige vannskiftene bidrar til å fjerne bla Nh4 som er en utmerket algetrigger, de tilfører også magnesium og kalsium som er sekundære makronæringer. Muligens får du også dekket enkelte sporstoffer.
Selv om du har gode erfaringer med å ikke gjødsle vil ikke det implisere at dette er en bra strategi generelt.
Det vi vet fra den opprinnelige PMDD undersøkelsen til Sears og Conlin er at N og K ikke trigger alger, arbeider utført av Tom Barr viser at P heller ikke er ansvarlig for alger.
Det er en svært standhaftig myte i akvarieverdenen at nitrat og fosfat fører til alger.
Tom Barr oppfinneren av Estimative Index relaterer 95% av algeproblemer til ustabilt eller for lavt Co2-innhold i vannkolonnen. Det er dette som virkelig er vanskelig i ett plantekar å holde rede på.
QUOTE]
Hei,
eg er helt enig med Jan Ove her. Ett planteakvariet med en moderat fiskepopulasjon (og god foring) er mykkje enklere å holde under kontroll enn ett rent planteakvariet (med mye lys) eller planteakvariet med reker. I akvarier med fisk, CO2, god lys og regelmessig vannskift var vannverdier (utenom pH som må ligge under 7) lite interessant for meg. Alt fungerte veldig bra og det var nok med litt fullgjødsel (K, Mg, Mn, sporstoffer) og bra Fe tilskudd fungerte hele systemet. I tillegg var tysk kranvann full med mineraler som gjorde det også enkelt (uten eg var bevistt på dette). Det er fleire år siden. I dag ser situasjonen hos meg annerledes ut. Eg har bare ett kar med L-maller som fungerer som beskrivet og 8 andere kar med reker. Eg bruker regnvatn for rekeakvarier som er den første delen av utfordringen fordi her finnes ingen mineraler,mikro- eller makronæringsstoffer. Alt må tilsettes...
Mine 8 rekeakvarier med minimalt foring kan man dele opp i to grupper.
Første gruppe er standardakvarier med vanlig T8-belysning (0,3W/l) og uten CO2. De fungerer ukomplisert, litt algeproblemer i innkjøringsperioden er alt og plantene takker på tilføring av minimalt med fullgjødsel med moderat tilvekst, sjølv om NO3 og PO4 ligger på 0 (JBL-dråpetest).
Andre gruppe (3 akvarier på ca. 70l) fungerer delvis dramatisk forskjellig. T5 belysning med reflektor (0,6W/l) og CO2 tilføring (40 - 80 bobler per minutt fra trykkflaske med magnetventil) gjære systemet raskere og meir sensibel. Kva betyr det? Plantene vokser mykkje raskere og bruke meir næringsstoffer. Hvis eg ikke tilfører næring kommer eg i en mangelsituasjon som eg ser først på indikatorplantene (for eksempel Najas for PO4, Hydrocotyle for NO3, HC cuba for Fe). Men allerede før dette får eg økt trådalgevekst, altså i klartext algeveksten pga fraværet av NO3 og PO4 og dette kan reproduserast! Derfor tilsette eg i disse kar makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer. Regimet eg gjødsler går i hovedsaken etter EI, som betyr at alle næringsstoffer kan målast hele tiden. Her er det viktig å ha forholdsvis store vannskift ganske ofte.
Snittverdier er her:
PH: 6,2 -6,6
Konduktivitet: 100 - 300µS/cm
KH: 2 - 5
GH: 1 - 3
PO4: 0,5 - 1 mg/l
NO3: 10 - 20 mg/l
Fe: 0,05 - 0,2 mg/l
K og Mg kan eg ikke måle endå. Men ett fotometer er på vei ikke bare for å måle Mg og K, også for å bli meir nøyaktig på målinger. Dråpetest er delvis svært unøyaktig!
Største utfordring med tilsetning av plantegjødsel i rekeakvarier er å finne en balanse mellom fin plantevekst (uten algevekst) og uten å skade rekene. Her ligger fokus på å ikke skade rekene som er sikker hovedgrunn at eg må kjempe regelmessig mot trådalger som kommer opp, når NO3 og PO4 er 0. Og kampen er meir enn vanskelig. Når eg øke PO4 og NO3 igjen, vokser plantene bedre og trådalgene demper tilveksten men de vokser! Det må altså være andere faktorer også. I de siste dagene prøvde eg å øke GH (TH = total hardness) som låg rundt 1 med tilsetning av MgSO4/MgCl2.Nåligger GH på 7 og det viste seg å ha en god effekt på photosynthesereaksjon av planter og en dårlig effekt på trådalgene. De ser litt "trist" ut nå Det blir iallfall litt spennende framover. Det som eg kan tenke meg nå er, at trådalgene likte ikke den pløtselige forandring i GH og sliter pga det, og i tillegg var det en mangel av Mg (eller overskudd av K) som forklarer den bedre trivselen av plantene.
Eg kan si, at det er ikke enkelt å kjøre både reker og planter i ett kar. Men det er anbefales
CO2-tilføring med PH-kontroll kan eg IKKE anbefale. CO2 kan lett overdoseres når PH-sonden fungerer ikke nøyaktig. Og dette skjer lett. Hvis det har ikke kommet en ny tekknologi må sondene kalibreres ganske ofte. Det kan altså være en elegant mulighet å sende alt liv i ett akvariet til himmels overnatt...
Postet 17.01.09 kl 01:00
Michael NiesarStørste utfordring med tilsetning av plantegjødsel i rekeakvarier er å finne en balanse mellom fin plantevekst (uten algevekst) og uten å skade rekene. Her ligger fokus på å ikke skade rekene som er sikker hovedgrunn at eg må kjempe regelmessig mot trådalger som kommer opp, når NO3 og PO4 er 0. Og kampen er meir enn vanskelig. Når eg øke PO4 og NO3 igjen, vokser plantene bedre og trådalgene demper tilveksten men de vokser! Det må altså være andere faktorer også. I de siste dagene prøvde eg å øke GH (TH = total hardness) som låg rundt 1 med tilsetning av MgSO4/MgCl2.Nåligger GH på 7 og det viste seg å ha en god effekt på photosynthesereaksjon av planter og en dårlig effekt på trådalgene. De ser litt "trist" ut nå :) Det blir iallfall litt spennende framover. Det som eg kan tenke meg nå er, at trådalgene likte ikke den pløtselige forandring i GH og sliter pga det, og i tillegg var det en mangel av Mg (eller overskudd av K) som forklarer den bedre trivselen av plantene. Eg kan si, at det er ikke enkelt å kjøre både reker og planter i ett kar. Men det er anbefales :) CO2-tilføring med PH-kontroll kan eg IKKE anbefale. CO2 kan lett overdoseres når PH-sonden fungerer ikke nøyaktig. Og dette skjer lett. Hvis det har ikke kommet en ny tekknologi må sondene kalibreres ganske ofte. Det kan altså være en elegant mulighet å sende alt liv i ett akvariet til himmels overnatt...
Har du sjekket PPS(Perpetual Preservation System)?
Ideèn bak PPS er å måle opptaket av N og P gjennom ett gitt tidsrom og tilføre bare det som forbrukes.
Da kan man skåne ømtålelige skapninger som reker o.l for høye verdier av plantenæring.
Når det er sagt er giftigheten av KNO3 og KH2PO4 relativt lav da disse utgjør uorganiske nitrat og fosfatkilder.
Ved sensitive reker ville jeg personlig holdt fokus på forsiktighet ved dosering av mikronæring pga dens innhold av kobber(Cu).
Angående økning av Gh har jeg startet å benytte litt av AE Gh-Booster .
da denne isteden for kloridsalter bruker sulfater.
Den gir også litt ekstra Fe og K.
Du satte fingeren på ett annet viktig problem ved bruk av Ph-kontroller.
Murpys lov tilsier at en slik teknisk dings som styrer en vital komponent vil feile før eller siden( Og gjerne mitt på natten eller i en ferie!)
Postet 17.01.09 kl 03:05
Det er riktiktig som dere påpeker at pH-proben må kalibreres med jevne mellomrom for best resultat. Det dere bommer på er at automatisk pH-regulering kun benyttes for å dosere inn riktig mengde med CO2 for å holde 30 mg/liter.
Jeg har ikke automatisk pH regulering for plantenes skyld. Det som er hovedsaken for meg er at pH holder seg mellom 6 og 7 og rimelig konstant.
Automatisk pH-regulering kan ikke feile på en slik måte at dette blir et stort problem. Hvis vi antar at proben feiler og CO2 blir pumpet inn døgnet rundt. Det som da skjer er at CO2 kun blir satt inn i den takt som man har satt på regulatoren. Hos meg vil dette bety 2-3 bobler i sekundet i 530 liter vann. Med den takten CO2 "luftes" ut vil jeg vel aldri komme meg opp 20 mg/liter. Hvis det motsatte skjer og null CO2 blir satt inn så vil pH stige og legge seg på et eller annet nivå som uansett ikke vil være noe stor problem.
Jeg har ikke automatisk pH regulering for plantenes skyld. Det som er hovedsaken for meg er at pH holder seg mellom 6 og 7 og rimelig konstant.
Jan OveDu satte fingeren på ett annet viktig problem ved bruk av Ph-kontroller. Murpys lov tilsier at en slik teknisk dings som styrer en vital komponent vil feile før eller siden( Og gjerne mitt på natten eller i en ferie!)
Automatisk pH-regulering kan ikke feile på en slik måte at dette blir et stort problem. Hvis vi antar at proben feiler og CO2 blir pumpet inn døgnet rundt. Det som da skjer er at CO2 kun blir satt inn i den takt som man har satt på regulatoren. Hos meg vil dette bety 2-3 bobler i sekundet i 530 liter vann. Med den takten CO2 "luftes" ut vil jeg vel aldri komme meg opp 20 mg/liter. Hvis det motsatte skjer og null CO2 blir satt inn så vil pH stige og legge seg på et eller annet nivå som uansett ikke vil være noe stor problem.
Postet 17.01.09 kl 10:15
Endret: 17.01.09 kl 23:28
Jan OveHar du sjekket PPS(Perpetual Preservation System)? Ideèn bak PPS er å måle opptaket av N og P gjennom ett gitt tidsrom og tilføre bare det som forbrukes. Da kan man skåne ømtålelige skapninger som reker o.l for høye verdier av plantenæring. Når det er sagt er giftigheten av KNO3 og KH2PO4 relativt lav da disse utgjør uorganiske nitrat og fosfatkilder. Ved sensitive reker ville jeg personlig holdt fokus på forsiktighet ved dosering av mikronæring pga dens innhold av kobber(Cu). Angående økning av Gh har jeg startet å benytte litt av AE [URLBLOCK1] . da denne isteden for kloridsalter bruker sulfater. Den gir også litt ekstra Fe og K.
PPS (med sjeldnere vannbytte som nå) er egentlig målet mitt, ja. EI kreves jo ganske hyppige og store vannbytter som er kjedelig med mange kar og i tillegg suboptimal for rekeoppdrett. Men hvis man vil orientere seg etter forbruk av plantenæring må man har sjanse å måle litt meir nøyaktig. Dråpetest (eg bruker fleire fra JBL) måler ofte feil (for lite), unøyaktig og det er ikke alltid lett å identifisere fargene. For meg er de i utgangspunktet uegnet for PPS. Håper derfor det blir en framskritt med fotometer.
Dvergreker er egentlig alle sensitiv, men verken Makro eller Mikronæring har vore ett problem her, med unntak av Ammoniumnitrat som kan være ganske farlig (med alkalisk pH) og Easy Carbo (som krever masse O2 og da kan det komme til oksygenmangel for rekene). Cu-konsentrasjon i plantenæring ligger stordels så lavt, at det er ikke ett problem heller. Likevel vil eg ren følelsesmessig foretrekke lavere NO3- og PO4-verdier
GH økning med Mg-salter har eg gjort pga. eventuell Mg-mangel. Vil også ikke ha endå meir K i akvariet. K kan eg som sagt ikke kontrollere, men eg tror det kommer en god del K gjennom Nitrat og Phosphatnæring i akvariet. K er viktig men i høgare konsentrasjoner kan det være årsaken for trådalger og i tillegg inhibere Mg-opptak av plantene.
Takk for tipset med GH-salt. Eg har også en GH-salt liggende fra AquaZoo. Er det noen som har erfaring med den?
Postet 17.01.09 kl 21:14
Endret: 17.01.09 kl 21:15
Kombinasjon reker/planter
Bildet gir litt inntrykk korleis ett reke/plantekar fungerer hos meg. Men husk at det er fortsatt ett funksjonell akvariet og det er lite hensyn til "showkarakter". Dette karet her har gått lenge med hardt limitasjon på PO4 og NO3 (verdi, JBL: 0), men bra med fullgjødsel (Fe og sporstoffer). Merkelig nok at HC "cuba" har blitt en "plage"
Interessant var sterk lila-rød farge på spissen av Pogostemon stellatus som skal være effekten av P-limitasjon. Eg har vel kjørt limitasjonen litt for hardt fordi planten har også blitt ganske deformert og stopper tilveksten.
Ett annet phenomen er at javamose begynnte pløtselig å klatre opp på glassvegger. Enkelte greiner sitter utrolig fast på glasset! Vet ikke, hvis årsaken er også lave PO4 og NO3 verdier.
Najas (på venstre siden) har blitt litt stor, men rekene elsker planten og her bestemmer funksjonen. Najas reagerer ganske fort med lila spisser på PO4-mangel og blir rask grønnt igjen når PO4 nivået kommer opp.
Bunnsubstrat er Biltema-sand i ett veldig tynn lag (ca. 1 - 2cm).
Interessant var sterk lila-rød farge på spissen av Pogostemon stellatus som skal være effekten av P-limitasjon. Eg har vel kjørt limitasjonen litt for hardt fordi planten har også blitt ganske deformert og stopper tilveksten.
Ett annet phenomen er at javamose begynnte pløtselig å klatre opp på glassvegger. Enkelte greiner sitter utrolig fast på glasset! Vet ikke, hvis årsaken er også lave PO4 og NO3 verdier.
Najas (på venstre siden) har blitt litt stor, men rekene elsker planten og her bestemmer funksjonen. Najas reagerer ganske fort med lila spisser på PO4-mangel og blir rask grønnt igjen når PO4 nivået kommer opp.
Bunnsubstrat er Biltema-sand i ett veldig tynn lag (ca. 1 - 2cm).
Postet 17.01.09 kl 21:34
Endret: 17.01.09 kl 21:41
Michael NiesarEg har også en GH-salt liggende fra AquaZoo. Er det noen som har erfaring med den?
Jeg har denne varianten selv, det er kloridvarianter. Veldig lettløselige, men store mengder klorider skal visstnok ikke være så heldig.
Kan ikke nok om kjemien i denne sammenhengen så om noen har fakta på dette så post gjerne!
Postet 17.01.09 kl 22:37
Michael NiesarBildet gir litt inntrykk korleis ett reke/plantekar fungerer hos meg. Men husk at det er fortsatt ett funksjonell akvariet og det er lite hensyn til "showkarakter". Dette karet her har gått lenge med hardt limitasjon på PO4 og NO3 (verdi, JBL: 0), men bra med fullgjødsel (Fe og sporstoffer). Merkelig nok at HC "cuba" har blitt en "plage" :) Interessant var sterk lila-rød farge på spissen av Pogostemon stellatus som skal være effekten av P-limitasjon. Eg har vel kjørt limitasjonen litt for hardt fordi planten har også blitt ganske deformert og stopper tilveksten. Ett annet phenomen er at javamose begynnte pløtselig å klatre opp på glassvegger. Enkelte greiner sitter utrolig fast på glasset! Vet ikke, hvis årsaken er også lave PO4 og NO3 verdier. Najas (på venstre siden) har blitt litt stor, men rekene elsker planten og her bestemmer funksjonen. Najas reagerer ganske fort med lila spisser på PO4-mangel og blir rask grønnt igjen når PO4 nivået kommer opp. Bunnsubstrat er Biltema-sand i ett veldig tynn lag (ca. 1 - 2cm).
Veldig flott Hc Michael!
Angående rødfarge på enkelte planter som ikke vanligvis er det tilskrives dette gjerne begrenset N. Lite P fører ofte til at plantene blir mer mørkegrønne.
I min erfaring er de to mest kritiske elementene med Hc nok lys og Co2.
Postet 17.01.09 kl 22:42