Ny "mal" på posten for sendinger av blandt annet melkekartonger (side 2)

Har sendt et tips til VG om at de må sjekke ut dette med posten, priser og pakker. Kanskje de lager en sak på det så det blir ryddet opp litt :o)

Det er vel en del her som kan bidra med egne erfaringer om det behøves ?
Det stod et innlegg i vg i går opp postens portotakster. Han var helt bestyrtet over at dette gikk an.
Så jeg tenkte jippi det er ikke bare jeg som reagerer på dette.
Postens nye maler er etter min mening helt feil. Jeg sendte en bok og den var mellom 2-7 cm høy men veide over 350g. Ergo kostet det 72 kroner i porto. Boken solgte jeg for 20 kr så det ble litt dyrt for kjøper synes jeg. Det går dessverre ikke bare å størrelse på pakken men på vekt i tillegg. Helt sykt!
Ja vet det. Hvis pakkene jeg sender nå med heatpack og greier og den veier over 350 g så koster det 92 kr i porto???!!! Så jeg må prøvepakke og finne ut hva så og så mange snegler koster og sende. Hvis pakken er tykkere enn 7 cm så koster det 52 i porto!!! Så her må jeg prøve å triske det til så det blir billigs for de som kjøper. Hvis 20 snegler kommer over 350 g så lønner det seg å sende to pakker uten heatpack og det blir 74 kr....Å posten skulle absolutt hatt en konkurrent.
Eg har brukt halvliter kartonger istedenfor liter kartonger, da har posten ingenting de skal si på størrelsen
Men kan man ikke hive på en lapp der det står: denne siden opp. Da kan de umulig klage på at den er for stor vist lappen klistres på den smaleste siden og passer malen de har nå.
He he ,har prøvd å lage piler for å vise hvilken vei de skal måle pluss at jeg har skrevet "6,8 cm" på men fikk straffeporto likevel.

Det hjelper også lite at bensinstasjon og butikk godkjenner og lar den gå igjennom,det er utleveringsterminalen som sjekker og evt. sender ut straffeportogebyr.
Juice kartonger fra coop sine juiceprodukter går greit for de er bare 6,5 cm tykke. heldigvis har jeg spart på endel slike så de skal jeg bruke nå. Så nå skal jeg prøvepakke og se hvor mye det koster å sende 10 snegler 0g 20 snegler med heatpack.
Ser noen nettbutikker har nevnt dette med nye takster.. men skulle bestille en varmekolbe på aquamanias, og da jeg kom i kassen sto det 0,- på frakt :s antakelig fordi de må beregne dette først? Jeg vet jo ikke hvor stor esken til varmekolben er..

Brev som har større mål enn 36 x 25 x 7 cm - 100g: 52kr
Brev som har større mål enn 36 x 25 x 7 cm - 350g: 57kr
Brev som har større mål enn 36 x 25 x 7 cm - 1000g: 92kr
Norges/service pakke inntil 10kg : 170kr

^ Er jeg uheldig havner jeg på 170 kr i frakt i tilegg til varmekolben. :S Da kan man jo lure på om det er verdt det.
Det har aldri vært lønnsomt fraktmessig å kjøpe bare småtteri eller en enkelt ting i nettbutikker. Som oftest må man samle opp litt og legge inn en bestilling av en viss størrelse for at det ikke skal bli ulønnsomt mtp frakt og porto.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap