Ja den litersjuka altså :) (side 2)

Da var akvariet i hus..
Meget fornøyd med handelen, men selgers kunnskap om fisk er jeg litt skuffet over.
Det var lite eller ikke noe skjulesteder i karet, han maste mye om at jeg måtte huske og ha salt i vannet(har ikke brukt dette før), å han var bombesikker på at alle fiskene var malawiciklider.

Er en sølvhai, 3 papegøyeciklider, 2 skjørtetetra, 1 par nøkkelhullciklider(tror det ihvertfall), 1 flaggciklide og en liten blå sak... er enten malawi eller tanganika.
Nøkkelhullciklidene og muligens skjørtetetraene skal få være, resten skal selges/byttes.
Er god størrelse på fiskene, og de virker friske og raske..

Hadde oppi en rot til dem så de kunne gjemme seg rundt/under, å den ble utrolig populær med en gang..
var innom Trekanten(kjøpesenter) idag, skulle egentlig bare ta ut penger til bussen, men måtte innom å kikke hvordan det var blitt på dyrebutikken(eieren legger ned en butikk og flytter alt til en annen). Det kommer seg dag for dag, å jeg ble rimelig klam i pengeboka da jeg så lappen som hang på et akvarium i døråpningen.. "akvarium selges 500 kr."
De skulle ha bort et av de karene de har brukt som plantekar. Gjett hvem som slo til???

Reaksjon fra kjæresten ble(og jeg siterer ordrett):

- Meg: "Hei kjære.. Vært en tur på dyrebutikken. De hadde et akvarium til 500 kr. Det er mitt nå "

- Melding 1: "Hææ?! Enda ett?!"

- Meg: "ja.... Er nok blitt litt hekta...."

- Melding 2: "Hekta?? Er jo gått mani i dette nå!"

- Meg: "Joda, muligens det... Men vær glad du for at det ikke er snakk om hester ihvertfall!"

- Melding 3: ""

Greit med en kjæreste som forstår meg å mine behov....

Ellers så er det smasse måtasser i kokosnøtta.. Var en stakkar som ble slengt ut sammen med masse eggeskall da mallefar snudde på seg inni der. Så liten og søt den var! Hadde litt plommesekk igjen, men ellers tro kopi av de store.. Så nusselig!

Har hatt oppi flere røtter til de vettskremte fiskene i 220 litringen. Tok ut papegøyene da de laget et hel***** leven oppi der. Så de går å sturer i en vindunk(i vann selvsagt! ikke vin...) nå mens jeg venter på at noen skal ringe eller maile å si at de vil ha dem... Tendenser til lek hos nøkkelhullciklidene. De har vært helt spinnville i hele kveld. Morsomt å se på


Nok en vellykket dag for en glad akvarist
yngelen vokser og blir sterkere dag for dag.. Aner ikke hvor mange det er, men over 15 har jeg kunne telle ihvertfall. Og mye mulig at det blir flere små om ikke lenge.. Halbart og Kine hærjet noe voldsomt i akvariet igår.. *krysser fingrene*
Hadde tydeligvis en hunn og en hann, for nå er det lagt masse egg i karet
Men, de er for opptatte med å slåss seg imellom(biter hverandre i kjevene og holder fast. ser ut som at de kysser for å forklare det bedre) så eggene blir snaddermat for de andre fiskene i karet. Er dette vanlig oppførsel blandt disse ciklidene?
Ikke vet jeg dessverre...
Vet ikke om disse har hatt egg før, fikk dem med da jeg kjøpte et akvarium for en stund siden.
Nå har jaggu coryene tatt helt av... Fant noen egg igår som jeg tk vare på. Regnet med at det var det for denne gang....men neida. Idag hadde de plassert masse egg på pumpa, og en svær kladd på glasset. Telte fort gjennom hvor mange egg det ble, og tilsammen er det rundt 200 stk!!
Sist kom det bare rundt 70-80... Hva i all verden fikk alle til å klemme ut på samme tid? Men, moro er det.
Litt mer forberedt denne gangen. Fikk igang luftpumpa rimelig med en gang, å har bestillt fôr til småtassene fra webzoo.. Denne gangen SKAL det gå bedre enn sist.
Ser ut til at muligens ancistrusene har lagt egg også... Her går det unna i svingene
Kjapp oppdatering:

- Mallefar med frue har inntatt 160L, og er lykkelige der med sin stadig voksende familie.. ved siste telling ca 100 småmaller

- Det har ankommet 2 stk prinsessen av Burundi, og de trives i 64L inntil videre.. Skal få ene 200L når den er klar. Må bare få omplassert noen av de store fiskene så jeg får kabalen til å gå opp

- 2 stk yngel fra c.aeneus har vokst opp, og går nå sammen med de voksene fiskene. Er så skjønne å se på!

- Hr Nøkkelhullciklide, til daglig kalt Bertil, fikk kjapt å brutalt levert skilsmissepapirer etter husbråk. Stakkars Frøken fisk så ikke ut!! Så hun flyttet over til maller og cory å stortrives!
Hun liker at jeg synger til henne, da kommer hun frem med en gang å viser seg frem, lille tulla mi Bertil sturer å vil ikke "snakke" med meg...

- Sigvardt, sølvhaien min, leter etter nytt hjem. så hvis noen har plass, flytter han gjerne 200 L synes matmor er for lite...
Oppdatering
Fisk er solgt, så er nå bare mallefar og nøkkelhullciklidene igjen.
De forsvinner forhåpentligvis iløpet av neste uke..
Da er det karet klart for nye beboere

Tanken er og bytte ut grus med sand, kjøpe inn noen store røtter(hvis kontoen tillater det) og etterhvert få til en ren sør-amerika biotop.
Blir noen, men ikke mye planter, da jeg ikke får til verken akvarieplanter eller vanlige stueplanter i hele tatt.. Grønne fingre? Må være algevekst isåfall...

Av fisk er jeg veldig usikker, men angrer litt på at coryene ble solgt, så må nok ha en ny gruppe av dem.
Har kikket litt på kurvciklide(vanlig og rød), p. leopoldi, kakadueciklide og Boliviansk sommerfuglciklide. Ellers så er sort neontetra eller Kardinaler valget står mellom som stimfisk.
Blir da og flytte over ene malla fra andre storkarte til dette. Tror den vil trives bedre da.. Er betydelig mindre enn den jeg kjøpte den sammen med. Mulig den får samboer av typen Hypancistrus contradens.. Var en skjønn liten krabat Vi får nå se..

Endelig er noe på gang i akvariene mine igjen.. Sånn bortsett fra at ancistrusene til guttungen yngler som fy
Kjøpt noen nye fisker?Har vel fått mere plass nå?
Joda, har kommet noen nye
4 Blå Gurami i 200L som trives godt.. Tror jeg har to hanner og to hunner.. Bør vel gjøres noe med for trivselen sin del, eller?
Kjøpte en sekk rådasand, så ble bare de 4 fiskene for nå..
Men som du ser, det skal inn flere
Her er bilde av hvordan akvairiet ser ut nå.. venter på at plantene skal vokse seg til, blir ikke så nakent da, så skal en javabregne festes på rota som ligger der.
Linka
Her er bilde av hvordan akvairiet ser ut nå.. venter på at plantene skal vokse seg til, blir ikke så nakent da, så skal en javabregne festes på rota som ligger der.


dette vil bli fint
Har du ønskeliste over ka slags andre fiska du har løst på?Har du vært på den nye butikken?Blir fint det akvariet ditt
Linka
var innom Trekanten(kjøpesenter) idag, skulle egentlig bare ta ut penger til bussen, men måtte innom å kikke hvordan det var blitt på dyrebutikken(eieren legger ned en butikk og flytter alt til en annen). Det kommer seg dag for dag, å jeg ble rimelig klam i pengeboka da jeg så lappen som hang på et akvarium i døråpningen.. "akvarium selges 500 kr." De skulle ha bort et av de karene de har brukt som plantekar. Gjett hvem som slo til??? ;) Reaksjon fra kjæresten ble(og jeg siterer ordrett): - Meg: "Hei kjære.. Vært en tur på dyrebutikken. De hadde et akvarium til 500 kr. Det er mitt nå ;)" - Melding 1: "Hææ?! Enda ett?!" - Meg: "ja.... Er nok blitt litt hekta...." - Melding 2: "Hekta?? Er jo gått mani i dette nå!" - Meg: "Joda, muligens det... Men vær glad du for at det ikke er snakk om hester ihvertfall!" - Melding 3: ";-)" Greit med en kjæreste som forstår meg å mine behov.... ;) Ellers så er det smasse måtasser i kokosnøtta.. Var en stakkar som ble slengt ut sammen med masse eggeskall da mallefar snudde på seg inni der. Så liten og søt den var! Hadde litt plommesekk igjen, men ellers tro kopi av de store.. Så nusselig! Har hatt oppi flere røtter til de vettskremte fiskene i 220 litringen. Tok ut papegøyene da de laget et hel***** leven oppi der. Så de går å sturer i en vindunk(i vann selvsagt! ikke vin...) nå mens jeg venter på at noen skal ringe eller maile å si at de vil ha dem... Tendenser til lek hos nøkkelhullciklidene. De har vært helt spinnville i hele kveld. Morsomt å se på ;) Nok en vellykket dag for en glad akvarist :)


Lo så tårene spruta av samtale og det kom til hest.
Tråden skal følges videre.
Du skriver på er hælig måte

Mvh Per
Fiskeren: Takk for det

Ronnymann: Joda, ligger en liten ønskeliste lengre opp i tråden + i en annen tråd. Men ikke helt bestemt meg enda..

Blond viking: Takk for det. Har en del å føye til i tråden, men har ikke tid nå.. Sjefen lurer vel snart på hvor jeg blir av off to work!
Gugg, jeg hater mandager.....
Da har tidenes mest ubesluttsomme akvarist kommet til en konklusjon..
Asia-biotop i ene 200-litringen, og Sør-Amerika-biotop i andre.
Hurra!

Jakter på en lystopp til et 6-kantet kar likt guttungens.
Er søsteren min som trenger den, da jeg har flyttet over noen litersjuke-basiller på henne
Hun har fått ett kar, og låner ett på 35-40L. Regner med at det blir mere etterhvert. Håper det ihvertfall..
Fant noen fine akverieatributter på facebokk også. Aå er akvarier overalt for meg nå Fikk tilogmed kjæresten til å starte ett der. Er forresten ikke samme typen som ble lett sjokka over enda et akvarium lengre opp her..
Glad for å ha funnet den rette nå
Fant ut at akvarieverdenen hadde vært så mye bedre hadde det ikke vært for div innblanding fra virkeligheten... Som f.eks. Regninger.
Akk, disse dumme papirene med litt gult på og sort skrift....for ikke å snakke om tallene som står på.
Nei, synes vi kunne få kuttet ut regninger og heller latt skogen få stå..
Alt dette bunner i at jeg ikke hadde råd til et akvarium jeg fant på nett... Den litersjuka er skummel, både for forstand og konto gitt...
Kjenner godt til de dumme papirene med tall på
Men men...Man slipper ikke unna.håper du får råd en annen gang
Oppdatering 7-10-09
her er det litt bekymring i luften..
Ene honning-guramien min fant jeg liggende på bunnen for 2 dager siden.. den svømte ikke selv, så jeg var sikker på at den skulle stryke med. Reagerte ikke engang da jeg fisket den oppi fødekassen.
Men, den henger med enda. Ser ut som at den har en lugtbobke inni baakkroppen, en tynn som fy midt på, å relativt svak. Den går nå i en fødekasse som sagt, og er blitt litt kvikkere, siden den får extra mat og stell..
Ser nesten ut som at den har sultet.. Merkelig rart, for ingen andre fisker i karet er slik, bare denne lille tassen.
Håper den klarer seg..
Litt komiskt og se de andre guramiene når de svirrer rundt kassen å prøver å stryke på den slappe med de finnedingsene sine.. Eller når de prøver å ta maten. Påstår ikke at fisk er dumme, men mine kan ikke ha vært i nærheten da vett og forstand ble utdelt...

Har lagt ut ancistrus-ungdommene for salg nå + noen anubias. Siden jeg ikke har plass til prinsessa mi, siden jeg skal sette opp biotopkar, så er h*n vurdert solgt også..

Litt OT her nå. Guttungen har ønsket seg kjæledyr..
Ikke hund, katt eller kanin. Neida, han ville ha pinnedyr!
Javel tenkte jeg med det samme, men etter litt tenking så kom vi frem til at det var kanskje ikke det dummeste han kunne fått. Ikke har det pels, å driter ikke nok til at naboene skal klage.. Så, vi har funnet et husdyr vi kan ha
Det jeg da tenkte, er det ikke mulig å fikse et akvarium slik at pinnedyret kan bo der? Må da gå ann det...
Det hadde vært noe å kommet hjem til etter juleferie hos pappan
Hei:-)
Tusen takk for kommentaren

Det er artig å lese fra andre akvarie-entusiaster her i Bodø og tråden din er jo kjempemorsom!
Takk for det
Hadde vært moro og fått bedre kontakt med de akvafreakene rundt i området. Møttes eller no..
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap