Femkantet kar? (side 2)

Dellfiner
Hei! Ellers vil en god sammensetning av arter og kjønn være avgjørende for hvordan du lykkes. Som regel går det bedre hvis man setter inn all fisken samtidig, og helst fisk av samme størrelse. Er litt usikker på sanden, den skal ikke være grovkornet til malawi. De graver og siler gjellene og fin sand er derfor viktig.

Jeg vet ikke, men jeg er sikker på at personen som jeg overtok alt av, hadde nytt oppstart, og da fisker i samme størrelse og de er nok satt samtidig i.

Vel, sanden likner mest på isopor kuler. Som hvis man skraper av en isoporplate.

Kanskje et dårlig kjøp da, når jeg fikk med absolutt alt med på kjøpet (eller det var en gave) som jeg vet kostet 4000,- Litt skyldfølelse hvis jeg sier jg ikke liker dt når det var så dyrt.
De som hadde akvariet før meg, hadde yngel og så ingen problemer med oppsettet sitt. Vel, vel, er vel bare misunnelig over at jeg ikke får det til slik som de, når de bare hadde noen steiner i :/

Men, men. Jeg får se hva jeg får til, det er ganske mye aggressivitet i karet.
Hvis du har navnet på fiskene kan det være lettere å se om det er noen du evt bør bytte ut eller kjøpe flere av. Bildet var så lite så det var umulig å identifisere dem.
Dellfiner
Hvis du har navnet på fiskene kan det være lettere å se om det er noen du evt bør bytte ut eller kjøpe flere av. Bildet var så lite så det var umulig å identifisere dem.

Se gjerne på profilen min, med mye om karet
Dellfiner

Har fått ulike tips om hva jeg bør gjøre, men jeg vil helst ha det som det er nå p.g.a.

- Vil ikke sette slike "bittesmå" malawier fra butikker hos disse store. De burde vel vokse opp sammen, ikkesant?
- Har ikke hjertet til å e.v.t avlive noen, og det er for få til at noen sikkert ville ha kjøpt de. :/
Jeg har vel bare kjørt meg inn i et vrangspor hvor jeg betalte for å få med full pakke, i stedet for bare å kjøpe et kar. Det var et så godt tilbud at jeg bare slo til! P.S Kunne ikke mye om malawi før jeg hadde de her i gangen min :/

Har bare hatt 20l akvarie, og siden samboeren min er allergisk, ble det til fisk. Noe som jeg synes er kjempemorsomt! Men drømmen om større kar, ble vel ikke helt som jeg hadde håpet. Flere fisker krangler, og biter hverandre. Ingen yngel å se heller..

Men, men jeg må vel ikke være så nedfor, jeg har jo et kjempefint kar, som sikkert vil få en oppussing håper jeg.
Visst har du et fint kar, og fiskene ser ut til å være i fin kondisjon! Ikke meningen å blande meg, men bare dele mine erfaringer.
Var inne på profilen din, og det som slår meg er at du har mange arter, og ulik fisk. Jeg ville konsentrert meg om mbunas (klippelevende malawi), og heller fått flere av samme type. Mener selvsagt ikke at du skal avlive noen, men det kan jo være noen som vil bytte, eller kanskje butikken gjør det?
Delfinene krever et mye større kar enn ditt, og de vil mistrives hvis du tilpasser karet til de andre fiskene med mye stein. I tillegg ville jeg solgt unna prinsessen av burundi som kommer fra Tanganikasjøen. Da sitter du igjen med 3 typer som du gjerne kan ha minst 5 stk av hver av. Da vil evt aggresjon fordeles på flere individer, og du får et mer harmonisk oppsett. I tillegg har mbunas og haplochromiser ulike krav til for, og blandlingskar er derfor ikke å anbefale.
Dellfiner
Visst har du et fint kar, og fiskene ser ut til å være i fin kondisjon! Ikke meningen å blande meg, men bare dele mine erfaringer. Var inne på profilen din, og det som slår meg er at du har mange arter, og ulik fisk. Jeg ville konsentrert meg om mbunas (klippelevende malawi), og heller fått flere av samme type. Mener selvsagt ikke at du skal avlive noen, men det kan jo være noen som vil bytte, eller kanskje butikken gjør det? Delfinene krever et mye større kar enn ditt, og de vil mistrives hvis du tilpasser karet til de andre fiskene med mye stein. I tillegg ville jeg solgt unna prinsessen av burundi som kommer fra Tanganikasjøen. Da sitter du igjen med 3 typer som du gjerne kan ha minst 5 stk av hver av. Da vil evt aggresjon fordeles på flere individer, og du får et mer harmonisk oppsett. I tillegg har mbunas og haplochromiser ulike krav til for, og blandlingskar er derfor ikke å anbefale.

Tusen takk for at du liker karet!!!
Så du mener jeg bør ha, hmm.. Golden, Mbuna og rød zebra?

Men er ikke mine type mbunas ganske så aggressive? Og jeg vet ikke helt om jeg vil beholde den ene hann rød-zebraen. Den hakker, og biter av halen på den andre røde-zebraen slik at den gjemmer seg og står opp-ned. Den eneste arten i karet mitt som er fredlige er delfin-paret, og de er de eneste som har ynglet (bare en gang da, men yngelen overlevde ikke) :/

Men hvor kan man få tak i voksne fisker?
Zebraen er ikke den mest hissige, men han trenger nok noen damer rundt seg. Du kan jo se her på forumet, og kanskje sette inn en annonse selv.
Anbefaler deg å bruke denne siden her:
http://cichlid-forum.com/profiles/index.php - den er veldig informativ.
Dellfiner
Zebraen er ikke den mest hissige, men han trenger nok noen damer rundt seg. Du kan jo se her på forumet, og kanskje sette inn en annonse selv. Anbefaler deg å bruke denne siden her: http://cichlid-forum.com/profiles/index.php - den er veldig informativ.

Takk. Plutselig så jeg at det var ekstremt mange pseudotropheus elongatus! Passer hvilken som helt av de, sammen med mine? Tenk om jeg får noen som ikke er samme art. Har allerede 3 av samme art i karet. Fantes jo 10 stk. som liknet på mine.
Det finnes nok ingen fasitsvar, det som går bra et sted kan gå helt galt et annet sted. Men en generell regel jeg har fulgt er at jeg ikke har hatt mer enn en type innen hver familie, altså kun en art av Metriaclima, en Labidochromis, en Cynotilapia osv. Da vil du unngå uønskede kryssninger og dempe aggresjon.
Den eneste familien jeg har hatt flere av er Pseudotropheus, og det har fungert bra. Det er en del av dem som er relativt fredelig, f.eks Acei. Men jeg ville aldri forsøkt noe tilsvarende med Melanochromis familien.
Zebraen vokser forresten ganske hurtig i forhold til mange andre mbunas, og vil nok snart ta igjen de du har fra før.
Du, se hva jeg kom over:

Denne personen har stjålet et bilde av deg som de bruker til forum avatar.
Dette er faktisk ulovlig og hadde jeg vært deg så hadde jeg rapportert vedkommede til akvaforum med en gang.

Du kan sende en mail til: moderator@akvaforum.no og legg ved linken til denne brukeren.

Toppen på frekkhet altså!
Hm, vet ikke helt hva jeg skal si. Dette medlemmet er 10 år gammel. Nå er selvfølgelig ikke alder bestandig en unnskyldning, men kan vel være noe formidlende her.

Tror det hadde vært mere hensiktsmessig å sende en mail og forklart medlemmet dette med opphavsrett istedenfor å henge et barn ut på denne måten.

Det er jo også mulig at han har fått lovt til å bruke bilde da..
Jeg har sendt ham en mail, før jeg så innleggene. Det ordner seg nok Men hvis det ikke gjør det i løpet av en dag, sender jg mail til akvaforum. 10 år, eller 50 år, det er et brudd allikevel.
Nils Vollstad
Hm, vet ikke helt hva jeg skal si. Dette medlemmet er 10 år gammel. Nå er selvfølgelig ikke alder bestandig en unnskyldning, men kan vel være noe formidlende her. Tror det hadde vært mere hensiktsmessig å sende en mail og forklart medlemmet dette med opphavsrett istedenfor å henge et barn ut på denne måten. Det er jo også mulig at han har fått lovt til å bruke bilde da..

Jada jeg er helt enig og det var ikke meningen å "henge ut" et barn. Da jeg først så det og rapporterte så sto det 06 på alder. Så etterpå at det var endret til 10 år.
Nils Vollstad
Det er jo også mulig at han har fått lovt til å bruke bilde da..

Det har han ikke fått lov til. Jeg er eieren av bildet, men, men, vi må jo ikke spore helt av
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap