Co2 oppsett (side 2)

Ok, takk for svar! Jeg skjønner nå såpass at jeg skal klare dette.

En liten ting til da; Når du tilsetter næring etc, benytter du da tre dunker eller mer som du doserer fra? Eller har du en annen lur løsning på dette?
Helge
Ok, takk for svar! Jeg skjønner nå såpass at jeg skal klare dette. En liten ting til da; Når du tilsetter næring etc, benytter du da tre dunker eller mer som du doserer fra? Eller har du en annen lur løsning på dette?

Jeg doserer etter EI og dropper dermed K2SO4.
Doserer heller ikke magnesium, pga hyppige store vannskift( 50% en gang i uken).
Jeg bruker to løsninger, en makro med N og P. Og en mikro.
Dette doseres automatisk via peristaltiske pumper en gang daglig i en mengde på 46ml. Stamløsningene blander jeg i 1.5 liters colaflasker, dermed holder disse ca en måned.
Akkurat.

Jeg har som målsetting å bli en EI-akvarist, jeg er nok ikke der enda men jeg strever i den retningen. Jeg har jo kjøpt reaktor, lys og PMDD.
Siste nytt er at jeg har kjørt meg inn i en fantastisk algekatastrofe.

Ja ja, det kan ta litt tid før jeg får det til, noe annet hadde ikke vært gøy
Um, så disse stoffene jeg har liggende samsvarer ikke med de som EI bruker? Jeg trodde jeg skulle gi en mild overdose med næring (PMDD f.eks), masse lys og CO2 for deretter skifte vann en gang i uken og at jeg da var sånn noenlunde innenfor definisjonen av EI-akvarist. Men så er altså kjemikaliene jeg har ikke i samsvar med EI... Uff.
Helge
Um, så disse stoffene jeg har liggende samsvarer ikke med de som EI bruker? Jeg trodde jeg skulle gi en mild overdose med næring (PMDD f.eks), masse lys og CO2 for deretter skifte vann en gang i uken og at jeg da var sånn noenlunde innenfor definisjonen av EI-akvarist. Men så er altså kjemikaliene jeg har ikke i samsvar med EI... Uff.

Joda det er samme kjemikaliene, bare at du har litt flere.
Om du poster hvor mange gram av hver kjemikalie du har så kan vi regne litt på hvilke verdier du kommer til å oppnå i karet ditt ved dosering.
1. En pose med grå grov grus. 60 gram
2. En pose med hvite krystaller. 150 gram
3. En pose hvit sand 50 gram
4. En flaske grønnaktig gugge. Antas å være en desiliter. 120 gram. Ser også at den er rødbrun og ikke grønn.
Helge
1. En pose med grå grov grus. 60 gram 2. En pose med hvite krystaller. 150 gram 3. En pose hvit sand 50 gram 4. En flaske grønnaktig gugge. Antas å være en desiliter. 120 gram. Ser også at den er rødbrun og ikke grønn.

Noen kvalifiserte gjett tilsier at;
1. 60g K2SO4
2. 150g KNO3
3. 50g KH2PO4

Jeg regner doserbart volum i akvariet ditt til å være 50l.
Du skal følge EI dosering hvilket vi si at du;
Starter søndag med 50% vannskift og doserer makro
Mandag doseres mikro
Tirsdag makro
Onsdag mikro
Torsdag makro
Fredag mikro
Lørdag ingen dosering

Jeg har benyttet Chucks kalkulator for å regne på mengdene du må tilsette.

Jeg har forutsatt at du blander kjemikaliene ut i halvliterflasker og har ordnet det til slik at du doserer 10ml av både stamløsningen med KNO3 og KH2PO4.
Som du ser av skjemdump nr1 som viser mengden nitrat i KNO3, så vil 20g utblandet i 500ml gi deg en løsning som for hver ml gir deg 0,49mg/l i ditt akvarievolum. 10ml gir deg med andre ord 4,9mg/l eller ca 5mg/l.
Gjennom uken doserer du denne tre ganger, så totalt havner du på 15mg/l.
Dette er litt under målene for EI som tilsier 20-30mg/l.
Samtidig gis det som du ser av skj.dump nr 2 0,3mg/l kalium pr ml av denne løsningen, eller 9mg/l totalt i uken.
Skjemdump nr3 viser at 5g KH2PO4 utblandet i 500ml vann gir deg 0,14mg/l fosfat pr ml stamløsning, eller 1,4mg/l dosert 3 ganger i uken. Totalt 4,2mg/l fosfat som er innenfor EI målområdet.
Denne kalkulatoren kan ikke beregne kalium fra KH2PO4 så jeg brukte "Fertilator " fra APC og fant at totalt utgjør kalium fra din løsning med KH2PO4 ca 2mg/l.
Da har du mao dosert 11mg/l kalium i form av KNO3 og KH2PO4 og kunne kanskje fyllt på med litt fra K2SO4.
Feks 1/5 teskje med K2SO4 som dosert tørt( noe som er en fordel da denne er så tungt løselig) gir deg ca 13mg/l.
Da er du oppe på 24mg/l kalium som er helt greit.

Angående mikromiksen i kjenner jeg ikke denne, da kan du bruke Fe som en proxy for de andre stoffene i miksen. Hvis du da tester Fe med testsett til omkring 0,1-0,2 har du antagelig nok.
Toppers Jan Ove, men jeg vil siden jeg aldri ha gjort dette før klare opp noen løse tråder og separere blandingene og foringsregimet for å unngå småfeil som kan være alvorlige nok i seg selv.

Utblanding:

Jeg tar 20g KNO3 (pose 2, hvite krystaller) og blander ut i 0,5 liter vann.
Jeg tar 5g KH2PO4 (pose 3, hvit sand) og blander ut i 0,5 liter vann
Jeg blander IKKE ut pose 1 (K2SO4) men bruker den tørr.
Jeg rører ikke flasken før etter behov.

Jeg antar at dette vil fungere selv uten at jeg vet forskjellen men jeg våger meg til å tippe at KNO3 er makronæring og at KH2PO4 er mikronæring. Jeg søkte litt men ble bare mer usikker.

Dosering gjennom uken:

Søndag : 10 ml KNO3, skifte 50 prosent vann, spe på med jern fra flasken om nødvendig og drysse en 1/5 skje med K2SO4 tørt i karet.
Mandag : 10 ml KH2PO4
Tirsdag : 10 ml KNO3
Onsdag : 10 ml KH2PO4
Torsdag : 10 ml KNO3
Fredag : 10 ml KH2PO4
Lørdag : FRI!

Hva synes du?
Helge
Toppers Jan Ove, men jeg vil siden jeg aldri ha gjort dette før klare opp noen løse tråder og separere blandingene og foringsregimet for å unngå småfeil som kan være alvorlige nok i seg selv. [B]Utblanding:[/B] Jeg tar 20g KNO3 (pose 2, hvite krystaller) og blander ut i 0,5 liter vann. Jeg tar 5g KH2PO4 (pose 3, hvit sand) og blander ut i 0,5 liter vann Jeg blander IKKE ut pose 1 (K2SO4) men bruker den tørr. Jeg rører ikke flasken før etter behov. Jeg antar at dette vil fungere selv uten at jeg vet forskjellen men jeg våger meg til å tippe at KNO3 er makronæring og at KH2PO4 er mikronæring. Jeg søkte litt men ble bare mer usikker. [B] Dosering gjennom uken:[/B] Søndag : 10 ml KNO3, skifte 50 prosent vann, spe på med jern fra flasken om nødvendig og drysse en 1/5 skje med K2SO4 tørt i karet. Mandag : 10 ml KH2PO4 Tirsdag : 10 ml KNO3 Onsdag : 10 ml KH2PO4 Torsdag : 10 ml KNO3 Fredag : 10 ml KH2PO4 Lørdag : FRI! Hva synes du?

Fosfat og nitrat er makro, mikroen er nok denne flasken du har fått.
Fikk du med noen instruksjoner fra selger på hvordan disse kjemikaliene skal doseres?
En ting til jeg ble litt usikker på, disse hvite krystallene som du har fått mest av. Jeg lurer på om ikke det er magnesiumsulfat, den jeg har ser ihvertfall slik ut.
Min KNO3 er små perler som er helt hvite med en diameter på ca 2mm.
Er rart ikke disse var merket...
Noe rart skjedde i dag. Jeg satte inn drop-checkeren for noen dager siden (ikke fått til 4 Dgh vann ennå), og i dag så var "koppen" full av hvit bomullsaktig sopp.

Senere på dagen syntes jeg vannet luktet dårlig også så jeg skiftet vann og tok drop-checkeren bort så lenge. Tok også bort satsen for sikkerhetsskyld, får starte en ny i morgen.

Hva kan ha skjedd?
Det er nok en slags sopp som du sier, dengang jeg brukte sats til å lage Co2 fikk jeg ett lignende belegg på diffusoren.
Jeg har nå laget ett vannfilter av ett norgesglass for satsen og det gjorde virkelig underverker for boblene i reaktoren. Nå triller de pent oppover, ca en boble i sekundet og de er nesten helt borte når de når toppen.

Jeg har ikke begynt fullt doeringsregime enda siden en del planter hadde blitt flyttet på, jeg kjører ca 50 prosent pluss at jeg skifter vann to ganger i uken pga ny utvendig pumpe. Eneste jeg venter på nå er den utvendige pumpen og jeg vil gi flat pedal på doseringen

Men i dag tok jeg noen tester og nitrat viste rundt tyve og pH viste ca fem. Fem høres jo lite ut men rekene er glade og plantene vokser ganske bra. Algene vokser også men ikke så bra som tidligere. Jeg lot pH testen stå noen timer og så at fargen hadde endre seg til ganske blått og viste da pH på åtte. Jeg sjekket pH på vannet i kranen og joda jeg får nå vann med pH på 8 fra kommunen. For ti år siden fikk vi vann med pH på 6.5, det var tider det...

Jeg trekker konklusjonen at jeg har en hel del Co2 i vannet men jeg er usikker på dette med pH på åtte i fra kranen, er ikke det litt høyt eller er det greit?
Jan Ove
Det som er det kritiske elementet er 4DKh løsningen, denne lager du med natriumbikarbonat og destillert vann. Så trenger du ett Kh-testsett , her firedobler du testmengde slik at nøyaktigheten blir på ca 1/4 Kh-grad.

Prøvde å lage 4 Dkh løsning i dag. Brukte natron og batterivann, fulgte oppskriften her ganske nøye.

Løsningene, som skulle vært 200 Dkh og 4 Dkh, slår ut på første dråpen når jeg tester så leg lurer på om natronen kanskje ikke har løst seg opp, er det en mulighet?

Jeg får la 200 Dkh stå til i morgen og se da, 4 Dkh'en kan jeg kanskje bruke i matlagingen.

Hmmm, jeg fant en flaske med KH+, helte 5ml ren vare i målebegeret og tilsatte en dråpe med KH testvæske. Ble blå med en gang.

Tror KH testen må være gått ut på dato eller noe. Alt blir jo blått.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap